Garantifråga vad beträffar hårddiskar och elektronik i allmänhet

Permalänk
Avstängd

Garantifråga vad beträffar hårddiskar och elektronik i allmänhet

Min fråga är kort och enkel. Hårddisktillverkarna ger ju garanti på sina hårddiskar. Gäller denna garanti disken i största allmänhet oavsett hur många ägare den haft ELLER gäller garantin bara FÖRSTA ägaren som köpt disken ifrån den svenska återförsäljaren? I detta fallet är det INET som sålde en disk 13 feb -18 (enl kvitto) och som jag ropade in på Tradera igår. Jag har inte ens fått disken ännu men den lär väl dyka upp i nästa vecka. Men jag undrar bara i största allmänhet om garantin följer disken eller om den ENBART följer första ägaren?

Disken är en WD10EZEX-08WN4A0

Permalänk
Skrivet av vinylsamlaren:

Min fråga är kort och enkel. Hårddisktillverkarna ger ju garanti på sina hårddiskar. Gäller denna garanti disken i största allmänhet oavsett hur många ägare den haft ELLER gäller garantin bara FÖRSTA ägaren som köpt disken ifrån den svenska återförsäljaren? I detta fallet är det INET som sålde en disk 13 feb -18 (enl kvitto) och som jag ropade in på Tradera igår. Jag har inte ens fått disken ännu men den lär väl dyka upp i nästa vecka. Men jag undrar bara i största allmänhet om garantin följer disken eller om den ENBART följer första ägaren?

Disken är en WD10EZEX-08WN4A0

De flesta elektroniktillverkare väljer att låta garanti vara personlig, så att den inte följer med produkten till ny ägare. Men det är upp till varje tillverkare att själv bestämma hur de vill ha sina garantier.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gaminggirl:

De flesta elektroniktillverkare väljer att låta garanti vara personlig, så att den inte följer med produkten till ny ägare. Men det är upp till varje tillverkare att själv bestämma hur de vill ha sina garantier.

OK, tack för snabbt svar. Vet du hur Western Digital gör?

Permalänk
Medlem

Nu är det länge sedan jag skickade in en HDD till RMA men då räckte det med serienummer, inget annat behövdes.

Knappa in det i RMA-portalen, verifierar att garantin inte har gått ut, skicka och vänta på en ny disk.

Har aldrig heller behövt bifoga ett kvitto, men vet inte hur det är idag, kolla på:

https://support.wdc.com/warranty/warrantystatus.aspx?lang=en

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylsamlaren:

OK, tack för snabbt svar. Vet du hur Western Digital gör?

Sist jag skickade WD diskar så fick man fylla i serienummer och se om det fanns garanti kvar.
Var inga problem

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av vinylsamlaren:

Min fråga är kort och enkel. Hårddisktillverkarna ger ju garanti på sina hårddiskar. Gäller denna garanti disken i största allmänhet oavsett hur många ägare den haft ELLER gäller garantin bara FÖRSTA ägaren som köpt disken ifrån den svenska återförsäljaren? I detta fallet är det INET som sålde en disk 13 feb -18 (enl kvitto) och som jag ropade in på Tradera igår. Jag har inte ens fått disken ännu men den lär väl dyka upp i nästa vecka. Men jag undrar bara i största allmänhet om garantin följer disken eller om den ENBART följer första ägaren?

Disken är en WD10EZEX-08WN4A0

Du får läsa garantivillkoren eftersom garantier kan ha precis vilka villkor som helst, är garantivillkoren sämre än reklamationsrätten så gäller reklamationsrätten, däremot så gäller reklamationsrätten bara den ursprunglige köparen.

Den lagstadgade reklamationsrätten gäller alltså när man handlar från en butik eller liknande, inte vid handel mellan privatpersoner, se §1
Garantier som ger sämre villkor än lagen är ogiltiga, se § 3

Konsumentköplag (1990:932)
Tillämpningsområde
1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument.

Avtalsvillkor som avviker från lagen
3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nästan längst upp på den sidan står det:

Citat:

No limited warranty is provided by WD unless your WD Product ("Product") was purchased from an authorized distributor or authorized reseller. Distributors may sell Products to resellers who then sell Products to end users.

