Ny burk idag eller vänta på evo 970, nya intel prollen samt 1180?

Permalänk
Medlem

Ny burk idag eller vänta på evo 970, nya intel prollen samt 1180?

Tjena Proffs,

Har svårt för att bedöma om det är värt att vänta eller ej. Det är ju en sån otroligt dålig investering att köpa stationär dator som det är..

Hade velat bygga en burk idag med:

mITX
snabba minnen
960 evo eller pro
ett gtx 1080 ti

och thats it ungefär. Till en go X34P acer skärm (34" tungdriven högupplöst skärm)

Så vad säger ni? Det kommer ju lite nya saker ganska snart, diskarna är väl släppta men är det någon som har en kvalitativ gissning på när "8700K fast med 8 kärnor" samt 1180 kommer?

Permalänk
Medlem

Fortfarande sex kärnor men uppskruvad frekvens: https://m.sweclockers.com/nyhet/25530-rykte-intel-firar-40-ar...

Än så länge bara ett rykte men bör släppas i juni om det stämmer. Ice Lake lär väl också släppas i höst men det beror ju på hur länge du orkar vänta, det släpps alltid något bättre.

Mitt tips : bygg idag med en 8700K men avvakta med grafikkortsköp. Dels för att se hur marknaden påverkas av mining osv men även för att invänta nysläpp. Köp annars ett begagnat 1080 eller något under tiden.

Edit: 1100-serien (Volta) ryktas också släppas i höst så vill du ha det absolut senaste och klarar dig med din nuvarande dator ett tag till kan du alltid vänta till i höst.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Fortfarande sex kärnor men uppskruvad frekvens: https://m.sweclockers.com/nyhet/25530-rykte-intel-firar-40-ar...

Än så länge bara ett rykte men bör släppas i juni om det stämmer. Ice Lake lär väl också släppas i höst men det beror ju på hur länge du orkar vänta, det släpps alltid något bättre.

Mitt tips : bygg idag med en 8700K men avvakta med grafikkortsköp. Dels för att se hur marknaden påverkas av mining osv men även för att invänta nysläpp. Köp annars ett begagnat 1080 eller något under tiden.

Edit: 1100-serien (Volta) ryktas också släppas i höst så vill du ha det absolut senaste och klarar dig med din nuvarande dator ett tag till kan du alltid vänta till i höst.

Ja men lite så, det känns ju spontant som att det blir en bra höst. Förhoppningsvis stabiliserade priser också. Att köpa just nu känns lite som en särklass dålig affär, i alla fall om det är nya grejer. Då är det ändå alltid en dålig affär med ny PC dessutom, typ den värsta man kan göra.

Edit: Och den där 8086 känns ju riktigt läcker, gott i spel!

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på vad du sitter på.

För en som jag som köper medelklass skulle det nog vara uteslutet att köpa nytt idag med den prisutvecklingen som skett de senaste 6 månaderna (+35 % på mitt RAM och nästan +1 500 kr på grafikkortet).

Nu finns ju grafikkort i lager och det verkar komma ut en lite på beg. marknaden också så jag räknar (hoppas) priserna är tillbaka på förra årets nivåer till slutet av sommaren.