Permalänk
Medlem

Nytt hifisystem 10.000 kr

Hej,

Jag är på jakt efter ett nytt hifi system.

Jag såg precis att hifiklubben hade ett "månadens hifi system" och det kostar runt 10k. Är paketet "bra"? Det låter ju väldigt trevligt med så smidig koppling till TVn men det kanske funkar med de flesta förstärkare. Jag ska ha systemet kopplat till TVn och streama via bluetooth från mobilen/datorn.

Kanske några andra högtalare?

Detta kommer bli mitt första hifi system och jag kan absolut inget om ljud så kom gärna med förslag

  • Två högtalare, golvhögtalare

  • Enbart digital musik kommer spelas

  • max 10 laxar

  • bor i en tvåa på 52 kvm

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Kolla på begagnat då får man mycket mer för pengarna. Att lägga mer pengar på steget än högtalarna känns dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Kolla på begagnat då får man mycket mer för pengarna. Att lägga mer pengar på steget än högtalarna känns dumt.

Steget? Antar att du syftar på förstärkaren?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Steget? Antar att du syftar på förstärkaren?

Japp.

Permalänk
Medlem

Dyr förstärkare för att bara vara stereo enligt mig.

Om du har plats skulle jag nog föreslå en "vanlig" hembio reciever, Yamaha RX eller liknande. Du får så mycket mer funktioner för pengarna.

Permalänk
Medlem

Jag hade letat reda på ett par begagnade piP för runt 7000kr alternativt köpt nya i monteringssats om man äger en lödpenna.
Sen hade jag lagt 3000kr på en receiver, alternativt letat upp en gammal Denon 2105 eller 2106 går att få för några hundringar.
Förvisso inga golvhögtalare men dom spelar både starkare och djupare än man kan göra i en lägenhet.

Permalänk
Medlem

Tänk på att hifihögtalare ofta är designade för att vara vackra konstverk i första hand och låta bra i andra hand. Ta de där ljudsystemet som exempel där dom har skarpa kanter och inte på något sätt försöker matcha ljudspridningen från konhögtalarna mot diskanten så övergången kommer vara riktigt dålig.

Sen handlar det mycket om hur högt du vill kunna spela, små högtalare är billigare att bygga bra men plågas om du vill spela för högt.

Jag skulle rekommendera att du införskaffar ett par aktiva studiomonitorer, dom är aktiva så dom har bättre delning än passiva och du slipper tjafsa med extern försärkare. Välj någon som har tratt runt diskanten eller på något annat sätt matchar ljudets spridning vid övergången.

B2031A & B2030A t.ex. är väldigt bra högtalare och förhållandevis billiga. Om du vill spela högt så välj den förstnämnda som har 22cm diameter på basen där den andra är lite mindre på 17 cm.

Permalänk
Medlem

https://www.hifiklubben.se/tv-och-hemmabio/hemmabioreceiver/d...

Verkar vara en schysst instegs hemmabio-stärkare Jag har storebror är mkt nöjd

Högtalare måste man lyssna på, smaken är ju som baken... men att de är snygga oxo är väl ingen nackdel!

I en lägenhet kan man som sagt ändå inte spela så högt eller dundra på med subbas ..om man vill bo kvar

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem

Stackars TS, nu har du öppnat pandoras box..
Det finns många och starka åsikter i frågan..
Det finns de som är teknikgalna och rekommenderar någon heldigital hemmabio-historia med extra allt.
Det finns de som är "purister" och rekommenderar en analog 2-kanal med extern DAC.
Det finns de som sätter ljud före allt.
Det finns de som anser att högtalaren även är en möbel, och därför måste vara mycket vacker.
..

Skulle jag sätta ihop ett hifi-system för 10K så skulle jag siktat på följande:
Begagnat! Det tar lite tid att hitta rätt saker, men det är det värt.
Högtalare är inte datorer. En högtalare som lät skitbra för 10 år sedan låter skitbra idag.
Själv är jag väldigt svag för NAD-förstärkare och högtalare från Bowers & Wilkins.
Kanske en nyare NAD BEE-modell med inbyggd DAC?
Samt valfria finare B&W-golvare för resten av pengarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Kolla på begagnat då får man mycket mer för pengarna. Att lägga mer pengar på steget än högtalarna känns dumt.

Har du några specifika högtalare i åtanke? Något märke jag bör kolla lite extra på?

Skrivet av hg:

Dyr förstärkare för att bara vara stereo enligt mig.

