Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Hur viktig är CPU för 4k? Min bror har en liter äldre dator med CPU Intel Core 2 duo och inbyggt grafikkort. Så räcker det med en extern grafikkort för 4k@60ps för film då?

Japp

Permalänk
Medlem

Jag hade förr HTPC i tankarna, sen köpte jag en Samsung TV 2012 som hade vettig smartTV för tiden, körde då Plex, Youtube osv på den, sen när jag tröttnade på smartTVns funktion, så köpte jag en nVidia Shield TV vilket är helt grym!!! Med den har du stöd för 4K i Youtube, Netflix mm och den kostar bara ca 2300kr.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4112698

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Har Netflix nåt 60hz-material? De har väl mest 24hz content, typ film och serier.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Har Netflix nåt 60hz-material? De har väl mest 24hz content, typ film och serier.

Tror dom har några testsekvenser, men tvivlar på att det kryllar av det. Men man vill kanske göra annat på en HTPC, något TS redan kommenterat.

Citat:

Grejen är att jag måste ha ett nytt grafikkort i vilket fall, eftersom att jag vill kunna köra datorn i 4k60hz "i windows" så att säga

Själv kör jag med inbyggda appen trots att jag har en HTPC som klarar av det, För även om man får igång 4k så är det bökigt att få igång HDR (något man måste slå om manuellt varje gång sist jag kolla).

Permalänk
Medlem

Kör Netflix i TVns app och skicka ljudet till stereon. Har du stöd för 4k Netflix i TVn är det bäst att köra där direkt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

@MixeR_staveN: Rätt hygglig ATMOS från Soundbaren med även två uppåtriktade högtalare i de där bak. Har Samsung TV och de stöder inte ATMOS genom ARC såväl som Soundbaren inte heller gör det. Sägs att det ändå skulle kunna göras med DD+ men Samsung pillar nog hellre med nästa kommande modell. Hade Shields Netflix-app kört ATMOS vore mitt problem ur världen. Xbox funkar men vill inte lägga de pengarna för att kunna köra en app

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

@MixeR_staveN: Rätt hygglig ATMOS från Soundbaren med även två uppåtriktade högtalare i de där bak. Har Samsung TV och de stöder inte ATMOS genom ARC såväl som Soundbaren inte heller gör det. Sägs att det ändå skulle kunna göras med DD+ men Samsung pillar nog hellre med nästa kommande modell. Hade Shields Netflix-app kört ATMOS vore mitt problem ur världen. Xbox funkar men vill inte lägga de pengarna för att kunna köra en app

Man får väl en bra UHD 4k blueray spelare "på köpet" om man köper ett nytt Xbox ? vet inte om Playstation har något liknande i sina nya konsoler.

Skrivet av sKRUVARN:

Själv kör jag med inbyggda appen trots att jag har en HTPC som klarar av det, För även om man får igång 4k så är det bökigt att få igång HDR (något man måste slå om manuellt varje gång sist jag kolla).

Japp så gör jag också, mycket smidigare och jag slapp läppa 2k på ett grafikkort dessutom.

Skrivet av Nisse977:

Jag hade förr HTPC i tankarna, sen köpte jag en Samsung TV 2012 som hade vettig smartTV för tiden, körde då Plex, Youtube osv på den, sen när jag tröttnade på smartTVns funktion, så köpte jag en nVidia Shield TV vilket är helt grym!!! Med den har du stöd för 4K i Youtube, Netflix mm och den kostar bara ca 2300kr.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4112698

min Tv är sprillans ny (75" samsung) och kanonbra smarttv operativ och appar men en smartTV täcker inte mina behov helt ensam.

Min htpc har kostat typ 1800kr totalt och då är det med ett nytt 1030 2gb samt en ny 250gb SSD, resten begagnat. Inte så farligt enligt mig. Htpcn står dessutom i en skrubb med övrig stereoutrustning med kablar dragna genom väggen in till vardagsrummet, så storleken eller så spelar ingen roll för jag ser inget av det ändå.

i5 4460
asus b85m-g
12gb ddr3 1600mhz
250gb SSD
1030 2gb
500w coolermaster psu

För mig har jag mer nytta av en sån här burk än en typ appletv eller nvidia shield.

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

Fler som har problem med blink och till slut svart ruta efter senaste Netflix uppdateringen. Med 4K och HDR.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Testade att kopp direkt in i Soundbaren Samsung HW-K960 men då blir det först svart när man startar Nexflixappen eller Edge, man får sätta på och stänga av några gånger så hostar bilden igång, sedan när man spelar en film blir det svart igen. Och inte bara min Tv och Soundbar. Granskat lite forumposter och drabbar även andra med lite olika grejor med ATMOS kompatibel utrustning. Är det så att Netflix DRM eller HTCP-dödat sin egen tjänst?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Provat insider på Windows och inte bättre där. Nu kommit fram till att antingen köra Netflix 4K utan HDR men med ATMOS från Windows eller Netflix 4K HDR utan ATMOS från Shield TV. Föredrar ATMOS framför HDR eftersom ljudet 5.1 på Netflix inte ligger mig i smaken från Shield TV. Låter bedrövligt om man jämför från datorn.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Har nu fått svaret från Netflix att de inte har 4K HDR i sin Windows 10 app. Att jag får det några minuter förstår de inte. Antingen får man HD HDR eller endast 4K.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Har nu fått svaret från Netflix att de inte har 4K HDR i sin Windows 10 app. Att jag får det några minuter förstår de inte. Antingen får man HD HDR eller endast 4K.

