Permalänk
Medlem

Jag står i en situation där jag har möjlighet att betala hela fastigheten kontant men det innebär då att jag inte har några kontanter kvar över. Är det bättre att 'casha' hela fastigheten och ta lån till ev. renoveringar och sånt, än att låna till fastigheten för att slippa pynta pengar i sjön (räntan) varje månad?

Vad tycker du bankmannen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Nej, men din befintliga bank ser det genom betalningar på kontoutdraget.

Hur noga kontrollera bankerna detta? Har en bekant som ska fixa bolån och har tagit CSN lån.

Permalänk
Medlem

Har ett lån på handelsbanken. 130k. kommer höja det till 230k troligtvis. men handelsbanken är rätt dyra när de kommer till ränta. Vart ska jag vända mig för att få antingen 3 månader eller 1 års ränta som billigast?

Handelsbanken sa att HSB tar en avgift på 1k om man ska höja bolånet för att renovera.

Så vill hellre byta bank, slippa 1k i avgift. Kikat på Avanza.. men måste låna över 500k. Finns de inget som gynnar oss som har små lån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

Har ett lån på handelsbanken. 130k. kommer höja det till 230k troligtvis. men handelsbanken är rätt dyra när de kommer till ränta. Vart ska jag vända mig för att få antingen 3 månader eller 1 års ränta som billigast?

Handelsbanken sa att HSB tar en avgift på 1k om man ska höja bolånet för att renovera.

Så vill hellre byta bank, slippa 1k i avgift. Kikat på Avanza.. men måste låna över 500k. Finns de inget som gynnar oss som har små lån?

Spontant skulle jag låna 500 och betala tillbaka det jag inte behöver.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Spontant skulle jag låna 500 och betala tillbaka det jag inte behöver.

Ja, jag tänkte samma sak. men bostaden är bara värd 550k ish. Tänkte egentligen låna så mycket som möjligt. för sedan trycka pengarna in i fonder istället. Bara bottenlån där jag ligger på cirka 1.1-1.4% ränta.

Dessa är funderingarna just nu. Hypoteket 3månaders ränta eller 3 år hos enkla.

Frågan är hur mycket skulle de kosta för mig i ränteskillnadsersättning om jag skulle vilja sälja lägenheten om 2 år om jag tar 3 års hos enkla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

I princip alla företag kör väl med 6 månaders prövotid idag, men i folkmun kallas det för provanställning. Eftersom det inte finns en anställningsform som heter så bör det i detta fall, som i de flesta andra handla om en tillsvidareanställning med 6 månaders prövotid.

Är så fallet bör det väl inte påverka?

Problemet med "provanställning"/prövotid är att man kan bli uppsagd med 14 dagars varsel utan vidare anledning, det räcker ju med att man satt sig på fel stol i fikarummet eller inte skrubbat ur holken när man lagt en kabel. Banken vill ha förutsägbarhet och säkerhet, det har man inte under prövotiden.

Som mycket annat är anställningsformen en förhandlingsfråga, ibland slipper man den och ibland inte. Mina senaste anställningar har varit tills vidare från första dagen men jag har vänner som inte kommit undan trots ett antal års relevant yrkeserfarenhet. På mitt nuvarande jobb hade jag iofs varit konsult i >1,5 år innan jag sökte jobb där så min chef tyckte väl det räckte som prövotid.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Problemet med "provanställning"/prövotid är att man kan bli uppsagd med 14 dagars varsel utan vidare anledning, det räcker ju med att man satt sig på fel stol i fikarummet eller inte skrubbat ur holken när man lagt en kabel. Banken vill ha förutsägbarhet och säkerhet, det har man inte under prövotiden.

Som mycket annat är anställningsformen en förhandlingsfråga, ibland slipper man den och ibland inte. Mina senaste anställningar har varit tills vidare från första dagen men jag har vänner som inte kommit undan trots ett antal års relevant yrkeserfarenhet. På mitt nuvarande jobb hade jag iofs varit konsult i >1,5 år innan jag sökte jobb där så min chef tyckte väl det räckte som prövotid.

Jo risken är klart större med så kort uppsägningstid, men bryr sig banken om detta om det gäller en prövotid där anställningsformen är en tillsvidareanställning?
Det är säkert skönt om det går att förhandla bort, men samtidigt är prövotiden ömsesidig. Det är ju faktiskt inte säkert att man själv trivs och då blir det lättare att snabbt byta till ett annat jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

Har ett lån på handelsbanken. 130k. kommer höja det till 230k troligtvis. men handelsbanken är rätt dyra när de kommer till ränta. Vart ska jag vända mig för att få antingen 3 månader eller 1 års ränta som billigast?

