Permalänk
Medlem

Stöder min processor 64 b?

Har en dator (gammal) med processor Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU P8600 @ 2.40GHz, 2401 Mhz, 2 kärnor, 2 logiska processorer. Kör idag ett 32 bitars windows. Stöder denna processor 64 bitars system?

Permalänk
Medlem

Ja, det är en 64-bitars processor, se Intels spec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertilB:

Har en dator (gammal) med processor Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU P8600 @ 2.40GHz, 2401 Mhz, 2 kärnor, 2 logiska processorer. Kör idag ett 32 bitars windows. Stöder denna processor 64 bitars system?

Jag kollade upp processorn på Intel's sida, och det korta svaret är "Yes". Du kan själv kika här.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

@perost: Tack för snabbt svar. Anledningen till min fråga är att jag har Vista 32 bit och vill uppgradera till Windows 7 64 bit. Du eller någon kanske kan tipsa om var jag kan köpa en Windows 7 Home Premium sv 64 bit på DVD? Jag är inte tillräckligt händig för att hantera mjukvara som kommer nedladdad, så jag tar extra kostnaden för en DVD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertilB:

Du eller någon kanske kan tipsa om var jag kan köpa en Windows 7 Home Premium sv 64 bit på DVD?

Microsoft slutade sälja nya licenser för Windows 7 i slutet av 2014 (med visst undantag för Professional som de fortfarande säljer till företag). Och jag kan inte hitta någon butik som fortfarande har kvar något exemplar i lager, så du får nog leta begagnat om du ska få tag på en DVD.

Tänk bara på att det är ett nästan 10 år gammalt OS nu, och Microsoft kommer sluta med säkerhetsuppdateringar om lite mindre än två år. Så ska du köpa en ny licens kan det vara läge att fundera på Windows 10 istället. Det enda problemet är väl kanske att det kan vara lite si och så med drivrutiner till en gammal laptop.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BertilB:

@perost: Tack för snabbt svar. Anledningen till min fråga är att jag har Vista 32 bit och vill uppgradera till Windows 7 64 bit. Du eller någon kanske kan tipsa om var jag kan köpa en Windows 7 Home Premium sv 64 bit på DVD? Jag är inte tillräckligt händig för att hantera mjukvara som kommer nedladdad, så jag tar extra kostnaden för en DVD.

Det blir nog omöjligt, som påtalats så slutade dvd versionerna sälja för några år sen. Sen har ju Windows 7 bara officiellt stöd fram till 2020.

Installationsmedium får du tag på antingen via Microsoft själva eller ett tredje parts program t.ex Microsoft Windows and Office ISO Download Tool har använt det själv några problem.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@perost: Jag kanske skall ta W 8 i stället? Det kommer väl att stödjas av Microsoft längre? Vet du något?

Permalänk
Avstängd

@BertilB: varför win8? ta det senaste.

Permalänk

din win7-nyckel lär passa på win10.
Ladda ner en lämplig ISO direkt från Microsoft med detta verktyg:
https://www.heidoc.net/joomla/technology-science/microsoft/67...

Permalänk
Medlem

Windows 10 finns på t.ex webhallen både på dvd och usb.
Minimum kravet för w10 är :

Processor: 1 GHz processor eller snabbare, eller SoC
RAM: 1 GB för 32-bitar eller 2 GB för 64-bitar
Hårddiskutrymme: 16 GB för 32-bitars OS eller 20 GB för 64-bitars OS
Grafikkort: DirectX 9 eller senare med WDDM 1.0-drivrutin
Bildskärm: 800 × 600

Klarar burken av det så är mitt tips att du kör på win10

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Windows 10 finns på t.ex webhallen både på dvd och usb.
Minimum kravet för w10 är :

Processor: 1 GHz processor eller snabbare, eller SoC
RAM: 1 GB för 32-bitar eller 2 GB för 64-bitar
Hårddiskutrymme: 16 GB för 32-bitars OS eller 20 GB för 64-bitars OS
Grafikkort: DirectX 9 eller senare med WDDM 1.0-drivrutin
Bildskärm: 800 × 600

Klarar burken av det så är mitt tips att du kör på win10

Systemkraven är väldigt väldigt väldigt sällan problemet med att köra nyare Windows. Det är nästan alltid en fråga om drivrutiner. Finns det inte drivrutiner som fungerar i Windows 10 för viktigare saker som ljud, nätverk eller liknande blir det hela en väldigt tråkig historia.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Systemkraven är väldigt väldigt väldigt sällan problemet med att köra nyare Windows. Det är nästan alltid en fråga om drivrutiner. Finns det inte drivrutiner som fungerar i Windows 10 för viktigare saker som ljud, nätverk eller liknande blir det hela en väldigt tråkig historia.

Där har du en bra poäng som jag faktiskt inte tänkte på

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertilB:

@perost: Jag kanske skall ta W 8 i stället? Det kommer väl att stödjas av Microsoft längre? Vet du något?

Installera Windows 10. Du kan använda din Windows 7 nyckel för att aktivera den.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Min egen laptop fungerar från samma tidsperiod fungerar helt okej ihop med Windows 10. Enda drivrutinen som saknas är för touchpaden, så multitouch fungerar inte. Sedan skulle jag rekommendera att investera i en SSD också, den mängd uppdateringar som kommer till Windows 10 kan ta ganska länge att installera om du har en gammal sliten mekanisk hårddisk.

I första hand rekommenderar jag dock Linux till en så gammal maskin,

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertilB:

@perost: Tack för snabbt svar. Anledningen till min fråga är att jag har Vista 32 bit och vill uppgradera till Windows 7 64 bit. Du eller någon kanske kan tipsa om var jag kan köpa en Windows 7 Home Premium sv 64 bit på DVD? Jag är inte tillräckligt händig för att hantera mjukvara som kommer nedladdad, så jag tar extra kostnaden för en DVD.

Flikar in att ett 64bits operativ både kräver mer internminne och är tyngre att köra.
Ingenting man märker på en nyare dator, men på en gammal så gör det skillnad.
Om du inte måste ha mer än 4GB minne eller köra program som kräver 64bits Windows är 32bit ett bättre val.

Permalänk
Medlem

På en gammal dator med lite RAM kan det faktiskt vara märkbart att använda Readyboost

Permalänk
Medlem

Om du nu kommer betala dvd-"skatten" så landar du på över 1000 kr för vilket du kan få en begagnad dator med windows 10 som har bättre spec än det du har idag. Kan vara värt att betänka