Permalänk

Dator stängs av efter exakt 30 minuter

Hej. Har stött på ett riktigt skumt problem med min dator.

Bakgrund:
Datorn har på senaste tiden endast använts lite sporadiskt.
På senaste tiden har den även stårt helt urkopplad (dvs alla kablar på baksidan).

När jag häromdagen kopplade in datorn upptäckte jag att drivrutiner för både mus och tangentbord verkade ha försvunnit..
Efter ett tag lyckades jag gräva fram en annan mus som fungerade bättre och lyckades installera drivrutinerna från enhetshanteraren.

Skönt att det problemet var ur värden tänkte jag och satte mig för att spela en liten stund.
Efter en liten srunda stängde dock datorn plötsligt av sig, ungefär som om någon drog ur strömkabeln.
Tröck på knappen för att starta datorn igen och visst startade den utan problem.
Första tanken var att nätagregatet kanske började bli lute dåligt, det är ju trots allt nästan 4 år.

Jag har dock fortsatt att använda datorn och upptäckt att den alltid stänger av sig efter exakt 30 minuter.
Misstänker då att problemet är mjukvaru relaterat, men vad jag vet finns det inget sätt att stänga ner datorn så hårt inifrån Windows?

Jag har gjort en cmos reset samt uppdaterat bios till senaste versionen men utan framgång.
Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare med felsökning, ska köra en virussökning ikväll även.
Har tyvärt inger annat nätagg att testa med.

Spec (återkommer med en mer exakt lista):
Moderkort: Asus P8Z77-V LX2
Processor: i5 3570K (ej överklockad för tillfället)
Grafikort: Asus HD7950
Ram: 2x4 ??
Nätagg: BeQuiet 630W

Permalänk
Medlem

Testa boota med Linux (Ubuntu, Mint, etc) på en live USB/DVD.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hedersmedlem

Byt moderkortsbatteriet (CR2032).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Testa boota med Linux (Ubuntu, Mint, etc) på en live USB/DVD.

Hade tyvärr ingen live Linux tillgänglig men lämnade datorn i bios vilket borde ge samma effekt, att utesluter Windows?
Samma problem här, datorn stängdes av efter 30 minuter.

Skrivet av MultiMan:

Byt moderkortsbatteriet (CR2032).

Ska se om jag kommer iväg för att köpa ett batteri imorgon.

Tack för era svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Byt moderkortsbatteriet (CR2032).

Brukar väl inte vara något problem att köra med ett dåligt batteri, förutom att man kanske tappar vissa inställningar och klockan går fel?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bopper:

Brukar väl inte vara något problem att köra med ett dåligt batteri, förutom att man kanske tappar vissa inställningar och klockan går fel?

Det finns moderkort som inte startar eller fungerar sporadiskt med helt tomt batteri. Detta vet jag genom erfarenhet men har ingen lista på exakt vilka. Eftersom datorn är ett antal år och stått utan tillkopplad ström en längre stund samt att ett nytt batteri är billigt och ändå snart är dags, var mitt råd ett led i vanlig felsökning. Utan 5Vsb så laddas moderkortsbatteriet ur betydligt fortare.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FrazzorXx:

Jag har dock fortsatt att använda datorn och upptäckt att den alltid stänger av sig efter exakt 30 minuter.
Misstänker då att problemet är mjukvaru relaterat, men vad jag vet finns det inget sätt att stänga ner datorn så hårt inifrån Windows?

Shutdown kan bli ganska "hårt och osynligt" med rätt parametrar.
http://www.computerhope.com/shutdown.htm

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Shutdown kan bli ganska "hårt och osynligt" med rätt parametrar.
http://www.computerhope.com/shutdown.htm

Vilka parametrar borde det vara som gör nerstängningen osynlig?
Hur som helst så tycker jag att nerstängningen borde lämna något spår i event loggen men där fins absolut ingenting.

Eftersom datorn stängs av även om den lämnas i bios 30 min så tror jag inte detta är problemet.
Hetaste spåret just nu är att byta batteri. Återkommer med resultat under kvällen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FrazzorXx:

Vilka parametrar borde det vara som gör nerstängningen osynlig?
Hur som helst så tycker jag att nerstängningen borde lämna något spår i event loggen men där fins absolut ingenting.

Eftersom datorn stängs av även om den lämnas i bios 30 min så tror jag inte detta är problemet.
Hetaste spåret just nu är att byta batteri. Återkommer med resultat under kvällen.

Det blir inte så osynligt att det inte lämnar spår utan bara osynligt för användaren men i bios kan det ju inte vara operativsystemet som påverkar eftersom det inte är igång då. Om tiden verkligen är "stabil" på 30 min så är det troligen nån räknare/timer eller kondensator på moderkortet eller i nätdelen som påverkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Det finns moderkort som inte startar eller fungerar sporadiskt med helt tomt batteri. Detta vet jag genom erfarenhet men har ingen lista på exakt vilka. Eftersom datorn är ett antal år och stått utan tillkopplad ström en längre stund samt att ett nytt batteri är billigt och ändå snart är dags, var mitt råd ett led i vanlig felsökning. Utan 5Vsb så laddas moderkortsbatteriet ur betydligt fortare.