Den faktiska skillnaden i räntekostnad mellan olika banker på ett så pass litet lån är rätt så marginell kan jag tycka. Jag hade tagit den banken som är smidigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

det räcker ju med att man satt sig på fel stol i fikarummet eller inte skrubbat ur holken när man lagt en kabel.

Tycker SCB borde föra statistik över hur många som fått sparken för att dom inte skrubbat holken efter att ha lagt en kabel (eller att den före gjort det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Hur noga kontrollera bankerna detta? Har en bekant som ska fixa bolån och har tagit CSN lån.

Inte så värst noga och som sagt är det endast nuvarande banken som ö.h.t. kan se det. Har du Nordea idag och söker lån hos Swedbank har Swedbank ingen aning om du har studielån eller inte.

Skrivet av Wizook:

Ja, jag tänkte samma sak. men bostaden är bara värd 550k ish. Tänkte egentligen låna så mycket som möjligt. för sedan trycka pengarna in i fonder istället. Bara bottenlån där jag ligger på cirka 1.1-1.4% ränta.

Dessa är funderingarna just nu. Hypoteket 3månaders ränta eller 3 år hos enkla.

Frågan är hur mycket skulle de kosta för mig i ränteskillnadsersättning om jag skulle vilja sälja lägenheten om 2 år om jag tar 3 års hos enkla?

Undvik enkla om det är så små pengar, jag skulle inte orka huvudvärken som kan uppstå för att spara någon liten slant, små lån = liten intjäning = sämre ränta. Är bostaden dessutom bara värd 500-550k är det säkert ett område där värdet i % kan diffa en hel del vilket också påverkar din ränta negativt.

Skrivet av Thex:

Jo risken är klart större med så kort uppsägningstid, men bryr sig banken om detta om det gäller en prövotid där anställningsformen är en tillsvidareanställning?
Det är säkert skönt om det går att förhandla bort, men samtidigt är prövotiden ömsesidig. Det är ju faktiskt inte säkert att man själv trivs och då blir det lättare att snabbt byta till ett annat jobb.

Det gör vi definitivt, vi ser det som en visstidsanställning under tiden som du har prövotid.

Skrivet av joakim99:

Den faktiska skillnaden i räntekostnad mellan olika banker på ett så pass litet lån är rätt så marginell kan jag tycka. Jag hade tagit den banken som är smidigast.

Exakt, det är så väldigt lite pengar så jag skulle inte orka engagera mig nämnvärt.

Skrivet av improwise:

Tycker SCB borde föra statistik över hur många som fått sparken för att dom inte skrubbat holken efter att ha lagt en kabel (eller att den före gjort det)

Lite så, behöver ju inte ens motivera varför man inte vill fortsätta prövoperioden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

Har ett lån på handelsbanken. 130k. kommer höja det till 230k troligtvis. men handelsbanken är rätt dyra när de kommer till ränta. Vart ska jag vända mig för att få antingen 3 månader eller 1 års ränta som billigast?

Handelsbanken sa att HSB tar en avgift på 1k om man ska höja bolånet för att renovera.

Så vill hellre byta bank, slippa 1k i avgift. Kikat på Avanza.. men måste låna över 500k. Finns de inget som gynnar oss som har små lån?

Att din BRF tar ut en pantsättningsavgift kommer du tyvärr inte undan oavsett vilken bank du har. Lånar du upp på befintlig bank, avgift. Flyttar du lånen till en annan bank, avgift. Låna upp genom den nya banken, avgift.

När en bank pantsätter lägenheten, tar den som säkerhet mot lånen, måste de meddela detta till föreningen. Eftersom det är föreningens uppgift att hålla reda på vilka banker som har pant i föreningen, och i vilken ordning pantsättningarna ligger. Löser man ett lån på en bostadsrätt ska även detta meddelas föreningen.

Avgiften tar föreningen ut för sitt arbete att notera pantsättningen i deras lägenhetsregister.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Då blir det hypoteket att låna om ni inte tror de finns en annan bank att låna av som har samma ränta. Dom kändes bra, seriösa. Ringde upp mig ganska snabbt. Var trevliga, inga avgifter. Bara från hsb på 450 kronor. Belånar runt 250k. Ska in med pengarna i fonder osv. Om inte räntan ändras rejält.

