AMD:s intäkter skjuter i höjden Q1 2018 och rapporterar positivt rörelseresultat

Permalänk
Melding Plague

AMD:s intäkter skjuter i höjden Q1 2018 och rapporterar positivt rörelseresultat

Att lyckan vänt för AMD är tydligt när bolaget presenterar resultaten för årets första kvartal, där divisionen för processorer och grafikkort drog in nästan dubbelt så mycket som Q1 2017.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grymt att se att turen har vänt för AMD. Förutom de höga gpu och ram prisar, känns det som en bra tid att vara dator intresserad.

Permalänk
Medlem

Riktigt skoj att se! Bra både för AMD och för oss konsumenter.

Permalänk
Medlem

Frågan är om detta vänder nu när miners går över från GPU till ASIC.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Då går aktierna upp, upp och upp.

Tjing tjing $$

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Kul

Nu kanske folk kan sluta fega så jävligt vad gäller deras aktie. De förtjänar att ligga högre än $10 enligt mig. Speciellt när de gått med vinst kvartal efter kvartal sedan Ryzen lanserades.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Frågan är om detta vänder nu när miners går över från GPU till ASIC.

Kanske, men de har fortfarande en stor cpu och konsol segment. Sen är det också så att deras ny generation av GPU komma snart väll? Tänk också på att deras vinst var inte särskilt 'stor' under Q4 2017, när crypto var på sin kanske största?

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Hoppas Ryzen kan hjälpa till att pressa priset på Intels 8086k (om den nu kommer) eller nästa cpu 9700k. Skulle vara perfekt inför nästa cpu köp.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Sådär! Everybody wins.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Det är trevligt att de går bra. hoppas det fortsätter gå bra för AMD å de kommer med mera konkurrenskraftiga produkter.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Frågan är om detta vänder nu när miners går över från GPU till ASIC.

Nu är mitt kort så pass gammalt och knappast aktuellt, men det här hade annars fått en miner att dregla?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Var ganska förväntat att det skulle ta ett tag att vända skutan trots att Ryzen funnits i över ett år.
Synd att Enterprise, Embedded and Semi-Custom är hopklumpat. Vore intressant att se hur det går för Epyc. Dock kan jag tänka mig att det kommer ta något år för de intäkterna att börja komma in eftersom Enterprise-marknaden rör sig mycket långsammare än konsumentmarknaden.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Frågan är om detta vänder nu när miners går över från GPU till ASIC.

Pff... det har de gjort i 5+ år... Tyvärr.
Och så kommer det ett nytt mynt och alla hypar om igen, och börjar gräva om igen.
Sen gör man en ASIC och börjar på nytt mynt med GPUerna...

Enda fördelen är väl just att AMDs vinst går upp, så deras möjlighet att konkurrera blir betydligt bättre och investerare blir nöjda, vilket är viktigt för mining eller inte, om Intel och Nvidia får göra vf de vill, är vi till råttorna oavsett. Titta bara på vilken sabla fart Intel fått på 2 år, vs de 5+ innan... och Nvidia som nu ligger och småfiser i väntan på bättre tider.

@Pepsin Tråkiga är ju att teknikerna faktiskt vill titta på Ryzen, men OEM är som vanligt segare än sirap. Det finns dock saker de kan göra som Intel inte kan... tex 4TB RAM med tonvis med M.2. Allt är inte bra dock, men de behöver få in en fot och få ut maskiner av OEM, så borde de kunna få ordning på det också.

Permalänk
Medlem

Yes yes yes! Det blir nog en del välbehövliga pengar till R&D

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Yes yes yes! Det blir nog en del välbehövliga pengar till R&D

Eller så hamnar alla pengar hos aktieägarna

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Hur kan man ha ett positivt rörelseresultat men en negativ nettovinst som för Q1 2017?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Hur kan man ha ett positivt rörelseresultat men en negativ nettovinst som för Q1 2017?

Skickades från m.sweclockers.com

avbetalning på lån.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

avbetalning på lån.

