Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sälen
Registrerad
Maj 2004

För er som funderar på om 400 serien moderkort presterar bättre än 300 serien så blir svaret, nej inte direkt. Har ni ett kvalitets mobo ala crosshair 6 eller taichi eller något liknande så blir det näst intill omöjligt att hitta en skillnad mellan x370 & x470 i prestanda.

Enda skillnaden värd att nämna är i stort sett StoreMI på 400 serien

3DMark | R7 1800x | Asrock X370 Prof. Gaming | Corsair 16GB LPX 3733 c17 (sr-bdie@ 3466c14) | Cryorig R1 Ultimate | MSI GTX1080 Gaming X | 256GB 840Pro, 1050GB MX300, 2x 120GB 510, 3TB 7200rpm | RM750x | Xonar Phoebus | Phanteks Enthoo Evolv Atx | Acer Z35 | Logitech G810 & SS Rival 500 | Xbox One | Elite Controller | G920 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av tellus82:

För er som funderar på om 400 serien moderkort presterar bättre än 300 serien så blir svaret, nej inte direkt. Har ni ett kvalitets mobo ala crosshair 6 eller taichi eller något liknande så blir det näst intill omöjligt att hitta en skillnad mellan x370 & x470 i prestanda.

https://youtu.be/jIkQCszgW5Q

Enda skillnaden värd att nämna är i stort sett StoreMI på 400 serien

Såg det du skrev och sökte upp om StoreMI, verkar ju inte vara en dålig sak alls!

Skickades från m.sweclockers.com

Computa: AMD A10-7700K Black Edition| Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI| Crucial MX100 SSD 256GB| 2,5" 500GB sata| Corsair 8GB Vengeance Low Profile 2133MHz| Antec ISK 110 VESA| Benq G2222HDL| Creative Gigaworks T40 series II|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sälen
Registrerad
Maj 2004

@Bewise: Nä StoreMI är inget dåligt men det är lite specifika use cases för att faktiskt ha nytta av det. Poängen är att du kan faktiskt manuellt göra samma sak med flera olika lagringslösningar, StoreMI gör en del av detta automatiskt men du tappar också kontroll över vad som ligger vart.
Det är en enterprise lösning som jag anser funkar bäst just i enterprise världen.

3DMark | R7 1800x | Asrock X370 Prof. Gaming | Corsair 16GB LPX 3733 c17 (sr-bdie@ 3466c14) | Cryorig R1 Ultimate | MSI GTX1080 Gaming X | 256GB 840Pro, 1050GB MX300, 2x 120GB 510, 3TB 7200rpm | RM750x | Xonar Phoebus | Phanteks Enthoo Evolv Atx | Acer Z35 | Logitech G810 & SS Rival 500 | Xbox One | Elite Controller | G920 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av tellus82:

@Bewise: Nä StoreMI är inget dåligt men det är lite specifika use cases för att faktiskt ha nytta av det.

Förvisso sant.

Sitter och bygger ihop min dator pånu Inet, velar lite meööan minnen och moderkort, hade helst velat ha ett Asrock men Inet säljer inga av dom.

Computa: AMD A10-7700K Black Edition| Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI| Crucial MX100 SSD 256GB| 2,5" 500GB sata| Corsair 8GB Vengeance Low Profile 2133MHz| Antec ISK 110 VESA| Benq G2222HDL| Creative Gigaworks T40 series II|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sälen
Registrerad
Maj 2004

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

Kom över lite intressant info som jag missat.

2000 serien använder inte alla fördelar som 12nm erbjuder. Den utnyttjar enbart de snabbare transistorerna från 12nm och energieffektiviteten. Ytan som den tar upp är inte mindre, och den använder sig inte av de nya biblioteken. Ingen 10% ökning av nodprestanda, vilket förklarar varför en hel del hade fel om klockhastigheterna och blev besvikna (och andra blev förstås glada över att de hade fel! ). Detta gjordes för att minska utvecklingskostnaderna och få ut Zen2 snabbare.

Källa: (Se första markerade kommentaren på videon)

Zen2 ser ut att vara det stora hoppet för Zen. Jag tycker de ligger bra till redan nu med Zen+ , och med infon att AMD "höll igen" visar att de har ett väldigt stort självförtroende.

Ja, jag är väl medveten om att jag sitter på ett hype tåg, men även utan det här tåget skulle jag vara mycket oroad om jag var Intel.

Vad tror ni? Försöker AMD lura Intel att tro att de ligger mycket sämre till än vad de gör för att sedan komma med en processor som kör över dem?

