Förbättra min dator - vilka komponenter ska jag byta

Permalänk
Medlem

Förbättra min dator - vilka komponenter ska jag byta

Hej,

som rubriken lyder så känner jag att min gamla dator skulle behöva uppgraderas då den inte hänger med lika vackert som förut.

Det var länge sedan jag höll på med datorer så tänkte ifall jag kunde få lite hjälp med att bedöma vad som kan vara lämpligast att byta ut på datorn.

Jag specar upp innehållet:

Operativsystem: Windows 7 ultimate 64
Hårddiskar: Corsair F120 gb ATA och Force GT 120 gb
Processor: AMD Phenom II x6 1090T
Grafikkort: AMD Radeon 6800 - 300MHz 1024MB GDDR5
RAM: 6 gb DDR3 2000Mhz
Moderkort: MSI 870A-G54 (MS-7599)

Min slutsats var kanske ett byte av grafikkortet, vad tror ni?

//Adrian

Visa signatur

AMD Phenom x6 3.2 Ghz, XFX 6870 BE, Corsair 120GB SSD HD, A-data 1600Mhz, MSI 870-G54, Corsair VX550 W

Permalänk
Medlem

@copco: Processor och grafikkort är det viktigaste du behöver byta. Men då behövs ocksi moderkortet bytas eftersom de nya processorerna använder andra anslutningar (sockets) till moderkorten. Sedan om du har en ganska stor budget bör du lägga till minst 2GB ram minne eftersom de nya spelen använder 3-4 GB konstant när man spelar.

Moderkort kan kosta mellan 500-1000 #budget
Grafikkort blir nog 2000kr ifall du köper de senaste gtx 1060 som klarar alla spel suveränt.
Processor priset varierar mycket beroende på om du köper AMD eller Intel. Själv föredrar jag intel men de kostar runt 2000 om du vill ha performance.

Permalänk
Medlem

Eftersom du är inne på att byta ut grafikkortet så antar jag att det främst är spelprestanda du är ute efter, och då är det mycket riktigt grafikkortet som skulle vara den enskilt största uppgraderingen. Ett byte till ett AMD RX 480, NVIDIA GTX 1060 eller bättre skulle göra en rejäl skillnad.

Sen kommer så klart processorn också behöva bytas ut förr eller senare, den kommer inte riktigt hänga med i lite mer krävande spel. Men då måste du som sagt byta ut moderkortet och även minnet om du väljer en modern plattform som använder DDR4. Både Intel och AMD kommer med nya processorer snart, och förhoppningsvis kan AMD då också konkurrera med Intel för första gången på många år. Så det kan vara värt att lugna sig lite med att uppgradera processorn. Om du har en bra kylare så kan du överklocka den du har lite, så hänger den med bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av copco:

Hej,

som rubriken lyder så känner jag att min gamla dator skulle behöva uppgraderas då den inte hänger med lika vackert som förut.

Det var länge sedan jag höll på med datorer så tänkte ifall jag kunde få lite hjälp med att bedöma vad som kan vara lämpligast att byta ut på datorn.

Jag specar upp innehållet:

Operativsystem: Windows 7 ultimate 64
Hårddiskar: Corsair F120 gb ATA och Force GT 120 gb
Processor: AMD Phenom II x6 1090T
Grafikkort: AMD Radeon 6800 - 300MHz 1024MB GDDR5
RAM: 6 gb DDR3 2000Mhz
Moderkort: MSI 870A-G54 (MS-7599)

Min slutsats var kanske ett byte av grafikkortet, vad tror ni?

//Adrian

Vad använder du datorn till?

Har du en budget? Tror du skulle märka stor skillnad av ett nytt moderkort med nyare SSDer tex, men om det är spelprestanda så är nog grafikkortet ett bättre val.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sowlaki:

@copco: Processor och grafikkort är det viktigaste du behöver byta. Men då behövs ocksi moderkortet bytas eftersom de nya processorerna använder andra anslutningar (sockets) till moderkorten. Sedan om du har en ganska stor budget bör du lägga till minst 2GB ram minne eftersom de nya spelen använder 3-4 GB konstant när man spelar.

Moderkort kan kosta mellan 500-1000 #budget
Grafikkort blir nog 2000kr ifall du köper de senaste gtx 1060 som klarar alla spel suveränt.
Processor priset varierar mycket beroende på om du köper AMD eller Intel. Själv föredrar jag intel men de kostar runt 2000 om du vill ha performance.

