Nytt moderkort, installera om windows?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2017

Nytt moderkort, installera om windows?

Jag har beställt ett nytt moderkort för att kunna överklocka min Ryzen 1200. det gamla kortet är ett Gigabyte A320 och det nya är ett ASUS PRIME X470-PRO. så måste man installera nytt OS? saken är den att jag har riktigt segt internet och det kommer ta dagar att ladda hem alla spel och andra saker..!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
65 14
Registrerad
Dec 2001

@Tomback: ganska säker på att din licens inte fungerar på ditt nya modekort.

Samsung 34'' ultrawide curved
Logitech MX master & Logitech g910
Creative SoundBlaster Katana

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2009

Installera om, flytta licensen ^^

Intel I7 8700k 4.9Ghz, 32GB 3200Mhz, GTX 1080 Ti Gainward GS 11GB, Asus Z370 Prime-A, 480GB Kingstone SSD, Samsung Pro 840 SSD 256GB 2x, NZXT Kraken x62, Asus Essence STX, Cooler Master Silent Pro gold 1200w 80+ gold, Win10 x64, Fractal Design Define 5, 1x BenQ XL2720t, 1x BenQ GW2760

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2017
Skrivet av teanox:

Installera om, flytta licensen ^^

Så hur flyttar jag licensen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2003

Tror inte det ska vara någon större fara att använda samma Windows-installation som innan. Skulle det absolut inte fungera så finns ju även alternativet att köra en "refresh" vilket i princip är att man installerar Windows på nytt men man tappar inte allt. Se mer här: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10st...

Att licensen ska gå ut brukar oftast ha att göra med att man använder en OEM-licens (dvs man har köpt en färdig dator där licensen ingår) och det antar jag att du inte använder? Vill du formatera om "på riktigt" och "flytta" licensen så anger du bara din licensnyckel på nytt under ominstallationen.

Ryzen 1700@3.8/16GB/1070/2x512 SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Tomback:

Så hur flyttar jag licensen?

Du installerar om windows och skriver in koden bara, sen ska den registrera sig som ny dator bara, har för mig att de va så jag gjorde senast.

Intel I7 8700k 4.9Ghz, 32GB 3200Mhz, GTX 1080 Ti Gainward GS 11GB, Asus Z370 Prime-A, 480GB Kingstone SSD, Samsung Pro 840 SSD 256GB 2x, NZXT Kraken x62, Asus Essence STX, Cooler Master Silent Pro gold 1200w 80+ gold, Win10 x64, Fractal Design Define 5, 1x BenQ XL2720t, 1x BenQ GW2760

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

@Tomback
Har du ett microsoft konto?
Har du det så är det bara att logga in med det som använder och aktivera det.
Microsoft gjorde det lättare för användare att kunna aktivera sina datorer.
Även nycklar som köpta på Kinguin funkar att flytta runt. Har själv några st.

För att se om du har ditt Microsoft konto länkat till din Windows 10 nyckel så kan du kolla det på Microsofts hemsida eller på datorn nu.

https://www.windowscentral.com/how-link-your-windows-10-produ...
Kan vara smart att länka din nyckel till kontot om du vill göra det lättare att aktivera varje dator du har/köper/säljer .

Antec P180 i7 920 4.2GHz Asus p6tSE 24GB Zotac GTX 470 Tagan BZ800W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2017
Skrivet av ExcZist:

@Tomback
Har du ett microsoft konto?
Har du det så är det bara att logga in med det som använder och aktivera det.
Microsoft gjorde det lättare för användare att kunna aktivera sina datorer.
Även nycklar som köpta på Kinguin funkar att flytta runt. Har själv några st.

För att se om du har ditt Microsoft konto länkat till din Windows 10 nyckel så kan du kolla det på Microsofts hemsida eller på datorn nu.

https://www.windowscentral.com/how-link-your-windows-10-produ...
Kan vara smart att länka din nyckel till kontot om du vill göra det lättare att aktivera varje dator du har/köper/säljer .

Ah men va skönt att höra för jag köpte mitt genom Kinguin. så jag bara kontaktar deras kundservice?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av Tomback:

Ah men va skönt att höra för jag köpte mitt genom Kinguin. så jag bara kontaktar deras kundservice?

Du gör bara som det står på länken så ska din Kinguin nyckel vara länkad till ditt microsoft konto
Det ska stå när din nyckel är länkad till ditt microsoft konto

Activation
Windows is activated whit a digital license linked to your Microsoft account.

Mer behöver du inte göra

Mvh

Antec P180 i7 920 4.2GHz Asus p6tSE 24GB Zotac GTX 470 Tagan BZ800W