Köpa min första rakapparat - ingen aning om vad jag ska leta efter

Permalänk
Medlem

Köpa min första rakapparat - ingen aning om vad jag ska leta efter

Hittills har jag hållit mig till klassisk rakning med rakhyvel, men har nåt den punkten nu där jag hellre skaffar en rakapparat och rakar mig dagligen men alltid lämnar kvar en viss längd med stubb i ansiktet då jag är trött på att se ut som en barnunge efter varje rakning, vill hellre hålla samma längd på stubben kontinuerligt genom veckan.

Dock har jag ingen aning om vad jag ska leta efter, eller hur mycket det bör kosta i förhållande till mitt användande av rakapparaten. Tyvärr kan jag inte ge så mycket mer info om vad jag är ute efter, då jag har bokstavligt talat noll erfarenhet av rakapparater.

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Medlem

Vilken längd vill du ha kvar?

Permalänk
Medlem

Får personligen skärsår och irriterad hud av rakapparater med runda huvuden.

Köpte mig en Braun 7series för snart 10 år sen och den fungerar sjukt bra.

Permalänk
Medlem

Själv andvänder jag bara min hårtrimmer nu för tiden den tagit bättre än de flesta rakapparater man har haft.

Permalänk
Medlem

Går precis I samma tankar och gjort länge!!

Har kommit fram till denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3884268

Tycker den verkar bra. Vet iaf att jag inte vill ha ett Philipshuvud dvs. Med 3 roterbara skär, utan den teknik Braun kör tror jag passar mig bättre.

Men finns hundratals olika maskiner :/ sen finns det ju "grooming tool" alltså inte rakapparat, men typ trimmers som bara trimmar håret. Asså man är ju helt lost i vad man ska ha

Permalänk

Är du ok med lite stubb kvar så tror jag att en trimmer är det som kommer hålla längst för dig. Kan vara skönt med en vattentät så kan man skölja av den när man är klar.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Jag har kikat runt på rakapparater dom sista dagarna också. Fastnade för denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=4451870

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Vilken längd vill du ha kvar?

Ca 1-1.5mm kanske, har rätt gles skäggväxt så ser bara konstigt ut med mer. Vill dock också ha möjligheten att ändå kunna ha slätrakat om de skulle behövas nån gång, så tror jag ändå föredrar en rakapparat över en trimmer.

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Medlem

@UMJ: Får man fråga vilken du använder? Använde Gillettes billiga tidigare, men den har nu pajat och jag behöver hitta en ny.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag bäst om Philips rakapparater. Att de är lätta att byta skärhuvuden på är en trevlig fördel.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Jag vann faktiskt en rakapparat och en trimmer från Philips. Sjukt nöjd med båda faktiskt.
Trimmern: https://www.komplett.se/product/882383/traning-halsa/haarvaar...

Rakapparaten:https://www.elgiganten.se/product/personvard/rakapparat-och-t...

Visa signatur

Intel Core i9 12900K | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI | Corsair H150i Elite | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL | Samsung 980 PRO 1TB M.2| Samsung 980 1TB M.2 | Gigabyte NVMe Gen3 SSD 1TB | Kingston A400 960GB 2.5" | EVGA GQ 850W | Corsair 5000D

Permalänk
Medlem

Om du mest kommer använda trimmerfunktionen så rekommenderar jag med en riktig hårklippnings trimmer.

Trimmern som finns på de flesta rakaparater fungerar ok om du bara använder den någon gång då och då men om du ska göra det varje dag så köp en ordentlig hårklippare istället och använd den. De gånger du vill ha baby-rumpa i ansiktet så kan du ju köra hyvel eller köpa en rakapparat med.

Permalänk
Medlem

hej

jag använder en sån här men av lite äldre model.

http://babyliss.se/produkt/harvard-man/ion-control-3-day-bear...

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Jag har alltid haft Philips, känner inte igen mig i att de ska vara hårda mot huden. Men det är så klart individuellt, eftersom jag är nöjd med Philips har jag aldrig testat Braun eller nåt annat märke. Dock får du inte en hel millimeter kvar när du kör rakapparat, tror som tidigare nämnt att du ska satsa på trimmer av nåt slag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Om du mest kommer använda trimmerfunktionen så rekommenderar jag med en riktig hårklippnings trimmer.

Trimmern som finns på de flesta rakaparater fungerar ok om du bara använder den någon gång då och då men om du ska göra det varje dag så köp en ordentlig hårklippare istället och använd den. De gånger du vill ha baby-rumpa i ansiktet så kan du ju köra hyvel eller köpa en rakapparat med.

Braun eller andra vibrerande rakar närmare och varar längre men är väldigt känslig för kontakt mot något och går då lätt sönder.
Roterande håller väldigt länge om man står ut med meddelande om dags att byta skärhuvud det verkar vara datum styrt och ej efter drifttid.
Sedan om man väljer. Med sladd kan du raka snabbare och längre stubb

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du skall skaffa en trimmer, utan tvekan.
Då menar jag en sån där mindre variant som de har hos frisören för att fixa till linjer i backen, kring öronen samt polisongerna osv.

Köp inga billiga typ "rakhyvel med batteri" och 179:- trimmrar bara. I och för sig har jag en billig spdan men den används i några sekunder för att fixa till linjer kring örinen. Jag har testat den på skägget och det var inte speciellt lyckat så skaffa en riktug maskin! Harvärr inget tips på bra maskiner...
Gå in på någon frisör och fråga vad de kör för maskiner och kolla om du kan hitta en likadan.

En liten notis bara är att det kommer sprätta iväg miljoner småstrån i hela badrummet. Hittar du en vattentät så köp den så kan du stå i duschen.

Fan bara tanken på massor av hår på handfatet får än ju att gå ut skäggig. För att inte tala om vad sambon tycker om det.

Jag har flera olika apparater men jag använder dem inte.
Jag kör en vanlig säkerhetshyvel och gillar den skarpt. Men det var ju inte det du sökte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara frågar ur rent intresse -> vad är den maximala längden en rakapparat kan lämna? Så jag vet om jag ska helt exkludera rakapparater eller inte

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Medlem
Skrivet av steffeeh:

Bara frågar ur rent intresse -> vad är den maximala längden en rakapparat kan lämna? Så jag vet om jag ska helt exkludera rakapparater eller inte

Min rakapparat har inga inställningsmöjligheter alls, den slukar alla skäggstrån den får tag i. Ibland klipper den det långt ut och ibland nära huden, så man får jobba över samma yta flera gånger för att få rent. Det blir inte lika lent som med hyvel, men tillräckligt för att ingen skäggstubb ska synas på mig med relativt ljus hårfärg.

Kör man bara över en gång så ser det förjävligt ut, vissa partier renrakade men andra nästan orakade. Kolla som sagt på trimmer, då får du möjlighet att ställa som du vill. Trimmern på rakapparaten är till för att putsa polisonger så du kan raka vanligt sen, inte mycket mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av steffeeh:

Bara frågar ur rent intresse -> vad är den maximala längden en rakapparat kan lämna? Så jag vet om jag ska helt exkludera rakapparater eller inte

Vad jag vet så är en "rakapparat" till för en så slät rakning som möjligt, utan möjlighet att kunna justera längden. Vill man kunna anpassa längden så är det en "trimmer" man ska ha.

Själv har jag en Braun CoolTec CT2cc. Det är en batteridriven modell med kylning, vilket lindrar klåda vid rakning. Denna modell har även en rengöringsstation... vilken jag tycker är totalt värdelös då jag rakar mig så pass sällan.

Rengöringsvätskan (mest alkohol) i behållaren hinner dunsta bort helt mellan rakningarna. Men för dem som rakar sig varje dag eller varannan så är den såklart bra. Dock så rengör jag den under rinnande hett vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

@UMJ: Får man fråga vilken du använder? Använde Gillettes billiga tidigare, men den har nu pajat och jag behöver hitta en ny.

Kör bara på någon billig Philips modell.