EDIT: Sedan så satsar de mycket på DDR5 också som ska till just Zen2.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Radolov:

2000 serien använder inte alla fördelar som 12nm erbjuder. Den utnyttjar enbart de snabbare transistorerna från 12nm och energieffektiviteten. Ytan som den tar upp är inte mindre, och den använder sig inte av de nya biblioteken. Ingen 10% ökning av nodprestanda, vilket förklarar varför en hel del hade fel om klockhastigheterna och blev besvikna (och andra blev förstås glada över att de hade fel! ). Detta gjordes för att minska utvecklingskostnaderna och få ut Zen2 snabbare.

Zen2 ser ut att vara det stora hoppet för Zen. Jag tycker de ligger bra till redan nu med Zen+ , och med infon att AMD "höll igen" visar att de har ett väldigt stort självförtroende.

Ja, jag är väl medveten om att jag sitter på ett hype tåg, men även utan det här tåget skulle jag vara mycket oroad om jag var Intel.

Vad tror ni? Försöker AMD lura Intel att tro att de ligger mycket sämre till än vad de gör för att sedan komma med en processor som kör över dem?

Jag vette fasen. En nodkrympning fungerar väl inte riktigt på det viset? Det är ju endast en tillverkningsteknik. Antingen använder du den, eller också inte. AMD har ju inga egna foundries - de använder leverantörer till detta. Skulle de alltså be sina leverantörer ta fram en mellanmodell av 12nm endast för dem? Det hade mest troligt kostat dem mer pengar- inte sparat något. Nej, jag ställer mig skeptisk.

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,7 Ghz @ 1,29v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Radolov:

Det är inte så noder fungerar. Den använder hela fördelen med 12nm. Enda grejen är att 12nm på flera sätt är samma nod som 14nm. Idag är det där mer produktnamn och marknasdsföring än faktiska storlekar.
Anledningen till att en del gissade för högt var antingen oksunskap eller att de var förblindade av fanboyism. Effekter som ökade frekvenser och så vidare tenderar att avta rätt mycket efter 3-4GHz. Så om du har en nod som klarar 10% högre frekvenser så kanske du ser den effekten på en ARM-krets på 2GHz. Men en högfrekvenskrets som redan ligger på 4GHz får aldrig ut de fulla fördelarna en nod innebär. Där är effekten inte lika stor. Har man hängt med ett tag så har man sett detta ett antal gånger tidigare.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Radolov:

Fast just DDR5 till Zenx verkar inte vara fallet eftersom de ju ska ha samma plattform fram till 2020.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jönköping
Registrerad
Mar 2007

Du som vill fynda 1800X endast 2225kr se https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4162312

FX8350 3Dmark HALL OF FAME https://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/timespy+graphics+score+... 7420P
4K Fire Strike Ultra 9577p https://www.3dmark.com/3dm/22628026?
Time Spy results 11051p
3Dmark

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av sesese:

Du som vill fynda 1800X endast 2225kr se https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4162312

Nja, här har något gått snett på Prisjakt för den säljs i skrivande stund för 4 189 kr på sidan. Utöver det så har butiken lite mindre smickrande omdömen https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=2086

Den digitala högborgen: [Fractal Design Define R3] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i7 2700K@4.7GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [16GB Corsair Vengeance Pro 2133MHz] ≈ [ASUS Sabertooth Z77] ≈ [Samsung Spinpoint F3 1TB] ≈ [Intel 520 180GB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jönköping
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Uzanar:

Nja, här har något gått snett på Prisjakt för den säljs i skrivande stund för 4 189 kr på sidan. Utöver det så har butiken lite mindre smickrande omdömen https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=2086

Ser nu att Sweclockers har uppe en tråd med utgående modeller för Ryzen 1000 de listar också 1800X för 2225kr

FX8350 3Dmark HALL OF FAME https://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/timespy+graphics+score+... 7420P
4K Fire Strike Ultra 9577p https://www.3dmark.com/3dm/22628026?
Time Spy results 11051p
3Dmark

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av sesese:

Ser nu att Sweclockers har uppe en tråd med utgående modeller för Ryzen 1000 de listar också 1800X för 2225kr

Det är helt enkelt för att värdet som listas i artikeln är det lägsta värdet som Prisjakt visar för stunden, det kan jag intyga som skribent här Nu råkar som sagt det värdet vara falskt, produkten kostar inte 2 225 kr på webbplatsen utan Komplett har för tillfället det lägsta priset på 3 190 kr. Ett problem på Prisjakts sida med andra ord.