Har slutat använda Win 10 appen helt nu, får bara problem.
HDR och 4K lever sitt egna liv och buffrar otroligt mycket långsammare än smart-tv:n trots god och tillräcklig prestanda.

Svaren jag har fått från Netflix verkar vara skrivet av en person som knappt kan engelska och copypastar svar från en färdig mall.

Jag fick detta svaret efter ett långt och utförligt mejl om mina problem med 4K via Win 10 appen:
You need to have a stable internet connection with at least 25mbit/s bla bla bla.
Please try our guides here to fix your connection.

Sitter med 1000mbit lina så tror verkligen inte hastigheten är ett problem.

Permalänk
Medlem

Vill man ha bra bild så vill man ofta ha bra ljud och det kan vara bra att komma ihåg att man ur webläsaren bara får stereoljud. Win10-appen fixar surround... Såg inte det nämnt så tänkte det var bra att tillägga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

@haijen: Appen har även ATMOS. Så får välja: Shield 4K HDR 5.1 eller PC 4K ATMOS.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jag kan intyga att HDR och 4K 60hz funkar alldeles utmärkt med min dator ((se sig) i Netflix Win 10 app.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Jag kan intyga att HDR och 4K 60hz funkar alldeles utmärkt med min dator ((se sig) i Netflix Win 10 app.

Kollade dina spec och om det fungerar hos dig har jag bara min Samsung ks7000 att skylla på. Dyraste pjäsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@MixeR_staveN Kan du spela upp Netflix-material i 4K och 60Hz från din HTPC? Fungerar även HDR?

Från vad Netflix skriver om kraven för 4K så ska man behöva en Kaby Lake eller senare, men det verkar uppenbarligen fungera även för de som har vissa grafikkort från nVidias 10-serie. (Verkar vara ett preview/beta-stöd som inte är fullt officiellt enligt Netflix egen dokumentation, men som fungerat i ett år?) Enligt en artiken från Anandtech (https://www.anandtech.com/show/11306/nvidia-netflix-4k-pc-pre...) ska kravet vara på nVidia 10-serien och minst 3GB VRAM. (VRAM-kravet kan tyckas godtyckligt i min mening.)

Även nVidia själva säger att GTX 1050 med minst 3GB VRAM krävs för 4K. http://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4583/~/4k-...

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Kollade dina spec och om det fungerar hos dig har jag bara min Samsung ks7000 att skylla på. Dyraste pjäsen.

Skickades från m.sweclockers.com

För att HDR ska fungera krävs att hela kedjan är inställd på korrekt sätt. Detta kan innebära inställningar både i NVidias inställningar, Windows skärminställningar och TVns inställningar.

I TVn måste man se till att den HDMI-port man har är satt till att klara HDR. Det kan se lite olika ut beroende på märke. Samsung tror jag har en inställning som heter Expertinställningar –> HDMI UHD Color. Se till att den HDMI-port som datorn är ansluten till klarar UHD Color.

I NVidias inställningar se till att du kör 4K 60hz med 4.2.2 10 bits färgdjup. 4.4.4 och RGB funkar inte med 4K 60hz 10 bits färgdjup. I annat fall kan du testa att sänka till 30hz.

I Windows skärminställningar aktiverar du HDR-läge. Om bilden blir mörk/gråaktig i Windows är detta normalt.

Förutsatt att du ANTINGEN har en 7e generationens CPU från Intel ELLER minst ett 1050 NVidia grafikkort ska HDR-loggan dyka upp i Netflix appen.

Om datorn är kopplad till en hemmabioreceiver måste även den delen i kedjan vara kompatibelt med HDR.

Har KS7000 HDMI 2.0 eller 1.4?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

@Rico01:
Samsung UE55KS7005 har:
HDCP-version 2.2
HDMI-version 2.0

Har ju Ryzen 1800X och Nvidia GTX 1080

HDMI till min TV och ljud genom DVI-HDMI till min soundbar Samsung HW-K960 som har:
HDCP-version 2.2
HDMI-version 2.0a

Självklart vet jag hur HDMI inställningarna på min TV ska vara satta
Ändå problem och så här ser det ut:

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

OK. Har du laddat ned HEVC video extension appen från Microsoft Store? Du måste använda länken nedan, av någon anledning får jag iaf inte upp den när jag söker i Store.

https://www.microsoft.com/sv-se/store/p/hevc-video-extension/...