Permalänk
Medlem

@steffeeh: Vill du lämna stubb så är det en trimmer som gäller. Visst det sitter en liten trimmer på de flesta rakapparaterna, men den är oftast värdelös i jämförelse med den som sitter på en riktig skäggtrimmer.
Så behåll din rakhyvel för de gångerna du skall ha "barnrumpa" och kör en trimmer till resten av gångerna.

Använder själv en: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=961633
Vilket fungerar OK, men det finns nog bättre idag.

Permalänk
Medlem

Varför inte gå på riktiga saker direkt?

Finns även justerbara varianter ifall du inte vill se ut som en "barnrumpa".
https://shavingbyguapo.se/merkur-futur-700-safety-razor-satin...

Själv ångrar jag att jag inte kastade bort rakapparaten tidigare och gick på "riktig" hyvel. Även ett bra miljöval och bra för plånboken

Hyvlar från Gillette och rakapparater från Braun, Philips m.m. ser jag som marknadsföringstrick.

Permalänk
Medlem

Tror mer på trimmer om du ändå vill ha lite längd kvar och rakhyvel för de gånger du faktiskt vill se ut som en barnunge

Jag är dock biased då varken Phillips eller Braun apparater fungerar bra i mitt ansikte. Rakhyvel är långt snällare mot mitt ansikte än apparaterna.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Själv har jag aldrig gillat rakapparater, får bara röd och prickig hud av dem. Trimmer först (om det är långt) och sedan hyvel om man vill ha slätt är det som gäller enligt mig.

Permalänk
Medlem

Köp dig en Moser 1400 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3601253
Kvalitén är i toppklass, kan inte fatta att den är så billig. Plöjer igenom både skägg och vanligt hår utan att tveka.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med en oneblade pro.
https://www.philips.se/c-p/QP6520_20/-

Fungerar utmärkt för mina ändamål, brukar ha ca 3mm trimmerval.
Raka mig slät = no go, ser ut som fasen och får massvis med utslag och skit (spelar ingen roll om jag använder min säkerhetshyvel med feather blad osv.

Gillar oneblade mest för den är så smidig jämfört med många stora jäkla monster som jag haft innan. Finns ju billigare oneblades också dock.
Vet man att man bara har vissa längder så är dom billigare med utbytbara kammar ännu smidigare.

Permalänk
Medlem

Jag vill ge ett litet tips till Philips one blade, jag hade en Philips trimmer med laser inbyggd innan, men måste säga att jag är mer nöjd med denna.

Positiva saker är att du kan lägga snygga linjer tätt inpå huden. Det medföljer även 1,3,5 m.m. skydd för att kunna trimma ner håret. Endast 300:-.

Denna är såklart inte för alla .men för min skäggväxt och användningsområde passar den bra! Jag rekommenderar dock inte Philips i övrigt som trimmer. Isf hade jag gått på en frisörstrimmer för riktigt skägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteSweden:

Köp dig en Moser 1400 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3601253
Kvalitén är i toppklass, kan inte fatta att den är så billig. Plöjer igenom både skägg och vanligt hår utan att tveka.

Kör precis en sådan där hemma och har gjort det i 3-4 år. Äter allt i hårväg, skäggväg, södre regioner, och går att ställa in från 1-3mm (har jag för mig det är, kan vara 5mm?) utan att sätta på någon av de medföljande.. sakerna. För priset är det konstigt hur pass välbyggd den är.

Ska dock noteras att den går på sladd och inte är uppladdningsbar. Personligen bara ett plus då det känns som "riktiga grejer" och inget batteridrivet plast-trams. /Förtidsgubbe

Varning för att köra blitzkreig på bollarna med den dock, den kan hugga ibland pga den ojämna ytan.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Köpte en Braun 7-series för 3 år sen och är supernöjd. Använder den medföljande rengöringsstationen och clean&renew-vätska. Det håller rakapparaten fräsch något som i sin tur hjälper min hy. Tips, köp Braun på rea eller via Storbritannien online.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Avstängd

Philips OneBlade är bättre än alla dyra varianter jag någonsin testat.

Effektiv och riktigt billig.

https://www.elgiganten.se/product/personvard/rakapparat-och-t...

Visa signatur

Mr. Scriptman