Bostadspriser 2017 och framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Det var inte kul när bubblan sprack i början på 90-talet. Man blir kort sagt deprimerad av alla tecken som kommer igen.

Själv är man 26 år gammal och inte gammal nog att komma ihåg tecknena, men när man sitter och läser genom det som hände på början av 90-talet så känns det nästan skrattretande hur nästan exakt samma sak är på gång igen.

Frågan är dock om riksbanken vågar någonsin återgå till de räntor man såg på 90-talet, då var ju prion att hålla växelkursen fast, vilket inte är prio alls idag. Det känns orimligt att riksbanken kommer att resonera på samma sätt och därmed genomföra samma åtgärder som då. Efterfrågan på bostäder i städerna var ju inte heller densamma som idag. Så visst finns det också vissa skillnader som kan peka på att det inte är samma utgång som väntas.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Själv är man 26 år gammal och inte gammal nog att komma ihåg tecknena, men när man sitter och läser genom det som hände på början av 90-talet så känns det nästan skrattretande hur nästan exakt samma sak är på gång igen.

Frågan är dock om riksbanken vågar någonsin återgå till de räntor man såg på 90-talet, då var ju prion att hålla växelkursen fast, vilket inte är prio alls idag. Det känns orimligt att riksbanken kommer att resonera på samma sätt och därmed genomföra samma åtgärder som då. Efterfrågan på bostäder i städerna var ju inte heller densamma som idag. Så visst finns det också vissa skillnader som kan peka på att det inte är samma utgång som väntas.

De närmaste åren kommer vi absolut inte se de räntor som var då. Jag vet att mina föräldrar när de byggde hus på 70-talet hade en ränta på mellan 13-16% men hade också ränteavdrag på 100% på detta. Vet inte vad det skulle vara omräknat i ränta idag. Kan också tillägga att de tog lån på 145 000 kr och kunde då bygga hela huset. Drygt 100 m2 med hel källare så lite har väl förändrats då jag själv fick lägga nästan 800 000 i bara handpenning för vårat hus.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag sitter själv med ett hus och rätt stora lån men känns som att vi måste börja få ner priserna för det vi har idag är inte gångbart. Enligt bankens beräkningar så klarar jag en ränta på 8% så det känns rätt skönt då jag har svårt att tro att vi kommer dit.

Vad banken räknar med att du klarar för ränta är ju rätt irrelevant, vad för ränta klarar du när du räknar själv på olika scenarion? T.ex. vilken ränta klarar du med den livsstil du har idag, den livsstil du vill ha, den livsstil du kan tänka dig om det kniper, ifall du blir sjuk en längre tid osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

De närmaste åren kommer vi absolut inte se de räntor som var då. Jag vet att mina föräldrar när de byggde hus på 70-talet hade en ränta på mellan 13-16% men hade också ränteavdrag på 100% på detta. Vet inte vad det skulle vara omräknat i ränta idag. Kan också tillägga att de tog lån på 145 000 kr och kunde då bygga hela huset. Drygt 100 m2 med hel källare så lite har väl förändrats då jag själv fick lägga nästan 800 000 i bara handpenning för vårat hus.

Suck. Ja, det var bättre förr (räknat med inflation). Det syns ganska tydligt om/när man kollar på vad folk brukade ge och vad de brukade få för sina lån. Kvadratmeterpriset har gått spikrakt upp (återigen räknat med inflation) om man bortser från kraschen på 90-talet, som var en tillfällig dipp.

Att som ensamstående 26-åring försöka köpa ett litet hus eller ens en lägenhet någonstans i närheten av tullarna i Stockholm (utanför dvs, innanför är det bara att glömma) är i princip omöjligt. Om inte föräldrarna står som borgensmän (vilket tyvärr blir allt vanligare att föräldrar måste göra för att barnen ska få en lägenhet).

