Lurad här på SweC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Oskyldig tills motsatsen bevisats.
Att säga att någon som inte är dömd för något, har gjort brottet, är även förtal.

Kan ju vara andra anledningar till varför han inte går att kontakta eller kunnat skicka iväg prylarna.
Även om samtal med föräldrarna inte tyder på det, men tills han är dömd så är det förtal.
Så om han skulle leverera sakerna så kan du åka dit för det @Wipen.

kan vara förtal inte det är förtal.

Permalänk
Medlem

Varför är det ingen som slår han på käften? Om han härjar så vilt som han gör så måste ju någon bli förbannad på riktigt.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@aluser: Fair enough

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Betala ALDRIG i förskott. Finns ingen anledning till det. Man kan alltid betala mot postförskott.
https://www.postnord.se/skicka-brev-och-paket/inrikes/tillagg...

Dock så skyddar det inte ifrån idioter som skickar skräp iofs.

Jag förstår mig inte på dessa typer som håller på med detta och blåser andra. Det enda positiva är att de förmodligen lever ett skitliv i och med deras föräldrar är syskon...

Visa signatur

MS-DOS 6.22 | Windows 3.11 | Windows 95A/B | Windows 98 A/B | Windows 2000 | ME | Windows XP | Windows Vista | Windows 7 | Windows 8 | Windows 8.1 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Vadå alt. upprätta polisanmälan? Man ska ALLTID polisanmäla händelsen om man blivit utsatt för brott. Att kontakta någon moderator är knappast nog.

I TS fall så bör man väl se det som läropengar. Man skickar inte 5 siffrigt till okända människor utan att ha sett varan. Polisanmäl, släpp det och lär dig till nästa gång. Polisen kommer garanterat klara upp det då det är swish (vilket kopplas direkt till personer), om något år. Pengarna kommer du väl inte se något av om personen i fråga är spelmissbrukare.

Jag har sett varan, med handskriven lapp med hans användarnamn, datum, ID osv.

Så att säga att jag bara skickat utan att veta vem han är, är tragiskt.

Läs igenom allt innan du kommenterar.

Skrivet av Ohdear:

Tror inte det är bästa sättet att hantera en sån här situation. Det känns som att detta behövs hanteras från ett annat håll. Dvs polisen + forum moderatorer.

Häxjakter brukar inte sluta bra vanligtvis.

Häxjakt är nog det enda som biter på en sådan människa, då han inte verkar bry sig så är våld det enda som kan lösa hans problem. Tyvärr.

Skrivet av Mizzarrogh:

Ja, fast du riskerar att försvåra för dig själv om privata uppgifter börjar dyka upp här.

Därför är det bättre att ta det internt med någon mod.

Men, som jag ser det så bör det vara ok att lägga upp användarnamn och liknande icke identifierbara uppgifter.

Användarnamn och telefonnummer är inget som bryter mot någon lag, möjligtvis en regel här på SweC, men inget annat.

Skrivet av N0tepad:

Kunde inte ha sagt det bättre själv! Som det är just nu känns det osäkert att använda marknaden imho.

All min tillit försvann för SweC marknad just nu, jag kan komma på flera sätt att göra marknaden säker, sen om de väljer att implementera något är upp till dem. Men jag kommer aldrig att lägga upp en annons här igen då jag inte vill stödja något som inte tänker på de enskilda användarna (som faktiskt bidrar till att denna sidan kan tjäna pengar på ads, markands pengar etc.)

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av droid002:

Betala ALDRIG i förskott. Finns ingen anledning till det. Man kan alltid betala mot postförskott.
https://www.postnord.se/skicka-brev-och-paket/inrikes/tillagg...

Dock så skyddar det inte ifrån idioter som skickar skräp iofs.

Jag förstår mig inte på dessa typer som håller på med detta och blåser andra. Det enda positiva är att de förmodligen lever ett skitliv i och med deras föräldrar är syskon...

man måste ha ett plusgiro för att skicka postförskott

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

@Purrfected: Jag lade endast upp denna tråd då jag visste att jag blivit lurad och innan hade kontaktat polisen.

Förtal är inte relevant för detta fall.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Konceptet verkar väll fungera bra för Blocket. Jag har då inte hört något illa om det. Något gör dom rätt

Finns ju flertal trådar överallt om framförallt folk som är irriterade att returen tagit lång tid, man har blivit blåst på frakten osv.
https://www.flashback.org/p55238165

Finns även flertal ang liknande som detta när köparen ångrat sig och faktiskt varit ärlig o skickat tillbaka rätt vara.
http://www.bukefalos.com/threads/blocketpaket.1237237/

Såg även en tråd där en från schenker som jobbat med dessa paket hade svarat, när de skickas tillbaka så måste säljaren godkänna att det är rätt vara när den kommer tillbaka, innan köparen får ut sina pengar igen.
Så på så vis är det ju relativt säkert, men kan bli en dyr historia om det måste dras till rätten.
Hittade en annan med samma info:
http://rsb.se/arena/showthread.php?78915-Erfarenhet-av-blocke...
Det som är gemensamt för många trådar är att man uppmanar folk att filma när man packar in och skickar produkterna så man kan verifiera att rätt har skickats, samma när man öppnar för o kontrollera en ev retur. Se tex tråden ovan.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Avstängd

Jag är en av dom utsatta.
Till alla som inte gjort en anmälan redan, gör det.
Alla vet vem personen i frågan är. Då han inte döljer sin indentitet av nån idiotisk anledning.
Dela med er av era diarienummer är polisens rekommendation så att dom kan koppla samman dom olika anmälningarna.