Så någon som har några synpunkter på hypoteket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Att din BRF tar ut en pantsättningsavgift kommer du tyvärr inte undan oavsett vilken bank du har. Lånar du upp på befintlig bank, avgift. Flyttar du lånen till en annan bank, avgift. Låna upp genom den nya banken, avgift.

När en bank pantsätter lägenheten, tar den som säkerhet mot lånen, måste de meddela detta till föreningen. Eftersom det är föreningens uppgift att hålla reda på vilka banker som har pant i föreningen, och i vilken ordning pantsättningarna ligger. Löser man ett lån på en bostadsrätt ska även detta meddelas föreningen.

Avgiften tar föreningen ut för sitt arbete att notera pantsättningen i deras lägenhetsregister.

+1 på allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

@Kakann: Hur mycket skulle du säga att man behöver i inkomst för att köpa en bostad för 10 miljoner?
Två heltidsarbetande.

Tror inte du fick svaret men det är ju en del faktorer som spelar in (säger jag som lekman)..

Men om man inte tänker så mycket på utgifter så är det ju 4-5ggr sin årslön man får låna.

Så 15% insats = 1,5miljoner i cash, sen har ni 8,5miljon kvar att låna om ni inte har mer pengar i insats. Lånar ni 5 ggr eran årslön så behöver ni en årslön på 850 000 vardera.

Får ni däremot bara låna 4 ggr årslönen behöver ni ha 1 052 500 vardera i årslön.

Men det här är ju enbart om ni inte har barn eller andra lån och att man inte tar i hänsyn till era övriga levnadskostnader

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Tror inte du fick svaret men det är ju en del faktorer som spelar in (säger jag som lekman)..

Men om man inte tänker så mycket på utgifter så är det ju 4-5ggr sin årslön man får låna.

Så 15% insats = 1,5miljoner i cash, sen har ni 8,5miljon kvar att låna om ni inte har mer pengar i insats. Lånar ni 5 ggr eran årslön så behöver ni en årslön på 850 000 vardera.

Får ni däremot bara låna 4 ggr årslönen behöver ni ha 1 052 500 vardera i årslön.

Men det här är ju enbart om ni inte har barn eller andra lån och att man inte tar i hänsyn till era övriga levnadskostnader

Missade den men som du skriver ligger det någonstans i de krokarna, när inkomsterna blir så höga kan man i regel närma sig 5x hushållets gemensamma årslön och beroende på barn etc. kanske även lite mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Att din BRF tar ut en pantsättningsavgift kommer du tyvärr inte undan oavsett vilken bank du har. Lånar du upp på befintlig bank, avgift. Flyttar du lånen till en annan bank, avgift. Låna upp genom den nya banken, avgift.

När en bank pantsätter lägenheten, tar den som säkerhet mot lånen, måste de meddela detta till föreningen. Eftersom det är föreningens uppgift att hålla reda på vilka banker som har pant i föreningen, och i vilken ordning pantsättningarna ligger. Löser man ett lån på en bostadsrätt ska även detta meddelas föreningen.

Avgiften tar föreningen ut för sitt arbete att notera pantsättningen i deras lägenhetsregister.

Fast avgiften tas bara ut om panten måste listas i föreningens register, finns flera banker som kan höja bolånen utan att BRF ens behöver notifieras. De använder helt enkelt samma panträtt som tidigare då den för BRF inte är på ett specifikt belopp. Trodde självklart alla gjorde så för att det är smidigast men finns ju banker som gillar meningslös byråkrati.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Jag står i en situation där jag har möjlighet att betala hela fastigheten kontant men det innebär då att jag inte har några kontanter kvar över. Är det bättre att 'casha' hela fastigheten och ta lån till ev. renoveringar och sånt, än att låna till fastigheten för att slippa pynta pengar i sjön (räntan) varje månad?

Vad tycker du bankmannen?

Saknar fortfarande svar på min fråga. Det handlar om 2M i värdepapper för fastighet omkring samma belopp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Saknar fortfarande svar på min fråga. Det handlar om 2M i värdepapper för fastighet omkring samma belopp.

