Kan man sälja en windows skiva + numren?

Permalänk
Medlem

Kan man sälja en windows skiva + numren?

Tja! Fick nyligen en data som jag plockat delar o lite ifrån (datan var ny men gick ej skicka tillbaka då jag hade använt den i ca 1 månad) hur som, jag fick med till den datorn en windows skiva samt man har dom där numren man skriver i för aktivera.
Min fråga nu är kan jag sälja denna skiva+numren alltså sälja den datans windows till någon eller är den typ låst på den datorn ?
Ber om ursäkt om det blev lite rörigt

Hat bäst !
Mvh

Permalänk
Skrivet av brodan85:

Tja! Fick nyligen en data som jag plockat delar o lite ifrån (datan var ny men gick ej skicka tillbaka då jag hade använt den i ca 1 månad) hur som, jag fick med till den datorn en windows skiva samt man har dom där numren man skriver i för aktivera.
Min fråga nu är kan jag sälja denna skiva+numren alltså sälja den datans windows till någon eller är den typ låst på den datorn ?
Ber om ursäkt om det blev lite rörigt

Hat bäst !
Mvh

Nej, det går inte. Färdigbyggda datorer kommer med Windows som låses till den datorn.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

@gaminggirl: ok attans men tusen tack för snabbt svar !

Permalänk
Medlem

Det beror på om personen som köpte datorn köpte retail eller OEM licens. Retail kan du sälja, OEM är "låst" till datorn. Är det en "ihopbyggd" dator från butik kan det vara vilket som, är det en märkes dator typ Dell så är det nästan garanterat OEM.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Danzle: Det är en Taurus dator från inet. Man fick med som en liten papp kartong där skivan o allt ligger i obruten förpackning. Är den låst vet du det? Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av brodan85:

@Danzle: Det är en Taurus dator från inet. Man fick med som en liten papp kartong där skivan o allt ligger i obruten förpackning. Är den låst vet du det? Mvh

Inets utbud har du här, du ser på artikelnummret om det är en OEM eller Full-version --> https://www.inet.se/kategori/53/programvara

Permalänk
Medlem

@57josa: Tror det är OEM, en fråga till bara Varför kan man inte sälja OEM? Vad är skillnaden ?
Mvh

Permalänk
Medlem

@brodan85: OEM-licenser är låsta till det moderkort de först registreras på och går inte att flytta efter det. Du kan installera om windows hur många gånger du vill på den datorn, men inte byta ut moderkortet för då räkans det som en ny dator. Fullversioner (retail) är inte låsta, men kostar mer att köpa av just den anledningen.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

@klirre: Ok tack för ett snabbt och bra svar ! Vart jag lite klokare idag med då
Mvh