Någon mening att köpa Intel Optane SSD over Samsung 960 EVO M.2 för gaming?

Permalänk

Någon mening att köpa Intel Optane SSD over Samsung 960 EVO M.2 för gaming?

Vad säger ni.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Nej, du kommer aldrig att märka någon större skillnad. Störst märkbara skillnad är när man går från HD till SDD.

Permalänk
Inaktiv

Spel har knappt börjar utnyttjat ssd idag vid annat än uppstart och laddning av banor, många (de flesta?) användare har väl spelen installerade på en hdd än? Det är en seglivad myt att spel använder bra hårdvara förutom grafikkort.

Jag själv älskar 960 diskarna, man märker direkt prestandaskillnaden genom att enbart kopiera en fil. Men majoritet av gamers gör inte detta i någon större utsträckning och då är Samsung 860 evo eller motsvarande det bästa för dem, sett till pris och deras behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Vad säger ni.

Jag hade samma tanke för några veckor sedan. Läste några tester och några olika vids på youtube.

Det finns dock olika Optane, är detta denna du tänker på ?
https://www.komplett.se/product/966019/datorutrustning/lagrin...

En Optane 900P kräver ganska så speciella användningsfall för att man faktiskt ska märka någon skillnad mellan en Optane och en 960 Pro M2.

Exempelvis som en sekundär cache vid filmredigering om ditt vanliga RAM tar slut(inte räcker till) eller vid riktigt stora projekt inom machine learning där även en sekundär cache behövs. Tänker på CNN (Convolutional Neural Network för exempelvis bild och ljud)

Jag har både en vanlig SATA SSD ganska så ny och även en Samsung 960 Pro, gällande gaming så märker jag ingen skillnad alls mellan dessa två.

Tänker du enbart på gaming så skulle jag rekommendera en så stor som möjligt vanlig SSD SATA istället. Att en Samsung 960 Pro heller inte kommer göra några underverk för gaming är dess styrka är sekventiella läs och skriv inte är någon flaskhals vid spel i jämförelse med andra komponenter.