Om du har plats skulle jag nog föreslå en "vanlig" hembio reciever, Yamaha RX eller liknande. Du får så mycket mer funktioner för pengarna.

Hur vet man om det är bara stereo eller inte? Blir inte klok på receivers och förstärkare. Det står att Yamahan ska sötdja 4K UHD osv men det är ju en receiver och den har väl inget med bild att göra? Sedan tror jag att jag vill ha något lite mer minimalistiskt, den verkar ha väldigt mycket kruffs och kraffs som man inte kommer använda men tack för tipset :).

Skrivet av SexMachine:

Jag hade letat reda på ett par begagnade piP för runt 7000kr alternativt köpt nya i monteringssats om man äger en lödpenna.
Sen hade jag lagt 3000kr på en receiver, alternativt letat upp en gammal Denon 2105 eller 2106 går att få för några hundringar.
Förvisso inga golvhögtalare men dom spelar både starkare och djupare än man kan göra i en lägenhet.

vad är pip?

Skrivet av OllBoll:

Tänk på att hifihögtalare ofta är designade för att vara vackra konstverk i första hand och låta bra i andra hand. Ta de där ljudsystemet som exempel där dom har skarpa kanter och inte på något sätt försöker matcha ljudspridningen från konhögtalarna mot diskanten så övergången kommer vara riktigt dålig.

Sen handlar det mycket om hur högt du vill kunna spela, små högtalare är billigare att bygga bra men plågas om du vill spela för högt.

Jag skulle rekommendera att du införskaffar ett par aktiva studiomonitorer, dom är aktiva så dom har bättre delning än passiva och du slipper tjafsa med extern försärkare. Välj någon som har tratt runt diskanten eller på något annat sätt matchar ljudets spridning vid övergången.

B2031A & B2030A t.ex. är väldigt bra högtalare och förhållandevis billiga. Om du vill spela högt så välj den förstnämnda som har 22cm diameter på basen där den andra är lite mindre på 17 cm.

jag bor som sagt i lägenhet så jag behöver inte det värsta. Jag ska forska vidare på vad aktiva och passiva högtalare betyder men jag behöver väl en receiver/förstärkare om jag vill kunna streama över bluetooth osv?

Skrivet av Jory89:

Stackars TS, nu har du öppnat pandoras box..
Det finns många och starka åsikter i frågan..
Det finns de som är teknikgalna och rekommenderar någon heldigital hemmabio-historia med extra allt.
Det finns de som är "purister" och rekommenderar en analog 2-kanal med extern DAC.
Det finns de som sätter ljud före allt.
Det finns de som anser att högtalaren även är en möbel, och därför måste vara mycket vacker.
..

Skulle jag sätta ihop ett hifi-system för 10K så skulle jag siktat på följande:
Begagnat! Det tar lite tid att hitta rätt saker, men det är det värt.
Högtalare är inte datorer. En högtalare som lät skitbra för 10 år sedan låter skitbra idag.
Själv är jag väldigt svag för NAD-förstärkare och högtalare från Bowers & Wilkins.
Kanske en nyare NAD BEE-modell med inbyggd DAC?
Samt valfria finare B&W-golvare för resten av pengarna?

För mig måste det se bra ut och vara smidigt. Så lite sladdar som möjligt och enkelt att koppla till TV och enkelt att streama från mobil och dator. Skulle du vilja förklara skillnaden på receiver/förstärkare/AV/receiver/hemmabio receiver? Är helt lost alltså :/

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

https://www.ljudfokus.se/

där finns mkt kul men om det är äkta hifi är jag osäker på. vill du ha det så kan man lägga flera miljoner på det perfekta ljudet. eller som vissa som köper ett rum med allt klart och ställer på plats

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Har du några specifika högtalare i åtanke? Något märke jag bör kolla lite extra på?
Hur vet man om det är bara stereo eller inte? Blir inte klok på receivers och förstärkare. Det står att Yamahan ska sötdja 4K UHD osv men det är ju en receiver och den har väl inget med bild att göra? Sedan tror jag att jag vill ha något lite mer minimalistiskt, den verkar ha väldigt mycket kruffs och kraffs som man inte kommer använda men tack för tipset :).

Det känns inte som att en hemmabio-reciever är vad du är ute efter.

Skrivet av alteam:

Jag ska forska vidare på vad aktiva och passiva högtalare betyder men jag behöver väl en receiver/förstärkare om jag vill kunna streama över bluetooth osv?