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Själv är jag inte orolig för en bostadsbubbla i Stockholmsområdet. Jag ser inte hur bostadspriserna ska sjunka kraftigt med den efterfrågan som finns. De senaste åren är det många som har sagt: "Köp inte nu, kraschen kommer snart och då kan du köpa billigt!" Med facit i hand har det varit ett urkasst råd och de som har väntat får betala mer idag än om de köpt tidigare. I Stockholm finns det inget alternativ till att köpa bostad, förutom att hyra i andra hand till en mycket högre månadskostnad. Mina vänner som hyr betalar betydligt mer i boendekostnad än vad jag gör, som bor i bostadsrätt. Att deras hyr är 2-3 gånger högre är inte ovanligt. Dessutom har lägenheterna som de hyr oftast sämre standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Det fungerar inte så.
Så om jag säger att min fritid är värd 1000kr i timmen. Ok säger min arbetsgivare. Då köper vi 1 timme av dig extra om dagen.
Sedan säger dom. Bra värde. Vi köper 7 till. Värdet var ju 1000kr i timmen? Eller 12 timmar till.
Självklart fungerar det inte så och man har olika pris på sin första timme och en timme man absolut inte vill gå miste om.

Totalt ofungerande koncept och det finns inget pris på fritid.

I vilket scenario vill arbetsgivaren köpa lösa extratimmar av den anställde?
Ditt exempel finns inte.
Lösa timmar köpes från konsulter och bemanningsföretag.

Du förhandlar om en tjänst som innebär X, Y och Z.
När du lägger fram ditt löneanspråk behöver du ju själv komma fram till vad som är en rimlig ersättning för detta.

Antingen så går du på en känsla, eller så försöker du räkna om fritid/pendlingstid/löneförmåner/ökadebokostnader till en siffra som du kan jämföra med densamme för din nuvarande och/eller andra erbjudanden.

Dvs antingen räknar du eller så gissar du.

Vad är det som är så provocerande med att räkna?

Edit: Inser att vi börjat närma oss offtopic, kanske är detta en diskussion för en annan tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

De närmaste åren kommer vi absolut inte se de räntor som var då. Jag vet att mina föräldrar när de byggde hus på 70-talet hade en ränta på mellan 13-16% men hade också ränteavdrag på 100% på detta. Vet inte vad det skulle vara omräknat i ränta idag. Kan också tillägga att de tog lån på 145 000 kr och kunde då bygga hela huset. Drygt 100 m2 med hel källare så lite har väl förändrats då jag själv fick lägga nästan 800 000 i bara handpenning för vårat hus.

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Finansiell-utvecklin...

145000kr omräknat till dagens värde blir 1,1 miljoner.
Sedan är det väldigt mycket andra faktorer som spelar in, men det säger ändå en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

I vilket scenario vill arbetsgivaren köpa lösa extratimmar av den anställde?
Ditt exempel finns inte.
Lösa timmar köpes från konsulter och bemanningsföretag.

Du förhandlar om en tjänst som innebär X, Y och Z.
När du lägger fram ditt löneanspråk behöver du ju själv komma fram till vad som är en rimlig ersättning för detta.

Antingen så går du på en känsla, eller så försöker du räkna om fritid/pendlingstid/löneförmåner/ökadebokostnader till en siffra som du kan jämföra med densamme för din nuvarande och/eller andra erbjudanden.

Dvs antingen räknar du eller så gissar du.

Vad är det som är så provocerande med att räkna?

Edit: Inser att vi börjat närma oss offtopic, kanske är detta en diskussion för en annan tråd.

Nej mitt exempel finns inte, heller. Var lite av tanken med det. Jag håller med, tråden handlar om något annat så vi slipper bollen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aktsu:

Om vi diskuterar bostäder i Stockholms innerstad skulle jag vilja se din källa på att en majoritet skulle vara så belånade på "konsumtionsfronten" (?).

Räntorna ska gå upp rätt rejält för att en 40 kvm skall kosta 240k per år men det kan ju helt klart inträffa. Där får ju varje person själv bestämma vad de prioriterar att göra med sina pengar. Om alternativet kostar hälften och man värdesätter sin fritid så som jag gör kan det ju fortfarande helt klart vara värt det.

17600x12 = 211200 årskostnad.

Att de flesta är nästan maxade på kredkort, avbetalningar och delfakturor orkar jag inte gräva fram siffror på.
Ta en sväng genom ett köpcentrum efter den 15:e fram till 25:e så ser du verkligheten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twk:

Själv är jag inte orolig för en bostadsbubbla i Stockholmsområdet. Jag ser inte hur bostadspriserna ska sjunka kraftigt med den efterfrågan som finns. De senaste åren är det många som har sagt: "Köp inte nu, kraschen kommer snart och då kan du köpa billigt!" Med facit i hand har det varit ett urkasst råd och de som har väntat får betala mer idag än om de köpt tidigare. I Stockholm finns det inget alternativ till att köpa bostad, förutom att hyra i andra hand till en mycket högre månadskostnad. Mina vänner som hyr betalar betydligt mer i boendekostnad än vad jag gör, som bor i bostadsrätt. Att deras hyr är 2-3 gånger högre är inte ovanligt. Dessutom har lägenheterna som de hyr oftast sämre standard.

