Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Exempel på ett par denon men det är ju ingen större skillnad emellan dom.

Tack, kabeln på mina lurar började snurra upp sig och jag fixade det så den blev hyfast rak igen men nu känns den riktigt styv och jag känner små knutar i kabeln, (rädd att den ska gå av) den känns inte lika mjuk som innan alltså. Det är delen av kabeln som sitter närmast lurarna. Svårt att förklara men. Finns det nåt man kan göra för att få bort dom här små knutarna och få den jämn och fin som den ska vara? Nån som har nå tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av weew:

Tack, kabeln på mina lurar började snurra upp sig och jag fixade det så den blev hyfast rak igen men nu känns den riktigt styv och jag känner små knutar i kabeln, (rädd att den ska gå av) den känns inte lika mjuk som innan alltså. Det är delen av kabeln som sitter närmast lurarna. Svårt att förklara men. Finns det nåt man kan göra för att få bort dom här små knutarna och få den jämn och fin som den ska vara? Nån som har nå tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Det bästa är nog att byta kabel. Det är ju fina lurar så det vore dumt om dom förvandlades till en dyr pappersvikt

Permalänk
Medlem

Aune s6/s7 på massdrop:
https://www.massdrop.com/buy/aune-s7-balanced-headphone-amp#d...

Några åsikter? $400 per st eller $750 för båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Låter inte alls bra det, har du möjlighet att koppla datorn till ett jordat uttag? Om det är en stationär dator då.

Lyckades gräva upp tillräckligt många jordade skarvsladdar för att jorda datorn, dock så är det fortfarande oljud kvar, detta då jag även använder USB-sladd med ferritkärna. Inga oljud alls om jag kopplar allt genom min laptop.

Borde inte detta problem lösa sig om jag fixar en DAC med extern strömförsöjning?

Permalänk
Skrivet av pid1:

Lyckades gräva upp tillräckligt många jordade skarvsladdar för att jorda datorn, dock så är det fortfarande oljud kvar, detta då jag även använder USB-sladd med ferritkärna. Inga oljud alls om jag kopplar allt genom min laptop.

Borde inte detta problem lösa sig om jag fixar en DAC med extern strömförsöjning?

Knepigt..Ett alternativ skulle vara att prova med ett nytt usb-kort som går på pci..Men det kanske är dags att börja kolla på något nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Knepigt..Ett alternativ skulle vara att prova med ett nytt usb-kort som går på pci..Men det kanske är dags att börja kolla på något nytt?

Jag har inga lediga PCI-slots, så det är nog lika bra att leta efter något nytt.

Är en Schiit Modi 2 ett säkert val månntro?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pid1:

Jag har inga lediga PCI-slots, så det är nog lika bra att leta efter något nytt.

Är en Schiit Modi 2 ett säkert val månntro?

Aj aj, svårlöst problem. Men jag har en Modi2 och inga störningar från den alls. Men hade inte problem med min Fiio E10, modellen före E10K. Just det, min förra dator krånglade med USB portarna, så pass att allt gick som sirap. Men hade inte ljudstörningar utan enheten tappades mitt i musiken då och då.

Permalänk
Medlem

Köpte ett par Sennheiser Momentum (over ear) för 400kr. Hoppas det inte var pengar i sjön

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Clibben:

Köpte ett par Sennheiser Momentum (over ear) för 400kr. Hoppas det inte var pengar i sjön

Skickades från m.sweclockers.com

Helt ok lurar, bara de inte är slitna som i slutspelade.

Permalänk

Hur bra är Marantz HD Dac-1 i jämförelse med nyare DAC:ar?

Tänkte först köpa en Modi 2 / Magni 3 från schiit-europe och det blir närmare 3000 spänn. Rent ljudmässigt verkar den setupen duga åt HD600 men har läst om några problem (tveksam QC, USB-missljud, finns aldrig i lager, etc). Har en vän som kan tänkas sälja mig sin Marantz HD Dac-1 till ett schyst pris. Skulle helst inte köpa något sådant begagnat men eftersom jag känner honom väl så litar jag på att den är i fint skick.

