Permalänk
Medlem

Uppgradering av min dator

Hej!

För 6 år sedan med min första lön köpte jag min speldator. I dagsläget är komponenterna sjukt gamla och vill uppgradera datorn. Märke kvittar för mig, då jag har bra och dåliga erfarenheter av båda. Mitt mål är att få ut så mycket prestanda som möjligt för pengarna.

Då jag inte har koll överhuvudtaget på komponenter nu för tiden sträcker jag mig ut efter en hjälpande hand.

Vad det gäller RAM minnen så har jag inga problem med att börja med 8GB då jag senare kan uppgradera allt eftersom jag får mer pengar. Kan även gå ner och köra ett billigare grafikkort för att sedan uppgradera det om ca ett halvår, men som sagt. Komponenter är ni bättre på än vad jag är!

Dom enda spel jag kör är World of Warcraft och Counter Strike: Global Offensive.

Det enda jag har köpt hittils är en SSD (240gb Corsair Force LE 200).

Det jag har plockat ihop hittills efter det jag har läst om är detta:

Min nuvarande dator har dessa komponenter:
Intel® Core™ i5-3470
12GB DDR3 RAM 1333MHz
2000GB HDD & 16GB ExpressCache
GeForce GTX 660 1,5GB

Tacksam för svar och bollande av idéer!

Permalänk
Inaktiv

Tycker du kan börja med att köpa nytt grafikkort och se hur global och fortnite flyter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Marcus_i:

Jag tror att du kommer bli besviken över den där uppgraderingen.
Delarna du valt presterar endast marginellt mycket bättre.

Om det nu är känslan av en rejäl uppgradering du söker ds, är det bara känsan av att ha nya delar, så går det nog bra:)

Mitt tips är att:
1: Köp ett begagnat gtx 970 för ca 1500kr och tryck in i nuvarande burk.
2. Köp ett 1070 och tryck in i nuvarande burk. (Då har du ett kort du kan använda några år och som lämpar sig bra för framtida uppgra-der9ingar)+6+6

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

@Marcus_i:

Jag tror att du kommer bli besviken över den där uppgraderingen.
Delarna du valt presterar endast marginellt mycket bättre.

Om det nu är känslan av en rejäl uppgradering du söker ds, är det bara känsan av att ha nya delar, så går det nog bra:)

Mitt tips är att:
1: Köp ett begagnat gtx 970 för ca 1500kr och tryck in i nuvarande burk.
2. Köp ett 1070 och tryck in i nuvarande burk. (Då har du ett kort du kan använda några år och som lämpar sig bra för framtida uppgra-der9ingar)+6+6

Hur menar du?
Enl benchmarks är grafikkortet jag valde 36% bättre, processorn 21% bättre, DDR4 är betydligt mycket bättre än DDR3?

Mitt mål är att kunna köra mina spel på högsta grafiken utan lag osv, och komma upp i högre FPS. Osäker på om mitt nuvarande moderkort klarar av DDR4 överhuvudtaget dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus_i:

Hur menar du?
Enl benchmarks är grafikkortet jag valde 36% bättre, processorn 21% bättre, DDR4 är betydligt mycket bättre än DDR3?

Mitt mål är att kunna köra mina spel på högsta grafiken utan lag osv, och komma upp i högre FPS. Osäker på om mitt nuvarande moderkort klarar av DDR4 överhuvudtaget dock.

Skämtar du med detta inlägg?

Grafikkort utvecklas mycket snabbre än processorerna idag. Processor i din nuvarande dator och i3 8100 presterar ungefär lika.

MEd ett 1070 kommer du får i vanliga populära spelen runt det dubbla i FPS mot idag. Billigare uppgradering och mer FPS än ditt 1050 ti-bygge. Stoppa i SSD-disken i denna datorn. 240GB duger för det du spelar men för buffert rekommenderar jag 500GB för 250GB tar fort slut idag. Skaffa ett nytt grafikkort och sedan längre fram kan du hålla ögonen öppna för en i7 3770 / 3770K att uppgradera processorn i framtiden. Om moderkortet stödjer överklocka den.

Permalänk
Medlem

Gör som Milkab säger, en utmärkt idé. GPU är det som håller dig tillbaka mest nu och det måste du byta oavsett om du köper ny PC eller ej.
Köp ny gpu och testa, är du inte nöjd med prestanda kan du utvärdera.

Du skriver inte vad du har för moderkort men har du ett Z77 eller högre chipset kan du överklocka den CPU till runt 3.8-3.9GHZ genom BCLK trots att du itne har "K" versionen av CPU.

Du kan också med lite tur att få tag i en 2500K eller 2600K , den kan du överklocka till runt 4.5GHZ+ eller högre förutsatt att du har Z77 eller Z68 chipset moderkort.
Överklocka är enklare än du tror och det finns hjälp att få på SweC eller genom att googla.

Men har du runt 6-8K kan du också få tag i begagnat paket och få en bättre PC än den du har lagt i tråden.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus_i:

Hur menar du?
Enl benchmarks är grafikkortet jag valde 36% bättre, processorn 21% bättre, DDR4 är betydligt mycket bättre än DDR3?

Mitt mål är att kunna köra mina spel på högsta grafiken utan lag osv, och komma upp i högre FPS. Osäker på om mitt nuvarande moderkort klarar av DDR4 överhuvudtaget dock.

Jag håller med dig om att det är en uppgradering. Det jag menar med besviken är att jag inte tror att du kommer märka av den så mycket som du kanske förväntar dig.

Det kanske är märkligt att få råd att köpa begagnat, men du sa att du ville ha ut så mycket som möjligt för pengarna :).. Grafikkortet håller dig tillbaka mest (dock inte för cs). Det är möjligt att i3an trycker upp fps i cs mer än idag. Samt fps i raids i wow. Frågan är ju vad som är viktigt för dig.

Ditt nuvarande moderkort klarar inte ddr4.

Permalänk
Medlem

Åfan. Ja, det låter ju logiskt. SSDn sitter i nu i dagsläget, och blev av med all kortvarig "frys-lagg" som jag fick tidigare med bara min HDD, så det var absolut märkbart vid utbyte.

Detta är det moderkort jag har idag: Pegatron Corporation 2AD5

Så ni tror alltså att utbyte av moderkort och processor inte gör någon revolutionerande förbättring för det priset det kostar?

Kanske mer värt att satsa på ett rejält grafikkort och en skärm med bättre svarstid?

Skärmen jag har nu är en gammal dell e2209w

Tack för svar allihopa!

Permalänk
Medlem

@Marcus_i:

Tror inte du kan köra så mycket överklock med det moderkortet dessvärre men man kan ju alltid testa BCLK om det stöds.
Man kan också testa om Throttlestop fungerar på den PCn men det är lite laborerande.

https://www.techpowerup.com/forums/threads/throttlestop-overc...

Köp först grafikkort och testa prestanda.
Nu har ju Ryzen 2 kommit du bör kunna hitta ett bra begagnat system för like 5-6000 också.

Lycka till!

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic