Relativt billig uppgradering från Note 4?

Permalänk
Medlem

Relativt billig uppgradering från Note 4?

Börjar ledsna på min gamla Galaxy Note 4 då den börjar kännas lite seg och kameran är nästintill värdelös, i annat än perfekt ljus. Hur billigt kan jag komma undan med kraven: Android 8.x, relativt snabb, vettig skärm (~5.7", bra färger) och en vettig kamera (som klarar mörker betydligt bättre än den på note4)? Prismässigt så lågt som möjligt, men kommer inte köpa något skit för 2000 som bara kommer göra mig frustrerad. Då lägger jag hellre ut 5000, om jag måste.

Har tittat lite på ett par Nokias, Pixel XL, comviqs P20 deal, galaxy s7 och kollar efter bra deals på s8. Någon som har en bättre idé?

Permalänk
Medlem

Du kan ju flasha in Lineage OS 8.x och testa km du upplever den som bättre, annars är väl OnePlus väldigt prisvärda för runt 5k.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nomu:

Börjar ledsna på min gamla Galaxy Note 4 då den börjar kännas lite seg och kameran är nästintill värdelös, i annat än perfekt ljus. Hur billigt kan jag komma undan med kraven: Android 8.x, relativt snabb, vettig skärm (~5.7", bra färger) och en vettig kamera (som klarar mörker betydligt bättre än den på note4)? Prismässigt så lågt som möjligt, men kommer inte köpa något skit för 2000 som bara kommer göra mig frustrerad. Då lägger jag hellre ut 5000, om jag måste.

Har tittat lite på ett par Nokias, Pixel XL, comviqs P20 deal, galaxy s7 och kollar efter bra deals på s8. Någon som har en bättre idé?

Är det den Exynos(N910C) eller Snapdragon(N910F) baserade modellen du har?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ojz0r:

Du kan ju flasha in Lineage OS 8.x och testa km du upplever den som bättre, annars är väl OnePlus väldigt prisvärda för runt 5k.

Beror helt på modell, Snapdragon modellen stödjer Oreo.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Jag beställde Huawei P20 från Comviq idag, kommer kosta mig 295:-/månad i 24 månader. Då ingår 10gb surf och fria samtal och sms.
Nu har jag en Huawei Honor 8 som jag köpt kontant och betalar 299:- för endast abonnemanget med 20 Gb surf ( som jag aldrig använder). Så för mig var det en no brainer. Får en nyare telefon och lite mindre surf (aldrig använt över 6Gb) till samma pris.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Är det den Exynos(N910C) eller Snapdragon(N910F) baserade modellen du har?

N910F

Skrivet av Jerban:

Jag beställde Huawei P20 från Comviq idag, kommer kosta mig 295:-/månad i 24 månader. Då ingår 10gb surf och fria samtal och sms.
Nu har jag en Huawei Honor 8 som jag köpt kontant och betalar 299:- för endast abonnemanget med 20 Gb surf ( som jag aldrig använder). Så för mig var det en no brainer. Får en nyare telefon och lite mindre surf (aldrig använt över 6Gb) till samma pris.

Ja, jag har tänkt på den dealen i över en vecka nu. Varje dag är en intern kamp i att försöka låta bli (Är inte ett superfan av att binda mig två år). Men 2400 för en så pass kompetent telefon är ju onekligen lockande. Betalar i nuläget 199/mån för halebops student mellan (8gb), så månadskostnaden för själva abonnemanget blir ju till och med lägre.
/Edit - Om jag skulle sätta mig nu och fixa ett comviq abonnemang, hur lång tid tar det innan jag kan ta mig till pressbyrån och hämta telefonen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nomu:

Då skulle jag absolut installerat LineageOS(f.d CM) 15.1(Android 8.1 Oreo) på den. Kameran kanske inte bli bättre, men prestandan blir det helt klart.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Då skulle jag absolut installerat LineageOS(f.d CM) 15.1(Android 8.1 Oreo) på den. Kameran kanske inte bli bättre, men prestandan blir det helt klart.

