AMD:s intäkter skjuter i höjden Q1 2018 och rapporterar positivt rörelseresultat

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

AMD:s intäkter skjuter i höjden Q1 2018 och rapporterar positivt rörelseresultat

Att lyckan vänt för AMD är tydligt när bolaget presenterar resultaten för årets första kvartal, där divisionen för processorer och grafikkort drog in nästan dubbelt så mycket som Q1 2017.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2017

Grymt att se att turen har vänt för AMD. Förutom de höga gpu och ram prisar, känns det som en bra tid att vara dator intresserad.

https://www.sweclockers.com/galleri/14405-pinewood-x58-ett-tr...
CX 430W, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Xeon x5650, Phanteks PH-TC14PE, MSI GTX970, 16gb HyperX Genesis DDR3, 240gb OCZ Tr150 SSD + 2TB Seagate Barracuda 7200rpm HDD. 
Ducky - Cherry MX brun, Logitech G402, Asus MG279Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002

Riktigt skoj att se! Bra både för AMD och för oss konsumenter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Frågan är om detta vänder nu när miners går över från GPU till ASIC.

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Death Star
Registrerad
Dec 2004

Då går aktierna upp, upp och upp.

Tjing tjing $$

Lightsaber - Black armour - and balls!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Kul

Nu kanske folk kan sluta fega så jävligt vad gäller deras aktie. De förtjänar att ligga högre än $10 enligt mig. Speciellt när de gått med vinst kvartal efter kvartal sedan Ryzen lanserades.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av Mocka:

Kanske, men de har fortfarande en stor cpu och konsol segment. Sen är det också så att deras ny generation av GPU komma snart väll? Tänk också på att deras vinst var inte särskilt 'stor' under Q4 2017, när crypto var på sin kanske största?

https://www.sweclockers.com/galleri/14405-pinewood-x58-ett-tr...
CX 430W, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Xeon x5650, Phanteks PH-TC14PE, MSI GTX970, 16gb HyperX Genesis DDR3, 240gb OCZ Tr150 SSD + 2TB Seagate Barracuda 7200rpm HDD. 
Ducky - Cherry MX brun, Logitech G402, Asus MG279Q

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Scandinavium
Registrerad
Sep 2002

Hoppas Ryzen kan hjälpa till att pressa priset på Intels 8086k (om den nu kommer) eller nästa cpu 9700k. Skulle vara perfekt inför nästa cpu köp.

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västernorrland
Registrerad
Sep 2009

Sådär! Everybody wins.

Chassi: Fractal Define R4 Moderkort: ASUS ROG CROSSHAIR VI HERO CPU: AMD Ryzen 7 1700 3,0GHz GPU: MSI GTX 970 TwinFroZr SSD: KINGSTON V300 120GB HDD: 3X Western Digital Green 2TB RAM:Corsair Vengeance LPX Red DDR4 PC21300/2666MHz CL16 (CMK16GX4M2A2666C16R) Nätaggregat: XFX 750W 80+ Brons Modulär Tangentbord: Qpad MK85 Mus: Qpad OM75 PRO Skärm: ASUS VG248 144Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ume
Registrerad
Jun 2004

Det är trevligt att de går bra. hoppas det fortsätter gå bra för AMD å de kommer med mera konkurrenskraftiga produkter.

Ryzoen 1600x. 4Ghz x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, GTX 970
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Mocka:

Nu är mitt kort så pass gammalt och knappast aktuellt, men det här hade annars fått en miner att dregla?

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Var ganska förväntat att det skulle ta ett tag att vända skutan trots att Ryzen funnits i över ett år.
Synd att Enterprise, Embedded and Semi-Custom är hopklumpat. Vore intressant att se hur det går för Epyc. Dock kan jag tänka mig att det kommer ta något år för de intäkterna att börja komma in eftersom Enterprise-marknaden rör sig mycket långsammare än konsumentmarknaden.

Ryzen 7 1800X, Asus Prime X370 Pro, 16 GB DDR4 3200 C14, Asus GTX 1070, 2,3 TB SSD, Win10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Mocka:

Pff... det har de gjort i 5+ år... Tyvärr.
Och så kommer det ett nytt mynt och alla hypar om igen, och börjar gräva om igen.
Sen gör man en ASIC och börjar på nytt mynt med GPUerna...

Enda fördelen är väl just att AMDs vinst går upp, så deras möjlighet att konkurrera blir betydligt bättre och investerare blir nöjda, vilket är viktigt för mining eller inte, om Intel och Nvidia får göra vf de vill, är vi till råttorna oavsett. Titta bara på vilken sabla fart Intel fått på 2 år, vs de 5+ innan... och Nvidia som nu ligger och småfiser i väntan på bättre tider.

@Pepsin Tråkiga är ju att teknikerna faktiskt vill titta på Ryzen, men OEM är som vanligt segare än sirap. Det finns dock saker de kan göra som Intel inte kan... tex 4TB RAM med tonvis med M.2. Allt är inte bra dock, men de behöver få in en fot och få ut maskiner av OEM, så borde de kunna få ordning på det också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2003

Yes yes yes! Det blir nog en del välbehövliga pengar till R&D

Stationär: FD Define Nano S, AMD R5 1600, Biostar X370GTN, G-Skill Ripjaws V 16GB 3600Mhz @ 3200Mhz CL16, Radeon RX 570, Samsung 850 EVO 1TB, Corsair SF450, Arctic Freezer 33
HTPC: In-Win BP671, AMD Athlon 5350, Asus AM1I-A, Geforce GT 710, 4GB 1600Mhz, Corsair Force LS 60GB, One for all UCR7960 (+ Flirc)
NAS: HP Proliant N54L, 2x WD Red 2TB (Raid 1), WD Green 2TB, FreeNAS 11

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av Peking:

Yes yes yes! Det blir nog en del välbehövliga pengar till R&D

Eller så hamnar alla pengar hos aktieägarna

Ens signatur blir aldrig riktigt bra hur man än gör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Hur kan man ha ett positivt rörelseresultat men en negativ nettovinst som för Q1 2017?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Jimemy:

Hur kan man ha ett positivt rörelseresultat men en negativ nettovinst som för Q1 2017?

avbetalning på lån.

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/bench/kf0pzs/1
Radeon Vega64.
OLD""Socket 2011: Gigabyte GA-X79-UD3, intel 3820 3,6 ghz
Radeon Sapphire 7970 OC.""

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av _Merc_:

avbetalning på lån.

Tack då har jag lärt mig något nytt. Jag är inte så insatt i ekonomiska termer men det är alltid kul och lära sig mer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2009

Trevligt, blir nog en AMD cpu med integrerad grafik som HTPC när de släpper Playready driver 3.0
Edit
Samt att det kommer lite fler moderkort med hdmi 2.0b stöd, kan bara hitta ett just nu (dock mini-itx så det är ju trevligt för många som vill bygga litet, dock inte i lager ännu)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4758580

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Jimemy:

Rörelseresultat är bara pengar in minus direkta kostnader för dessa intäkter (bland annat: löner, lokalhyror, nya maskiner). I nettovinsten har man också räknat med skatter och räntekostnader för lån m.m.

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,6 Ghz @ 1,26v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2006

Har kört AMD sen 2002-2003 då jag fick min första dator, och nöter fortfarande på en Phenom II X6 som snart ska bytas ut. Har länge tänkt uppgradera, och har så klart ställt in mig på att gå över till Intel just för att AMD legat så långt efter så länge nu.

Men då kommer självklart AMD och rör om i grytan. Visst, lägre strömförbrukning på Intel-processorerna och AMD är kanske inte billigare, men samtidigt känns deras val att hålla sig till samma sockel och hålla sakerna kompatibla både framåt och bakåt som något man vill premiera, och framförallt känns det surt att gå över till konkurrenten nu när AMD för första gången på många år är en seriös konkurrent.

Känns som att underdogen som äntligen lyckas utmana till en seriös fight måste få sig en chans

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Ozzed:

Kul

Nu kanske folk kan sluta fega så jävligt vad gäller deras aktie. De förtjänar att ligga högre än $10 enligt mig. Speciellt när de gått med vinst kvartal efter kvartal sedan Ryzen lanserades.

Jag hade hoppats på ett positivt ryck i aktien för det här också. Men några glädjeskutt blev det inte idag ;).

Men jag tror inte börsen fegar riktigt. Tvärt om har folk långt i förskott räknat med bättre resultatsiffror. Detta syntes när kursen för AMDaktierna drog upp 800% redan inför första ryzensläppet, alltså långt innan pengarna faktiskt trillade in. Det är först nu resultaten börjar uppfylla redan satta investeringar och förväntningar.

🖥 → Ryzen 5 2600 • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001

Kul att det går bra för AMD. Kan de bara fortsätta utveckla Zen och få fart på på GPU;erna kan de förhoppningsvis behålla vind i seglen.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Lidodido:

Har kört AMD sen 2002-2003 då jag fick min första dator, och nöter fortfarande på en Phenom II X6 som snart ska bytas ut. Har länge tänkt uppgradera, och har så klart ställt in mig på att gå över till Intel just för att AMD legat så långt efter så länge nu.