Jag tolkar det som att garantin inte gäller om man köpt disken från en privatperson, endast från en auktoriserad återförsäljare. Men sen gör inte företagen alltid som de säger, och det är vad jag vet rätt vanligt att företag inte är så noga med att kontrollera sånt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuuFi:

Nu är det länge sedan jag skickade in en HDD till RMA men då räckte det med serienummer, inget annat behövdes.

Knappa in det i RMA-portalen, verifierar att garantin inte har gått ut, skicka och vänta på en ny disk.

Har aldrig heller behövt bifoga ett kvitto, men vet inte hur det är idag, kolla på:

https://support.wdc.com/warranty/warrantystatus.aspx?lang=en

Skrivet av Ang3r:

Sist jag skickade WD diskar så fick man fylla i serienummer och se om det fanns garanti kvar.
Var inga problem

Jag har själv klarat mig under alla år dvs från mitten av 90-talet från att det uppstått något problem med mina hdd. Men en fråga rent allmänt... garantin måste väl gälla från försäljningsdatumet och inte från tillverkningsdatumet? Dvs den svenska återförsäljaren måste väl knacka in dvs registrera när de säljer en hdd annars blir det ju lite galet om man går in på länken som GuuFi postade!??

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylsamlaren:

Jag har själv klarat mig under alla år dvs från mitten av 90-talet från att det uppstått något problem med mina hdd. Men en fråga rent allmänt... garantin måste väl gälla från försäljningsdatumet och inte från tillverkningsdatumet? Dvs den svenska återförsäljaren måste väl knacka in dvs registrera när de säljer en hdd annars blir det ju lite galet om man går in på länken som GuuFi postade!??

Det där har alltid bara fungerat, gissar på att ÅF registrerar dem, eller distributören när varan är såld.

Oavsett så ser du ju garantistatus direkt när du knappar in serienumret på disken i portalen.

Angående försäljning från privatperson, det finns inget sätt för tillverkaren att följa upp det, och de skiter nog i om det är du eller din granne som köpt den.

Så här verkar det gå till:

- Tryck in serienummer i portalen, är garantin giltig så får du RMA-nummer och instruktioner.

- Skicka in paketet ( märkt med RMA-nummer ) till WD, vänta 1-2 veckor på att få en ny disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylsamlaren:

Men en fråga rent allmänt... garantin måste väl gälla från försäljningsdatumet och inte från tillverkningsdatumet? Dvs den svenska återförsäljaren måste väl knacka in dvs registrera när de säljer en hdd annars blir det ju lite galet om man går in på länken som GuuFi postade!??

Nej, enligt vad jag vet går WD på fabriks garantin, och den räknas från den dagen då disken lämnade fabriken, vilket innebär att disken kan vara flera månader när den säljs av butik.
Vill man hävda att den är köpt senare krävs kvitto.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av vinylsamlaren:

Jag har själv klarat mig under alla år dvs från mitten av 90-talet från att det uppstått något problem med mina hdd. Men en fråga rent allmänt... garantin måste väl gälla från försäljningsdatumet och inte från tillverkningsdatumet? Dvs den svenska återförsäljaren måste väl knacka in dvs registrera när de säljer en hdd annars blir det ju lite galet om man går in på länken som GuuFi postade!??

Sony Ericsson gjorde i alla fall så att de kunde se i sin dator om det var inom garantitiden som telefonen tillverkats, räckte det inte med det så kunde man bevisa med hjälp av kvitto att telefonen fortfarande var inom garanti. Det var lättare för dem att bara hantera kvitto i de där få undantagsfallen när det inte räckte med tillverkningsdatumet...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

Nej, enligt vad jag vet går WD på fabriks garantin, och den räknas från den dagen då disken lämnade fabriken, vilket innebär att disken kan vara flera månader när den säljs av butik.
Vill man hävda att den är köpt senare krävs kvitto.

Enl det kvitto säljaren har skickat till mig från INET såldes disken 13 feb -18 och kollar jag disken på den länken ovan så får jag fram följande info dvs garantin startar inte förrän 14 dagar efter att disken köpts förutsatt att de kör med amerikansk datumangivelse dvs månad - dag - år.

Men WD kanske kör med europeisk datumangivelse dvs dag - månad - år? Men skit samma, garantin gäller i vart fall till början av år 2020. Nu väntar jag bara på att disken ska dyka upp i min brevlåda.