De senaste 5 åren har vi blivit typ 1 miljon(10%) fler människor i landet och byggt 400 000 nya lägenheter för att få plats med nya människor har jag läst.
Tänker också lite som dig varför bo i en sunkig lägenhet när man kan köpa en 1a för 3,5 miljoner och bo med högre standard.

Det är ganska lätt att räkna ut vad som kommer hända de kommande 5 åren så lyssna inte på vad andra säger de vet inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsychedelicZ:

http://i.imgur.com/55fcmDT.png

17600x12 = 211200 årskostnad.

Att de flesta är nästan maxade på kredkort, avbetalningar och delfakturor orkar jag inte gräva fram siffror på.
Ta en sväng genom ett köpcentrum efter den 15:e fram till 25:e så ser du verkligheten.

Amortering är ingen kostnad, det är en utgift. Och varför har du en driftskostnad på 4500 kr/månad? Och som sagt, tror inte att de flesta som köper lägenheter i Stockholms innerstad har massa komsumtionslån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsychedelicZ:

http://i.imgur.com/55fcmDT.png

17600x12 = 211200 årskostnad.

Att de flesta är nästan maxade på kredkort, avbetalningar och delfakturor orkar jag inte gräva fram siffror på.
Ta en sväng genom ett köpcentrum efter den 15:e fram till 25:e så ser du verkligheten.

Vilken bostadsrätt har en driftkostnad på 4500 SEK? Det är j ui stort sett bara el man betalar för, så typ 250-600 spänn beroende på konsumtion.

[EDIT] On topic, så tror jag att nuläget, med banker som i stort sett inte verkar vilja ha kunder som lånar pengar och som ställer rätt höga krav på borgenärens ekonomi (vilket är helt och hållet sund riskanalys), så tror jag att värdeökningen på lägenheter i storstäderna kommer att plana ut något. En bostadsrätt i stockholm med närförorter kommer fortfarande att vara en väldigt bra placering, men kanske inte en oproportionerligt bra investering längre. Helt enkelt för att vanligt folk inte längre får låna lika stora summor pengar i förhållande till sin årsinkomst.
För att bostadsoriserna skall sjunka eller sjunka drastiskt så tror jag att det krävs att medleklassens ekonomier försämras drastiskt, så att ingen längre kan köpa lägenheter, vilket gör att efterfrågan och därmed priserna sjunker. Påverkat av skeden liknande dem under depressionen. Eller av teknikutveckoling i stil med det man varnar för i den här texten:
https://medium.freecodecamp.com/bill-gates-and-elon-musk-just...

Permalänk
Medlem

Väcker denna tråd, nu har vi alla gått in till 2018.

Jag har funderingar, bör man akta sig för att lägga bud på 'kalla' objekt som har legat ute länge på hemnet? dvs mer än 100 dagar. Tänker absolut inte möta utgångspriset och börja med att buda 1 miljon under utgångspriset (men det kan väl funka? folk blir stressade att få sälja i tider då färre köpare finns på marknaden). Det är väl ganska rätt i tiden att köpa fastighet? Ser att priserna faller överallt. Men är samtidigt rädd att säljaren blir så förbannad att denne av princip inte vill sälja till mig.

OBS - (Det blir Särimners första fastighetsaffär i livet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Själv är jag inte orolig för en bostadsbubbla i Stockholmsområdet. Jag ser inte hur bostadspriserna ska sjunka kraftigt med den efterfrågan som finns. De senaste åren är det många som har sagt: "Köp inte nu, kraschen kommer snart och då kan du köpa billigt!" Med facit i hand har det varit ett urkasst råd och de som har väntat får betala mer idag än om de köpt tidigare. I Stockholm finns det inget alternativ till att köpa bostad, förutom att hyra i andra hand till en mycket högre månadskostnad. Mina vänner som hyr betalar betydligt mer i boendekostnad än vad jag gör, som bor i bostadsrätt. Att deras hyr är 2-3 gånger högre är inte ovanligt. Dessutom har lägenheterna som de hyr oftast sämre standard.

Stockholm är det område som kommer krasha hårdast. Att människor lägger allt mer av sin inkomst på boendet medför att annan konsumering minskar.