Men då kommer självklart AMD och rör om i grytan. Visst, lägre strömförbrukning på Intel-processorerna och AMD är kanske inte billigare, men samtidigt känns deras val att hålla sig till samma sockel och hålla sakerna kompatibla både framåt och bakåt som något man vill premiera, och framförallt känns det surt att gå över till konkurrenten nu när AMD för första gången på många år är en seriös konkurrent.

Känns som att underdogen som äntligen lyckas utmana till en seriös fight måste få sig en chans

Ryzen tenderar faktiskt att vara mer energieffektiv än Intel, speciellt Ryzen generation 1.
Ryzen 2 tar mer kräm än Ryzen 1, men det är avsiktligt, Ryzen 2 klockar upp sig bättre när det finns utrymme för det.
Tycker nog också att AMD är billigare.

Se den andra tabellen för att se energieffektiviteten.
https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-...

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2011

Kul att det går bra för AMD, det har dom verkligen förtjänat! Synd bara att man byggde dator strax innan Ryzen landade....

CPU: Intel Core i7-7700K 4.9 ghz 1.35 vcore deliddad.
GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti GAMING X TRIO.

05/01/92

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Ratatosk:

Ryzen tenderar faktiskt att vara mer energieffektiv än Intel, speciellt Ryzen generation 1.
Ryzen 2 tar mer kräm än Ryzen 1, men det är avsiktligt, Ryzen 2 klockar upp sig bättre när det finns utrymme för det.

Jo är medveten om det, men i5-8400 är snäppet snålare och har dessutom lägre idle-förbrukning. Men det är ju inga stora marginaler och tryggheten med AMD's upplåsning för OC oavsett modell, och bättre stöd för framtida processorer väger nog tyngre. Plus som sagt att känslan av att få stötta en underdog som håller på komma på banan är värt lite också

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

Positiva siffror är bra, konkurrens behövs oavsett vad Intel och framförallt Nvidia med deras GPP tycker.

Har själv planer på ett 2700X-baserat system inom kort, fortfarande planeringsstadie med allt runt om själva processorn.

Skrivet av Ratatosk:

Intel har ju istället problem med temperaturer. Inte helt utan anledning att folk sliter av IHS för att kunna kyla processorn och i samma veva förintar garantin.

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Lidodido:

Jo är medveten om det, men i5-8400 är snäppet snålare och har dessutom lägre idle-förbrukning. Men det är ju inga stora marginaler och tryggheten med AMD's upplåsning för OC oavsett modell, och bättre stöd för framtida processorer väger nog tyngre. Plus som sagt att känslan av att få stötta en underdog som håller på komma på banan är värt lite också

Sett tester på 2600 och 2700 utan x, de verkar ganska snåla.
https://www.computerbase.de/2018-04/amd-ryzen-2000-test/5/#ab...

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Ozzed:

Kul

Som aktieägare i AMD hoppas jag att vad du anser slår in

Om man däremot tittar lite mer nyktert på siffrorna så är det tyvärr så att redan dagens kurs räknar in att AMD minst kommer fördubbla sin omsättning. Om de fördubblar omsättningen med dagens bruttomarginal samt lyckas göra det utan att på något sätt öka utgifterna för marknadsföring och FoU så får den en värdering som är mer lik den man kan förvänta sig givet vilken marknad de opererar på.

Den stora ljusglimten i denna rapport är att bruttomarginalen ökat. Man är fortfarande långt från Nvidia/Intel/Qualcomm nivåer, men man reser sig ändå ur de nivåer vi annars ser hos lågbudget/massproduktion tillverkare som MediaTek och AllWinner.

Det stora varningsflaggan är Epyc, det går inte enligt plan.

Har ända sedan lansering varit skeptiskt till Epyc, sättet man designat kretsen diskvalificerar den för lite väl många användarfall. Att quad-socket system är en extremnisch är långt ifrån enbart en kostnadsfråga, på många sätt är faktiskt det mer kostnadseffektivt då de ger högre beräkningskapacitet per rack. Sett ur OS/programmens synvinkel är varje Epyc CPU en quad-socket design (fast här råkar allt sitta i samma kapsel).

Priskortet har inte heller riktigt tagit skruv, detta då Qualcomms Centriq 2400 plattform slår AMD på fingrarna här (det trots att den plattformen är monolitisk precis som Intels Skylake SP).

Just Centriq hissar nog en rad varningsflaggor för både AMD och Intel. Solarflare (känner själv bara till dem som tillverkare av bleeding-edge nätverksutrustning, men de gör uppenbarligen även utrustning för datacenter) är en av de som gått all-in på Centriq. Ska man tro Reddit har Solarflare hävdat att Centriq är så mycket bättre för deras användarfall att de skulle välja den plattformen över Xeon (som de tidigare använde) även om om Intel gav dem produkter gratis, TCO talar ändå för Centriq.