Tyvärr löser det bara ett av problemen jag har. Däremot kommer jag att behålla note4 och använda som gps/backup. Jag ska dock testa LineageOS och uppskattar att ni tipsade om det.

/edit
Jag antar att detta är sidan jag ska utgå från, och under buggar finner jag bl.a.:

- GPS sees satellites but does not always fix them, or if it does, fewer than expected.
- The built-in camera app is slow and crashes randomly, especially when the flash fires, requiring a reboot to function again.

Så det får vänta lite tills de löser dessa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nomu:

/edit
Jag antar att detta är sidan jag ska utgå från, och under buggar finner jag bl.a.:

- GPS sees satellites but does not always fix them, or if it does, fewer than expected.
- The built-in camera app is slow and crashes randomly, especially when the flash fires, requiring a reboot to function again.

Så det får vänta lite tills de löser dessa.

Det är vanligt förekommande, och tyvärr inget som kommer lösas då "kockarna" oftast saknar kunskapen. Dom laddar bara ner själva källkoden för t.ex LineageOS 15.1 och ändrar några rader för att få den att boota på vald telefon.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Sitter och velar nåt enormt på om jag ska ta comviqs p20 erbjudande eller inte. Betalar i dagsläget 199/mån, så det blir lite mindre än 2400 extra att betala över 2 år.

Kan någon råda mig om vad jag borde göra i det här läget? Argument för och emot skulle uppskattas, vad ni själva skulle göra osv osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nomu:

Sitter och velar nåt enormt på om jag ska ta comviqs p20 erbjudande eller inte. Betalar i dagsläget 199/mån, så det blir lite mindre än 2400 extra att betala över 2 år.

Kan någon råda mig om vad jag borde göra i det här läget? Argument för och emot skulle uppskattas, vad ni själva skulle göra osv osv.

Har du ekonomin så kör på, det är en prisvärd telefon. Kanske även överväga att uppgradera till 40GB surf om du behöver det, då blir det 595kr/mån istället för 495kr.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Beställde en blå p20, fanns inte en enda svart (de enda som fanns att hämta direkt från pressbyrån etc) varken i Norrköping eller någon av de närmaste städerna - så då kan man lika gärna ta den snyggare versionen. Får se om 1-2 veckor om den är något att ha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nomu:

Beställde en blå p20, fanns inte en enda svart (de enda som fanns att hämta direkt från pressbyrån etc) varken i Norrköping eller någon av de närmaste städerna - så då kan man lika gärna ta den snyggare versionen. Får se om 1-2 veckor om den är något att ha.

Svarta modellen finns på webblager hos Comviq.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nomu:

Tyvärr löser det bara ett av problemen jag har. Däremot kommer jag att behålla note4 och använda som gps/backup. Jag ska dock testa LineageOS och uppskattar att ni tipsade om det.

/edit
Jag antar att detta är sidan jag ska utgå från, och under buggar finner jag bl.a.:

- GPS sees satellites but does not always fix them, or if it does, fewer than expected.
- The built-in camera app is slow and crashes randomly, especially when the flash fires, requiring a reboot to function again.

Så det får vänta lite tills de löser dessa.

Ladda ner Source koden istället för Note4 och kompilera ihop eget Custom Room för Telefonen det bruka jag göra, då man kan utveckla egna funktioner och radera funktioner man itne har nytta av.

Det är ju det fina med Android telefoner alla tillverkare behöver lämna ut Source Koden så man får drivrutinerna och likande sedan kan man fritt sitta hemma och koda fritt, Android telefon kan man ha till den helt enkelt dör och reklamationsrätten har löpt ut, ju gamlare telefonen blir ju lättare byggd custom rom kör man in, finns dussintals offentliga Custom rooms, men finns bra många mer privata custom rooms.