Just argumentet att det är billigare att bo med BR är ett vanligt argument. Det stämmer när priserna går upp.
Sedan när priserna går ner exempelvis 30% på några år och miljoner för varje enskild person har gått upp i rök är det inte så billigt längre. Då är det helt plötsligt mycket mycket dyrare boende.

Faktum är ändå att väldigt många är oroliga över det "överbelånade foket i norr..." som gör som vanligt.

Nämligen att sticka huvudet i sanden och hoppas att det löser sig. Det går inte bra för Sverige för tillfället, regeringen tvingas låna pengar från andra länder i en högkonjunktur.. Hur tror ni det blir när nästa lågkonjuktur kommer?

Sverige har väldigt många orosmoln i jämförlese med andra länder (ja, jag är ingen nationalist).

Med respekt för alla unga under 25 så hoppas jag verkligen på en nedgång på 50% eller mer.
Vi får inte vara för egoistiska utan också tänka på alla unga som också vill köpa sitt ett boende utan att belåna sig för resten av livet!

Unga ska inte behöva vid 25 års ålder att låna 4 miljoner för att flytta hemmifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Stockholm är det område som kommer krasha hårdast. Att människor lägger allt mer av sin inkomst på boendet medför att annan konsumering minskar.

Just argumentet att det är billigare att bo med BR är ett vanligt argument. Det stämmer när priserna går upp.
Sedan när priserna går ner exempelvis 30% på några år och miljoner för varje enskild person har gått upp i rök är det inte så billigt längre. Då är det helt plötsligt mycket mycket dyrare boende.

Faktum är ändå att väldigt många är oroliga över det "överbelånade foket i norr..." som gör som vanligt.

Nämligen att sticka huvudet i sanden och hoppas att det löser sig. Det går inte bra för Sverige för tillfället, regeringen tvingas låna pengar från andra länder i en högkonjunktur.. Hur tror ni det blir när nästa lågkonjuktur kommer?

Sverige har väldigt många orosmoln i jämförlese med andra länder (ja, jag är ingen nationalist).

Med respekt för alla unga under 25 så hoppas jag verkligen på en nedgång på 50% eller mer.
Vi får inte vara för egoistiska utan också tänka på alla unga som också vill köpa sitt ett boende utan att belåna sig för resten av livet!

Unga ska inte behöva vid 25 års ålder att låna 4 miljoner för att flytta hemmifrån.

När kommer denna krasch i Stockholm, tror du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

När kommer denna krasch i Stockholm, tror du?

Skickades från m.sweclockers.com

Allt är uppbyggt på lånade pengar, väldigt få personer köper utan att låna. Många har lånat så mycket så det överstiger den egna årsinkomsten flera gånger om.

Så rimligen vid nästa lågkonjunktur då antalet köpare blir många färre vilket leder till mindre efterfrågan. Detta leder i sin tur till att säkerheten för lånegivarna minskar och priserna rasar och för andra blir det även tvångsförsäljning.

De hyperlåga räntenivåer som existerar idag är också väldigt ovanligt och kan göras enbart för att diverse dopningspreparat används.
En land som har ett välmående ekonomi har inte en sådan låg ränta som Sverige har, det är också ett stort varningstecken.
Tänk dig om Sverige tvingas gå in i en nästa lågkonjunktur med en minusränta. Ser mycket illa ut om det ser. Inkompetenta politiker som styr Sverige.

De vet vad som sker när bubblan spricker på riktigt och vågar inte låta detta ske under sin egen mandatperiod. Problemet flyttas framåt med allt värre åtgärder.

Vad tycker du själv, ska unga behöva skuldsätta sig med lån som överstiger den egna årsinkomsten flera gånger om?

Permalänk
Medlem

Men räknar man inte med att man ska klara ekonomin om räntan stiger med 5% eller räknar inte bankerna så längre?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Men räknar man inte med att man ska klara ekonomin om räntan stiger med 5% eller räknar inte bankerna så längre?

Bara det är illa nog, 5% ränta eller högre har varit normalnivå under väldligt länge och vi kommer få det igen. Ekonomin är hur skör som helst.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av BooliBoo:

Men räknar man inte med att man ska klara ekonomin om räntan stiger med 5% eller räknar inte bankerna så längre?

