Tråddödarfenomenet: Någon som känner igen sig?

Permalänk
Medlem

här är den sista posten i den här tråden
(moderatorer räknas inte btw)

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det var synd att du tog bort originalinnehållet i ditt inlägg. Det var ganska intressant/insiktsfullt.

Trodde tråden dog och jag kopplade det till att jag var orsaken

Postar min teori igen!

Trådar dör på alla forum pga att alla på internet har rätt, ett bra exempel är Hur orkar ni?. Den skapades 2004 och dog och sedan bumpade någon den något år senare. Hur orkar ni?, bygger på följande:

DrRotmos, påstår något. Som är helt vinklat och inte opartiskt på något sätt! Sen so kommer alla fanboys in för det olika operativsystemen och skriver X äger Y men inga argument för det.
Sedan kommer bjässarna in som ska börja argumentera om saker och ting, för om någon inte håller med så måste det argumenteras om!

Hur scenario oftast ser ut.

A: Påstår något!
B: Säger att påståendet för A är felaktigt.

Efter detta så brukar fler folk hoppa in i diskussionen och alla försvarar sina egna argument och hänvisar till att dom andra har fel.
Tillslut kommer det till den delen där argument tar slut, men alla har ju fortfarande rätt så vad som händer är. Folk hittar felaktigheter i varandras texter ( i detta stadiet är det oftast bara 2 som fortfarande argumenterar), detta är den komiska delen.
Här gäller det att totalt ignorera varandras svar på varför det var en felaktighet i texten och bara köra sitt egna race.

Om vi tar A och B som exempel igen.

A: Får slut på nya argument som stödjer hans teori, citerar något gammalt från B som är fel (kan vara vad som helst)
B: Säger att han ser det nu och lägger fram ny information som rättar till hans fel.
A: Total ignorerar B:s inlägg (som oftast är 1 A4-sida) och gnatar på att B har fel för han har fel B.

Nu handlar det bara om vem som orkar citera mest och lägga fram alla argument igen, tillslut dör tråden. Ibland kommer det in någon och bumpar och då börjar allt om igen, exempel: Hur orkar ni?.

95% av alla diskussioner jag har löst i diverse forum slutar såhär, därför alla har rätt och ingen hänvisar till källor oftast. Alla källor är oftast "jag vet det" eller "Jag fick en Snilleblixt källor" = random sida med massor av text/youtube video med massor av text som är mellan 10-20min lång. Dock händer det att det blir seriösa diskussioner som slutar för folk har enats, men detta är väldigt ovanligt.

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Grattis murkaz.
Du dödade tråden!
Oftast är det ju så att när ett ämne blir avklarat och färdiganalyserat då någon lägger upp en vägg av text som är ett bra svar.

Nu kan man se det som att jag "väcker" tråden igen men jag tycker ändå att murkaz ska anses som vinnare.
Grattis än en gång.

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murkaz:

edit
jag vinner!

Skrivet av matti4s:

Grattis murkaz.
Du dödade tråden!
Oftast är det ju så att när ett ämne blir avklarat och färdiganalyserat då någon lägger upp en vägg av text som är ett bra svar.

Nu kan man se det som att jag "väcker" tråden igen men jag tycker ändå att murkaz ska anses som vinnare.
Grattis än en gång.

En jätteintressant detalj är att murkaz skrev ett långt och genomtänkt svar som tycktes ha dödat tråden. Han redigerade då texten i sitt inlägg och tog bort det ursprungliga svaret och istället utropade sig till segrare. Då fick tråden nytt liv, men bara tills jag påpekade att det var synd att murkaz raderade sitt tänkvärda inlägg, varvid murkaz skrev inlägget på nytt och tråden dog igen. Det var alltså innehållet som var tråddödande.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

En jätteintressant detalj är att murkaz skrev ett långt och genomtänkt svar som tycktes ha dödat tråden. Han redigerade då texten i sitt inlägg och tog bort det ursprungliga svaret och istället utropade sig till segrare. Då fick tråden nytt liv, men bara tills jag påpekade att det var synd att murkaz raderade sitt tänkvärda inlägg, varvid murkaz skrev inlägget på nytt och tråden dog igen. Det var alltså innehållet som var tråddödande.

Men den lever ju zombielivet nu, betyder det att murkaz sysslar med nekromantik?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Men den lever ju zombielivet nu, betyder det att murkaz sysslar med nekromantik?

Nej, det är matti4s som har grävt upp liket.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Denna tråden har spårat ur och bör låsas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snutte:

Denna tråden har spårat ur och bör låsas.

Fast helst ska den bara dö av sig själv. Lås är fusk.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Känner också igen mig i detta fenomen Har dock på senare tid sett att trådar jag skrev i för länge sen har vaknat igen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nästan alla trådar jag har i min bevakningslista har jag lyckats döda.