Aktiva innebär bara att all förstärkning sker i högtalaren. Det sitter en förstärkare i varje högtalare.
Används till studiolösningar och som mer avancerade datorhögtalare.
Kräver som regel en separat enhet (t.ex ljudkort) som hanterar inkommande signaler.
Låter inte som att detta är vad du letar efter.
Jag kör själv Yamaha HS8 aktiva monitorer till datorn, där är de fina.
Skulle inte köpt något sådant till TV-bänken dock.

Skrivet av alteam:

För mig måste det se bra ut och vara smidigt. Så lite sladdar som möjligt och enkelt att koppla till TV och enkelt att streama från mobil och dator. Skulle du vilja förklara skillnaden på receiver/förstärkare/AV/receiver/hemmabio receiver? Är helt lost alltså :/

Receiver:
Mottagande enhet som samlar inkommande ljud- och/eller bildsignaler för att processa och slussa vidare.
Reciever måste inte hantera bild. Måste inte innehålla förstärkare.

Förstärkare:
Ganska självförklarande.
Tar en signal och förstärker denna så att den är kraftig nog att pumpa runt elementen i en högtalare.

AV:
Audio/Video.
Något som hanterar både bild och ljud.

Hemmabio receiver:
Som "reciever" men tydligt optimerad för att hantera bild- och/eller ljud för system med många högtalare (5.1 osv).

Permalänk
Medlem

Kan starkt rekommendera Audio Pro T20.
Väldigt enkla att installera och använda, behöver ingen förstärkare.
Mycket bra ljud för pengarna.
Ser bra ut.
Elgiganten brukar köra rea på dom rätt så ofta.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2789275

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

jag bor som sagt i lägenhet så jag behöver inte det värsta. Jag ska forska vidare på vad aktiva och passiva högtalare betyder men jag behöver väl en receiver/förstärkare om jag vill kunna streama över bluetooth osv?

Passiva högtalare => Bara högtalarelement + delningsfilter, du behöver extern förstärkare.

Aktiva högtalare => Har inbyggd och försärkare. Ingång är då vanlig svag analog ljudsignal in alternativt digital ingång eller ibland trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Det känns inte som att en hemmabio-reciever är vad du är ute efter.

Aktiva innebär bara att all förstärkning sker i högtalaren. Det sitter en förstärkare i varje högtalare.
Används till studiolösningar och som mer avancerade datorhögtalare.
Kräver som regel en separat enhet (t.ex ljudkort) som hanterar inkommande signaler.
Låter inte som att detta är vad du letar efter.
Jag kör själv Yamaha HS8 aktiva monitorer till datorn, där är de fina.
Skulle inte köpt något sådant till TV-bänken dock.

Receiver:
Mottagande enhet som samlar inkommande ljud- och/eller bildsignaler för att processa och slussa vidare.
Reciever måste inte hantera bild. Måste inte innehålla förstärkare.

Förstärkare:
Ganska självförklarande.
Tar en signal och förstärker denna så att den är kraftig nog att pumpa runt elementen i en högtalare.

AV:
Audio/Video.
Något som hanterar både bild och ljud.

Hemmabio receiver:
Som "reciever" men tydligt optimerad för att hantera bild- och/eller ljud för system med många högtalare (5.1 osv).

Jag uppskattar ditt svar men jag förstår inte hur en receiver hanterar bild. Det sköter väl TVn? Eller stoppar du in en DVD skiva i en receiver och spelar upp på TVn?

Skrivet av ronz:

Kan starkt rekommendera Audio Pro T20.
Väldigt enkla att installera och använda, behöver ingen förstärkare.
Mycket bra ljud för pengarna.
Ser bra ut.
Elgiganten brukar köra rea på dom rätt så ofta.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2789275

Kollat väldigt mycket på denna. Hur tror ni T20 låter jämfört med Corsair sp2500? Är T20 mycket bättre? Om ja, blir det T20 direkt för allt övrigt med den högtalaren är perfekt.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Jag uppskattar ditt svar men jag förstår inte hur en receiver hanterar bild. Det sköter väl TVn? Eller stoppar du in en DVD skiva i en receiver och spelar upp på TVn?

Kollat väldigt mycket på denna. Hur tror ni T20 låter jämfört med Corsair sp2500? Är T20 mycket bättre? Om ja, blir det T20 direkt för allt övrigt med den högtalaren är perfekt.

Jag har inte jämfört med Corsair, men T20 bättre än Edifier S330D.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag har inte jämfört med Corsair, men T20 bättre än Edifier S330D.