Frågan är hur bra CS4398 är i jämförelse med AKM AK4490-chippet som sitter i Modi 2:n t.ex? Har läst att Marantzen har ljud av det varmare slaget och det låter inte särskilt lockande Stämmer det?

mvh Lennart Wegner

Permalänk
Medlem

Nu är inte jag nån hörlursgalning precis, men jag letar efter lite bättre ljud än vad QH-90 kan erbjuda, och det är de bästa jag haft hittills. De börjar dock ge upp och jag känner att det finns mer att hämta. Har funderat på DT770 i kombination med Fiio E10K, är det värt?

Runt 2k för paketet är väl min budget, tar tacksamt emot tips från er som kan, föredrar slutna hörlurar!

Visa signatur

Jag har en dator, den duger väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockiboiii:

Hur bra är Marantz HD Dac-1 i jämförelse med nyare DAC:ar?

Tänkte först köpa en Modi 2 / Magni 3 från schiit-europe och det blir närmare 3000 spänn. Rent ljudmässigt verkar den setupen duga åt HD600 men har läst om några problem (tveksam QC, USB-missljud, finns aldrig i lager, etc). Har en vän som kan tänkas sälja mig sin Marantz HD Dac-1 till ett schyst pris. Skulle helst inte köpa något sådant begagnat men eftersom jag känner honom väl så litar jag på att den är i fint skick.

Frågan är hur bra CS4398 är i jämförelse med AKM AK4490-chippet som sitter i Modi 2:n t.ex? Har läst att Marantzen har ljud av det varmare slaget och det låter inte särskilt lockande Stämmer det?

mvh Lennart Wegner

Det är ju en preferensfråga. Jag gillar själv varmare signatur till HD600-serien och tyckte de lät väldigt tråkigt med Schiit Modi/Magni men vet att det finns oräkneliga som gillar kombon. Kan du inte testa den innan du köper?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Cdon har 40% på allt från Beyerdynamic med koden xYbhofSd. Bl.a bra pris på Amiron Home.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Det är ju en preferensfråga. Jag gillar själv varmare signatur till HD600-serien och tyckte de lät väldigt tråkigt med Schiit Modi/Magni men vet att det finns oräkneliga som gillar kombon. Kan du inte testa den innan du köper?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade bytt fiion mot en Korg DS-dac 100m istället.. Samma pris just nu och du får en mycket bättre enhet utan kvalitetsproblem som drabbat många E10k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Cdon har 40% på allt från Beyerdynamic med koden xYbhofSd. Bl.a bra pris på Amiron Home.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset. Verkar gått åt rätt fort ser det ut som. Trist att man inte kan lägga beställningar när varan inte finns i lager men det är väl just av denna anledning skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

STAX

Så, hemma till slut. Det har varit en resa innan jag kom fram till Stax.

Jag har gått igenom ett antal AT-modeller det senaste halvåret:
- MSR7
- MSR7SE
- R70x
- ATH A990Z
- ATH A1000Z
- ATH A2000Z

Favoriterna har varit R70x och A2000Z. Men jag har alltid varit nyfiken på elektrostater och på High End mässan tidigare i år så hade Audio Concept hela L-serien för provlyssning. Då provade jag L300, L500 och L700 mot förstärkaren SRM-006tS.

Stax-ljudet är beroendeframkallande och jag har nu skaffat en egen setup med SR-L700 och SRM-007tII.

Ljudet är oerhört detaljerat, transparent och luftigt. Mellanregister och bas låter fylligt. Dynamiska lurar som Elear och X2 kan slå hårdare än Stax, men på bekostnad av så många andra kvaliteter att det inte är värt det för min del.

Eftersom den här anläggningen låter så rent, så får man vara lite försiktig med volymreglaget, det är lätt att råka vrida upp lite för mycket. Plötsligt sitter man där med ett nöjt flin och spräckt trumhinna.

Jag har uppskattat mina Audio Technica lurar mycket och på lite olika sätt. Styrkan hos R70x är i mitt tycke att de har ett välbalanserat och neutralt ljud, styrkan hos A2000Z är detaljerna i ljudet och förmågan att placera ut instrumenten i ljudbilden. L700 kombinerar det bästa hos båda de här lurarna, men i jämförelse så får de ljudet från R70x att låta dovt och tråkigt och från A2000Z låter det plötslig tunt och instängt.