Finns på PM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wipen:

@Purrfected: Jag lade endast upp denna tråd då jag visste att jag blivit lurad och innan hade kontaktat polisen.

Förtal är inte relevant för detta fall.

Men det visste du ju inte, killen är ju inte dömd?
Det är inte brottsligt att det tar tid att leverera en vara mellan två privatpersoner.
Vad du vet och inte, har väldigt liten betydelse innan brottet är utrett.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Men det visste du ju inte, killen är ju inte dömd?
Det är inte brottsligt att det tar tid att leverera en vara mellan två privatpersoner.
Vad du vet och inte, har väldigt liten betydelse innan brottet är utrett.

Jag visste ju det eftersom jag sökt upp andra och han har lurat och sålt samma vara under samma dag till.

Det är brottsligt att sälja något och sedan blockera en överallt. Det säger ganska mycket bara det;)

Kommentera gärna inte på tråden om det inte är relevant, tex vad du anser är rätt och fel, jag vill att folk ska orka läsa den och se ifall dem också har blivit det av samma snubbe eller har riktiga tips på sätt de har fått tillbaka sina pengar.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Kanske dags för de ansvariga på Sweclockers att se över och implementera en "Blocket-paket" lösning i och med att forumet och marknaden bara växer? Känns som att dessa trådar blir bara vanligare, speciellt med teknikprylar och "snabba affärer".

Info till er som inte vet vad Blocketpaket är: https://www.blocket.se/blocketpaketet/blocketpaketet.htm

Inte för att detta löser problemet till 100% men det blir betydligt svårare att lura folk med metoden som OP åkt ut för.

Instämmer till 100%. Sen att det finns en tråd för referenser är ju jättebra, men varför kan man inte automatisera det hela istället? Vid avslutad annons får säljaren sätta ett betyg på köparen som han anger, denne får då ett mail där hen ombeds att betygsätta affären. Om personen som mottager mailet om betyg inte känner igen annonsen eller försäljningen så klickar man i det.

Känns ju ungefär lika avancerat som att skapa en poll. Eftersom det pushas lite då och då ang. annonser så hade man ju önskat att Swec la ned någon form av ansträngning för att öka helhetsupplevelsen och säkerhetstänket.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nja, inte riktigt.

Visst är Swish bättre än kontanter, då det åtminstone finns elektroniska spår till mottagaren. Däremot så kommer nog inte banken nödvändigtvis att ge personen ett "minus-saldo". Swish kan man ju koppla till ett helt vanligt bankkonto. Dessa är normalt inte behäftade med någon slags kredit, vilket gör att banken inte kommer att dra pengar från ett tomt konto (finns det däremot tillgångar så kan de såklart dra tillbaka pengarna). Det är därmed snarare än fråga om utmätning för Kronofogden.

Tyvärr är det ju ganska vanligt att man därför använder en målvakt för dessa typer av Swish-bedrägerier. En målvakt som inte har likvida medel eller tillgångar som kan bli utmätta...

http://www.nsd.se/nyheter/lulea/swish-nu-atalas-16-aring-nm47...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article21188485.ab

Listan kan göras lång, man är rätt korkad och lura någon, då domstolen kommer ju döma personen att återbetala och gör dem inte det så kommer ju banken dra minus enligt domstols order att swishbetalningen ska återbetalas, och på sådan sätt kommer banken minus debitera det bankonto swish pengarna kom in på.

Kan räknas som olovlig förfogande av pengarna om man swsihar och man sedan inte får grejerna, då ska pengarna återbetalas om varorna inte skickas, och återbetalar dem inte pengarna eller kan bevisa att varorna är skickade så åtalas personen, kommer åläggas att återbetala beloppet, och banken behöver som alla andra följa svenska domstolsprotokoll de är ju bara begära i domstolen av domaren att banken ska debiteras tillbaka beloppet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Forbidden:

Köparen betalar för paketet när han hämtar UT det. Så som säljare får du pengarna?

Därför jag skickade med en länk för att kunna läsa vidare om man undrar

Kortfattat så skriver säljaren vad han säljer (namn på prylen) och vikt + pris. Du hämtar ut paketet och har 24h på dig att godkänna varan. Stämmer den inte så skickar du tillbaka.
Men om du inte orkar läsa i länken jag skrev så:
"Överensstämmer inte varan med den som tidigare skickats ska säljaren inom 24 timmar efter uthämtning hos paketombud ange att returen inte är godkänd. Köpesumman innehålls då till dess parterna kommit överens om vem som äger rätt att få köpesumman utbetalad till sig. Meddelande om innehållande av köpesumman skickas till båda parter med instruktioner om hur förfarandet ska gå till."

Exakt. Och om Köparen är missnöjd och säger att hen har fått fel i paketet så får Köparen inga pengar.

Jag vet det eftersom jag läste det du länkade

Men nog om Blocketpaket, det är inte tillräckligt säkert heller som någon ovan skrev.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Blir så trött på dessa människor. Gränsen för att få annonsera i marknaden borde bli högre. Detta har bara hänt mig en gång fast med en ssd för 200kr. Så inga 5 siffror där inte. Lider med dig och hoppas du får se dina stålar igen i framtiden!

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Hur är det säkert för Säljaren?

Köparen öppnar väl bara paketet och säger att det var tomt?

Paketet vägs ju på terminalen innan leverans och samma emballage måste återlämnas vid retur. Enda möjligheten att kringgå är att köpare lägger i någon annat som väger exakt lika mycket.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd låst. TS har fått svar på sin fundering och diskussionen har börjat övergå till annat.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?