Skrivet av perost:

Eftersom du är inne på att byta ut grafikkortet så antar jag att det främst är spelprestanda du är ute efter, och då är det mycket riktigt grafikkortet som skulle vara den enskilt största uppgraderingen. Ett byte till ett AMD RX 480, NVIDIA GTX 1060 eller bättre skulle göra en rejäl skillnad.

Stämmer jag är främst ute efter spelprestanda. Dock upplever jag grafikkorten som en djungel så fort man börtjar grotta in sig i det, men Nvidia GTX 1060 låter som ett bra tips!

Sen kommer så klart processorn också behöva bytas ut förr eller senare, den kommer inte riktigt hänga med i lite mer krävande spel. Men då måste du som sagt byta ut moderkortet och även minnet om du väljer en modern plattform som använder DDR4. Både Intel och AMD kommer med nya processorer snart, och förhoppningsvis kan AMD då också konkurrera med Intel för första gången på många år. Så det kan vara värt att lugna sig lite med att uppgradera processorn. Om du har en bra kylare så kan du överklocka den du har lite, så hänger den med bättre.

Jag är inne på att jag kommer behöva byta ut hela systemet inom tid. Det är trots allt 6 år sedan jag byggde ihop datorn. Men det känns kanske som nästa steg, steg ett blir nog graffekortet. Frågan är om jag kan flytta med mig det om jag byter moderkort osv?

Skrivet av Purrfected:

Vad använder du datorn till?

Har du en budget? Tror du skulle märka stor skillnad av ett nytt moderkort med nyare SSDer tex, men om det är spelprestanda så är nog grafikkortet ett bättre val.

Jag har egentligen inte satt någon budget, jag köper hellre grejer jag är nöjd med. Men siktar ändå på att stegvis uppgradera mig, typ att jag börjar med grafikkort och sen det andra för att sprida kostnaderna lite.

Men ca 3000 kanske på ett grafikkort? Lämpligt vore ifall man kunde utnyttja mellandagsrean också?

Visa signatur

AMD Phenom x6 3.2 Ghz, XFX 6870 BE, Corsair 120GB SSD HD, A-data 1600Mhz, MSI 870-G54, Corsair VX550 W

Permalänk
Medlem

@copco: Köp ett RX480 8GB/GTX 1060 6GB, blir perfekt att flytta med sedan när du uppgraderar resten också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jiv:

@copco: Köp ett RX480 8GB/GTX 1060 6GB, blir perfekt att flytta med sedan när du uppgraderar resten också.

Gött!

Har du några tankar kring tillverkare av gtx 1060? Msi Asus etc?
Verkar finnas några olika, det skiljer */- 1000 spänn
Det här exempelvis: https://www.komplett.se/product/902205/datorutrustning/grafik...

Visa signatur

AMD Phenom x6 3.2 Ghz, XFX 6870 BE, Corsair 120GB SSD HD, A-data 1600Mhz, MSI 870-G54, Corsair VX550 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av copco:

Gött!

Har du några tankar kring tillverkare av gtx 1060? Msi Asus etc?
Verkar finnas några olika, det skiljer */- 1000 spänn
Det här exempelvis: https://www.komplett.se/product/902205/datorutrustning/grafik...

Skiljer vad jag vet väldigt lite i prestanda mellan korten, framför allt kylning och ljudnivå som är olika. Jag skulle börja googla på de billigare korten och se vad folk tycker om dem, och sedan arbeta mig upp till smärtgränsen prismässigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av copco:

Frågan är om jag kan flytta med mig det om jag byter moderkort osv?

Ja, det kommer du kunna. PCIe har varit standard för grafikkort i runt 10 år nu, och kommer säkert vara det i många år till. Det kommer så klart nya versioner med tiden, PCIe 4.0 är t.ex. i antågande, men PCIe har alltid varit både bakåt- och framåt-kompatibelt.

Permalänk
Medlem

Gtx 1080?

Hej!

Nu provar jag att blåsa liv i den här gamla tråden innan jag startar en ny.

Jag har hankat mig fram med specen ovan men nu hänger den inte alls med i grafiken längre.

