Macbook Pro 15' 2013 Staingate

Permalänk
Medlem

Macbook Pro 15' 2013 Staingate

Hej!

Min display på macbook pro 15' 2013 har börjat ge syn på så kallade Staingate https://www.macrumors.com/2017/11/17/apple-extends-free-staingate-repairs/.

Enligt källan så kan man få skärmen lagad gratis inom 4 år av köpdatumet. Min är tyvärr från 2013 så jag vet inte om det täcker det längre.

Är det någon som har erfarenhet av det här eller någon som har förslag på vad jag skulle kunna göra?

Tack på förhand
Mvh

Permalänk
Skrivet av Urioz:

Hej!

Min display på macbook pro 15' 2013 har börjat ge syn på så kallade Staingate https://www.macrumors.com/2017/11/17/apple-extends-free-staingate-repairs/.

Enligt källan så kan man få skärmen lagad gratis inom 4 år av köpdatumet. Min är tyvärr från 2013 så jag vet inte om det täcker det längre.

Är det någon som har erfarenhet av det här eller någon som har förslag på vad jag skulle kunna göra?

Tack på förhand
Mvh

Tror inte det finns så mycket att göra om det gått mer än 4 år sedan du köpte den?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Min sambo fick staingate på sin 15" från 2015, eftersom det var inom 3 år (reklamationsrätten) så var det inget krångel alls att byta.

Jag skulle ändå kontakta en verifierad Äppleverkstad och fråga. Det finns en chans att de byter skärm åt dig, även om jag är tveksam.

Permalänk
Medlem

@TobiasStockholm: Jag tänkte ifall man kunde betala för att reperara det men undrar då hur mycket de tar för det?

Permalänk
Medlem

@evirob: Jag får ta och kontakta de och se vad de säger, vet du vad det kan gå på ifall man får betala?

Permalänk
Skrivet av Urioz:

@TobiasStockholm: Jag tänkte ifall man kunde betala för att reperara det men undrar då hur mycket de tar för det?

Aha då missförstod jag dig. Jag lämnade in min 13" för staingate förra året, då kostade det 2796 för själva skärmen och 999 för arbetet. Räkna med något mer för 15" skärmen men så har du någon slags referens iaf.

Edit: de priserna var för en annan reparation ser jag nu, ignorera dem. Kan inte se prisuppgiften i servicedokumentet för staingate tyvärr.

Hela skärmen måste dock bytas vet jag vilket gör det ganska dyrt. En ny skärm kostar 500$ på iFixit (finns dock inte i lager). Räkna med ännu mer från Apple.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

@TobiasStockholm: Oj, De lär bli jäkligt dyrt om jag ska betala själv för det då. Man kan ju tycka att de borde fixa det gratis...

Permalänk
Medlem

@Urioz:

Även jag har börjat märka problemet med Staingate och de vill ha 6-7K för utbytet...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urioz:

@TobiasStockholm: Oj, De lär bli jäkligt dyrt om jag ska betala själv för det då. Man kan ju tycka att de borde fixa det gratis...

Inget är gratis här i världen
Sen har de ju varit snälla och gjort det under en 4års-period.

Händer det efter den perioden kan de inte riktigt bli ansvariga.

Det är nog bara att bita i det sura äpplet och öppna lädret, men kostar det mer än 4-5k så är det kanske bättre att köpa en nyare version?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

@SunQ: Absolut, men om man har betalat ungefär 30k för en kvalitetsdator så känner man att sånt här inte ska hända pga dålig material på display:en. Datorn är annars i topp skick och fungerar utan problem.

Permalänk
Medlem

@joeldeluxe: Har du också en 15 tum som de vill ha så mycket för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urioz:

@SunQ: Absolut, men om man har betalat ungefär 30k för en kvalitetsdator så känner man att sånt här inte ska hända pga dålig material på display:en. Datorn är annars i topp skick och fungerar utan problem.

Iofs 5 år sedan du köpte den för 30k och det är först nu, 5 år senare som du märker något problem med den. Datorer är ju typ färskvara. Men jag håller med, det är surt när sånt händer. Brukar också ha otur och märka av problem några veckor efter garanti och annat försvinner

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Skrivet av Urioz:

@SunQ: Absolut, men om man har betalat ungefär 30k för en kvalitetsdator så känner man att sånt här inte ska hända pga dålig material på display:en. Datorn är annars i topp skick och fungerar utan problem.

Du kan ju prova det här om du vågar 😃 https://www.youtube.com/watch?v=PAKVTjjEmZw
OBS jag tar inget som helst ansvar, jag har inte provat det själv. Och OM det funkar så kommer det ju ta bort antireflexlagret på skärmen men det förstår du säkert. Men skärmen kommer se bättre ut om det funkar 😃
Många som skriver i kommentarerna att det funkar iaf...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

@TobiasStockholm: Tittade också på det, tack för tipset! Det får bli ett alternativ ifall det blir värre än vad det är nu.

Är det någon här på swec som testat det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urioz:

@evirob: Jag får ta och kontakta de och se vad de säger, vet du vad det kan gå på ifall man får betala?

Ja, tror reparatören snackade om 5-6-7 tusen kr. Minns inte riktigt, det var ju trots allt förra året.

Permalänk
Medlem

@Urioz:

Ja precis! Konstigt att de inte förlänger garantin till 5 år eftersom problemet börjar uppkomma nu och är ett tydligt tillverkningsproblem!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021