Om jag lägger till den här kanske den också dör...

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det är kanske en definitionsfråga?
IMHO kan både murkaz och olafett titulera sig tråddödare pga den tid som förflöt utan att någon gjorde ett inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travhäst:

Only resting

(Ni som är lite äldre och gillar brittisk humor kanske fattar poängen )

Permalänk

Har gjort en tråd som är död innan den ens började murkaz har helt rätt, tråden förlorar sitt värde när två stycken ska bråka om vem som stava rätt

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Det är väl för att frågeställningen i tråden redan är besvarad, sedan kommer man in och ekar samma svar som redan har sagt, varvid alla som besöker tråden tycker man är ett .... Men ingen orkar påpeka detta i tråden..

En annan lite mer rimlig förklaring kan vara att man minns när saker händer precis efter man gör det. Många av oss har tusentals skrivna inlägg, någon gång bör vi vara den sista som skriver. Just detta minns vi, men de tusentals gånger som vi ej var sist, ja de tänker vi ej på.

De vanligaste felaktiga slutsatser kring folk gör på detta sätt måste nog vara mildra sjukdomar, man var t.ex. ute och gick en längre sträcka och blev förkyld. Hade man ej tagit denna promenad så hade man ej blivit förkyld. Att förkylning sedan beror på ett virus och inte kyla, det är sånt hädare påstår.

Just detta med felaktig statistik från personliga upplevelser är ett megastort problem i samhället, det gäller både anklaga företag och personer för det ena och andra bara för att man minns något negativt en gång och ser det som det händer ofta.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Only resting

(Ni som är lite äldre och gillar brittisk humor kanske fattar poängen )

Simon brett? Hehe

Permalänk
Hedersmedlem

Jag känner också igen mig. Hänt flera gånger att en tråd "dött" efter att jag skrivit sista inlägget.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Casgar:

Jag känner också igen mig. Hänt flera gånger att en tråd "dött" efter att jag skrivit sista inlägget.

Hmmm, känner igen det där. Märkligt, eller hur?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Ja det har hänt ett par ggr minst sagt. Oftast för att jag skriver något helt knasigt pg.a. trötthet/allmänt hjärnsläpp skulle jag tippa på

Permalänk
Medlem

Haha ja själv fick jag uppleva "Deja Vu" när jag börja läsa den här tråden idag, blev dock rätt förvånad att se att jag svarat tidigare i tråden och blev ställd för någon sekund innan jag insåg att den startades för över 8 år sedan!
Härlig bump.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Skriv med några stav eller syftningsfel, då kommer du aldrig vara den sista som skriver i en tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travhäst:

Hah! Nytt försök kanske?

Länge sen jag lyckades döda en tråd nu, men så har jag inte varit så aktiv heller.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Alla trådar dör någon gång och någon är alltid sist.
Är det inte bara så att de gångerna du är sist så är det mycket tydligare för dig än om andra är sist, speciellt om du tyckte tråden var intressant och ville att den skulle fortsätta?

Eller, kortare uttryckt för åtta år sedan, confirmation bias.

Permalänk
Medlem

Om man inte vill att en tråd ska dö så kan man prova att skriva något negativt om en av följande, Intel, AMD eller Nvidia. Då kan jag lova dig att ditt inlägg inte blir det sista i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Om man inte vill att en tråd ska dö så kan man prova att skriva något negativt om en av följande, Intel, AMD eller Nvidia. Då kan jag lova dig att ditt inlägg inte blir det sista i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har hört massor av folk prata om "Steam sale", vem är så fattig att den inte klarar av att betala fullpris för ett litet spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av uNikos:

Skriv med några stav eller syftningsfel, då kommer du aldrig vara den sista som skriver i en tråd.

Skrivet av Elektron:

Om man inte vill att en tråd ska dö så kan man prova att skriva något negativt om en av följande, Intel, AMD eller Nvidia. Då kan jag lova dig att ditt inlägg inte blir det sista i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är roligt för att det är sant
Lägg till iOS/Android med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travhäst:

Jag har hört massor av folk prata om "Steam sale", vem är så fattig att den inte klarar av att betala fullpris för ett litet spel?

Iofs kanske det räcker att skriva något negativt om nästan vad som helst som väcker känslor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast

Jäklar vad skumt minnet är på en själv egentligen.
Min hjärna fullkomligt exploderade när jag öppnade sida 1 på tråden.

Alla avatarer som man såg dag ut och dag in när man var mest aktiv på forumet, att hjärnan ens överhuvudtaget känner igen alla på ett sånt vis.

Suddenly i feel old and lonely

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Iofs kanske det räcker att skriva något negativt om nästan vad som helst som väcker känslor.

Skickades från m.sweclockers.com

Indeed

Permalänk
Medlem

*** TRÅD LÅST Ingen verkar kunna döda tråden.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White