Permalänk
Medlem

Öppna port i CG3700EMR-1CMNDS?

Ja. Hur öppnar man port i CG3700EMR-1CMNDS?
Det är helt hopplöst och jag har försökt med typ allt. Jag vill inte köpa en ny router då jag inte ska behöva göra det.

Permalänk
Medlem

Har du manualen? Annars va det typ träff tre på Google...
Sidan 55 berättar hur du gör port forward. Men det kommer bara fungera om din ISP gett dig ett publikt IP

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Har du manualen? Annars va det typ träff tre på Google...
Sidan 55 berättar hur du gör port forward. Men det kommer bara fungera om din ISP gett dig ett publikt IP

Skickades från m.sweclockers.com

Måste titta på det. Publik port har jag men det funkar ändå inte.

Jag sätter (startport och slutport är samma på samtliga):

TLC: 36001
UDP: 36005
TLS/TLC: 36018

Går inte!

TLS/TLC går inte ens att ställa in i router. Där finns det bara TLC och UDP. När fy fan vad jag hatar diktatur. Com hem är värdelösa.

Permalänk
Medlem

”Publik port”? ”TLC”?? Du menar TCP/UDP? Det går alldeles utmärkt enligt manualen iaf. Hur verifierade du publik IP?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

”Publik port”? ”TLC”?? Du menar TCP/UDP? Det går alldeles utmärkt enligt manualen iaf. Hur verifierade du publik IP?

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.bilddump.se/bilder/20180423082347-85.194.4.84.png
Ja, menade TCP/UDP. Publikt IP är rätt också.
Så har jag gjort. I programmet ska jag också öppna portar men där vet jag inte vad jag ska ange för nummer för TCP/TLS.

Permalänk
Medlem

Definiera ”fungerar inte”

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Definiera ”fungerar inte”

Skickades från m.sweclockers.com

Kan inte få träffar i det programmet jag försöker öppna portar för.
Hur gör du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av V.Rossi:

Måste titta på det. Publik port har jag men det funkar ändå inte.

Jag sätter (startport och slutport är samma på samtliga):

TLC: 36001
UDP: 36005
TLS/TLC: 36018

Går inte!

TLS/TLC går inte ens att ställa in i router. Där finns det bara TLC och UDP. När fy fan vad jag hatar diktatur. Com hem är värdelösa.

Ska man gissa att det betyder
TCP: 36001
UDP: 36005
TCP&UDP: 36018

I så fall saknar du regel för TCP/ 36018 samt UDP/36018 porten i din router.

Sen behöver du antagligen även öppna portarna på din lokala dator (dvs i Windows brandväggen eller motsvarande).

Vad är det för mjukvara du försöker få att fungera?

Permalänk
Medlem

Vad säger Denna sidan?

Visar den ifall porten är öppen?

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Ska man gissa att det betyder
TCP: 36001
UDP: 36005
TCP&UDP: 36018

I så fall saknar du regel för TCP/ 36018 samt UDP/36018 porten i din router.

Sen behöver du antagligen även öppna portarna på din lokala dator (dvs i Windows brandväggen eller motsvarande).

Vad är det för mjukvara du försöker få att fungera?

Ska öppna portar för ett nedladdningsprogram. I routern står det att jag kan ange TCP, UDP och TCP/UDP (tillsammans).
I windowsbrandväggen har jag däremot inte öppnat nåt. Var gör jag det?

I router:
TCP:36001
UDP:36005
TLS/TLC: 36018

I programmet:
TCP: 36001
UDP: 36005
TLS/TCP: 36018

Skrivet av DeGreeZ:

Vad säger Denna sidan?

Visar den ifall porten är öppen?

Där var alla stängda. Fattar ingenting, de står ju som öppna i routern och i programmet. :/

http://www.bilddump.se/bilder/20180423143216-85.194.4.84.png

Så ser det ut för TCP, UDP och TLS/TCP. Starting port och ending port är samma, men vad är rätt och vilket ska stå i programmet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av V.Rossi:

Ska öppna portar för ett nedladdningsprogram. I routern står det att jag kan ange TCP, UDP och TCP/UDP (tillsammans).
I windowsbrandväggen har jag däremot inte öppnat nåt. Var gör jag det?

I router:
TCP:36001
UDP:36005
TLS/TLC: 36018

I programmet:
TCP: 36001
UDP: 36005
TLS/TCP: 36018

WindowsSök efter Brandvägg.
Högerklicka och Kör som administratör.

Klicka på Regler för inkommande trafik och sedan ny regel.
Skapa en port-regel.

Permalänk
Medlem

@henkiii:

Ja. Det är ordnat . Fungerar fortfarande inte.

Spelar det nån roll om jag har Windows UPnP, NAT UPnP eller miniUPnP?

Permalänk
Medlem

@V.Rossi: Upnp är att (programmet på) din dator meddelar din router att göra portforward&nat inställningarna automatiskt.

Det är alltså ett alternativ till att göra allt manuellt.
Men det fungerar inte alltid, och kan ibland orsaka strul om två datorer vill öppna samma portar.

Är det en inställning du hittat i programmet eller routern?

Permalänk
Medlem

@henkiii: Inställningen finns i programmet.

Permalänk
Medlem

@V.Rossi: Ok.

Har du provat tex http://canyouseeme.org/ för att se om din port-forward fungerar?
För det kan ju vara det okända fildelningsprogrammet som har andra inställningar som är felaktiga.

Eller att din ISP har blockerat all trafik på porten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

@V.Rossi: Ok.

Har du provat tex http://canyouseeme.org/ för att se om din port-forward fungerar?
För det kan ju vara det okända fildelningsprogrammet som har andra inställningar som är felaktiga.

Eller att din ISP har blockerat all trafik på porten.

Ingenting fungerar. Comhem är verkligen helt värdelösa. Varför ska man inte kunna öppna port.
Någon som orkar hjälpa via TV?

Permalänk
Medlem

@V.Rossi: Jag har port-forwardet ComHem-nätverk förr utan några som helst problem. Problemet ligger nog på din sida skulle jag tro.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

@GLaDER:

Aja, jag ger upp. Jag har öppnat port hundra gånger tidigare men med comhems skräp är det hopplöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V.Rossi:

Ska öppna portar för ett nedladdningsprogram. I routern står det att jag kan ange TCP, UDP och TCP/UDP (tillsammans).
I windowsbrandväggen har jag däremot inte öppnat nåt. Var gör jag det?

I router:
TCP:36001
UDP:36005
TLS/TLC: 36018

I programmet:
TCP: 36001
UDP: 36005
TLS/TCP: 36018

Där var alla stängda. Fattar ingenting, de står ju som öppna i routern och i programmet. :/

http://www.bilddump.se/bilder/20180423143216-85.194.4.84.png

Så ser det ut för TCP, UDP och TLS/TCP. Starting port och ending port är samma, men vad är rätt och vilket ska stå i programmet?

Det är ju inte så konstigt att det fungerar dåligt när du fyller i att bara tillåta anslutningar från din egna IP-adress. Välj "Any" i dropdownmenyn för källadress.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Dessutom är det en CGN adress, så om du inte beställer ett publikt IP kommer det inte gå att hosta några servrar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det är ju inte så konstigt att det fungerar dåligt när du fyller i att bara tillåta anslutningar från din egna IP-adress. Välj "Any" i dropdownmenyn för källadress.
https://i.imgur.com/8yvHjI3.png

Ändrade till "Any" men ingen skillnad.

Skrivet av Garmzon:

Dessutom är det en CGN adress, så om du inte beställer ett publikt IP kommer det inte gå att hosta några servrar

Skickades från m.sweclockers.com

Ska jag säga till comhem att jag vill ha en extern IP-adress? Hänger inte med helt. Sen är det ingen servern, utan Airdc som ska få portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V.Rossi:

Ändrade till "Any" men ingen skillnad.

Som @Garmzon noterade verkar det även som att du inte har en publik IP-adress, vilket är ett krav för att anslutningar ska kunna upprättas utifrån. Du kan bekräfta detta genom att undersöka vad routern visar för IP-adress på WAN-interfacet. Adresser som tillhör spannet 100.64.0.0 – 100.127.255.255 är privata och kommer inte fungera för ditt användningsområde. CGN är sökordet om du vill fördjupa dig.

Citat:

Ska jag säga till comhem att jag vill ha en extern IP-adress? Hänger inte med helt. Sen är det ingen servern, utan Airdc som ska få portar.

Ja, du bör fråga internetleverantören om de kan ge dig en publik IP-adress. Med en publik IP-adress bör du inte heller behöva ställa in portvidarebefordran manuellt, utan UPnP kan göra det åt dig.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Som @Garmzon noterade verkar det även som att du inte har en publik IP-adress, vilket är ett krav för att anslutningar ska kunna upprättas utifrån. Du kan bekräfta detta genom att undersöka vad routern visar för IP-adress på WAN-interfacet. Adresser som tillhör spannet 100.64.0.0 – 100.127.255.255 är privata och kommer inte fungera för ditt användningsområde. CGN är sökordet om du vill fördjupa dig.

Ja, du bör fråga internetleverantören om de kan ge dig en publik IP-adress. Med en publik IP-adress bör du inte heller behöva ställa in portvidarebefordran manuellt, utan UPnP kan göra det åt dig.

Okej, var kollar jag efter WAN-adressen? Hittar inte ens den i routern. Och i manualen står det inget om den.
Men jag ringer dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V.Rossi:

Okej, var kollar jag efter WAN-adressen? Hittar inte ens den i routern. Och i manualen står det inget om den.
Men jag ringer dem.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion:

Körde factory reset och fick ut.

IP Address/Mask 100.65.16.147 /255.255.248.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av V.Rossi:

@LemonIllusion:

Körde factory reset och fick ut.

IP Address/Mask 100.65.16.147 /255.255.248.0

Det vill säga en privat adress reserverad för just CGN. Kontakta Com Hem och be att få en publik IP-adress.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: Han kunde inte ge mig det för att han inte fick kontakt sa han. Nä ska ringa igen.

Från myip får jag 85.194.4.84, denna är väl publik. Hur använder jag den om jag ska ange "Any" istället för ip-adressen?
Använder du ip-adressen från myip? Den är väl publik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V.Rossi:

@LemonIllusion: Han kunde inte ge mig det för att han inte fick kontakt sa han. Nä ska ringa igen.

Från myip får jag 85.194.4.84, denna är väl publik.

Genom CGN delar flertalet abonnenter på samma publika IP-adress och tjänster som myip kan inte se att så är fallet, utan visar bara den delade publika adressen. Med CGN skulle en anslutning från internet aldrig ens nå fram till din router eftersom internetleverantörens NAT inte har en regel för att vidarebefordra anslutningen till din router.
Läs mer om portar och NAT: https://www.fixanatet.se/portar-och-nat/

Citat:

Hur använder jag den om jag ska ange "Any" istället för ip-adressen?

Jag använder inte Direct Connect, men om det fungerar ungefär som BitTorrent använder du den inte alls. Klientmjukvaran bör sköta allt sådant.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: Det är till dc.
Det är en förening. En hel gata har samma leverantör men det är väl inte så att alla använder 85.194.4.84?
Aja jag fattar inte hur jag ska lösa det ändå. Läste din länk men vet fortfarande inte vad jag ska göra.

Denna: 85.194.4.84 är ju en extern IP-adress. Var ska den skrivas in nånstans? I routern sa ni att jag ska ange "Any".

Om nån kan hjälpa mig via teamviewer så vore jag tacksam.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av V.Rossi:

@LemonIllusion: Det är till dc.
Det är en förening. En hel gata har samma leverantör men det är väl inte så att alla använder 85.194.4.84?
Aja jag fattar inte hur jag ska lösa det ändå. Läste din länk men vet fortfarande inte vad jag ska göra.

Denna: 85.194.4.84 är ju en extern IP-adress. Var ska den skrivas in nånstans? I routern sa ni att jag ska ange "Any".

Om nån kan hjälpa mig via teamviewer så vore jag tacksam.

Det kan inte fungera förrän du skaffar en publik ip eftersom CGN gör att du aldrig kan ta emot anrop utifrån utan bara initiera dem inifrån.
Du måste alltså börja med att fixa en publik ip innan du ens börjar fundera på portar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.