Permalänk
Medlem

Ingen signal med DP-kabel.

Har i princip sedan jag skaffade min skärm haft problemet, efter att man haft datorn i strömsparläge så blir det helt plötsligt ingen signal, dock väldigt sällan (hänt några gånger bara och jag startar datorn ur strömsparläge flera gånger per dag)

I vanliga fall brukade det lösa sig genom en omstart av datorn, nu har jag startat om datorn flera gånger utan resultat.

Med HDMI är det inga problem.
Har testat båda DP-portarna i grafikkortet.

Finns det något mer jag kan testa? Vad hade ni gjort?

Tyvärr är det ingen i min umgängeskrets som jag delar intresset för datorer med så har ingen annan dator/grafikkort att testa med.

Edit; om det är intressant så gäller det en budgetskärm på 144 Hz från AOC och ett Asus Strix GTX1080.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Full: Detta är ett generellt problem med Displayport sedan många år tillbaka. Det finns flera förklaringar

(1) Funktioner för strömsparlägen är inte tillräckligt bra och skärmen vaknar inte ur vila. Testa att stäng av "Deep sleep" och liknande funktioner i skärmen. Skärmarna är helt enkelt inte 100% tillförlitliga med Displayport. Problemet verkar dock sitta i båda ändarna då äldre grafikkort som regel visar mer problem med detta.

(2) DP-Kabeln är felkonstruerad och matar ström från skärm till grafikkort. Skyddskretsar slår till och stänger av grafikkortet när datorn vaknar ur vila. Finns en tråd om detta här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Men om det fungerar över HDMI, kan du köra HDMI eller är det någon specifik anledning till att du kör DP? Hög frekvens? För om det fungerar med HDMI enligt dina behov så kör HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Full: Detta är ett generellt problem med Displayport sedan många år tillbaka. Det finns flera förklaringar

(1) Funktioner för strömsparlägen är inte tillräckligt bra och skärmen vaknar inte ur vila. Testa att stäng av "Deep sleep" och liknande funktioner i skärmen. Skärmarna är helt enkelt inte 100% tillförlitliga med Displayport. Problemet verkar dock sitta i båda ändarna då äldre grafikkort som regel visar mer problem med detta.

(2) DP-Kabeln är felkonstruerad och matar ström från skärm till grafikkort. Skyddskretsar slår till och stänger av grafikkortet när datorn vaknar ur vila. Finns en tråd om detta här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Men om det fungerar över HDMI, kan du köra HDMI eller är det någon specifik anledning till att du kör DP? Hög frekvens? För om det fungerar med HDMI enligt dina behov så kör HDMI.

Uppdateringsfrekvensen.

Vad tycker du att jag ska göra? Ifall felet inträffar någon gång i månaden och jag bara behöver starta om datorn så skiter jag ju fullständigt i det, men nu fungerar det ju inte alls.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Full: Börja med de det som jag anger i inlägget, dvs stäng av deep sleep-funktioner och testa med en DP-kabel som inte är felkonstruerad. Vad är det för AOC-skärm du har? Flera skärmar, i alla fall de lite nyare har full kapacitet över HDMI.

Permalänk
Medlem

Har själv liknande problem med flera datorer via DP, kabeln verkar spela mindre roll i mitt fall ( om inte alla är defekta ).

På jobbet tappar den bort ordningen på skärmarna i princip varje dag när den går ur strömsparläge, hemma så får jag som TS problem med att väcka skärmen.

Får heller ingen bild om skärmen är i standby när jag slår på datorn, det enda som hjälper då är att koppla in HDMI eller helt enkelt starta om datorn med skärmen på.

Hur man kommit upp till version 1.4 med såna här buggar fattar jag inte, eller förbi 1.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Full: Börja med de det som jag anger i inlägget, dvs stäng av deep sleep-funktioner och testa med en DP-kabel som inte är felkonstruerad. Vad är det för AOC-skärm du har? Flera skärmar, i alla fall de lite nyare har full kapacitet över HDMI.

Det är en G2460PF

Strömsparläget är nu avaktiverat. Blir dock jävligt jobbigt på morgonen om man inte kan ha strömsparläge då jag har satans massa grejer igång på datorn och krypterad HDD på omkring 50 tecken...

Ställde mig och skulle kolla om det fanns något märke på sladden jag använder och sen när jag stoppade i den igen så började det fungera igen. Dock lagt en beställning på en Deltaco-kabel som länkades i tråden och ansågs vara bra.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Full: AOC G2460PF ska kunna köra 120 Hz över HDMI, så det kan vara en utväg om åtgärderna inte fungerar