Bankerna och mäklarna gör riskbedömningar på det sättet, jodå. Däremot är 5 % "inget", utan mera ett normalläge. När vi köpte nybyggd lgh för några år sedan "testades" vår ekonomi mot 15-20 % ränta, vilket känns mera rimligt för en riktigt pressad situation.

Köper folk lgh idag och inte har höjd för en ränta på 5 %, då kommer de få problem. Om inte närmaste åren, så garanterat down the line någonstans. Inte bara för att de får problem att betala räntan, utan för att hela det eknomiska tänket imho saknas om det levs så långt ut i marginalerna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@emilakered: problemet är ju att ”det” tilläts att skena från början.
I min mening hade det varit my net bättre om räntan alltid varit säg, 15-20%. Då hade inte priserna för lägenheter kommit upp i miljontals kronor öht.

Nu är vi ju i en situation där marknaden idag är investerad i priser på 70-120kkr/kvm.
Även nyproduktionen är horribelt dyr.

Så sanningen är att skulle ”man”/bankerna räkna på 15-20% så skulle ju mer eller mindre ingen få lån och hela marknaden skulle ju avstanna.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av BasseBaba:

@emilakered: problemet är ju att ”det” tilläts att skena från början.
I min mening hade det varit my net bättre om räntan alltid varit säg, 15-20%. Då hade inte priserna för lägenheter kommit upp i miljontals kronor öht.

Nu är vi ju i en situation där marknaden idag är investerad i priser på 70-120kkr/kvm.
Även nyproduktionen är horribelt dyr.

Så sanningen är att skulle ”man”/bankerna räkna på 15-20% så skulle ju mer eller mindre ingen få lån och hela marknaden skulle ju avstanna.

Ja, visst är det så, med de kraven idag skulle marknaden döda sig själv såklart. Jag menade mest att det är en stor skillnad i mentalitet, där 15-20 % faktiskt är svettigt på riktigt och rimlig nivå för någon form av worst case-beräkningar. Att använda 5 % som övre smärtgräns känns däremot främmande och.. kanske lite naivt?

Men, jag kan egentligen väldigt lite om det här ska sägas. Jag är "bara" köpare/säljare/privatperson utan mer än vardagskunskaper. Kan såklart ha helt fel om vilka mekanismer som finns.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Allt är uppbyggt på lånade pengar, väldigt få personer köper utan att låna. Många har lånat så mycket så det överstiger den egna årsinkomsten flera gånger om.

Så rimligen vid nästa lågkonjunktur då antalet köpare blir många färre vilket leder till mindre efterfrågan. Detta leder i sin tur till att säkerheten för lånegivarna minskar och priserna rasar och för andra blir det även tvångsförsäljning.

De hyperlåga räntenivåer som existerar idag är också väldigt ovanligt och kan göras enbart för att diverse dopningspreparat används.
En land som har ett välmående ekonomi har inte en sådan låg ränta som Sverige har, det är också ett stort varningstecken.
Tänk dig om Sverige tvingas gå in i en nästa lågkonjunktur med en minusränta. Ser mycket illa ut om det ser. Inkompetenta politiker som styr Sverige.

De vet vad som sker när bubblan spricker på riktigt och vågar inte låta detta ske under sin egen mandatperiod. Problemet flyttas framåt med allt värre åtgärder.

Vad tycker du själv, ska unga behöva skuldsätta sig med lån som överstiger den egna årsinkomsten flera gånger om?

Om man köper för att bo ser jag inga problem med att belåna sig med lån som överstiger flera årsinkomster.

Du kan säkert ha rätt i allt du skriver, men det förändrar inte situationen för de som bor i tex Stockholm. Att köpa är i stort sett det enda alternativet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Om man köper för att bo ser jag inga problem med att belåna sig med lån som överstiger flera årsinkomster.

Du kan säkert ha rätt i allt du skriver, men det förändrar inte situationen för de som bor i tex Stockholm. Att köpa är i stort sett det enda alternativet.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja tyvärr är det enda sättet i Stockholm. Regeringen bär ett stort ansvar för detta.

Om de flyttade ut ALLA myndigheter ut i landet till exempelvis Göteborg, Örebro, Västerås, Enköping osv skulle så skulle det förbättra något.
Sänka skatterna ute i landet för företag och arbetstagare skulle också hjälpa.

Men med en inkompetent regering så sätter de utan tvekan hela landets framtid på spel genom att göra inget alls!

När jag pratar med folk som bor i Stockholm så vill många inte ens bo där utan gör det främst på grund av jobbet.