Skickades från m.sweclockers.com

Du får göra en uträkning på alternativkostnaden och hur stor risk du vill ta

Permalänk
Medlem

@Särimner: Mitt tips är att behålla cashen nu när räntorna är så låga som det faktiskt är. Börjar det dra iväg då tycker jag att du betalar av.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

@Aktsu:

Det stämmer inte. Bankens regelverk kräver en ny pantnotering från BRF varje gång du lånar nya pengar med bostadsrätten som säkerhet. Annars skulle man kunna ta lån på flera olika banker med samma bostadsrätt som säkerhet. Hur ska man annars hålla ordning på vilken bank som har rätt till panten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pege75:

@Aktsu:

Det stämmer inte. Bankens regelverk kräver en ny pantnotering från BRF varje gång du lånar nya pengar med bostadsrätten som säkerhet. Annars skulle man kunna ta lån på flera olika banker med samma bostadsrätt som säkerhet. Hur ska man annars hålla ordning på vilken bank som har rätt till panten?

Nej det måste man inte om man lånar pengar hos samma bank, tror ingen bank skulle gå med på delad panträtt i vilket fall som helst så du kommer inte kunna låna upp pengar hos någon annan bank till att börja med.

Har en bank panträtt till din BR så behöver ingen förändring ske för att låna upp mer pengar på samma säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Jag står i en situation där jag har möjlighet att betala hela fastigheten kontant men det innebär då att jag inte har några kontanter kvar över. Är det bättre att 'casha' hela fastigheten och ta lån till ev. renoveringar och sånt, än att låna till fastigheten för att slippa pynta pengar i sjön (räntan) varje månad?

Vad tycker du bankmannen?

Gå till inlägget
Saknar fortfarande svar på min fråga. Det handlar om 2M i värdepapper för fastighet omkring samma belopp.

Räntorna är som någon tidigare nämnde så klart väldigt låga och du lånar pengar billigt, samtidigt är det ekonomiska läget ganska skakigt överlag just nu. Vore jag du skulle jag gå in med absolut minst 30%, antagligen 50% för att slippa amortera och sprida riskerna en del.

Skrivet av pege75:

@Aktsu:

Det stämmer inte. Bankens regelverk kräver en ny pantnotering från BRF varje gång du lånar nya pengar med bostadsrätten som säkerhet. Annars skulle man kunna ta lån på flera olika banker med samma bostadsrätt som säkerhet. Hur ska man annars hålla ordning på vilken bank som har rätt till panten?

Det är precis som du skriver egentligen mest för att se till att man har bästa pant i bostadsrätten som man skickar en pantnotering till BRFen. Mig veterligen delar inga banker på pant i lägenheter. Vi skickar det i princip uteslutande varje gång någon lånar nya pengar, jag har kanske skippat det en handfull gånger om någon har köpt för 2m och renoverar en jäkla massa direkt och sen lånar upp igen efter typ en månad.

Skrivet av Aktsu:

Nej det måste man inte om man lånar pengar hos samma bank, tror ingen bank skulle gå med på delad panträtt i vilket fall som helst så du kommer inte kunna låna upp pengar hos någon annan bank till att börja med.

Har en bank panträtt till din BR så behöver ingen förändring ske för att låna upp mer pengar på samma säkerhet.

Det man vill se till är att man har bästa (och gärna enda) pant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det man vill se till är att man har bästa (och gärna enda) pant.

Ja, och det behöver man inte kolla varje gång man lånar upp pengar. Har som sagt inte stött på det än iaf även om det säkert finns banker som väljer att göra det. Skall mycket till för att någon lyckas hitta ett sätt där de kan låna upp pengar hos en annan part som är okej med att det redan finns en bank som har panträtt på bostaden, samtidigt som det varken syns en ansökan eller låneuttag på en UC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, och det behöver man inte kolla varje gång man lånar upp pengar. Har som sagt inte stött på det än iaf även om det säkert finns banker som väljer att göra det. Skall mycket till för att någon lyckas hitta ett sätt där de kan låna upp pengar hos en annan part som är okej med att det redan finns en bank som har panträtt på bostaden, samtidigt som det varken syns en ansökan eller låneuttag på en UC.

Ja, det känns tämligen orimligt

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Hej @Kakann , först vill jag börja med att tacka för att du tar dig tid att svara på alla dessa frågor!
Vi har idag ett lån på en bostadsrättslägenhet på ca 520 000 SEK. Lägenheten värderad till ca 800 000 SEK Jag och frugan delar på lånet - gemensam årsinkomst är 708 000 SEK.