Jag fick problem med att Netflixappen vägrade spela upp 4K-filmer/serier efter att jag installerade Windows 10 Fall update. Med HEVC video extension funkar det igen.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

HEVC video extension är nerladdad, Utan den blir det ingen 4K över huvud taget på Netflix. Och ingen HDR. Länken är: https://www.microsoft.com/sv-se/store/p/hevc-video-extension/... och man väljer svenska Store.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Då har jag tyvärr inga fler idéer. Mer än möjligtvis att kabeln inte klarar 18 Gbps men det misstänker jag att du redan tittat på.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Kommit en HDMI splitter https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/kablar/hdmi-kablar/... och på Königsberg hemsida står det att man kan fippla med EDI så kan vara en lösning att få datorn att lira med att bli kopplad direkt i Samsungs soundbar eller att jag kan undvika fippla med EDI och splittra HDMI signalen till min TV och Soundbar utan att köra utökat skrivbord i Windows för att få ut Atmos. PS - spegling i Windows klarar inte HDR.

.... Om nu mitt problem ligger i att jag måste köra med utökat skrivbord för att få ATMOS i de serier där detta bjuds.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Bara för att tydliggöra en sak. Netflix har inte alls mycket 4k material att kolla på. Så att optimera all utrustning för Netflix just nu är lite väl overkill tycker iallafall jag. Ett tips är att gå in och kolla vad som faktiskt är i 4k. Senast jag kollade så var det ca 2 sidor med mestadels skit som var i 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Bara för att tydliggöra en sak. Netflix har inte alls mycket 4k material att kolla på. Så att optimera all utrustning för Netflix just nu är lite väl overkill tycker iallafall jag. Ett tips är att gå in och kolla vad som faktiskt är i 4k. Senast jag kollade så var det ca 2 sidor med mestadels skit som var i 4k.

Själv tycker jag att det finns mycket för mig som är 4k och HDR och visa bjuder också på Atmos. Men hinner också bara kolla på ett halvt avsnitt 5 ggr i veckan så serierna räcker länge. Började just på Lost in Space men lite väl hysterisk för min smak men snabbspolar över rätt mycket så där blir det en om dagen.

För mig är det klart värt att investera för Netflix.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dassh:

Bara för att tydliggöra en sak. Netflix har inte alls mycket 4k material att kolla på.

Säger nog mer om sökfunktionen och algoritmerna bakom Netflixs sätt att presentera information. Uppemot 300 titlar i 4K när jag letade i februari:

#17291893

Permalänk
Medlem

Netflix ger bara 4K till vissa enheter alla enheter får inte 4K.

https://help.netflix.com/en/node/13444

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Kommit en HDMI splitter https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/kablar/hdmi-kablar/... och på Königsberg hemsida står det att man kan fippla med EDI .....

Skickades från m.sweclockers.com

Fanns byglar att ställa in EDID på Konig ultra hd-hdmi splitter men hjälpte inte. Och från dator till TV split HDMI för ljudet till Soundbaren gav varken HDR eller ATMOS från någon källa.

Jaja, lite desperat efter god bildkvalité + ljud tog jag hem en Xbox One X. Men blev aldrig öppnad och lämnas tillbaka då jag bara har 2 st riktiga, ej ARC, HDMI ingångar på Soundbaren. Köpte en One For All SV 1630 HDMI-växlare med 3 till 1-anslutning och automatisk switch och fast det står 4K fick jag ställa ner Windows till 1080p för att få bild och Nvidia shield visade loggan men inget mer. Svart i rutan även med 18GB kablar.
Ville ju koppla: Datorljud (spel med ATMOS), Nvida Shield (KODI med HDR + ATMOS) och Xbox One X (Netflix med HDR + ATMOS) men fattas det en HDMI så vad göra. Bara vänta på att Netflix appen i Shield TV får ATMOS. Lite synd att man inte kan få allt från datorn med min utrustning.

Tänk att bara kunnat koppla in sin PC direkt i sin Samsung Soundbar och få bild + ljud. Synd på en sådan liten välljudande smidig apparat.

PSD - Har forskat lite på nätet om EDID och det ser ut som om många receivers och soundbar inte rapporterar rätt ID. Inte bara Samsung. Något man ska tänka på om man tänkt använda PC till sin ljudanläggning genom HDMI.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Behöll min Xbox One och ratade ATMOS från PC så får koppla genom SPDIF eller ARC. Blir en dyr investering om man har en Soundbar från Samsung och vill ta vara på HDR och ATMOS på Netflix
4K
Netflix: HDR + ATMOS = Xbox One
Netflix: HDR utan ATMOS = Nvidia Shield (blir fejk HDR på Xbox och fejk ATMOS)
Netflix: HDR utan ATMOS = PC fungerar bra och bättre 5.1 ljud än hos Shield hos mig. Men hålla på att ställa om till HDR på PC är lite tröttsamt så kör Shield med HDR material.
Netflix bara 4K: PC

Lite konstigt att filmen Bright har ATMOS på PC men inte på Xbox.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Installerade om mitt Windows 10 nyligen och upptäckte nu att HEVC codec i MS Store som behövs för 4K uppspelning i appar numera kostar 10 kr och inte gratis längre. Men 10 kr är billigare än en dosa snus

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]