Permalänk
Medlem

GPU hittas ej efter flytt

Hej,

Fick hem mina delar till mitt Ryzen bygge och flyttade gpun från gamla datorn för att testa. Nu när jag monterat tillbaka den så får jag ingen bild. Varför?

Har testat följande:

Reseta CMOs

Ta bort drivrutiner

Koppla bort och koppla in gpu (typ 8 gånger)

Vad kan jag testa härnäst?

Permalänk
Medlem

Den kanske ligger i någon flyttkartong ändå?

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Du har 2 datorer nu? Fungerade grafikkortet i Ryzen-bygget?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Medlem

Hej

Har du inbyggt grafikkort i den gamla datorn?
Kan det vara så att pc ställt in sig på att använda IGP som default?
Hur ser resten av dina spec ut.
Du skriver att du tagit bort drivrutiner, hur gör du det om du itne får någon bild? med ett annat grafikkort?

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Du har 2 datorer nu? Fungerade grafikkortet i Ryzen-bygget?

Vet ej, moderkortet behöver en bios update för att fungera med 2600X så där får jag avvakta en stund!

Fläktarna (gpu) gick iaf igång där, även om den aldrig bootade helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Hej

Har du inbyggt grafikkort i den gamla datorn?
Kan det vara så att pc ställt in sig på att använda IGP som default?
Hur ser resten av dina spec ut.
Du skriver att du tagit bort drivrutiner, hur gör du det om du itne får någon bild? med ett annat grafikkort?

Gamla systemet: i5, 8gb ram, asus z-170p mobo.

Körde på interna grafiken för att få bild ja.

Testade nu att ändra i bios så att PCIE används som default, ingen lycka dock.

Permalänk
Medlem

Posta dina kompletta specs på din PC.
har du något som heter secure boot i BOIS? Om ja testa att slå det av.
Har du testat att sätta GPu i en annan PCIE slot för att utesluta att något har hänt med mobo (osannolikt)?
Hur tog du bort drivrutiner? i Safe Mode eller med DDU (Guru3d)?

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Posta dina kompletta specs på din PC.
har du något som heter secure boot i BOIS? Om ja testa att slå det av.
Har du testat att sätta GPu i en annan PCIE slot för att utesluta att något har hänt med mobo (osannolikt)?
Hur tog du bort drivrutiner? i Safe Mode eller med DDU (Guru3d)?

CPU: Intel i5 6600k
Mobo: Asus Z-170P
Minne: Corsair LPX 2x4gb / 2133 mHz
Gpu: Asus 1060 3gb
PSU: Corsair CX500ish (minns inte riktigt och den sitter under en shroud).
Lagring: Corsair MX300 SSD

Jag monterade bort nuvarande moderkort för att testa mitt nya M-ITX/AMD kort/processor. Efter några bootloopar så googlade jag mig fram till att det nya mobo behövde en BIOS update för att fungera med nya Ryzen. Jag gav därmed upp tanken på att köra Ryzen i dag och började då montera tillbaka mitt gamla mobo och gpun.

Sen har jag inte kommit längre.

Jag tog bort drivrutinerna med hjälp av DDU (ej safe mode) men sen hittar inte Windows min GPU och jag kan därmed inte installera de nyaste.

Jag kan inte ändra från Secure boot? Den är grå i mitt BIOS.

Permalänk
Medlem

Gör om DDU och lasta ned drivisarna manuellt. Använd inte windows update å se vad som händer.
Testade du att stoppa gpu i en annan PCI-E slot?

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Gör om DDU och lasta ned drivisarna manuellt. Använd inte windows update å se vad som händer.
Testade du att stoppa gpu i en annan PCI-E slot?

Gjorde om DDU och laddade ned drivrutinerna igen. Ingen lycka!

Jag får inte plats i den andra sloten, det går en tjock sladd där

Jag ger snart upp för i dag, i morgon river jag allt och bygger om från grunden. Känns som att jag missat något enkelt...

Permalänk
Medlem

Då kan du hellre ominstallera W10 och se vad som händer.
Jag har dessvärre inte fler förslag =(

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Helt oavsett drivrutiner och Windows-installation så måste grafikkortet ge bild vid start innan Windows laddas annars fungerar det inte.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Får du någon bild i BIOS med grafikkortet i? Om du inte får det kan du glömma allt vad Windows och drivrutiner heter, för operativsystemet har ingenting att göra med det.

Ganska självklart kanske, men har du kopplat in strömkablarna till grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Helt oavsett drivrutiner och Windows-installation så måste grafikkortet ge bild vid start innan Windows laddas annars fungerar det inte.

Där är jag med! Vet bara inte vad jag kan testa mer än jag gjort. Strömdioden på gpu lyser men det är som att det inte startar.

Tar med den in till inet i morgon så får vi se vad de säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Får du någon bild i BIOS med grafikkortet i? Om du inte får det kan du glömma allt vad Windows och drivrutiner heter, för operativsystemet har ingenting att göra med det.

Ganska självklart kanske, men har du kopplat in strömkablarna till grafikkortet?

Nej, ingen bild alls om jag kör via gpu. Den enda responsen är en liten diod på kortet. Den lyser rött utan ström och vitt med ström.

Permalänk
Medlem

Så, nu rev jag allting och byggde upp igen. Flyttade den där tjocka kabeln.

GPUn ger ingen bild oavsett vilken slot jag sätter det i. Ingenting händer mer än den lilla dioden som varnar om man glömt ström.

Vet faktiskt inte riktigt vad jag bör göra nu? Skicka kortet till Komplett där jag köpte det eller be någon bekant testa det i sin dator?

Permalänk
Inaktiv

Provat koppla in direkt i moderkortet utan grafikkort?
Om det är fel på grafikkortet så borde du få bild då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Provat koppla in direkt i moderkortet utan grafikkort?
Om det är fel på grafikkortet så borde du få bild då.

Jodå, då får jag bild!

Men gpun vägrar starta oavsett vad jag gör...

Permalänk
Inaktiv

@evirob: Vet inte hur rensade du cmos och hur länge men minst 1 minut behövs.
Och medans den är strömlös utan kabel i, klicka på strömknappen av och på så allt laddas ur ordentligt. Sen in i bios och välj 'load optimal default'.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Får du någon bild i BIOS med grafikkortet i? Om du inte får det kan du glömma allt vad Windows och drivrutiner heter, för operativsystemet har ingenting att göra med det.

Ganska självklart kanske, men har du kopplat in strömkablarna till grafikkortet?

Ett GTX 1060 är tillräckligt modernt för att tala om att den saknar strömkablarna.

Så risken är väl stor att TS bränt kortet vid flytten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

@evirob: Vet inte hur rensade du cmos och hur länge men minst 1 minut behövs.
Och medans den är strömlös utan kabel i, klicka på strömknappen av och på så allt laddas ur ordentligt. Sen in i bios och välj 'load optimal default'.

Lät den stå utan batteri i 30-40 min och sedan testade jag visserligen bara att köra igång igen, får fortsätta i morgon. Måste dessvärre sova också.

Tack för alla tips, jag får hoppas att det går bättre i morgon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Ett GTX 1060 är tillräckligt modernt för att tala om att den saknar strömkablarna.

Så risken är väl stor att TS bränt kortet vid flytten.

Hur stor risk är det egentligen att bränna en GPU? Jag har hanterat många kretskort i mina dagar men aldrig lyckats skada något.

Jag menar, jag lyfte ur kortet och monterade in det igen. Känns ganska failsafe!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Hur stor risk är det egentligen att bränna en GPU? Jag har hanterat många kretskort i mina dagar men aldrig lyckats skada något.

Jag menar, jag lyfte ur kortet och monterade in det igen. Känns ganska failsafe!

lyckades esd pajja ett mini itx moderkort när jag flyttade mellan två chassin, gjorde inget spec, & jag är över försiktig, så att den pajja var en chock för mig.
endå byggt ca 20 datorer

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Rekordmedlem

Och du är säker på att allt är rätt monterat, har du provat att riva isär och montera om ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och du är säker på att allt är rätt monterat, har du provat att riva isär och montera om ?

jag är väldigt säker, plockade ut allting och monterade igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

lyckades esd pajja ett mini itx moderkort när jag flyttade mellan två chassin, gjorde inget spec, & jag är över försiktig, så att den pajja var en chock för mig.
endå byggt ca 20 datorer

LÅter inte lovande! :/

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hehe

Jag är väl medveten om statiska urladdningar men att lyckas bränna ett kort vid i och urmontering känns lite väl. Har pysslat med elektronik länge och har hanterat andra grejer långt mycket mera vårdslöst. Någon gång ska väl dock vara den första!

Jaja, jag skulle ju ändå byta kort så småningom. Blir lite mera bråttom nu bara!

Permalänk
Medlem

Okej, om jag känner att vidare felsökning är utanför min expertis. Vad bör jag göra nu? Kortet har fortfarande garanti men jag antar att det blir svårt när jag själv klantat mig. Eventuellt tar jag det på hemförsäkringen.

Skulle gärna vilja få kortet testat! Har ev. ett annat kort på g för att kunna testa PCI-E slotsen.

Permalänk
Medlem

@evirob:
Jag ser inte att du testat en annan bildutgång på grafikkortet.
Ibland kan det vara utgången som inte funkar, så om du kör med dvi, prova med hdmi.. O vice versa