Egentligen spelar det mindre roll om vare sig Corsair eller Edifire låter bättre av den enkla anledningen att dessa är anpassade för att stå i datorrum med korta avstånd mellan högtalare och lyssnare och ofta har en annan ljudbild i större rum. Sedan ser de helt fördjävliga ut i ett vardagsrum att ha dessa.

Permalänk
Avstängd

https://www.fyndborsen.se/hogtalare/golvhogtalare/xtz-95-44-m...

Dessa är helt klart grymma för det priset.

https://www.blocket.se/stockholm/B_W_CM1___P7_Wireless___Rote...

Där har du också en grym förstärkare begagnad till ett väldigt lågt pris.

Permalänk
Medlem

Kan du tänka dig att bygga ett steg själv? Jag hade köpt monitor audio bronze högtalare ett par icepower moduler och byggt ett steg med en chromecast audio sim källa. Vill du inte bygga steg själv köp xtz edge steg bästa steget under 10000 helt sjuk kontroll på basen. Steget har 2st icepower moduler på 300w andra steg som också har 300a1 och 300as1 kostar mellan 10000-45000
https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/golv/271150-...
https://www.fyndborsen.se/Stereo/stereo-slutsteg/xtz-edge-a2-...

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Jag uppskattar ditt svar men jag förstår inte hur en receiver hanterar bild. Det sköter väl TVn? Eller stoppar du in en DVD skiva i en receiver och spelar upp på TVn

Nej det är mer om du har flera videokällor, tex DVD, dator och Xbox.
Då ansluter du alla källor i din reciver, så väljer du källa i den istället för i TVn.
På så vis har du alltid TVn inställd på samma ingång. Recievern hanterar ingångar osv.

Permalänk
Medlem

Om paketet är bra... ? ja säker helt okej i alla fall då Hifiklubben är ganska insatta i Hifi. Om det är värt för dig kan bara du bestämma så åk och lyssna på dom och även på andra alternativ så har du något att överväga emellan. Ljud är som mat mycket individuellt
Lycka till !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

https://www.fyndborsen.se/hogtalare/golvhogtalare/xtz-95-44-m...

Dessa är helt klart grymma för det priset.

https://www.blocket.se/stockholm/B_W_CM1___P7_Wireless___Rote...

Där har du också en grym förstärkare begagnad till ett väldigt lågt pris.

Jag skulle också rekommendera den där Rotel förstärkaren. Sjukt bra första stärk som matchar många högtalare.

Jag hade även letat efter begagnade Klipsch högtalare om jag var du. Kolla annonser på hifimagasinet.com

Klipsch är mycket ljud för ofta ganska lite pengar.

Permalänk
Medlem

För den budgeten hade jag nog siktat på stativare och en enklare 2-kanalsförstärkare för att få mest ljud för pengarna. Prisvärda märken på högtalare är Dynavoice, XTZ. På förstärkarfronten hade jag försökt hitta en lite billigare rotel. Stirra dig inte blind på effekten, man klarar sig i regel alltid med mindre än man tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Detta kommer bli mitt första hifi system och jag kan absolut inget om ljud så kom gärna med förslag

Det som är bra med Hifiklubben är att du kan åka dit och provlyssna själv, och kanske framförallt kunna lyssna hur andra högtalaralternativ låter.

Du kanske klarar dig med något billigare? Eller så märker du att det är värt för dig att köpa något ännu bättre/dyrare? En timme med demo i butiken och kanske även att provlyssna grejerna hemma kommer att ge dig en enormt mycket större aha-upplevelse än den här forumtråden med förslag som spretar åt alla möjliga håll. Oavsett om det slutar med att du köper från just Hifiklubben eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Kan du tänka dig att bygga ett steg själv? Jag hade köpt monitor audio bronze högtalare ett par icepower moduler och byggt ett steg med en chromecast audio sim källa. Vill du inte bygga steg själv köp xtz edge steg bästa steget under 10000 helt sjuk kontroll på basen. Steget har 2st icepower moduler på 300w andra steg som också har 300a1 och 300as1 kostar mellan 10000-45000
https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/golv/271150-...
https://www.fyndborsen.se/Stereo/stereo-slutsteg/xtz-edge-a2-...