I dagsläget har vi obunden ränta på 1,74% (0,25%) rabatt på "listpristet" så att säga. Borde det inte gå att förhandla ner åtminstone lite grann? Även om det inte handlar om så stora pengar att spara så är ju alla bäckar små av värde (jag är en snål jävel )

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Hej @Kakann , först vill jag börja med att tacka för att du tar dig tid att svara på alla dessa frågor!
Vi har idag ett lån på en bostadsrättslägenhet på ca 520 000 SEK. Lägenheten värderad till ca 800 000 SEK Jag och frugan delar på lånet - gemensam årsinkomst är 708 000 SEK.

I dagsläget har vi obunden ränta på 1,74% (0,25%) rabatt på "listpristet" så att säga. Borde det inte gå att förhandla ner åtminstone lite grann? Även om det inte handlar om så stora pengar att spara så är ju alla bäckar små av värde (jag är en snål jävel )

Det tycker jag, jag hade säkert gett 45-50 punkter iaf om det ser bra ut i övrigt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xyborg:

Hej @Kakann , först vill jag börja med att tacka för att du tar dig tid att svara på alla dessa frågor!
Vi har idag ett lån på en bostadsrättslägenhet på ca 520 000 SEK. Lägenheten värderad till ca 800 000 SEK Jag och frugan delar på lånet - gemensam årsinkomst är 708 000 SEK.

I dagsläget har vi obunden ränta på 1,74% (0,25%) rabatt på "listpristet" så att säga. Borde det inte gå att förhandla ner åtminstone lite grann? Även om det inte handlar om så stora pengar att spara så är ju alla bäckar små av värde (jag är en snål jävel )

Listpriset hos tex sbab och icabanken är ju 1.59 utan någon förhandling, så frågan du bör ställa till din bankman är vad du får för de extra 0,25% du betalar honom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

@Kakann: Skitbra initiativ, sitter på en fråga själv.
Hjälper en polare som tidigare suttit i skiten med diverse men senaste åren styrt upp livet, nu har han blivit erbjuden att få köpa loss sin lägenhet som ska ombildas men han har betalningsanmärkning från förr så det lär ju behöva bli via nån riktig sunkbank, eller tror du någon välrennomerad aktör kan diskutera möjligheten ändå?
Fråga två är om man ska vara ärlig mot den banken med att han bara vill äga lägenheten nån månad och sen sälja den eller om man bör ge sken av att man tänkt äga den länge.
Lägenheten köps för ganska exakt 75% av marknadsvärdet just nu, förutsett att han får lånet. Finns det någon möjlighet tror du och i så fall vilken taktik ska man ha?

Stort tack.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

@Kakann: Skitbra initiativ, sitter på en fråga själv.
Hjälper en polare som tidigare suttit i skiten med diverse men senaste åren styrt upp livet, nu har han blivit erbjuden att få köpa loss sin lägenhet som ska ombildas men han har betalningsanmärkning från förr så det lär ju behöva bli via nån riktig sunkbank, eller tror du någon välrennomerad aktör kan diskutera möjligheten ändå?
Fråga två är om man ska vara ärlig mot den banken med att han bara vill äga lägenheten nån månad och sen sälja den eller om man bör ge sken av att man tänkt äga den länge.
Lägenheten köps för ganska exakt 75% av marknadsvärdet just nu, förutsett att han får lånet. Finns det någon möjlighet tror du och i så fall vilken taktik ska man ha?

Stort tack.

Om han bara ska äga den någon månad så spelar det ju egentligen mindre roll om han lånar hos Blue Step eller Nordea, det kommer inte vara några större räntekostnader oavsett. Ni tjänar ingenting på att nämna att lägenheten ska säljas omgående, lägg bara lånen rörliga. Enda chansen han har att få lån hos en "vanlig" bank är hos hans nuvarande om han har skött sig klanderfritt gentemot de genom åren, ingen vanlig bank lånar ut pengar till någon med betalningsanmärkning om inte mycket god historik finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Om han bara ska äga den någon månad så spelar det ju egentligen mindre roll om han lånar hos Blue Step eller Nordea, det kommer inte vara några större räntekostnader oavsett. Ni tjänar ingenting på att nämna att lägenheten ska säljas omgående, lägg bara lånen rörliga. Enda chansen han har att få lån hos en "vanlig" bank är hos hans nuvarande om han har skött sig klanderfritt gentemot de genom åren, ingen vanlig bank lånar ut pengar till någon med betalningsanmärkning om inte mycket god historik finns.

Tack för svar!

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