Avgaser, dyra boenden, dyra försäkringar, förseningar i pendeltågstrafiken, trångt osv. Finns många orsaker att välja bort Stockholm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av emilakered:

Ja, visst är det så, med de kraven idag skulle marknaden döda sig själv såklart. Jag menade mest att det är en stor skillnad i mentalitet, där 15-20 % faktiskt är svettigt på riktigt och rimlig nivå för någon form av worst case-beräkningar. Att använda 5 % som övre smärtgräns känns däremot främmande och.. kanske lite naivt?

Men, jag kan egentligen väldigt lite om det här ska sägas. Jag är "bara" köpare/säljare/privatperson utan mer än vardagskunskaper. Kan såklart ha helt fel om vilka mekanismer som finns.

15-20% är VÄLDIGT högt.
Vem skulle inte låna ut sina pengar om man fick 15-20% avkastning på kapital samtidigt som man hade säkerhet (bostaden) på lånet?
5% är en rimlig att testa mot då det är ~300-350% ökning från dagens bolåneräntor.
Tycker även att man ska ansvara för sin egen ekonomi, allt handlar om hur nojjig man är och vilken risk man vill sitta på.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av anon176726:

15-20% är VÄLDIGT högt.
Vem skulle inte låna ut sina pengar om man fick 15-20% avkastning på kapital samtidigt som man hade säkerhet (bostaden) på lånet?
5% är en rimlig att testa mot då det är ~300-350% ökning från dagens bolåneräntor.
Tycker även att man ska ansvara för sin egen ekonomi, allt handlar om hur nojjig man är och vilken risk man vill sitta på.

Klart det är enormt högt, och i det läget handlade det om just "okej, ni är förstagångsköpare och det är två år till inflytt. What if?". Menar inte det är rimligt i alla lägen, men skillnaden i mentalitet att testa mot något som är högt på riktigt och att använda 5 % som worst case tycker jag är stor.

Problemet med det sista är att folk inte klarar den biten. Bara nu när det var tal inför skärpta amorteringskrav fanns det ju snyfthistorier i tidningarna om X som inte skulle klara av ett litet fåtal tusingar extra i månaden för sin mångmilj-lgh på Kungsholmen och liknande. Jag bara tänker att den bristen på självinsikt bidrar till att hela marknaden blir skev?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Väcker denna tråd, nu har vi alla gått in till 2018.

Jag har funderingar, bör man akta sig för att lägga bud på 'kalla' objekt som har legat ute länge på hemnet? dvs mer än 100 dagar. Tänker absolut inte möta utgångspriset och börja med att buda 1 miljon under utgångspriset (men det kan väl funka? folk blir stressade att få sälja i tider då färre köpare finns på marknaden). Det är väl ganska rätt i tiden att köpa fastighet? Ser att priserna faller överallt. Men är samtidigt rädd att säljaren blir så förbannad att denne av princip inte vill sälja till mig.

OBS - (Det blir Särimners första fastighetsaffär i livet)

Skulle själv fundera på varför intresset är lågt först.
Verkar något vara skumt? Hög renoveringskostnad som måste tas snart? Oattraktivt område? Eller är det bara p.g.a. för högt utropspris?

Vet ett hus här i närheten, byggt 2011, som las ut till försäljning hösten 2016.
Låg osålt i mer än ett år och våren 2018 såldes det för 500k under begärt pris (-13%). Lite exklusivare inrett än standard och inget som stack ut extremt. Tror det var en kombination av lite för högt utropspris, ganska ful design och ett läge som inte var allt för intressant (nyexploaterat område någon km utanför närmaste bebyggelse). Det fanns inget gräs på tomten, bara sprängsten, så det skulle nog kosta att fixa detta. Men tror det var ett klipp till priset det gick för till slut.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Väcker denna tråd, nu har vi alla gått in till 2018.

Jag har funderingar, bör man akta sig för att lägga bud på 'kalla' objekt som har legat ute länge på hemnet? dvs mer än 100 dagar. Tänker absolut inte möta utgångspriset och börja med att buda 1 miljon under utgångspriset (men det kan väl funka? folk blir stressade att få sälja i tider då färre köpare finns på marknaden). Det är väl ganska rätt i tiden att köpa fastighet? Ser att priserna faller överallt. Men är samtidigt rädd att säljaren blir så förbannad att denne av princip inte vill sälja till mig.