Tack då har jag lärt mig något nytt. Jag är inte så insatt i ekonomiska termer men det är alltid kul och lära sig mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trevligt, blir nog en AMD cpu med integrerad grafik som HTPC när de släpper Playready driver 3.0
Edit
Samt att det kommer lite fler moderkort med hdmi 2.0b stöd, kan bara hitta ett just nu (dock mini-itx så det är ju trevligt för många som vill bygga litet, dock inte i lager ännu)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4758580

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Elektron:

Hur kan man ha ett positivt rörelseresultat men en negativ nettovinst som för Q1 2017?

Skickades från m.sweclockers.com

Rörelseresultat är bara pengar in minus direkta kostnader för dessa intäkter (bland annat: löner, lokalhyror, nya maskiner). I nettovinsten har man också räknat med skatter och räntekostnader för lån m.m.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Har kört AMD sen 2002-2003 då jag fick min första dator, och nöter fortfarande på en Phenom II X6 som snart ska bytas ut. Har länge tänkt uppgradera, och har så klart ställt in mig på att gå över till Intel just för att AMD legat så långt efter så länge nu.

Men då kommer självklart AMD och rör om i grytan. Visst, lägre strömförbrukning på Intel-processorerna och AMD är kanske inte billigare, men samtidigt känns deras val att hålla sig till samma sockel och hålla sakerna kompatibla både framåt och bakåt som något man vill premiera, och framförallt känns det surt att gå över till konkurrenten nu när AMD för första gången på många år är en seriös konkurrent.

Känns som att underdogen som äntligen lyckas utmana till en seriös fight måste få sig en chans

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Kul

Nu kanske folk kan sluta fega så jävligt vad gäller deras aktie. De förtjänar att ligga högre än $10 enligt mig. Speciellt när de gått med vinst kvartal efter kvartal sedan Ryzen lanserades.

Jag hade hoppats på ett positivt ryck i aktien för det här också. Men några glädjeskutt blev det inte idag ;).

Men jag tror inte börsen fegar riktigt. Tvärt om har folk långt i förskott räknat med bättre resultatsiffror. Detta syntes när kursen för AMDaktierna drog upp 800% redan inför första ryzensläppet, alltså långt innan pengarna faktiskt trillade in. Det är först nu resultaten börjar uppfylla redan satta investeringar och förväntningar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kul att det går bra för AMD. Kan de bara fortsätta utveckla Zen och få fart på på GPU;erna kan de förhoppningsvis behålla vind i seglen.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lidodido:

Har kört AMD sen 2002-2003 då jag fick min första dator, och nöter fortfarande på en Phenom II X6 som snart ska bytas ut. Har länge tänkt uppgradera, och har så klart ställt in mig på att gå över till Intel just för att AMD legat så långt efter så länge nu.

Men då kommer självklart AMD och rör om i grytan. Visst, lägre strömförbrukning på Intel-processorerna och AMD är kanske inte billigare, men samtidigt känns deras val att hålla sig till samma sockel och hålla sakerna kompatibla både framåt och bakåt som något man vill premiera, och framförallt känns det surt att gå över till konkurrenten nu när AMD för första gången på många år är en seriös konkurrent.

Känns som att underdogen som äntligen lyckas utmana till en seriös fight måste få sig en chans

Ryzen tenderar faktiskt att vara mer energieffektiv än Intel, speciellt Ryzen generation 1.
Ryzen 2 tar mer kräm än Ryzen 1, men det är avsiktligt, Ryzen 2 klockar upp sig bättre när det finns utrymme för det.
Tycker nog också att AMD är billigare.

Se den andra tabellen för att se energieffektiviteten.
https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kul att det går bra för AMD, det har dom verkligen förtjänat! Synd bara att man byggde dator strax innan Ryzen landade....

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ryzen tenderar faktiskt att vara mer energieffektiv än Intel, speciellt Ryzen generation 1.
Ryzen 2 tar mer kräm än Ryzen 1, men det är avsiktligt, Ryzen 2 klockar upp sig bättre när det finns utrymme för det.
Tycker nog också att AMD är billigare.

Se den andra tabellen för att se energieffektiviteten.
https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-...

