Permalänk
Medlem

Köpråd - Ny dator för Linux

Hej!

Jag vill bygga en ny dator dedikerat för Linux system. Jag såg att där finns mycket information om speldatorer, men jag vill fokusera mer på dator för lite allt – konvertering av bilder, media, programmering, lite spel (väldigt lite) etc. Jag har inga stora behöv för gaming GPU från början (i framtiden kan upgradera om jag ser att det är värd), så integrerat grafik duger (eller?).

Min plan är:
https://pcpartpicker.com/list/z72PnH

Jag har SSD från gammal dator, så kanske i 1-2 år kan tänka att byta till något M.2.

Har någon enfarenhet med Linux och kan komma med bättre förslag för 5-6k SEK (ev. med grafikkort upp till 7k)? Kanske AMD (men här måste man köpa grafikkort om man väljer inte 2200g eller 2400g)?

Permalänk
Medlem

Kanske ett system baserat på Ryzen 5 2600X?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Nya Ryzen verkar ju riktigt trevlig för bildbehandling och liknande!

Vet inte hur Linux rullar på flerkärniga processorer, jag har bara en "vanlig" fyrkärnig i min burk.

Permalänk
Medlem

Ryzen 2600X verkar bra, jag kan betala mer, men som evirob skrev - jag vet inte hur bra det funkar. De är nya, kanske situation är lika som för 2200g och 2400g, att man behöver vänta för rätt kernel. Där finns inte så mycket mer än vad var gjort av phoronix.

Permalänk

Grafikkort som stöds bra är intels inbyggda, nvidias och amd rx 4- eller 500 serien och vega.
Äldre amd kort som 2- och 300 serien stöds också men vulkan stödet är experimentelt på dem och behöver aktiveras manuellt.

Jag har ett rx 480 kort i min dator och det är förmodligen onödigt bra för mig, jag har en 1080p 60Hz skärm. Inga problem att hålla över 60 fps på maxinställningarna i spelen jag spelar.

Det enda som inte fungerar just nu i linux med ryzen 2600x lär vara termometern som ger fel värden just nu.

@evirob:
Linux har stöd för tusentals kärnor.

Permalänk
Medlem

@Wkaz: Är du bara ute efter ett helt nytt system? Annars finns det rätt mycket 2-3 generationer bak i Intel ledet som du definitivt inte kommer ha några kompabilitetsproblem med.

Exempel är väl z87-97 med en i7 4770/4790k från gen4.
Z170 med i5 6500k, i7 6600k eller någon icke K modell i gen6.
Har ingen erfarenhet av gen7 och dom är nog inte värda andrahandspriset mot det systemet du valt i partpicker.

Val av K modell är mest pga överklockning, lite längre livslängd än en non-k* (inte bokstavligt överklockning förkortar livslängden såklart).

DDR3 är betydligt billigare än DDR4 idag, runda slängar 30-40% billigare för samma mängd och överlag är ddr3 10% under prestanda vid samma hastighet. RUNDA SLÄNGAR nu, tas med nypor av salt beroende på vart du köper nya.
Gen6 kan du också använda DDR3/L på en del moderkort.

Men iofs om svaret på första frågan är "Ja" så var informationen onödig

Lycka till iaf!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FattarNiInte:

@evirob:
Linux har stöd för tusentals kärnor.

Det är ingen slump att samtliga top 500 superdatorer i världen kör Linux.

Permalänk
Inaktiv

Värt att tänka på när du ska välja GPU är att Intel och AMD har utmärkta open source drivers, medan Nvidia tvingar folk att använda proprietära drivrutiner.

Permalänk
Medlem

@Slajm Jag tänkte att pga nya fina Intel 8th gen (i3-8100 och i5-8400) och ganska bra AMD (Ryzen 2200g) kan jag köpa en bra dator för en rimligt pris. Jag kollade begagnad marknad, men där måste man betala ungefär 5-7k SEK iaf. Så kanske först gång i livet kan jag betala för ny dator.

@anon78208 Påverkar det GPU, är de sämre eller det är mer frågan om opensource grejer och filozofi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wkaz:

@Brisse Påverkar det GPU, är de sämre eller det är mer frågan om opensource grejer och filozofi?

