Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av vinylsamlaren:

Hur kan företag som säljer på Tradera vars produkter levereras direkt från Kina garantera att jag som säljare inte åker på Postnords ockeravgift?

Här är ett företag som säger i sin objektbeskrivning:

Vi erbjuder Kinashopping helt utan avgifter från Postnord.
De nya importreglerna som gäller från och med 1 mars för paket från Kina påverkar inte dig om du handlar av oss. Vi sköter införsel av paket, moms m.m. Det pris som står på Tradera och ev.fraktavgift är slutpriset. Du behöver inte oroa dig för att behöva betala något extra.
Leveransen av din order sker från vårt lager i Kina. Vi tar hand om allt och ser till att varan levereras hem till dig.
Beräknad leveranstid är ca 10-25 arbetsdagar.

Länk till objektet på Tradera

Förutsatt naturligtvis att inte varan FÖRST skickas till det svenska företaget som i sin tur skickar den vidare till mig!? Men de skriver ju uttryckligen att Leveransen av din order sker från vårt lager i Kina. Vi tar hand om allt och ser till att varan levereras hem till dig!!???

Ficklampan säljs ju vanligtvis för minst ett par hundra kronor i Sverige och företaget tar SEK 123.- + SEK 19.- i porto. Verkar märkligt om Postnords minimiavgift är SEK 75.- ?

De kan tulldeklarera på egen hand och på så sätt slippa avgiften från PostNord.

Mjölnir: AMD Ryzen 5 2400G | Gigabyte GA-AB350N | Crucial Ballistix Sport 8GB | Sapphire RX 580 8GB NITRO+ | IKEA Knagglig
Server: Intel i7-2600 | ASRock Z68 Fatal1ty (defekt men bootar) | Corsair XMS 32GB | Sapphire HD 5850 1GB | NZXT Switch 810

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018
Skrivet av vinylsamlaren:

Hur kan företag som säljer på Tradera vars produkter levereras direkt från Kina garantera att jag som säljare inte åker på Postnords ockeravgift?

Det kan ju vara så att de bluffar, men i så fall skulle de väl ha fler negativa omdömen. Det går också att skicka på så vis att avsändaren betalar moms+avgift istället för att mottagaren gör det, men då har man inte längre lika många fraktsätt att välja mellan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2010

Skrev precis detta till Skatteverkets facebook sida. Ska bli intressant att se vad de svarar.
Hej!
Jag har ett företag som handlar mycket från utlandet. Efter att postnord blev tullombud så hanterar de mina tull deklarationer. För detta så betalar jag de en hanteringsavgift på 75 eller 125kr. Jag betalar med kort på deras hemsida. Men jag får varken kvitto eller ordersbekräftelse på min betalning.

Efter ett samtal med Postnord. Så säger de att jag måste själv ringa de och fråga efter ett kvitto varje gång. Det kanske är hållbart för en privatperson men för mig som får flera paket är detta oacceptabelt. Trodde att ett svensktregistrerat företag alltid måste erbjuda kvitto eller åtminstone skicka en ordersbekräftelse?

Eller gäller inte reglerna för alla?

Detta gäller inte enbart mig utan alla 200 000 personer som har postnord som tullombud. 200 000 betalningar där ingen får bekräftelse eller kvitto? Är det tillräckligt intressant för er?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001

@OnlyCasanova: Varför betalar du inte själv in momsen? Egentligen ska du betala 220 kr exkl moms för varje paket som företag, så varför du vill använda de som tullombud vet jag inte heller.

Det gäller sedan tidigare att företag inte får någon faktura/något underlag utan att be om den/det, se https://www.postnord.se/foretag/ta-emot/hamta-forsandelse/fra...

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/pressmeddelande...

Elsäkerhetsverket har undersökt USB-laddare som köpts in genom så kallad privatimport, i det här fallet genom webbplatsen Wish.

- De 10 laddarna klarade inte ens baskraven för säkerhet. Sex av laddarna uppfyller inte kravet på brandbeständighet, utan brinner upp i sin helhet. Ingen laddare klarar kravet på isolationsavstånd. Sex av laddarna har inget isolationsavstånd alls mer än lacken på ledarna och resterande ligger alla kring eller under en halv millimeter, kravet är minst 4 millimeter, säger Mikael Carlson, teknisk expert vid Elsäkerhetsverket.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2010

@Petterk: Hej! Har precis börjat att importera så är ganska ny på den fronten. Vart hittar du info kring detta med 220kr? Jag vet att jag kan tulldeklarera själv men av tullverkets hemsida uppfattade jag det som en lång process. Så jag tänkte om postnord kan göra det åt mig så kan jag betala de hanteringsavgiften.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av OnlyCasanova:

@Petterk: Hej! Har precis börjat att importera så är ganska ny på den fronten. Vart hittar du info kring detta med 220kr? Jag vet att jag kan tulldeklarera själv men av tullverkets hemsida uppfattade jag det som en lång process. Så jag tänkte om postnord kan göra det åt mig så kan jag betala de hanteringsavgiften.

PostNords hemsida, samma sida som jag länkade.

PostNord kan vara tullombud, men du kan också använda dig av annan firma för det om du behöver hjälp. Även om någon sköter importdeklarationen åt dig kan det vara bra att ha tullkredit själv och redovisa momsen direkt i momsdeklarationen istället, behöver du hjälp med den biten får du kontakta din revisor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sektor 001
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av -=Mr_B=-:

Låter spännande. Pengarna vi pratar om här dock, de 75:-, går inte till staten, så jag vet inte riktigt vad du menar här i heller..

Det vore la lite väl ironiskt om inte Postnord betalar skatt dock.

Men inget förvånar längre. Kan ju säkert hända att momshanteringen sker i Irland..

Skickades från m.sweclockers.com

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av AndreaX:

Det vore la lite väl ironiskt om inte Postnord betalar skatt dock.

Men inget förvånar längre. Kan ju säkert hända att momshanteringen sker i Irland..

Man betalar bara skatt på vinst. Eftersom PostNord inte går med vinst, betalar man inte heller någon skatt. Och även om man gick med vinst, är det pengar som ska täcka deras kostnader för verksamheten. Bara momsen på avgiften, samt skatt på vinsten, går till staten.

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.