Jo är medveten om det, men i5-8400 är snäppet snålare och har dessutom lägre idle-förbrukning. Men det är ju inga stora marginaler och tryggheten med AMD's upplåsning för OC oavsett modell, och bättre stöd för framtida processorer väger nog tyngre. Plus som sagt att känslan av att få stötta en underdog som håller på komma på banan är värt lite också

Permalänk
Inaktiv

Positiva siffror är bra, konkurrens behövs oavsett vad Intel och framförallt Nvidia med deras GPP tycker.

Har själv planer på ett 2700X-baserat system inom kort, fortfarande planeringsstadie med allt runt om själva processorn.

Skrivet av Ratatosk:

Ryzen tenderar faktiskt att vara mer energieffektiv än Intel, speciellt Ryzen generation 1.
Ryzen 2 tar mer kräm än Ryzen 1, men det är avsiktligt, Ryzen 2 klockar upp sig bättre när det finns utrymme för det.
Tycker nog också att AMD är billigare.

Se den andra tabellen för att se energieffektiviteten.
https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-...

Intel har ju istället problem med temperaturer. Inte helt utan anledning att folk sliter av IHS för att kunna kyla processorn och i samma veva förintar garantin.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lidodido:

Jo är medveten om det, men i5-8400 är snäppet snålare och har dessutom lägre idle-förbrukning. Men det är ju inga stora marginaler och tryggheten med AMD's upplåsning för OC oavsett modell, och bättre stöd för framtida processorer väger nog tyngre. Plus som sagt att känslan av att få stötta en underdog som håller på komma på banan är värt lite också

Sett tester på 2600 och 2700 utan x, de verkar ganska snåla.
https://www.computerbase.de/2018-04/amd-ryzen-2000-test/5/#ab...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Kul

Nu kanske folk kan sluta fega så jävligt vad gäller deras aktie. De förtjänar att ligga högre än $10 enligt mig. Speciellt när de gått med vinst kvartal efter kvartal sedan Ryzen lanserades.

Som aktieägare i AMD hoppas jag att vad du anser slår in

Om man däremot tittar lite mer nyktert på siffrorna så är det tyvärr så att redan dagens kurs räknar in att AMD minst kommer fördubbla sin omsättning. Om de fördubblar omsättningen med dagens bruttomarginal samt lyckas göra det utan att på något sätt öka utgifterna för marknadsföring och FoU så får den en värdering som är mer lik den man kan förvänta sig givet vilken marknad de opererar på.

Den stora ljusglimten i denna rapport är att bruttomarginalen ökat. Man är fortfarande långt från Nvidia/Intel/Qualcomm nivåer, men man reser sig ändå ur de nivåer vi annars ser hos lågbudget/massproduktion tillverkare som MediaTek och AllWinner.

Det stora varningsflaggan är Epyc, det går inte enligt plan.

Har ända sedan lansering varit skeptiskt till Epyc, sättet man designat kretsen diskvalificerar den för lite väl många användarfall. Att quad-socket system är en extremnisch är långt ifrån enbart en kostnadsfråga, på många sätt är faktiskt det mer kostnadseffektivt då de ger högre beräkningskapacitet per rack. Sett ur OS/programmens synvinkel är varje Epyc CPU en quad-socket design (fast här råkar allt sitta i samma kapsel).

Priskortet har inte heller riktigt tagit skruv, detta då Qualcomms Centriq 2400 plattform slår AMD på fingrarna här (det trots att den plattformen är monolitisk precis som Intels Skylake SP).

Just Centriq hissar nog en rad varningsflaggor för både AMD och Intel. Solarflare (känner själv bara till dem som tillverkare av bleeding-edge nätverksutrustning, men de gör uppenbarligen även utrustning för datacenter) är en av de som gått all-in på Centriq. Ska man tro Reddit har Solarflare hävdat att Centriq är så mycket bättre för deras användarfall att de skulle välja den plattformen över Xeon (som de tidigare använde) även om om Intel gav dem produkter gratis, TCO talar ändå för Centriq.

Intel hade väldigt nära 100 % av datacenter-marknaden 2017, deras försäljningen ökande ändå mer än någon trodde var möjligt Q4 2017 på detta område. Enda förklaringen är att Skylake SP börjar generera enorma summor. Här är nästa problem med Epyc. Epyc lanserades faktiskt tidigare än Skylake SP, så varför har Epyc inte tagit far ännu (även en rätt liten ökning borde synas då man startar från en väldigt låg nivå)?

Tänker sitta kvar på mina AMD, redan när jag köpte på mig de var det lite som att köpa optioner: bara vettigt om man har råd att förlora alla pengar. Det man köpt är i princip en lott med betydligt högre sannolikhet för vinst jämfört med en normal lott. Men är just en lott, kan gå superbra (något som kräver att AMD lyckas på serversidan) eller bli kattlåda (inte bara Sveriges bostadsägare som behöver låga räntor, AMD hade varit bankrutt utan hjälp från den extrema räntenivån vi haft)!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Som aktieägare i AMD hoppas jag att vad du anser slår in

Om man däremot tittar lite mer nyktert på siffrorna så är det tyvärr så att redan dagens kurs räknar in att AMD minst kommer fördubbla sin omsättning. Om de fördubblar omsättningen med dagens bruttomarginal samt lyckas göra det utan att på något sätt öka utgifterna för marknadsföring och FoU så får den en värdering som är mer lik den man kan förvänta sig givet vilken marknad de opererar på.

Den stora ljusglimten i denna rapport är att bruttomarginalen ökat. Man är fortfarande långt från Nvidia/Intel/Qualcomm nivåer, men man reser sig ändå ur de nivåer vi annars ser hos lågbudget/massproduktion tillverkare som MediaTek och AllWinner.

Det stora varningsflaggan är Epyc, det går inte enligt plan.

Har ända sedan lansering varit skeptiskt till Epyc, sättet man designat kretsen diskvalificerar den för lite väl många användarfall. Att quad-socket system är en extremnisch är långt ifrån enbart en kostnadsfråga, på många sätt är faktiskt det mer kostnadseffektivt då de ger högre beräkningskapacitet per rack. Sett ur OS/programmens synvinkel är varje Epyc CPU en quad-socket design (fast här råkar allt sitta i samma kapsel).

Priskortet har inte heller riktigt tagit skruv, detta då Qualcomms Centriq 2400 plattform slår AMD på fingrarna här (det trots att den plattformen är monolitisk precis som Intels Skylake SP).

Just Centriq hissar nog en rad varningsflaggor för både AMD och Intel. Solarflare (känner själv bara till dem som tillverkare av bleeding-edge nätverksutrustning, men de gör uppenbarligen även utrustning för datacenter) är en av de som gått all-in på Centriq. Ska man tro Reddit har Solarflare hävdat att Centriq är så mycket bättre för deras användarfall att de skulle välja den plattformen över Xeon (som de tidigare använde) även om om Intel gav dem produkter gratis, TCO talar ändå för Centriq.

Intel hade väldigt nära 100 % av datacenter-marknaden 2017, deras försäljningen ökande ändå mer än någon trodde var möjligt Q4 2017 på detta område. Enda förklaringen är att Skylake SP börjar generera enorma summor. Här är nästa problem med Epyc. Epyc lanserades faktiskt tidigare än Skylake SP, så varför har Epyc inte tagit far ännu (även en rätt liten ökning borde synas då man startar från en väldigt låg nivå)?

Tänker sitta kvar på mina AMD, redan när jag köpte på mig de var det lite som att köpa optioner: bara vettigt om man har råd att förlora alla pengar. Det man köpt är i princip en lott med betydligt högre sannolikhet för vinst jämfört med en normal lott. Men är just en lott, kan gå superbra (något som kräver att AMD lyckas på serversidan) eller bli kattlåda (inte bara Sveriges bostadsägare som behöver låga räntor, AMD hade varit bankrutt utan hjälp från den extrema räntenivån vi haft)!

Sen är väl orsaken att epic är nytt och intel motsvarande funnits längre ( mindre risk för kritiska buggar t.ex). Sen kan programmen vara mer optimerade för intel (även drivers kompatibiliteten). AMD visste att det skulle ta tid innan det skulle bära frukt med epic, skulle inte ropa hej än.

Företagsmarknaden rör sig långsammare, än konsument marknaden (prova ny oprövad plattform lär ta tid).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar