Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

4K TV till PS4 Pro (maxtak kring 8k)

Hej,

Det är så att jag funderat på att skaffa en TV nu när jag flyttar ut och har en plan på att skaffa PS4 pro som denna ska användas till. Senast jag ägde en TV hade jag en tjocktv .... Kollat runt lite men det verkar finnas en djungel av modeller, flertal från samma tillverkare med i princip samma specifikationer men ändå olika "referensnummer"!?! Sedan med uppdaterings frekvensen, är det 60hz som gäller för gaming eller fungerar 50hz lika bra? Har även en Asus PG279Q (27") till datorn som kan användas i nödfall...

Funderat lite på Sony XE8505 som verkar hyfsad, finns det bättre alternativ inom prisramen? Kan ju även tänka mig XE9005 om priset sjunker ner till strax över 8k. De verkar ju vara 2017 års modell så jag antar att dessa är mer prisvärda än när de kommande modellerna släpps?

Lite övrig info:

• Kommer endast att användas till PS4 Pro och diverse streaming (lär inte kräva särskilt mycket)

• 4K känns som ett rimligt krav, vad jag hört så stödjer inte särskilt många spel HDR (?)

• 55" till 65"

• Omkring 8k budget (gör inget om det kostar mindre givetvis)

Tacksam för svar!

tillägg
Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Ca11mero: Frekvenserna som anges har inte betydelse och hur du tolkar "referensnummer" går jag igenom i introduktionen till TV-apparater, sammanfattar i teknikgenomgången samt de individuella modellserierna. Finns länkade i introduktionen.

XE9005 är annars en bättre modell än XE8505

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Laxpudding:

@Ca11mero: Frekvenserna som anges har inte betydelse och hur du tolkar "referensnummer" går jag igenom i introduktionen till TV-apparater, sammanfattar i teknikgenomgången samt de individuella modellserierna. Finns länkade i introduktionen.

XE9005 är annars en bättre modell än XE8505

Tackar! Listade ut det mesta på egen hand men när man väl börja söka runt så verkar olika modeller heta olika beroende på om det är europa eller usa. Expempelvis XE9005 heter X9005E och andra tillverkare har egna blandningar.

Vad tycker du är en bra tv för 8k? XE9005E är för dyr i dagsläget, hade den kostat omkring 8k hade jag köpt.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Ca11mero: Jag har inte koll på priserna, de ändras hela tiden. Men i denna artikel sammanfattar jag vilken kategori och karaktär varje modellserie har https://www.sweclockers.com/artikel/24802-produktgenomgang-av...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2008

@Ca11mero: Tja, jag har en xe-8505. Känns riktigt bra när det kommer till bild och ps4 (bra uppskattning till 4K). Trevligt med Android TV. Jag hade dock gått på en 9005 för att få local dimming. Vill minnas att Digital Foundry gav 9005 "årets gaming TV".
Ett tips är att köra med Android TV appen för fjärrkontrollen är kass.

Stationär: Corsair 460X RGB, i7 6700K @ 4,6 Ghz, Asus Maximus VIII Gene/mATX, Noctua D15, Corsair LPX 32GB@3000MhzCL15, ASUS GTX 1080ti OC, Kingston HyperX SSD 120GB, Samsung 840 EVO 250GB, Samsung 850 EVO 500 GB, Samsung 960 EVO 1TB, Corsair RM650x.
Skärm: ASUS PG348Q
Surfplatta: HTC Nexus 9 Bärbar dator: ASUS UX302LG

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Laxpudding:

@Ca11mero: Jag har inte koll på priserna, de ändras hela tiden. Men i denna artikel sammanfattar jag vilken kategori och karaktär varje modellserie har https://www.sweclockers.com/artikel/24802-produktgenomgang-av...

Tack ska kolla in din länk! Priset för XE8505 ligger på 8000kr, XE9005 kostar 10000kr, hade sistnämnda legat på 8500kr ungefär hade jag köpt. Har dock lagt in den på bevakningar genom prisjakt så jag kommer att få mail om den sjunker i pris.

Skrivet av Markusas:

@Ca11mero: Tja, jag har en xe-8505. Känns riktigt bra när det kommer till bild och ps4 (bra uppskattning till 4K). Trevligt med Android TV. Jag hade dock gått på en 9005 för att få local dimming. Vill minnas att Digital Foundry gav 9005 "årets gaming TV".
Ett tips är att köra med Android TV appen för fjärrkontrollen är kass.

Alright! Bra tips med fjärren, kommer den sjunka mer i pris innan den fasas ut så kommer jag i så fall att köpa den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Laxpudding:

Nu har jag sett igenom videos (kanon ) och även läst på lite mer om det hela. Såg då att det även fanns en modell som heter UE55MU7005 från Samsung som verkar intressant. Finns det någon större skillnad jämfört med XE9005 från Sony i praktiken? Både verkar ligga i motsvarande serie, den från Samsung är omkring en tusenlapp eller mer billigare, men Sonyn verkar generellt fått bättre omdöme på de reviews jag läst på Rtings.com och på övriga sidor.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Ca11mero: Yes, det är skillnad. Kolla sammanfattningen jag länkade till där olika modeller klassificeras, som "toppklass" etc.

För att finna Samsungs motsvarighet till XE90-serien behöver du kliva upp till Samsungs Q-serie. MU-serien är enklare där skillnaden främst handlar om HDR-kapaciteten som inte alls är lika utvecklad hos MU-serien.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Laxpudding:

@Ca11mero: Yes, det är skillnad. Kolla sammanfattningen jag länkade till där olika modeller klassificeras, som "toppklass" etc.

För att finna Samsungs motsvarighet till XE90-serien behöver du kliva upp till Samsungs Q-serie. MU-serien är enklare där skillnaden främst handlar om HDR-kapaciteten som inte alls är lika utvecklad hos MU-serien.

Ah I see. Tror det var för att jag läste någonstans att KS-modellerna ersatts med MU-modellerna, du nämnde något om det i videon i länken du gav mig tror jag

Nu kanske det är för mycket begärt, men rent krasst... finns det fler modeller som är något att ha endast för gaming? Omkring 2/3 av alla spel verkar ju dessutom inte hantera 4k HDR. Sedan undrar jag ju även om du tror att priserna kommer sjunka ytterligare innan de fasas ut för 2018 års modeller?