Jag tänkte köpa ett GTX 1080 8gb. Tex det här:
https://m.prisjakt.nu/product/3782982
Vad tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Phenom x6 3.2 Ghz, XFX 6870 BE, Corsair 120GB SSD HD, A-data 1600Mhz, MSI 870-G54, Corsair VX550 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av copco:

Hej!

Nu provar jag att blåsa liv i den här gamla tråden innan jag startar en ny.

Jag har hankat mig fram med specen ovan men nu hänger den inte alls med i grafiken längre.

Jag tänkte köpa ett GTX 1080 8gb. Tex det här:
https://m.prisjakt.nu/product/3782982
Vad tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du fortfarande sitter på din gamla phenom 2 x6 så kommer ett GTX 1080 vara 100% onödigt inköp. Den processorn kommer flaska så mycket att kortet kommer troligen knappt ha något att göra.
Går vi lite i tiden hittar vi i sweclockers test för 7700k en x6 1100t https://www.sweclockers.com/test/23087-intel-core-i7-7700k-oc...
Och redan här ser vi, med ett GTX 1080, att den flaskar ordentligt mycket.

Det hade varit ett mycket bättre val att sikta på ett GTX 1060 eller liknande, samt ny processor, moderkort och RAM om det får plats i budgeten.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa:

Hej

Läste din gamla tråd: överklocka din CPU, köp SSD och byt grafikkort, så långt alles gut men inte köp ett 1080 till din existerande PC.
Det vore att lägga pengarna i sjön då det kommer att flaska med din CPU.
1080 är intedirekt billig och kan inte sträcka på benen med din nuvarande setup.
Att överklocka är enklare än du tror, det finns gott om trådar på SweC och googla dina spec så får du garanterat upp träffar med tips.

Du har inte skrivit vilka titlar du spelar?

Skulle jag rekommendera ett GPU skulle det bli ett begagnade 780/780ti, 970/980 eller om nyköp ett 1060.

Köper du begagnat; byt kylpasta, rensa damm och eventuellt överklocka men ha koll på temperatur.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

@Elghinnarisa:

Hej

Läste din gamla tråd: överklocka din CPU, köp SSD och byt grafikkort, så långt alles gut men inte köp ett 1080 till din existerande PC.
Det vore att lägga pengarna i sjön då det kommer att flaska med din CPU.
1080 är intedirekt billig och kan inte sträcka på benen med din nuvarande setup.
Att överklocka är enklare än du tror, det finns gott om trådar på SweC och googla dina spec så får du garanterat upp träffar med tips.

Du har inte skrivit vilka titlar du spelar?

Skulle jag rekommendera ett GPU skulle det bli ett begagnade 780/780ti, 970/980 eller om nyköp ett 1060.

Köper du begagnat; byt kylpasta, rensa damm och eventuellt överklocka men ha koll på temperatur.

Men jag har överklockat min processor, har ett flertal SSDer och sitter redan på ett 980ti. Fel person kanske?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Om du fortfarande sitter på din gamla phenom 2 x6 så kommer ett GTX 1080 vara 100% onödigt inköp. Den processorn kommer flaska så mycket att kortet kommer troligen knappt ha något att göra.
Går vi lite i tiden hittar vi i sweclockers test för 7700k en x6 1100t https://www.sweclockers.com/test/23087-intel-core-i7-7700k-oc...
Och redan här ser vi, med ett GTX 1080, att den flaskar ordentligt mycket.

Det hade varit ett mycket bättre val att sikta på ett GTX 1060 eller liknande, samt ny processor, moderkort och RAM om det får plats i budgeten.

Jag har kvar mitt gamla tröskverk!;) men jag har lagt 2 nya RAM- minnen i varukorgen. Så de blir tot 10 gb. Tror inte operativet tar 10 utan 8? Men köpte extra då jag trodde ett av dom gamla pajat.

Åter till graffe. Jag har 2 ideér.
1. Jag köper 1080 nu, använder det ett tag(ca 1 år) och stoppar ner det i nästa bygge och "skrotar" resten.
2. Jag köper ett 1060 nu och hoppas på att kunna sälja burken för 2-3tkr. Och köper allt nytt sen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Phenom x6 3.2 Ghz, XFX 6870 BE, Corsair 120GB SSD HD, A-data 1600Mhz, MSI 870-G54, Corsair VX550 W

Permalänk
Medlem

@Gnarf:

Överklocka har jag funderat på, men jag tvivlar på att min nuvarande fläkt pallar det.
SSD har jag redan 2 stycken, vill förvisso ha mer men det borde inte vara boven i det här dramat?

Jag känner också att det vore att kasta pengarna i sjön men jag hade tänkt typ såhär:

1. Jag köper 1080 nu, använder det ett tag(ca 1-1,5 år) och stoppar ner det i nästa bygge och "skrotar" resten. Det jag är orolig för är att det kmr finnas ett mkt bättre kort när jag väl bygger nytt?
2. Jag köper ett 1060 nu och hoppas på att kunna sälja burken för 2-3tkr. Och köper allt nytt sen?

Visa signatur

AMD Phenom x6 3.2 Ghz, XFX 6870 BE, Corsair 120GB SSD HD, A-data 1600Mhz, MSI 870-G54, Corsair VX550 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av copco:

Jag har kvar mitt gamla tröskverk!;) men jag har lagt 2 nya RAM- minnen i varukorgen. Så de blir tot 10 gb. Tror inte operativet tar 10 utan 8? Men köpte extra då jag trodde ett av dom gamla pajat.

Åter till graffe. Jag har 2 ideér.
1. Jag köper 1080 nu, använder det ett tag(ca 1 år) och stoppar ner det i nästa bygge och "skrotar" resten.
2. Jag köper ett 1060 nu och hoppas på att kunna sälja burken för 2-3tkr. Och köper allt nytt sen?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du fortfarande kör windows 7 ultimate 64bit så tar den vilken mängd RAM du nu än vill.

Att köpa ett 1080 idag och vänta ett år känns lite dumt. För om ett år så lär det garanterat finnas nya grafikkort som är betydligt billigare och presterar likvärdigt. I så fall hade det varit bättre att vänta ett år och köpa då allt nytt på samma gång.

Det enda vettiga idag skulle vara att köpa ett GTX 1060 eller liknande kort (samt motsvarande begagnat så klart) och uppgradera till en Ryzen istället.
För hur du än gör så kommer en phenom 2 X6 att flaska allt.

Några 2-3tkr lär du nog aldrig få för burken, inte ens med ett GTX 1060. Processor, moderkort och minne tillsammans kanske du kan få 300-500kr för.

För priset av ett GTX 1080 så är du inte långt ifrån en hel uppgradering med GTX 1060, ryzen processor, moderkort och RAM.

Det finns inte riktigt någon enskild uppgradering du kan göra idag som du kommer tjäna massor på. Ett nytt grafikkort lär hjälpa så klart, men processorn kommer flaska det i nästan allt modernt som kan tänkas.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa:

Haha! Bra att du sågar mina dumma ideér. I hopp om att rädda plånboken är man alltid kreativ!

Jag håller på för tillfället att uppgradera till Win 10 pro 64bit.
Jag har även bytt till ett "nytt" moderkort då det gamla brann upp. Det nya är ett Gigabyte GA-790FXTA-UD5. Inge räserfart i det heller precis.

Ryzen kan jag inte ha till min socket va? AM3 (938)
Min nuvarande processor är 6 kärnig på 3.2 Ghz. Jag som inte hänger med längre, vad är det som är bättre i en Ryzen 5 med 6 kärnor och 3.2 Ghz...?

Känns som att det lutar mot en helt ny burk.. Sist jag fönstershoppade blev det 15 k, och jag som skulle köpa luftfjädring till bilen...:D

Visa signatur

AMD Phenom x6 3.2 Ghz, XFX 6870 BE, Corsair 120GB SSD HD, A-data 1600Mhz, MSI 870-G54, Corsair VX550 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av copco:

@Elghinnarisa:

Haha! Bra att du sågar mina dumma ideér. I hopp om att rädda plånboken är man alltid kreativ!

Jag håller på för tillfället att uppgradera till Win 10 pro 64bit.
Jag har även bytt till ett "nytt" moderkort då det gamla brann upp. Det nya är ett Gigabyte GA-790FXTA-UD5. Inge räserfart i det heller precis.

Ryzen kan jag inte ha till min socket va? AM3 (938)
Min nuvarande processor är 6 kärnig på 3.2 Ghz. Jag som inte hänger med längre, vad är det som är bättre i en Ryzen 5 med 6 kärnor och 3.2 Ghz...?