Intel hade väldigt nära 100 % av datacenter-marknaden 2017, deras försäljningen ökande ändå mer än någon trodde var möjligt Q4 2017 på detta område. Enda förklaringen är att Skylake SP börjar generera enorma summor. Här är nästa problem med Epyc. Epyc lanserades faktiskt tidigare än Skylake SP, så varför har Epyc inte tagit far ännu (även en rätt liten ökning borde synas då man startar från en väldigt låg nivå)?

Tänker sitta kvar på mina AMD, redan när jag köpte på mig de var det lite som att köpa optioner: bara vettigt om man har råd att förlora alla pengar. Det man köpt är i princip en lott med betydligt högre sannolikhet för vinst jämfört med en normal lott. Men är just en lott, kan gå superbra (något som kräver att AMD lyckas på serversidan) eller bli kattlåda (inte bara Sveriges bostadsägare som behöver låga räntor, AMD hade varit bankrutt utan hjälp från den extrema räntenivån vi haft)!

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Yoshman:

Som aktieägare i AMD hoppas jag att vad du anser slår in

Om man däremot tittar lite mer nyktert på siffrorna så är det tyvärr så att redan dagens kurs räknar in att AMD minst kommer fördubbla sin omsättning. Om de fördubblar omsättningen med dagens bruttomarginal samt lyckas göra det utan att på något sätt öka utgifterna för marknadsföring och FoU så får den en värdering som är mer lik den man kan förvänta sig givet vilken marknad de opererar på.

Den stora ljusglimten i denna rapport är att bruttomarginalen ökat. Man är fortfarande långt från Nvidia/Intel/Qualcomm nivåer, men man reser sig ändå ur de nivåer vi annars ser hos lågbudget/massproduktion tillverkare som MediaTek och AllWinner.

Det stora varningsflaggan är Epyc, det går inte enligt plan.

Har ända sedan lansering varit skeptiskt till Epyc, sättet man designat kretsen diskvalificerar den för lite väl många användarfall. Att quad-socket system är en extremnisch är långt ifrån enbart en kostnadsfråga, på många sätt är faktiskt det mer kostnadseffektivt då de ger högre beräkningskapacitet per rack. Sett ur OS/programmens synvinkel är varje Epyc CPU en quad-socket design (fast här råkar allt sitta i samma kapsel).

Priskortet har inte heller riktigt tagit skruv, detta då Qualcomms Centriq 2400 plattform slår AMD på fingrarna här (det trots att den plattformen är monolitisk precis som Intels Skylake SP).

Just Centriq hissar nog en rad varningsflaggor för både AMD och Intel. Solarflare (känner själv bara till dem som tillverkare av bleeding-edge nätverksutrustning, men de gör uppenbarligen även utrustning för datacenter) är en av de som gått all-in på Centriq. Ska man tro Reddit har Solarflare hävdat att Centriq är så mycket bättre för deras användarfall att de skulle välja den plattformen över Xeon (som de tidigare använde) även om om Intel gav dem produkter gratis, TCO talar ändå för Centriq.

Intel hade väldigt nära 100 % av datacenter-marknaden 2017, deras försäljningen ökande ändå mer än någon trodde var möjligt Q4 2017 på detta område. Enda förklaringen är att Skylake SP börjar generera enorma summor. Här är nästa problem med Epyc. Epyc lanserades faktiskt tidigare än Skylake SP, så varför har Epyc inte tagit far ännu (även en rätt liten ökning borde synas då man startar från en väldigt låg nivå)?

Tänker sitta kvar på mina AMD, redan när jag köpte på mig de var det lite som att köpa optioner: bara vettigt om man har råd att förlora alla pengar. Det man köpt är i princip en lott med betydligt högre sannolikhet för vinst jämfört med en normal lott. Men är just en lott, kan gå superbra (något som kräver att AMD lyckas på serversidan) eller bli kattlåda (inte bara Sveriges bostadsägare som behöver låga räntor, AMD hade varit bankrutt utan hjälp från den extrema räntenivån vi haft)!

Sen är väl orsaken att epic är nytt och intel motsvarande funnits längre ( mindre risk för kritiska buggar t.ex). Sen kan programmen vara mer optimerade för intel (även drivers kompatibiliteten). AMD visste att det skulle ta tid innan det skulle bära frukt med epic, skulle inte ropa hej än.

Företagsmarknaden rör sig långsammare, än konsument marknaden (prova ny oprövad plattform lär ta tid).

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar