Teknikstund: Ska skärmen vara böjd?

Permalänk
Medlem

Är inte välvd lite väl 2016?

Jag har inte sett någon tekniskt medveten som har pushat eller ens talat gott om välvda skärmar och tv branschen har väl slutat marknadsföra välvd i stort sett.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ännu en artikel där en självutnämnd "expert" försöker pracka på andra sin högst subjektiva åsikt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Deranged:

Ännu en artikel där en självutnämnd "expert" försöker pracka på andra sin högst subjektiva åsikt.

Japp, jag trycker verkligen ned i halsen på folk att detta med böjd skärm är smaksak som kan diskuteras i forumet.

Permalänk
Medlem

@Fearnox: välvda TV apparater är verkligen onödigt eftersom man helt enkelt sitter för långt ifrån. Det finns absolut ingen fördel utan endast nackdelar...framförallt att TVn blir fruktansvärt ful, speciellt om den är vägghängd.
Köpte en välvd 32 tums monitor, mest med tanke på att jag sitter relativt nära. Till datorn funkar det bra, även om jag inte kan säga att jag märker någon fördel direkt. Att monitorn är hur bra som helst har inget med att den är välvd att göra.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Eftersom min TV är min skärm så säger jag nej tack till "guleböjd".

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Jag tror man vänjer sig vid vilket som men helt klart får man än bättre upplevelse med välvd skärm. Man är van platt skärm men efter testat välvd känns det som platta skärmar är välvda åt fel håll.
Gamla x34an tycker jag var för lite välvd för att få den omslutande känslan. Runt 1000-1500r så ser man hela skärmen bra. På 24". Spelar detta givetvis mindre roll.

Det här känner jag igen lite. Har själv haft en välvd skärm i snart 3 år nu tror jag. Fast själv saknar jag nog mer formatet 21:9 än själva välvningen om jag sitter vid andra skärmar.

Skrivet av Mikaelmannen:

Att det bara är ett försäljningstrick på datorskärmar köper jag inte. Varför använder man inte platta paraboler? Mottagningen blir kass, givetvis inte lika dramatiskt på en skärm men samma princip

Kul att du tar upp det här! Här har jag lite invändningar ;). Att det skulle vara samma princip har jag nämligen lite svårt att gå med på.
En föremål med parabol utformning upphör per definition att vara parabol om denna plattas till. Antingen har föremålet formen av en parabol, eller som så är formen en plan yta. På samma sätt som att en ellips inte samtidigt kan vara en rektangel. Antingen eller.

Aja. I det här fallet förstår att du menar en parabolantenn. Anledningen till att dessa antenner har en parabol form är inte alls av samma anledning som att datorskärmar är välvda.
Formen på parabolantennen är till för att kunna förstärka/koncentrera en signal med flera hundra eller tusen gånger så att man antingen kan använda sig av billigare mottagare eller för att över huvud taget möjliggöra sändning/mottagning av signaler över större avstånd. Vidare kan en parabolantenn rikta både sändning och mottagning mot en specifik punkt vilket gör att man kan lyssna på en punkt och totalt undvika vad som sänds ut bara en liten bit ifrån sändningskällan.
Välvningen på datorskärmar har inte till uppgift att förstärka signalen flera hundra gånger eller möjliggöra att man kan urläsa vad som står på skärmen 300 meter bort ;). Det är helt andra anledningar som gör att man väljer att göra välvda skärmar. En del är marknadsföring vill jag påstå. Sedan finns det lite fördelar med upplevd inlevelse (något jag själv inte märker av efter ett tag men jag märker av inlevelseökningen av 21:9 däremot ) och att man kan minska på oönskade färgskiftningar i panelen om skärmen är lite krökt och där tror jag det kan finnas en reell fördel. Inte minst för VA-paneler.
Det finns andra föremål som också har parabol utformning. Exempelvis reflektorn runt en ficklampa, sidan på en carvingskida/snowboardkant. Även en salladsskål kan ju faktiskt ha parabol form, men anledningen till att salladsskålen skulle ha en sådan form vill jag påstå varken beror på att man vill åt de egenskaper en parabolantenn ger eller det en välvd skärm ger.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Om det är värt med böjd skärm eller inte beror väl mycket på dess storlek och framförallt ration på skärmen. Jag kan tänka mig att samsungs 32:9 skärm är väldigt mycket trevligare i böjd format jämfört med en platt motsvarighet. Det är ju inte för inget som jag och många som använder 3 skärmar vinklar in sidoskärmarna mot mitten; hade det varit en 48:9 skärm så hade jag helt klart velat ha den välvd. Åh ge mig en 48:9 skärm med gsync, 120hz, 2160p upplösning och oled kthx! <3 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Snart kommer böjda grafikkort!

Tack... men jag har redan fått ett sådant av postnord.
Föredrar icke böjt sådant...

Permalänk
Inaktiv

Jag verkligen älskar den här killen! När jag ser att han recenserar så är jag snabb att klicka! Behåll honom, det är en unik karaktär som gör åtminstone mig glad och intresserad av produkterna!

Permalänk
Medlem

Sitter på en 34" 21:9 hyggligt välvd, tror det är 1800R. Största fördelen för mig är att det blir mer lika avstånd för ögonen var man än tittar. Sen är det ju finnemang både i spel och film också. Några nackdelar kan jag inte hitta så som jag använder skärmen (spel, programmering, internet), men det finns säkert, kanske för grafiker?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har en 34" 21:9-skärm på jobbet. Den skulle definitivt ha gynnats av att vara curver. Som det är nu är kanterna så långt från mig att det nästan känns som om de curvar utåt (jag liksom ser dem ur vinkel hela tiden).

Mitt råd är alltså att välja curved för stora och breda skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Jag har en 34" 21:9-skärm på jobbet. Den skulle definitivt ha gynnats av att vara curver. Som det är nu är kanterna så långt från mig att det nästan känns som om de curvar utåt (jag liksom ser dem ur vinkel hela tiden).

Mitt råd är alltså att välja curved för stora och breda skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis samma jag kände när jag provade ut min skärm, med 21:9 och 30"+ så blir sidorna/kanterna så väldigt mycket längre ifrån ögonen om displayen inte är curved/böjd. För min del funkar det mycket bättre på det tittavstånd jag har och det kanske är mina ögon som är lite känsliga för just ett jämt avstånd, ingen aning.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::