Skrivet av mrqaffe:

Det blir inte så osynligt att det inte lämnar spår utan bara osynligt för användaren men i bios kan det ju inte vara operativsystemet som påverkar eftersom det inte är igång då. Om tiden verkligen är "stabil" på 30 min så är det troligen nån räknare/timer eller kondensator på moderkortet eller i nätdelen som påverkar.

Har nu provat att byta batteri utan men någon förbättring.
Har läst någonstans att man kan "tjuvkoppla" nätagregatet. Kan det vara värt att göra det och låta det stå i 30 min för att utesluta nätagregatet?

Permalänk
Medlem

Den här ska ha haft exakt samma problem och fick byta moderkort http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1805133/shut-thirty-...

En annan som fick byta pga av som fått statiska skador
https://forum-en.msi.com/index.php?PHPSESSID=cjd7lt93joncpa3o...

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Glöm inte det uppenbara.
Någon har jävlats med TS och kör en silent shutdown med timer som autostart ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FrazzorXx:

Har nu provat att byta batteri utan men någon förbättring.
Har läst någonstans att man kan "tjuvkoppla" nätagregatet. Kan det vara värt att göra det och låta det stå i 30 min för att utesluta nätagregatet?

Ja det kan du kanske göra men man bör helst ha last på nätdelen så att du inte bara lossar kabeln och tvångskör den i tomme för avsaknaden av last kan påverka om det är nått fel på den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Den här ska ha haft exakt samma problem och fick byta moderkort http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1805133/shut-thirty-...

En annan som fick byta pga av som fått statiska skador
https://forum-en.msi.com/index.php?PHPSESSID=cjd7lt93joncpa3o...

Hmm, hade ju hoppats slippa köpa nytt..
Har alltid haft esd band när jag gjort något med datorn men ingenting är ju omöjligt

Finns det fortfarande z77 kort att köpa eller är det begagnat som gäller?

Skrivet av Svensktiger:

Glöm inte det uppenbara.
Någon har jävlats med TS och kör en silent shutdown med timer som autostart ?

Haha, detta borde ju dock ha lämnat spår i event loggen

Skrivet av mrqaffe:

Ja det kan du kanske göra men man bör helst ha last på nätdelen så att du inte bara lossar kabeln och tvångskör den i tomme för avsaknaden av last kan påverka om det är nått fel på den.

Ok, då blir det ju helt klart lite svårare att testa.

Permalänk
Medlem

Har du kollat windows loggbok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Har du kollat windows loggbok?

Han skrev detta förut

"Eftersom datorn stängs av även om den lämnas i bios 30 min så tror jag inte detta är problemet.
Hetaste spåret just nu är att byta batteri. Återkommer med resultat under kvällen."

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Har du kollat windows loggbok?

Vid nerstängningen finns ingenting i loggen.
Vid uppstart finns endast ett meddelande i stil med "Föregående avstängning skedde inte korrekt..."

Permalänk

Det känns absolut som om det är någon typ av timer som slår av dator.
Testade att köra datorn i 25 min och sedan sätta den i strömsparläge (sleep?) och startade sedan igen. Kunde då köra i ytterligare 30 min

Kan dåliga kondensatorer göra så att tiden hålls så stabil som den faktiskt är?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FrazzorXx:

Det känns absolut som om det är någon typ av timer som slår av dator.
Testade att köra datorn i 25 min och sedan sätta den i strömsparläge (sleep?) och startade sedan igen. Kunde då köra i ytterligare 30 min

Kan dåliga kondensatorer göra så att tiden hålls så stabil som den faktiskt är?

Dåliga som i att kapacitansen varierar kan det inte men en felaktig krets skulle kunna fungera som en rätt bra timer, man använder ofta kondensatorer i enklare tidskretsar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@FrazzorXx:
Hittade du någon lösning på problemet? En kompis har råkat ut för samma problem nämligen, även han med ett socket 1155 system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

@FrazzorXx:
Hittade du någon lösning på problemet? En kompis har råkat ut för samma problem nämligen, även han med ett socket 1155 system.

Det första testet jag hade gjort är att se om det inträffar i UEFI/BIOS också. Dvs starta datorn och gå in i BIOS-setupen innan Windows laddar och vänta in 30 minuter. Många som har haft samma symptom har sett att problemet även inträffar i detta test.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det första testet jag hade gjort är att se om det inträffar i UEFI/BIOS också. Dvs starta datorn och gå in i BIOS-setupen innan Windows laddar och vänta in 30 minuter. Många som har haft samma symptom har sett att problemet även inträffar i detta test.

Inte så att du pillat med intel-magement-engine? Eller dess firmware blivit korrupt på nåt sätt.

Det ska tydligen kunna ge problemet att datorn stängs av efter 30 minuter.

https://puri.sm/learn/intel-me/333/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det finns moderkort som inte startar eller fungerar sporadiskt med helt tomt batteri. Detta vet jag genom erfarenhet men har ingen lista på exakt vilka. Eftersom datorn är ett antal år och stått utan tillkopplad ström en längre stund samt att ett nytt batteri är billigt och ändå snart är dags, var mitt råd ett led i vanlig felsökning. Utan 5Vsb så laddas moderkortsbatteriet ur betydligt fortare.

Hmmmmmm

Har haft lite mystiska problem med min dator (den vill inte starta). Ibland så drar den igång på första/andra knapptryckningen (på Power On på Chassit). Men ibland så kan jag få sitta och trycka upp mot 30min innan den hoppar igång. Brukar då också under den tiden dra ur usb kablen fram som blåser luft på mina externa diskar (om det hjälper XD, känns som det iallafall) och stänga av och på nätagget.

Känns som det är något lustigt "elfel". Brukar därför ha datorn igång rätt mkt så jag slipper sätta på den, har alltså inga nedstängnings problem, endast startproblem.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Hmmmmmm

Har haft lite mystiska problem med min dator (den vill inte starta). Ibland så drar den igång på första/andra knapptryckningen (på Power On på Chassit). Men ibland så kan jag få sitta och trycka upp mot 30min innan den hoppar igång. Brukar då också under den tiden dra ur usb kablen fram som blåser luft på mina externa diskar (om det hjälper XD, känns som det iallafall) och stänga av och på nätagget.

Känns som det är något lustigt "elfel". Brukar därför ha datorn igång rätt mkt så jag slipper sätta på den, har alltså inga nedstängnings problem, endast startproblem.

Ja, det är ju ett helt annat ämne än det som tråden handlar om. Har det problemet på sonens dator men av en slump kom vi på ett trick som gör att den alltid startar på första försöket. Tricket är att hålla in Power On på chassit och sedan slå på strömmen (exempelvis en on/off på en skarvsladd).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av Mackey:

@FrazzorXx:
Hittade du någon lösning på problemet? En kompis har råkat ut för samma problem nämligen, även han med ett socket 1155 system.

Hej.
Det slutade med att jag bytte moderkort och då upphörde problemen.

Skrivet av Joppis:

Det första testet jag hade gjort är att se om det inträffar i UEFI/BIOS också. Dvs starta datorn och gå in i BIOS-setupen innan Windows laddar och vänta in 30 minuter. Många som har haft samma symptom har sett att problemet även inträffar i detta test.

För mig fanns iallafall problemet även i bios.

Skrivet av SAFA:

Inte så att du pillat med intel-magement-engine? Eller dess firmware blivit korrupt på nåt sätt.

Det ska tydligen kunna ge problemet att datorn stängs av efter 30 minuter.

https://puri.sm/learn/intel-me/333/

Detta kan absolut vara intressant, skulle gärna vilja testa!
Tror faktiskt jag har mitt gamla moderkort kvar i någon låda, men kommer tyvärr inte ha tid att gräva fram det i närtid...

Skrivet av Extremaz:

Hmmmmmm

Har haft lite mystiska problem med min dator (den vill inte starta). Ibland så drar den igång på första/andra knapptryckningen (på Power On på Chassit). Men ibland så kan jag få sitta och trycka upp mot 30min innan den hoppar igång. Brukar då också under den tiden dra ur usb kablen fram som blåser luft på mina externa diskar (om det hjälper XD, känns som det iallafall) och stänga av och på nätagget.

Känns som det är något lustigt "elfel". Brukar därför ha datorn igång rätt mkt så jag slipper sätta på den, har alltså inga nedstängnings problem, endast startproblem.

Låter som att du kanske har lite glappkontakt, förmodligen trasig startknapp eller kabel till knappen.
Prova att ta bort kabeln från moderkortet och kortslut pinnarna med en skrivmejsel istället .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det första testet jag hade gjort är att se om det inträffar i UEFI/BIOS också. Dvs starta datorn och gå in i BIOS-setupen innan Windows laddar och vänta in 30 minuter. Många som har haft samma symptom har sett att problemet även inträffar i detta test.

Jo precis har också påpekat detta och när han testade igår så skedde inte problemen i BIOS. Han installerade sedan om lite drivrutiner och kunde köra datorn i fyra timmar utan problem, förhoppningsvis löste det problemet.

Skrivet av FrazzorXx:

Hej.
Det slutade med att jag bytte moderkort och då upphörde problemen.

Det verkar vara den enda lösningen jag hittat på detta problem, som skrivet ovan verkar felet ha avhjälpts men vi får se.