Win10 korrupterar USB

Permalänk

Win10 korrupterar USB

Så Windows 10 har börjat att korrupta allt som ansluts via USB porten.

När jag ansluter en USB enhet så tar det evigheter för att "This PC" ska kunna göra något. Efter nån minut så får jag tillbaka kontrollen och kan öppna mappar osv. Men om jag högerklickar på USB enheten så tar det evigheter att för menyn att öppnas.

Detta sker på allt som ansluts via USB, hårddiskar som USB minnen. För att få de att fungera igen så använder jag gparted för att formatera, och då kan enheten användas en gång, sedan blir det korrupt.

Min linux dator fungerar fint så det är inget fel på mina USB minnen eller hårddiskar/docka.

Någon som vet en lösning?

Permalänk
Medlem

Jobbigt problem, här är lite tips:

Kan det vara så att du har en massa dolda enheter (kopplade till ID från USB-grejerna) som ligger och stör? Eller kanske någon drivrutins-problematik via USB-hub:en?

1) I enhetshanteraren, välj visa "dolda enheter" ta bort alla ljusgrå USB-grejer. - Detta leder till att nästa gång du sätter i USB-minnet kommer windows att hantera det som om det var första gången du satte i det (och därefter som vanligt)

2) Ta en titt i loggboken och se om du hittar något som verkar krångla för just USB-drivrutiner. Leta bland varningar och crits under system.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Under antagande att mus och tangentbord (också USB-enheter om du inte kör PS/2) fungerar som de ska så har det alltså något med USB-kontrollerns drivrutiner eller lagringsenheter och filsystem att göra. Prova att formatera enheterna med Windows native-verktyg istället för Gparted. Kolla eventloggen efter varningar som sker när du ansluter enheterna. Du kan även prova att uppdatera eller nedgradera drivrutinen till den USB-kontroller som du ansluter enheterna till.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

@Frejoh466: Är det på samtliga USB portar detta sker, eller bara vissa?

En del datorer har ju olika kontrollers för olika portar, speciellt lite äldre datorer tex när USB 3 var nytt så hade datorn en egen kontroller för denna, medans USB 2 körde på datorns vanliga chipset.

Ytterligare som kanske stökar till det är att du väljer MBR istället för GPT när du formaterar, eller tvärtom, om datorns bios då står på motsatt inställning kan det bli förvirring, bara en teori....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Sötast

Boota linux från ett live usb, om det fungerar så är det windows, om inte så är det hårdvara.

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Jobbigt problem, här är lite tips:

Kan det vara så att du har en massa dolda enheter (kopplade till ID från USB-grejerna) som ligger och stör? Eller kanske någon drivrutins-problematik via USB-hub:en?

1) I enhetshanteraren, välj visa "dolda enheter" ta bort alla ljusgrå USB-grejer. - Detta leder till att nästa gång du sätter i USB-minnet kommer windows att hantera det som om det var första gången du satte i det (och därefter som vanligt)

2) Ta en titt i loggboken och se om du hittar något som verkar krångla för just USB-drivrutiner. Leta bland varningar och crits under system.

1) Tog bort allt, med hjälpte inte.
2) Inget i loggen, dock en massa DCOM fel som verkar vara från någon Apple installation som Win10 gjorde, och det vart fel.

Skrivet av Arzei:

Under antagande att mus och tangentbord (också USB-enheter om du inte kör PS/2) fungerar som de ska så har det alltså något med USB-kontrollerns drivrutiner eller lagringsenheter och filsystem att göra. Prova att formatera enheterna med Windows native-verktyg istället för Gparted. Kolla eventloggen efter varningar som sker när du ansluter enheterna. Du kan även prova att uppdatera eller nedgradera drivrutinen till den USB-kontroller som du ansluter enheterna till.

Kan inte använda Windows native-verktyg då den hänger sig i början och om jag väntar tills jag kan formatera den sy misslyckas windows.

Skrivet av ggustavsson:

@Frejoh466: Är det på samtliga USB portar detta sker, eller bara vissa?

En del datorer har ju olika kontrollers för olika portar, speciellt lite äldre datorer tex när USB 3 var nytt så hade datorn en egen kontroller för denna, medans USB 2 körde på datorns vanliga chipset.

Ytterligare som kanske stökar till det är att du väljer MBR istället för GPT när du formaterar, eller tvärtom, om datorns bios då står på motsatt inställning kan det bli förvirring, bara en teori....

Jag installerade om USB drivers och chipset, samt stängde av windows update då den installerade över allt hela tiden även att jag sa att den inte skulle göra det.