Både och, men skillnaden var större förr. För ett antal år sedan var det 'attans, du kör nvidia, då fungerar det inte' nästan.
I dagsläget skulle jag säga att det är hugget som stucket men att du bör välja AMD av två likvärdiga kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wkaz:

@Brisse Påverkar det GPU, är de sämre eller det är mer frågan om opensource grejer och filozofi?

Jag installerade Nvidia 390.48, CUDA 9.1 och cuDNN 7.1 för några veckor sedan, på två top-speccad HP Z640; fungerar ypperligt. (Båda kör Ubuntu 16.04.) Att köra proprietära drivrutiner ger oftast bättre prestanda, men kan vara lite bökigare att få att fungera.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av anon78208:

Värt att tänka på när du ska välja GPU är att Intel och AMD har utmärkta open source drivers, medan Nvidia tvingar folk att använda proprietära drivrutiner.

Fast det är ju inte sant, nouveau är förvisso inte lika bra som de proprietära drivrutinerna men dom existerar fortfarande om man vägrar köra Nvidias förkompilerade.

Skrivet av Kamouflage:

Både och, men skillnaden var större förr. För ett antal år sedan var det 'attans, du kör nvidia, då fungerar det inte' nästan.
I dagsläget skulle jag säga att det är hugget som stucket men att du bör välja AMD av två likvärdiga kort.

Jag skulle säga tvärt om, för ett antal år sedan så var det "attans, du kör AMD, då fungerar det inte".
AMD drivarna har definitivt blivit bättre men Nvidias drivare, om än deras egna, har fungerat utmärkt de senaste 10 åren.

Kör f.ö Ubuntu 18.04beta2 på Asus zenith extreme med 1950x och ett 1080 kort utan några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Värt att tänka på när du ska välja GPU är att Intel och AMD har utmärkta open source drivers, medan Nvidia tvingar folk att använda proprietära drivrutiner.

Stämmer, men det tråkiga är att vill du kunna köra beräkningar på grafikkortet så funkar Nvidias på de flesta linux-distar men AMD:s är riktigt jobbiga att få igång ifall du inte har nån av de supportade stora distarna. Så beror på vad du vill göra och vilken dist du vill köra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wkaz:

@Brisse Påverkar det GPU, är de sämre eller det är mer frågan om opensource grejer och filozofi?

Både och. Open source kommer färdiginstallerat och hålls uppdaterat av din distributions pakethanterare. Proprietära drivrutiner kan vara lite bökigare att installera, och kräver separata kernel-moduler som ibland kan vara inkompatibla med nya versioner av Linux-kerneln, medan open source drivers har komponenter inbyggda i kerneln vilket minskar risken för problem.

Skrivet av GLaDER:

Jag installerade Nvidia 390.48, CUDA 9.1 och cuDNN 7.1 för några veckor sedan, på två top-speccad HP Z640; fungerar ypperligt. (Båda kör Ubuntu 16.04.) Att köra proprietära drivrutiner ger oftast bättre prestanda, men kan vara lite bökigare att få att fungera.

Stämmer att det ger bättre prestanda i Nvidias fall. Stämmer inte om man talar om Intel eller AMD, vars open source drivers är professionellt utvecklade, regelbundet uppdaterade och presterar toppen.

Skrivet av the_weird:

Fast det är ju inte sant, nouveau är förvisso inte lika bra som de proprietära drivrutinerna men dom existerar fortfarande om man vägrar köra Nvidias förkompilerade.

Problemet är att Nvidia inte släppt upplåst firmware för nyare kort som t.ex. Pascal vilket gör Nouveau i princip oanvändbart på nyare kort. Ja, du kan få bild presenterad på skärmen, men nästan ingenting fungerar som det ska. T.ex. är GPU'n låst i sin lägsta möjliga klockfrekvens, och kan inte växla mellan olika power states.

Skrivet av SAFA:

Stämmer, men det tråkiga är att vill du kunna köra beräkningar på grafikkortet så funkar Nvidias på de flesta linux-distar men AMD:s är riktigt jobbiga att få igång ifall du inte har nån av de supportade stora distarna. Så beror på vad du vill göra och vilken dist du vill köra.