Det är synd att oseriösare butiker ofta bidrar till en falsk bild av lägsta-priset när det integreras såhär i artiklar faktiskt. Man får alltid ta en noga titt på vilken butik det handlar om och om det faktiskt stämmer.

Den digitala högborgen: [Fractal Design Define R3] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i7 2700K@4.7GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [16GB Corsair Vengeance Pro 2133MHz] ≈ [ASUS Sabertooth Z77] ≈ [Samsung Spinpoint F3 1TB] ≈ [Intel 520 180GB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

Bara för att man kan haha

Antec P180 i7 920 4.2GHz Asus p6tSE 24GB Zotac GTX 470 Tagan BZ800W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2016

@Jalle64:
Det fanns am3 processorer som stödde både ddr2 och ddr3 beroende på vilket moderkort man använde.
Om Amd gör samma sak igen kan de stå vid sitt ord och endå stödja ddr5

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av Xyborg:

Jag vette fasen. En nodkrympning fungerar väl inte riktigt på det viset? Det är ju endast en tillverkningsteknik. Antingen använder du den, eller också inte. AMD har ju inga egna foundries - de använder leverantörer till detta. Skulle de alltså be sina leverantörer ta fram en mellanmodell av 12nm endast för dem? Det hade mest troligt kostat dem mer pengar- inte sparat något. Nej, jag ställer mig skeptisk.

Skrivet av Aleshi:

Det är inte så noder fungerar. Den använder hela fördelen med 12nm. Enda grejen är att 12nm på flera sätt är samma nod som 14nm. Idag är det där mer produktnamn och marknasdsföring än faktiska storlekar.
Anledningen till att en del gissade för högt var antingen oksunskap eller att de var förblindade av fanboyism. Effekter som ökade frekvenser och så vidare tenderar att avta rätt mycket efter 3-4GHz. Så om du har en nod som klarar 10% högre frekvenser så kanske du ser den effekten på en ARM-krets på 2GHz. Men en högfrekvenskrets som redan ligger på 4GHz får aldrig ut de fulla fördelarna en nod innebär. Där är effekten inte lika stor. Har man hängt med ett tag så har man sett detta ett antal gånger tidigare.

Det citatet som jag kollade upp (som även refererades till av källan) var från computerbase och lyder efter google translate( men jag kontrollerade med ursprunget och då jag kunnat tyska en gång i tiden så tycker jag att den duger):

"Som Joe Macri, AMDs Vice President och Chief Technology Officer, berättade för ComputerBase, tar tillverkaren inte full nytta av den nya tillverkningsprocessen. AMD använder endast de snabbare transistorerna och den bättre energieffektiviteten hos 12LP. Men inte de mindre strukturerna och därmed de nya biblioteken. Därför är Pinnacle Ridge-ytan lika stor (213 mm²) och har samma antal 4,8 miljarder transistorer som Summit Ridge. Fördelen: Utvecklingskostnaderna kommer AMD klart ha reducerat."

Alltså, källan är AMD. Anandtech verkar berätta en liknande historia:
"For reference, AMD lists the die-size of these new parts as 213mm2, containing 4.8 billion transistors, identical to the first generation silicon design. AMD confirmed that they are using 9T transistor libraries, also the same as the previous generation, although GlobalFoundries offers a 7.5T design as well."

Fördelarna som computerbase refererar till verkar vara att ytan som tas upp kan bli mindre med hjälp av de nya biblioteken (och således få fler chip per wafer). Kostnaden som AMD sparar på är att inte utveckla en 7.5T design. Antar att med Zen2 på väg så var det inte värt att göra någon sådan design.

Men efter att ha googlat runt en del så verkar det som att en lägre (siffra)track design ger enbart lägre operating voltage och strömförbrukning på bekostnad av maxfrekvens. Så det hade inte hjälpt med att köra en 7.5T design vad jag kan se. Påståendet att 10% ökning av frekvens inte ses p.g.a att de inte utnyttjar den nya processen till fullo verkar således vara falskt.

Skrivet av Jalle64:

Fast just DDR5 till Zenx verkar inte vara fallet eftersom de ju ska ha samma plattform fram till 2020.

Det går enkelt att se att plattformen presterar mycket bättre med snabbare minnen, något som AMD insett själva i och med att de satsar så mycket på det. Om de inte gör det så kommer de inte ha en chans att gå om Intel, anser jag. Möjligtvis kan de göra något till Zen3 som tidigast.

Det verkar vara som du säger att 2020 är då Zen3 släpps. Rent tekniskt så är fyra år efter launch 2021 då någonting nytt släpps, men ja, jag tror inte att det är till AMDs fördel att dröja för länge med DDR5.