Postnord kräver för mycket moms och får inget svar

Permalänk
Medlem

Postnord kräver för mycket moms och får inget svar

Tjenare! Fick för drygt 1 vecka ett krav på att betala 240kr i moms och hanteringsavgift på. En summa som är extremt mycket högre än väntat. När jag skriver till postnord får jag inget svar (har gått mer än en arbetsvecka nu) och när jag ringde fick jag vänta 40min i telefonkö för att bli hänvisad till ett annat telefonnummer.

Gör man beräkning på hur mycket de värderat min vara ser man snabbt orimligheten när man jämför med det jag betalat:
240-75= 165kr moms(25%)
Deras värdering av varan blir då: 660kr

Jag betalade 32$(varav 9$ frakt)
Draget från mitt bankkort (inkl. valutaköp): 274kr
Moms jag borde betala: 69kr

Jag har alltså betalat 96kr för mycket i moms (om det inte gömmer sig andra avgifter som jag inte är medveten om).

Paketet har ännu inte anlänt, så det är enligt tullverket Postnords ansvar att rätta till det.

Tycker det är bortom rimlighet den värdering de gjort och är nästan kränkt av det lilla bemötande jag fått. Kan jag vänta mig pengar och hur ska jag göra då för att få dem eller bör jag ge upp och inte ödsla mer energi på detta?

Permalänk
Medlem

@lulukul: fråga specifikt efter frakt via annan part

har just nu 3 paket med spårning (och flera utan) som är över en månad försenade och har därför bestämt mig att inte använda dem utan att ha försäkran på att kunna få mina pengar tillbaka

angående dina pengar så kan du nog ge upp, de har staten bakom sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lulukul:

Tjenare! Fick för drygt 1 vecka ett krav på att betala 240kr i moms och hanteringsavgift på. En summa som är extremt mycket högre än väntat. När jag skriver till postnord får jag inget svar (har gått mer än en arbetsvecka nu) och när jag ringde fick jag vänta 40min i telefonkö för att bli hänvisad till ett annat telefonnummer.

Gör man beräkning på hur mycket de värderat min vara ser man snabbt orimligheten när man jämför med det jag betalat:
240-75= 165kr moms(25%)
Deras värdering av varan blir då: 660kr

Jag betalade 32$(varav 9$ frakt)
Draget från mitt bankkort (inkl. valutaköp): 274kr
Moms jag borde betala: 69kr

Jag har alltså betalat 96kr för mycket i moms (om det inte gömmer sig andra avgifter som jag inte är medveten om).

Paketet har ännu inte anlänt, så det är enligt tullverket Postnords ansvar att rätta till det.

Tycker det är bortom rimlighet den värdering de gjort och är nästan kränkt av det lilla bemötande jag fått. Kan jag vänta mig pengar och hur ska jag göra då för att få dem eller bör jag ge upp och inte ödsla mer energi på detta?

Vad för typ av vara och varifrån? Tänker om det finns i tullavgifter som ingår i det där beloppet också?

Edit: Antar att iom att du sagt beloppet som är lågt så borde det väl inte vara fallet, såvitt jag förstår.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinlo:

@lulukul: fråga specifikt efter frakt via annan part

har just nu 3 paket med spårning (och flera utan) som är över en månad försenade och har därför bestämt mig att inte använda dem utan att ha försäkran på att kunna få mina pengar tillbaka

Jag beställde varan i november, på kickstarter och det är först nu den är på väg att anlända, så hade ingen aning om att det skulle bli så mycket skit med Postnord sedan de införde hanteringavgift och sådant

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad för typ av vara och varifrån? Tänker om det finns i tullavgifter som ingår i det där beloppet också?

typ en "linjal" från kickstarter, paketet kommer från Ukraina.
Vad jag sett på tullverket gäller ingen tull på varor under 1500kr och skulle den ändå gälla ligger den på runt 10%(?) procent

Permalänk
Medlem

Har bestämt för mig att dom tar ut en avgift på ca 100kr om man INTE anmält införsel av vara utifrån EU. Sen höftar dom nog resten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomakun:

Har bestämt för mig att dom tar ut en avgift på ca 100kr om man INTE anmält införsel av vara utifrån EU. Sen höftar dom nog resten.

Anmäla införsel från utanför EU? Är de inte det som kallas hanteringsavgift? Eller är det någon annan avgift jag inte är medveten om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lulukul:

typ en "linjal" från kickstarter, paketet kommer från Ukraina.
Vad jag sett på tullverket gäller ingen tull på varor under 1500kr och skulle den ändå gälla ligger den på runt 10%(?) procent

Ukraina? Skickades den inom EU är det INGEN moms.

För övrigt ska det vara 75:- + 25% skatt av varans värde som posten vill ja

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Ukraina? Skickades den inom EU är det INGEN moms.