I GParted så använder jag GPT och logical drive.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frejoh466:

Jag installerade om USB drivers och chipset, samt stängde av windows update då den installerade över allt hela tiden även att jag sa att den inte skulle göra det.

Du kan ha något här. Windows update installerar inte över dina drivrutiner om du har senare drivrutiner som är korrekta för hårdvaran. Att den gör det kan bero på att du inte har rätt drivare, eller att Microsoft har nyare drivare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

du verkar ha flertal fel snurrande samtidigt...

kanske dags för en ominstallation av hela windows så att man utgår från en känd utgångspunkt.

ett sceniario till är att du kanske har problem med hårdvara - minnesfel kan ge väldigt skumma fel ibland och är väldigt långsökt. - har du överklockat, dra ned till default-fart etc.

kör lite memtest86 och motsvarande över natten och se att det inte händer något konstigt där

Permalänk
Medlem

som Allexz. minnesfell eller trasig usb kontroller, du har nog mer än en så kan diffa mellan usb kontakterna. Linux live
min favorit är ubunto. mycket drivrutiner i live också.
https://tutorials.ubuntu.com/tutorial/tutorial-create-a-usb-s...

https://www.memtest86.com/ ska du INTE ANVÄNDA DEN ÄR FÖR SNÄLL
http://www.memtest.org/ Den vill du ha men det finns en bug så då får man köra en äldre variant men finns att ta ner dör också. Fick det på en AMD vet inte om det var BIOS eller UEFI som var problemet. Var inga random fel. Prime95 hittade inget och inte heller den gamla verisonen. Men fyi var en OEM burk.

Ska se ut typ såhär:
https://www.dropbox.com/s/lrxszkz9yr5vaj2/2018-04-28%2013.47....
Fast kanske inte p4 för dig.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Du kan ha något här. Windows update installerar inte över dina drivrutiner om du har senare drivrutiner som är korrekta för hårdvaran. Att den gör det kan bero på att du inte har rätt drivare, eller att Microsoft har nyare drivare.

Drivrutinerna är från moderkorts hemsidan och är från 2015, så vet inte vilka drivrutiner MS skaffar då.

Skrivet av xxargs:

du verkar ha flertal fel snurrande samtidigt...

kanske dags för en ominstallation av hela windows så att man utgår från en känd utgångspunkt.

ett sceniario till är att du kanske har problem med hårdvara - minnesfel kan ge väldigt skumma fel ibland och är väldigt långsökt. - har du överklockat, dra ned till default-fart etc.

kör lite memtest86 och motsvarande över natten och se att det inte händer något konstigt där

Vad mer för fel har jag? Vet bara om att windos korrupterar USB minnen, och sedan vanliga windows problem dock.

Skrivet av hACmAn:

som Allexz. minnesfell eller trasig usb kontroller, du har nog mer än en så kan diffa mellan usb kontakterna. Linux live
min favorit är ubunto. mycket drivrutiner i live också.
https://tutorials.ubuntu.com/tutorial/tutorial-create-a-usb-s...

https://www.memtest86.com/ ska du INTE ANVÄNDA DEN ÄR FÖR SNÄLL
http://www.memtest.org/ Den vill du ha men det finns en bug så då får man köra en äldre variant men finns att ta ner dör också. Fick det på en AMD vet inte om det var BIOS eller UEFI som var problemet. Var inga random fel. Prime95 hittade inget och inte heller den gamla verisonen. Men fyi var en OEM burk.

Ska se ut typ såhär:
https://www.dropbox.com/s/lrxszkz9yr5vaj2/2018-04-28%2013.47....
Fast kanske inte p4 för dig.

Är inget RAM fel (inget den hittar).

Jag har inte fått samma problem på en linux dist. Dock inte testat så mycket.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frejoh466:

Drivrutinerna är från moderkorts hemsidan och är från 2015, så vet inte vilka drivrutiner MS skaffar då.

Är drivrutinerna till moderkortet från 2015 så är det nog inte otänkbart att Windows 10 har nyare varianter. Dessa drivrutiner du installerar är väl inte ens avsedda för Windows 10? De är ju äldre än OS'et.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@Frejoh466
har dessvärre ingen bra ide, så tar i luften. Har du ett usb minne du kan formatera? i den burken för att se hur den beter sig. Sen om den skulle tycka om minnet testa i annan burk för att se om det stämmer. Du kan t.ex pcka ner något i 7zip och sedan packa upp på andra burken. som referens.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.