Kan man sälja en windows skiva + numren?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017

Kan man sälja en windows skiva + numren?

Tja! Fick nyligen en data som jag plockat delar o lite ifrån (datan var ny men gick ej skicka tillbaka då jag hade använt den i ca 1 månad) hur som, jag fick med till den datorn en windows skiva samt man har dom där numren man skriver i för aktivera.
Min fråga nu är kan jag sälja denna skiva+numren alltså sälja den datans windows till någon eller är den typ låst på den datorn ?
Ber om ursäkt om det blev lite rörigt

Hat bäst !
Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av brodan85:

Tja! Fick nyligen en data som jag plockat delar o lite ifrån (datan var ny men gick ej skicka tillbaka då jag hade använt den i ca 1 månad) hur som, jag fick med till den datorn en windows skiva samt man har dom där numren man skriver i för aktivera.
Min fråga nu är kan jag sälja denna skiva+numren alltså sälja den datans windows till någon eller är den typ låst på den datorn ?
Ber om ursäkt om det blev lite rörigt

Hat bäst !
Mvh

Nej, det går inte. Färdigbyggda datorer kommer med Windows som låses till den datorn.

Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017

@gaminggirl: ok attans men tusen tack för snabbt svar !

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Aug 2009

Det beror på om personen som köpte datorn köpte retail eller OEM licens. Retail kan du sälja, OEM är "låst" till datorn. Är det en "ihopbyggd" dator från butik kan det vara vilket som, är det en märkes dator typ Dell så är det nästan garanterat OEM.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017

@Danzle: Det är en Taurus dator från inet. Man fick med som en liten papp kartong där skivan o allt ligger i obruten förpackning. Är den låst vet du det? Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storstaden
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av brodan85:

@Danzle: Det är en Taurus dator från inet. Man fick med som en liten papp kartong där skivan o allt ligger i obruten förpackning. Är den låst vet du det? Mvh

Inets utbud har du här, du ser på artikelnummret om det är en OEM eller Full-version --> https://www.inet.se/kategori/53/programvara

Asus Z87-Pro | Intel i7-4770K OC | Corsair H100i | Corsair Dominator 2133 (32GB) | Corsair AX760i | Samsung SSD 860 500GB | ASUS STRIX GeForce GTX 1080 | Fractal Design Define R6 BL.O | Logitech G502 Proteus Spectrum | CODE 88-key MX Clear, w/ custom keycaps | Acer Predator XB271HU IPS | Asus RT-AC88U | Philips Fidelio X2 | Windows 7 Ultimate | NVIDIA SHIELD TV Pro w/PLEX

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017

@57josa: Tror det är OEM, en fråga till bara Varför kan man inte sälja OEM? Vad är skillnaden ?
Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Okt 2009

@brodan85: OEM-licenser är låsta till det moderkort de först registreras på och går inte att flytta efter det. Du kan installera om windows hur många gånger du vill på den datorn, men inte byta ut moderkortet för då räkans det som en ny dator. Fullversioner (retail) är inte låsta, men kostar mer att köpa av just den anledningen.

| i5 4670k@stock + Noctua NH-U12s | GA-Z87X-UD3H | 16GB Corsair Vengeance LP 1600MHz | Asus GTX 1060 Strix OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | FD Newton R3 600W | Intel 730 240GB + Crucial MX300 2TB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017

@klirre: Ok tack för ett snabbt och bra svar ! Vart jag lite klokare idag med då
Mvh