Känns som att det lutar mot en helt ny burk.. Sist jag fönstershoppade blev det 15 k, och jag som skulle köpa luftfjädring till bilen...:D

Måste inte vara dumma ideér. Det känns bara som en bättre lösning överlag. Men alla lösningar som man själv är nöjd med är bra.
Ryzen passar ej ditt moderkort, nej. Du behöver ett moderkort med AM4 sockel.

Phenom 2 serien är väldigt gammal idag, har själv en burk med en 1090t. En modern 2 kärnig processor presterar motsvarande till min 1090t i den burken. Den må ha 6 kärnor, men i dagens läge är det snarare som åsna med 6 ben och dåliga knän.

Du kan skumma igenom sweclockers test för 1500x och 1600x, som även har en Phenom 2 X6 1100t i testen: https://www.sweclockers.com/test/23613-amd-ryzen-5-1600x-och-...

Men även en 1500x (4 kärnor, 8 trådar) är nästan dubbelt så snabb som en 1100t i dessa tester, speciellt för spel. Det syns ganska tydligt att en 1100t skulle vara en stor bromskloss för ett GTX 1080.

En helt ny burk skulle behövas för någon typ av uppgradering, frågan är ju snarare vad man ska köpa först, eller om du vill köpa allt direkt. Jag hade nog valt att i så fall köpa moderkort, processor och RAM idag. Sedan avvaktat med grafikkort och se hur de nya korten presterar och vad dom kostar.
Det finns nog helt klart många bra köp att göra begagnat dock. Det finns helt klart utrymme för att få en nästan helt ny maskin för samma pris som enbart ett GTX 1080. Kanske att du behöver lägga en tusenlapp eller två till, men då får du allafall direkt en uppgradering. Nog för att ett GTX 1080 troligen lär ge dig en bättre upplevelse än det 6870 du har idag. Men samtidigt skulle du knappt kunna nyttja halva kortet med den processorn, vilket är lite trist.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

skulle bytt till nytt mobo och ram minne samt nån ryzen liknande grej som du redan har i tanken.

du kan köpa ett 1080 om du tänkt ha kvar det ett tag men din cpu och resten av systemet är i klenaste laget.

tyvärr är rampriserna idag riktigt höga. kanske kika på nått beggat system, en gammal i i5a är inte fyskam och där kan du använda äldre ddr3 minne.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Som sagt så är windows 7 64 kompatibel med hur mycket rams om helst och är inte ett problem

Diskarna duger men Phenom 2 1090t - i optimala förhållanden i spel som trådar bra så kanske du kan dra ett 1070 fullt ut i någon titel medans singeltrådade spel kommer prestera väldigt dåligt mot vad dom kan göra med 1070 men är spelbara

Minne är det dumt att gå i från dual channel som ökar minnes prestandan och ger bättre fps och sitter man på gamla ddr3 mår datorn bra av minnes oc som skulle öka fps ganska mycket men man bör kliva upp till iaf 8gb ram och helst bumpa upp dom mot 1800mhz

En i3 idag eller ryzen 1200 för 1000kr krossar din gamla 1090 i prestanda men även dom kan flaskhalsa ett 1070 och köpa ett 1080 till en sådan dålig dator är helt onödigt samma som att köpa dyrt grafikkort när priserna är rekordhöga för framtiden är korkat om du frågar mig för om 2 år är dom gamla

Jag hade klockat cpu + minne köpt ett mid end grafikkort som 1050/1050ti/1060 som 1090t orkar dra runt om jag skulle köra videare på phenom då har du en dator som kan ta alla spel och worstcase scenario är 45fps och är ett jävla lyft mot ditt 6800

1050 för runt 1000kr sen beg ram och klocka skiten ur den du har en dator som tar allt i 1080p medium och drar du upp bussen lite klockar ram så ökar spelprestanda rejält mot en vanlig oc men annars hade jag siktat på att bygga en dator från grunden som är ny och hade fördelat pengarna bättre skippat 1080 om du inte köper en cpu som orkar driva det fullt ut

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

@copco: Som många är inne på så är ett kraftfullt grafikkort bortkastade pengar, du bör istället prioritera att köpa en helt ny dator.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Men jag har överklockat min processor, har ett flertal SSDer och sitter redan på ett 980ti. Fel person kanske?