OBS - (Det blir Särimners första fastighetsaffär i livet)

tänk på att man kan ta bort objekt och sedan lägga ut dom igen, har sett gamla osålda objekt ute igen efter någon månad.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ja, visst är det så, med de kraven idag skulle marknaden döda sig själv såklart. Jag menade mest att det är en stor skillnad i mentalitet, där 15-20 % faktiskt är svettigt på riktigt och rimlig nivå för någon form av worst case-beräkningar. Att använda 5 % som övre smärtgräns känns däremot främmande och.. kanske lite naivt?

Men, jag kan egentligen väldigt lite om det här ska sägas. Jag är "bara" köpare/säljare/privatperson utan mer än vardagskunskaper. Kan såklart ha helt fel om vilka mekanismer som finns.

"Vi" räknar med en kalkylränta på 7% och det kommer enligt alla prognoser dröja väldigt länge innan vi når dit, man kan t.ex. binda i 10 år till ~2,95%. Om räntorna skulle bli 15-20% skulle inflationen säkerligen vara tätt bakom vilket skulle ge stora löneökningar och på så sätt urholka lånen. I ett sånt läge kan man i princip se den höga räntan som en form av brutal amorteringstakt men jag tror verkligen att tiden med räntor i de trakterna är förbi.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Kakann:

"Vi" räknar med en kalkylränta på 7% och det kommer enligt alla prognoser dröja väldigt länge innan vi når dit, man kan t.ex. binda i 10 år till ~2,95%. Om räntorna skulle bli 15-20% skulle inflationen säkerligen vara tätt bakom vilket skulle ge stora löneökningar och på så sätt urholka lånen. I ett sånt läge kan man i princip se den höga räntan som en form av brutal amorteringstakt men jag tror verkligen att tiden med räntor i de trakterna är förbi.

Well, det kanske är så enkelt att jag är mer ekonomiskt konservativ än normalt och därför extra kritisk. Jag gillar marginaler och att alltid vara redo för "sämre tider".

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Ja tyvärr är det enda sättet i Stockholm. Regeringen bär ett stort ansvar för detta.

Om de flyttade ut ALLA myndigheter ut i landet till exempelvis Göteborg, Örebro, Västerås, Enköping osv skulle så skulle det förbättra något.
Sänka skatterna ute i landet för företag och arbetstagare skulle också hjälpa.

Men med en inkompetent regering så sätter de utan tvekan hela landets framtid på spel genom att göra inget alls!

När jag pratar med folk som bor i Stockholm så vill många inte ens bo där utan gör det främst på grund av jobbet.

Avgaser, dyra boenden, dyra försäkringar, förseningar i pendeltågstrafiken, trångt osv. Finns många orsaker att välja bort Stockholm.

Det är rätt ofta som man läser att politiker är inkompetenta osv, men vilka effekter skulle dina förslag egentligen ha på samhället? Hur skulle en flytt av ALLA myndigheter påverka kvaliteten på arbetet som de gör? Hur många duktiga och kompetenta medarbetare skulle sluta då de har familj och är rotade i Stockholm? Hur ser bostadssituationen ut i de städer du föreslår? Vad kostar det att bo där?

Hur skulle en skattesänkning i övriga landet påverka saker? Gäller det då bara Stockholm eller ska man dra någon gräns vid en speciell stadsstorlek? Om företag måste vara kvar i storstäder (exempelvis av samma skäl som ovan), hur påverkar det deras möjlighet att konkurrera om företag i mindre städer för fördelar? Påverkar det deras möjlighet att konkurrera internationellt?

Och så vidare...detta är frågor som politiker måste fundera på ordentligt innan man fattar beslut, något som många inte verkar reflektera över. Det är generellt sett mycket enklare att beklaga sig över att folk inte gör sitt jobb än att komma med vettiga och genomtänkta förslag på hur man ska göra saker istället.

Att på ett vettigt sätt hantera en potentiell bostadsbubbla måste vara extremt svårt, gör man inget så blåses bubblan upp mer, gör man för mycket så punkterar man den och marknaden kollapsar med drastiska konsekvenser för många. Det optimala är en lätt pyspunka där man lååångsamt sänker trycket på marknaden. Samtidigt som man då ska balansera mot händelser i övriga ekonomin och i omvärlden som påverkar. Lär inte vara ett speciellt lätt uppdrag, även om många har enkla och klatschiga förslag på vad man borde göra och inte göra