Kommer bli bättre med kernel 4.17 då AMDKFD blivit implementerat i mainline kernel. Då borde det bli enkelt att installera ROCm. Tyvärr fungerar det bara på någorlunda nya kort (typ Fury och nyare), så vill man ha OpenCL utöver det som finns i mesa på äldre AMD-kort måste man ha den halv-proprietära AMDGPU-PRO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_weird:

Fast det är ju inte sant, nouveau är förvisso inte lika bra som de proprietära drivrutinerna men dom existerar fortfarande om man vägrar köra Nvidias förkompilerade.

Jag skulle säga tvärt om, för ett antal år sedan så var det "attans, du kör AMD, då fungerar det inte".
AMD drivarna har definitivt blivit bättre men Nvidias drivare, om än deras egna, har fungerat utmärkt de senaste 10 åren.

Kör f.ö Ubuntu 18.04beta2 på Asus zenith extreme med 1950x och ett 1080 kort utan några problem.

Håller med, kommer ihåg när det var ATI innan AMD köpte korten, det var inte alltid så smidigt, bytte sedan till Nvidia och det funkade galant.

Permalänk
Skrivet av anon78208:

Problemet är att Nvidia inte släppt upplåst firmware för nyare kort som t.ex. Pascal vilket gör Nouveau i princip oanvändbart på nyare kort. Ja, du kan få bild presenterad på skärmen, men nästan ingenting fungerar som det ska. T.ex. är GPU'n låst i sin lägsta möjliga klockfrekvens, och kan inte växla mellan olika power states.

Fast för att märka ord så skrev du "Värt att tänka på när du ska välja GPU är att Intel och AMD har utmärkta open source drivers, medan Nvidia tvingar folk att använda proprietära drivrutiner." och det påståendet är ju falskt ;).
Att det sen inte är vidare smart att köra på Nouveau drivarna är en annan diskussion. EDIT: Det är samma diskussion men snarare en tolkning av vad som krävs för att en drivrutin ska räknas som "fungerande".
I min värld räcker det ofta rätt långt med "visar bild i korrekt upplösning", speciellt på linux som är långt ifrån goto-plattformen för spel.
Så, drivrutin efter användningsområde och vill man spela tunga titlar där maximalt hårdvarustöd är önskvärt så är chansen stor att man redan har icke open-source spel på maskinen och då är detta en icke-fråga.

Sen förstår jag inte riktigt problemet med att köra Nvidias proprietära drivrutiner förutom för open-source puristerna där jag förstår att det svider ordentligt.
Det hade varit en helt annan grej om du bara kunde köra dom på distron XX med kernel XX och xorg XX men det funkar ju mer eller mindre överallt.

OT: Stödet för hårdvara är idag såpass bra att du iprincip kan välja vilken hårdvara som helst och få det att fungera (bleeding edge kan vara lite si och så men inget som brukar ta längre än några månader att få bukt på).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the_weird:

Fast för att märka ord så skrev du "Värt att tänka på när du ska välja GPU är att Intel och AMD har utmärkta open source drivers, medan Nvidia tvingar folk att använda proprietära drivrutiner." och det påståendet är ju falskt.

Nouveau är ett hobbyprojekt. Faktum är att Nvidia är ett FOSS-fientligt företag som aktivt försöker sätta käppar i hjulen för Nouveau och open source som helhet. Är det inte att tvinga deras kunder till att använda proprietär mjukvara? De kanske inte lyckas fullt ut med att tvinga, men tro mig, de försöker.

Permalänk

@anon78208: Ok, men här lyser det ju igenom att det är lite av en ideologisk åsikt från din sida.
Jag har definitivt inga problem med det men personligen är det inte en stor grej.
Fullt medveten om att Nouveau är 100% reverse engineering från ett par tappra eldsjälar och inte är i närheten av AMD med tanke på att där finns ett aktivt stöd från producenten.
Men.
Min lista över saker jag bryr mig om är inte hurvida Nvidia bedriver sin verksamhet med allmänhetens bästa i fokus utan är vad jag får för upplevelse för mina pengar och i detta fallet så är det full acceptabelt för min del att köra deras drivrutiner (även om jag länge körde Nouveau för att jag bara behövde bild).

Permalänk
Inaktiv

@the_weird: Det är helt okej, men jag tycker det är värt att nämna iallafall. Kanske bryr sig trådskaparen, kanske inte, men jag tycker iallafall det är värt att ta upp.