Jag beklagar...
Det gällde naturligtvis tråd skaparen

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa:

Oj, då. Trodde inte att det var så illa :P...Tyckte mitt ihopplock var riktigt bra för 7 år sedan när jag köpte eländet Nu har jag börjat snegla på uppgraderingspaket. Känns meningslöst att byta graffe nu när man ser hur dåligt resten är. Känns nästan bäst att köpa det andra först nu?

Har du något paket du rekommenderar? Det vart många alternativ nu. Jag kollade lite nyare tester av processorer och AMD ligger ju alltid i topp. Av det lilla jag sökt runt så verkar det här vara väldigt prisvärt:
https://www.komplett.se/product/964162/datorutrustning/pc-kom...

Dom var i alla jämförelser bättre än AMD och uppgraderingspaketet är ca 1000 kr billigare. Vad tror du?

Tack för all hjälp hittils! De gäller alla!

Visa signatur

AMD Phenom x6 3.2 Ghz, XFX 6870 BE, Corsair 120GB SSD HD, A-data 1600Mhz, MSI 870-G54, Corsair VX550 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av copco:

@Elghinnarisa:

Oj, då. Trodde inte att det var så illa :P...Tyckte mitt ihopplock var riktigt bra för 7 år sedan när jag köpte eländet Nu har jag börjat snegla på uppgraderingspaket. Känns meningslöst att byta graffe nu när man ser hur dåligt resten är. Känns nästan bäst att köpa det andra först nu?

Har du något paket du rekommenderar? Det vart många alternativ nu. Jag kollade lite nyare tester av processorer och AMD ligger ju alltid i topp. Av det lilla jag sökt runt så verkar det här vara väldigt prisvärt:
https://www.komplett.se/product/964162/datorutrustning/pc-kom...

Dom var i alla jämförelser bättre än AMD och uppgraderingspaketet är ca 1000 kr billigare. Vad tror du?

Tack för all hjälp hittils! De gäller alla!

Nu för tiden spelar det inte så stor roll både amds ryzen och Intels core serie är bra. Men lika bra du köper ett grafikkort också eller väntar till du har råd med det. Du kan ju kolla begagnat r9 290/290x eller gtx 970/980 kan du nog hitta för under 2000 och de presterar i samma område som GTX 1060.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Mer RAM, du har bara 6GB, smäck dit 16GB RAM, sen ett GTX1060 6GB.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd

Problemet med nuvarande dator är att i tunga spel klarar cpu kanske 50fps så även om du smäller i 32gb ram kommer det inte ändra fps men över 8gb vill man nå så inte disken agerar ram och grafikkort som ligger i regionen 50fps är som jag sa 1050-1060 eller amds motsvarighet och man kan spela på en skit dator som min i sign klarar alla spel än i 1080p medium 45fps +

Med nytt så kör man gtx1060 eller lägre kommer man undan med nästan alla cpu från ryzen 1200 till intels i3 modeller och tom min 2 kärniga i3a skulle dra max ur 1060 i många scenarior "dom flesta" så behövs inte så mycket kraft för att driva lägre grafikkorts modeller

i5 8400an är ok cpu men jag hade lagt pengarna på ryzen 2600/2600x då amd chipsets är mer framtids säkra för uppdatering av cpu man får oc funktion samt är det bra med pulver i dom och singeltråds prestandan ligger i nivå med 8400an men dom kör över 8400an rejält med alla trådar och presterar där som en 8700k

Gällande gpu minne och helhetslösning så om du slänger upp en budget är det enklare att räkna på en prisvärd helhetslösning som är balanserad för budgeten

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos:

Jag tänker mig budget på 7-8 tkr. Men det är för allt isf
Grejer jag redan har:
- Corsair Nätagg på 750 w
-låda att hänga julpyntet i
-2 SSD hårddiskar på 120 gb/st. Finns det ett uppgraderings kit med en till disk så är det ett stort plus.
-Cd-läsare

Tar tacksamt emot förslag!

@VadSaDu:

Jag tror det var 16 gb i det kitet jag länkade?

@jOnÄTÄn:
Hade tänkt vänta med graffe, men de kanske slutar med att jag inte har något val äno köpa det också..

Visa signatur

AMD Phenom x6 3.2 Ghz, XFX 6870 BE, Corsair 120GB SSD HD, A-data 1600Mhz, MSI 870-G54, Corsair VX550 W