Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2017

Linux; kommandot top

Hej.
Försöker lösa en grej, men får det inte att fungera.
Har en uppgift som går ut på att ha två kommandoskal öppna; i terminal 1 har jag nano igång med några textrader, och nano ska sparas i en tillfällig fil och avslutas från terminal 2 med kommandot top.
Får det att fungera med kommandot kill, men med top går det inte alls.
När jag kör top i terminal 2 får jag heller inte upp PID för nano i terminal 1. Ska jag kunna se alla processer som är igång även om dom körs från andra terminalen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Ja. Du ser alla processer dock så nano kan vara svår att se då den knappast gör något väsen av sig.
u för att göra användarfilter är användbart

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Okt 2010

@sabinary:

Top ska kunna visa processer som finns i andra terminaler ja. Även processer som körs av andra användare.

Vilken distro kör du?
Är detta en uppgift från någon skola? Isf kan jag ge dig hintar om lösning, men inte hela.

Det är iallafall ungefär samma princip som kill kommandot.
Finns väl beskrivet i man pages. Man page för top går att hitta här eller via kommandot 'man top' i terminal.

Mvh
Mattias

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2017

@Mayth:

Jag kör Debian.
Stämmer, en uppgift i skolan. Är självklart ute efter att förstå, inte få uppgiften löst åt mig
När jag är inne i top har jag även provat att trycka k och sedan PID för nano, går jag sedan till terminal 1 står nano som stoppad.
När jag provar att stänga ner en webbläsare står det terminated, så jag tar det som att nano inte alls stängts ner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

@sabinary: Att bara köra kill eller trycka k i top kommer skicka SIGTERM-signalen till programmet, vilket säger åt programmet att stänga av sig självt. Eventuella meddelanden som skrivs ut i terminalen kommer med andra ord från det dödade programmet, och kommer därför vara olika beroende på vilket program du dödar.

Notera också att du måste trycka enter två gånger efter att du matat in PID i top, en gång för att avsluta inmatningen och en gång för att bekräfta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2017

@perost: aha okej! Ska lägga på minnet att det kan stå olika saker.

Är helt med på att jag måste trycka enter två gånger, men när jag kör ps i terminal 1 så ligger nano fortfarande kvar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av sabinary:

Är helt med på att jag måste trycka enter två gånger, men när jag kör ps i terminal 1 så ligger nano fortfarande kvar.

Underligt, när jag dödar nano via top så skriver nano ut "Received SIGHUP or SIGTERM" i terminalen och stänger ner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2017

@perost: Jag kör dock med virtualbox, men det borde väl inte påverka en sån sak?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av sabinary:

@perost: Jag kör dock med virtualbox, men det borde väl inte påverka en sån sak?

Nej, VirtualBox ska inte kunna påverka det på något sätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2017

Nu så gick det. Hade nano i bakgrunden tidigare när jag provade, trodde inte det skulle ha någon betydelse.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Okt 2010

@sabinary:

Helt rätt inställning till det! Och för att svara på nästa meddelande. Det har inverkan på det sättet att du har 2 processer igång.

Har du 3 terminaler öppna. I 2 av dem har du nano igång. I det tredje så kör du t.ex:

ps -ef | grep -i nano

Den kommer lista 2 nano processer samt det grep kommando som du precis pipade output från 'ps -ef' till. Bör bli väldigt likt detta:

#➤ [~] ps -ef | grep -i nano user 10182 8127 0 20:28 pts/1 00:00:00 nano user 10184 10142 0 20:28 pts/3 00:00:00 nano user 10187 4774 0 20:28 pts/2 00:00:00 grep -i nano

Hoppas att det förklarar det för dig.

Mvh
Mattias