Formulering
Permalänk
Medlem

Vad tycker folket om beyerdynamic dt1990 pro? Har köpt ett par audio technica ath a1000x, men funderar på att byta till beyerdynamics. Undrar dock om någon testat respektive hörlurar och har några åsikter. Jag ska driva de med en schiit valhalla 2 och en modi 2/odac.

Permalänk
Skrivet av Marinlik:

Ska förhoppningsvis till New York i påsk och då ska jag dra till bhphotoaudio då de har en lång radda med med hörlurar bredvid varandra som man kan prova. Som det ser ut nu så ligger det mellan akg 701 och grado rs2/1. Det viktiga är att jag gillar ljudet och inte att den ena ser bättre ut på en graf. Så jag kommer att gå efter vad jag hör och om jag saknar bas i k701 så kommer jag inte att ta dom för att en graf gillar dom mer. Om k701 har tyngden i ljudet för att verkligen göra Iommis gitarr rättvisa så kommer jag att ta dom, om de inte har det så tar jag troligtvis grado som jag vet är bra för rock.

Jag har ett par akg701 och det var mina favorit lurar i den prisklassen tills jag köpte Philips Fidelio X2, och omg vilket fylligare ljud dom ger, utan att tappa på klarheten i ljudet. När jag kopplar in mina akg701 igen så låter dom burkigt.

Köpte mina Philips Fidelio X2 på black friday för 990 kr, vilket är ett kap, dom brukar alltid sjunka i pris på black friday.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Jag har ett par akg701 och det var mina favorit lurar i den prisklassen tills jag köpte Philips Fidelio X2, och omg vilket fylligare ljud dom ger, utan att tappa på klarheten i ljudet. När jag kopplar in mina akg701 igen så låter dom burkigt.

Köpte mina Philips Fidelio X2 på black friday för 990 kr, vilket är ett kap, dom brukar alltid sjunka i pris på black friday.

K701 och burkigt i samma mening...Inte ofta man ser det inte

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

K701 och burkigt i samma mening...Inte ofta man ser det inte

Dom är för analytiska, dom spelar inte med glädje. Klarheten/soundstagen är det bästa man kan få, men det låter inte alltid som musik. Dom har ett tråkigt kantigt (burkigt) ljud. Diskanten är lite för hård och rak. akg 701 passar till musik med inte allt för mycket bas, sången tar akg 701 fram helt otroligt, men instrumenten låter lite hårda.

Har lyssnat på massor med lurar i prisklassen 1000-5000 och inga slår mina Philips Fidelio X2, dom är helt klart overall best.

Sitter just nu och jämför Bruce Springsteen - Badlands och instrumenten klingar för metalliskt i mina akg701, medans x2 spelar med värme+ soundstage och med enormt mycket mer tryck utan att göra det minsta avkall på klarheten i ljudet. Basen är mycket bra för att vara öppna lurar också.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Dom är för analytiska, dom spelar inte med glädje. Klarheten/soundstagen är det bästa man kan få, men det låter inte alltid som musik. Dom har ett tråkigt kantigt (burkigt) ljud. Diskanten är lite för hård och rak. akg 701 passar till musik med inte allt för mycket bas, sången tar akg 701 fram helt otroligt, men instrumenten låter lite hårda.

Har lyssnat på massor med lurar i prisklassen 1000-5000 och inga slår mina Philips Fidelio X2, dom är helt klart overall best.

Sitter just nu och jämför Bruce Springsteen - Badlands och instrumenten klingar för metalliskt i mina akg701, medans x2 spelar med värme+ soundstage och med enormt mycket mer tryck utan att göra det minsta avkall på klarheten i ljudet. Basen är mycket bra för att vara öppna lurar också.

Vad har du parat ihop dina X2or med?
Eller kör du dem direkt i moderkortet?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

Någon annan på Sweclockers som har förbokad Audezes nya 3D gaming lurar? De har lyckas samla ihop hela 1.1 miljoner dollar i sin "kickstarter" kampanj. De ska tydligen börja produceras nu i Maj och skickas strax därefter. Det ska bli riktigt spännande att prova ett par gaming hörlurar som faktiskt är skapade av ett "riktigt" hörlurstillverkare.

"
Hear your favorite games, and movies, like never before! Audeze is bringing its award winning-audiophile sound to the gaming world. Mobius features full 3D emulation with support for surround sound modes, and an integrated 3D head-tracking system that works seamlessly with today's most popular content. Coupled with state-of-the-art room emulation technology and anatomy calibration, Mobius is truly optimized for the way your brain processes sound in a manner consistent with real-world listening."