Visst, XTZ gör bra grejer men det är lite mätfuffens med siffrorna för det där steget. Kollar du det finstilta så är det 300W i 4 ohm med 1% THD. Så har du ett par 8 ohm högtalare och inte vill ha absurda mängder dist så räkna på kanske 100W. Sen kan man ju fråga sig vad man ska med 300W till i en 52kvm lägenhet. Jag har själv en SAT Amplifix som enligt papper ger 115W i 8 ohm och Hifi & Musik mätte upp den till 131W i 8 ohm och 207W i 4ohm. Jag bor själv i en 54kvm lägenhet och även när jag spelar på som värst (så pass att alla grannar hör) så finns det mycket kvar att lämna från förstärkaren. Så länge TS in köper några jättetrögdrivna högtalare så räcker det nog gott och väl med 60-80W. Kan även nämna att jag har lyssnat på mina högtalare med en Mark Levinson förstärkare på 50W och då spelade vi så att soffan gungade med. Man behöver inte så mycket effekt för lyssning på normala ljudnivåer. Ska man ha nattklubb eller bio hemma så krävs det visserligen lite mer men 300W är MYCKET effekt.

Till TS: Köp begagnat! Där får du mest bang for the buck. Håll utkik på blocket och hifimagasinet. Mina senaste beg-fynd är en SAT Amplifix som jag köpte för 3000kr (kostade typ 15-17k ny) och en NAD D1050 dac för 1625kr som jag tror gick på runt 4000-5000kr ny för inte allt för länge sedan. Det kan vara svårt som oinsatt att veta vad som är bra eller inte men om du hittar något som verkar lovande i din prisklass så fråga här så hjälper vi dig

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att hålla lite koll på rehifi.se. Dom säljer begagnad hifi med garanti och öppet köp :). Jag köpte en Rega Elicit förstärkare av dom för 8k som jag är väldigt nöjd med. Nypris när modellen släpptes för 10 år sedan var ca 30k.

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Skulle tipsa om att prova T20, använder deras lillebror T14 till datorn och de klarar lätt av att fylla ett mindre rum (vardagsrum i lägenhet) Tack vare enkelheten och alla källor att välja på, sjukt smidigt. Vill man ha ännu mer bas är det bara att komplettera med deras Sub.

Hade jag inte redan lagt ut alldeles för mycket för att bygga min hemmabio skulle jag utan tvekan övergå till dessa. För tro mig, när man väl börjar med den världen har det en tendens med hög sannolikhet att kostnaderna löper iväg rätt kraftigt 😁

Kikar man på de bättre receivers (som stödjer 9:1, 11:1, 7:1:2) får man räkna med 14-24 tusen bara för den 😬
(t ex Yamaha Rx-a3070 och 2070) ett extra slutsteg till frontara kommer sedan för att ge ännu bättre kontroll över ljudet... Ja, det är en dyr värld att ge sig in i 🤪

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majkey:

Kan rekommendera att hålla lite koll på rehifi.se. Dom säljer begagnad hifi med garanti och öppet köp :). Jag köpte en Rega Elicit förstärkare av dom för 8k som jag är väldigt nöjd med. Nypris när modellen släpptes för 10 år sedan var ca 30k.

Jag skulle säga undvik rehifi så gott du bara kan. Dom tar överpriser för sina produkter. Håll koll på hifimagasinet och blocket istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

För den budgeten hade jag nog siktat på stativare och en enklare 2-kanalsförstärkare för att få mest ljud för pengarna. Prisvärda märken på högtalare är Dynavoice, XTZ. På förstärkarfronten hade jag försökt hitta en lite billigare rotel. Stirra dig inte blind på effekten, man klarar sig i regel alltid med mindre än man tror.

Mina första "hifi"-högtalare var XTZ-golvare i deras mellansegment och dom lät riktigt bra, drevs av en äldre NAD-stärkare.
Idag består anläggningen av Rotel för & slutsteg, B&W 683, Marantz CD-spelare & en Rega skivspelare, totalt cirka 10k.

Äldre 2-kanalsförstärkare är väldigt prisvärda men saknar ju vissa moderna funktioner, jag har moderniserat min anläggning med hjälp av en Chromecast Audio men man kan också använda sig av en extern blåtandsmottagare om man föredrar det.

Rekommenderar Hifimagasinets privatannonser, väldigt mycket hifi-nördar som byter ut sina grejer där.
Även på Blocket kan man göra klipp om man är snabb.

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem

@Maiooo: Jag tänkte skriva att det blir dyrare att köpa av rehifi än att köpa privat. Men det känns ju ganska självklart. Fördelen är ju att om ett problem skulle uppstå inom 3 månader så har du garanti, samt även möjlighet att skicka tillbaka grejerna om man inte skulle va nöjd med hur det låter. Jag betalar gärna lite mer för den säkerheten. Samt möjligheten att dela upp betalningen med klarna är förbaskat trevligt.

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860