För övrigt ska det vara 75:- + 25% skatt av varans värde som posten vill ja

Ukraina är inte i EU... Europa ja, EU nej.

Edit. Trodde du syftade på att Ukraina är med i EU, märker att du syftade på annat nu...

Permalänk
Medlem

@petterk kan garanterat hjälpa dig med detta!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

@petterk kan garanterat hjälpa dig med detta!

Folk bör kunna kolla upp detta själv.

PostNord kommer gå på den information de har – alltså CN22/23 exportdeklarationen där ett värde ska vara skrivet. Med den arbetsbelastning de har är det svårt att hinna komma in med kompletterande information, det framgår inte om TS har bilden på paketet som PostNord tillhandahåller (antingen direkt via betalsidan eller via en förfrågan) eller vilket värde som är deklarerat på försändelsen. Står rätt värde på försändelsen är det givetvis enklare för PostNord att rätta till det. Vill TS ha försändelsen kan det vara värt att betala den felaktiga summan, för att sen vända sig till Tullverket. Beror helt på situationen vad det gäller vilken väg som är lämpligast.

Har du betalat för mycket i moms kan du vända dig till Tullverket och rätta/ändra deklarationen, då kan den återbetalas. Se http://tullverket.se/sv/privat/handlapanatet/narnagotgattsnet... och läs informationen under rubriken "Jag har betalat för mycket tull och moms". Tänk på att du måste be PostNord om att skicka tull-id:t för din försändelse om du ska rätta/ompröva.

Ditt valutaköp ska inte räknas in i summan för övrigt. Är det 32 dollar på kvittot så räknar ombudet eller Tullverket om det till svenska kronor enligt en växelkurs de får från Tullverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Folk bör kunna kolla upp detta själv.

PostNord kommer gå på den information de har – alltså CN22/23 exportdeklarationen där ett värde ska vara skrivet. Med den arbetsbelastning de har är det svårt att hinna komma in med kompletterande information, det framgår inte om TS har bilden på paketet som PostNord tillhandahåller (antingen direkt via betalsidan eller via en förfrågan) eller vilket värde som är deklarerat på försändelsen. Står rätt värde på försändelsen är det givetvis enklare för PostNord att rätta till det. Vill TS ha försändelsen kan det vara värt att betala den felaktiga summan, för att sen vända sig till Tullverket. Beror helt på situationen vad det gäller vilken väg som är lämpligast.

Har du betalat för mycket i moms kan du vända dig till Tullverket och rätta/ändra deklarationen, då kan den återbetalas. Se http://tullverket.se/sv/privat/handlapanatet/narnagotgattsnet... och läs informationen under rubriken "Jag har betalat för mycket tull och moms". Tänk på att du måste be PostNord om att skicka tull-id:t för din försändelse om du ska rätta/ompröva.

Ditt valutaköp ska inte räknas in i summan för övrigt. Är det 32 dollar på kvittot så räknar ombudet eller Tullverket om det till svenska kronor enligt en växelkurs de får från Tullverket.

Är det denna du menar. Där står det 200UAH alltså ungefär 70kr. Vilket leder mig till att de gjort en egen bedömning.

Jag vet inte varför de satte den summan, men antar att det var för att göra det billigare för mig. Har annars ganska svårt att se att Postnord(tullverket?) värderar en liten plåtbit/linjal till närmare 700kr.

tillägg: Kan ju vara så att de bara la på en nolla på det värdet som är skrivet. Verkar passa in läskigt bra. 65,23kr på paketet och Postnords värdering: 660,18kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av lulukul:

https://i.gyazo.com/1d76c0032ff28501511dd3313e163f37.png
Är det denna du menar. Där står det 200UAH alltså ungefär 70kr. Vilket leder mig till att de gjort en egen bedömning.

Jag vet inte varför de satte den summan, men antar att det var för att göra det billigare för mig. Har annars ganska svårt att se att Postnord(tullverket?) värderar en liten plåtbit/linjal till närmare 700kr.

PostNord kan inte göra en egen bedömning, har Tullverket öppnat varan och gjort en egen bedömning bör det framgå kan man tycka.

Enda jag kan tänka mig är att ombudet råkat skriva en nolla för mycket. Hur som helst, exportdeklarationen är ju felaktig den också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

PostNord kan inte göra en egen bedömning, har Tullverket öppnat varan och gjort en egen bedömning bör det framgå kan man tycka.

Enda jag kan tänka mig är att ombudet råkat skriva en nolla för mycket. Hur som helst, exportdeklarationen är ju felaktig den också.

Ombud menas han som deklarerar momsen och sådant(?)

Tror nog mest på att ombudet klickat fel... Man (jag) glömmer allt för ofta att det är människor bakom företagen och att misstag därför sker. Tycker bara det är lite jobbigt att de är såpass överbelastade att det blir svårt att reda ut sådana här 'enkla' missförstånd.