Länk till Indigogo kampanjen (tar slut inatt).

https://www.indiegogo.com/projects/mobius-immersive-cinematic...

Permalänk
Skrivet av Clibben:

Vad har du parat ihop dina X2or med?
Eller kör du dem direkt i moderkortet?:)

Skickades från m.sweclockers.com

ObjectiveDAC + matrix m stage amp

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

ObjectiveDAC + matrix m stage amp

Okej! Märker du stor skillnad i ljudet från att köra dem ”rent” direkt i telefonen eller moderkortet?
Jag äger själv ett par X2 som jag parat ihop med en E10K. Egentligen skulle jag önska något renare ljud i mellan registret.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Skrivet av D3str0yer:

Någon annan på Sweclockers som har förbokad Audezes nya 3D gaming lurar? De har lyckas samla ihop hela 1.1 miljoner dollar i sin "kickstarter" kampanj. De ska tydligen börja produceras nu i Maj och skickas strax därefter. Det ska bli riktigt spännande att prova ett par gaming hörlurar som faktiskt är skapade av ett "riktigt" hörlurstillverkare.

"
Hear your favorite games, and movies, like never before! Audeze is bringing its award winning-audiophile sound to the gaming world. Mobius features full 3D emulation with support for surround sound modes, and an integrated 3D head-tracking system that works seamlessly with today's most popular content. Coupled with state-of-the-art room emulation technology and anatomy calibration, Mobius is truly optimized for the way your brain processes sound in a manner consistent with real-world listening."

Länk till Indigogo kampanjen (tar slut inatt).

https://www.indiegogo.com/projects/mobius-immersive-cinematic...

Tveksam till sånt där, kan det verkligen funka bra?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Clibben:

Okej! Märker du stor skillnad i ljudet från att köra dem ”rent” direkt i telefonen eller moderkortet?
Jag äger själv ett par X2 som jag parat ihop med en E10K. Egentligen skulle jag önska något renare ljud i mellan registret.

Skickades från m.sweclockers.com

Testade precis med att stoppa "rent"in dom in mina platta, det är inte samma trycka och dynamik, man kan säga att ampen ger x2 kraft dom behöver. Trycker jag på lite så vibrerar membranen det, det gör dom knappast utan min amp. Vet inte om det är så stor skillnad mot E10K.

Gick knappt att lyssna på paddan, då är mina ear bättre för det.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Tveksam till sånt där, kan det verkligen funka bra?

Jag är också tveksam men då jag är en magneplanar fanboy åkte jag dit. Jag tror inte så himla mycket på surrounddelen. Kommer främst använda dem till VR och där har jag redan headtrackingen. Jag är då väldigt glad att jag inte åkte dit på ossic X men hålla på med multipla drivare redan där förlorade de en.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Tveksam till sånt där, kan det verkligen funka bra?

Återstår att se, men jag litar betydligt mer på ett riktigt "audiofil-företag" än t ex Razer och liknande.

Permalänk
Medlem

Vilka hörlurar skulle ni rekommendera för någon som inte har några hörlurar alls i dagsläget?
Behöver alltså inte super high-end (för i och med detta köp kommer jag ju bara börja min hifi-resa) men vill ändå ha några som håller ett par år och som jag kan växa med.

Syftet är främst musik 60%, gaming 30% och film 10%. Har inga problem att använda öppna lurar då jag inte har någon som störs av det, om öppna är bättre för mina ändamål dvs. Utseende är någorlunda viktigt men givetvis går ljudkvalité och komfort före. Mick behövs EJ då jag kommer köra med extern mick.

Som hörlursförstärkare tänkte jag införskaffa Schiit Lyr 3 (rörstärkare) och deras Modi Multibit DAC - om ingen annan har något annat förslag att kika på! Input kommer 90% komma via USB från dator, i alla fall i dagsläget.

Har än så länge kikat på Sennheiser HD 599 men slänger ut frågan här för fler tips! Pris är inte superviktigt men vill gärna hålla det under 5000 kr~ eller runt där.

Permalänk
Medlem

Ligger en HD 700 ute här. HD 650s finns de gott om begade om du är sugen på senns.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x