Mor köpte Ipad pro + Apple pencil på Apple store, dom glömde ta betalt för pennan, deras "kompromiss" ok?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rocklets:

Erbjud butiken att komma in förutsatt att de står för resan. Det pris ni erbjuder butiken är:
Milkostnad för bil (gissar) ~36kr/mil (inkl. däck, service mm)
Timkostnad chaufför 250 kr/t
Sträcka 30 mil till en kostnad av 1080Kr
Timtid ca 8t till en kostnad av 2000kr
Totalt pris för transport av penna tur och retur 3080kr

Tar de inte detta, inte kan skicka en faktura, vilket ni bett om, ser jag inte att ni kan göra mera för att gå butiken till mötes.

hahahahaha...........................var får du dessa uträkningar från?
En privatpersons tid kan inte beräknas som per timme såvida man inte förlorar inkomst. Även då så täcks inte inkomsten till fullo om personen i fråga tjänar ofantligt mycket per timme. Man brukar då se över en norm eller index över vad som anses vara skäligt beroende på problemets art.

Pennan kostar 1000-1200:- tippar jag på och då blir det snabbt oskäligt även om man tog en fjärdedel av ditt belopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

@MrTowle:
Fast att ge kortuppgifter över telefonen gör man i hela världen förutom i Sverige.
Vem har inte betalat Peppes eller Dominos och gett en totalt okänd person uppgifterna för 200 spänn utlägg?

Ja vi är nog lite känsliga i Sverige. Men jag har faktist aldrig gjort det och jag tycker det är konstigt att de inte kan skicka en faktura... men "I get your point"!

Var med om en liknande situation där jag fick av misstag en dyrare förstärkare i samma serie. Tänkte "ä det kanske är lika bra att behålla den" och då var det absolut inga problem att skicka en faktura på mellanskillnaden!

Permalänk
Medlem

https://www.apple.com/se/shop/product/MK0C2/apple-pencil?fnod...

lägg beställning, betala. skicka ordenummer till säljaren o säg ni har betalat o de inte behöver skicka någon penna. case closed?

Permalänk
Medlem

Skriv att det är deras misstag och det är de som får rätta till det.

Skriv att ni inte planerat åka till just det stället det närmaste halvåret åtminstone (det är ändå 15 mil) och att du inte heller har någon lust att tjafsa med postnord på deras ombud som säkert ligger några km bort också, utan om Apple vill ha tillbaka pennan så får de skicka ett bud att hämta upp den. De kan inte tvinga dig att ta dig till Postnord.

"Annars får ni bara efterskänka pennan och ta det på goodwill. Tack för mig."

Dra också ut på all mailkonversation i oändlighet. Svara på varje mail först efter 1-2 veckor. Finns inga krav på att du skall läsa din mail varje dag.

Det är så otroligt dålig service av ett av världens rikaste företag. Ofattbart att de inte bara skrev "Grattis till en gratis penna, hälsningar Apple!" Då hade du kanske skrivit ett par inlägg på sociala medier istället och det hade varit väldigt billig reklam.

Om de fortsätter envisas så gör det klart för dem att du INTE tänker köpa pennan utan de måste hämta upp den med bud och att du sedan tänker beställa en ny penna direkt på hemsidan. Det borde få dem att efterskänka den.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Ptja ni borde rimligtvis ha rätt till ersättning motsvarande era utgifter för att lösa ett problem ni inte orsakat. Lite osäker på vad man räknar som skälig milkostnad, skatteverket hävdar ju 18.50 som avdragsgill men bland annat min arbetsgivare räknar runt 35-isch per mil. På 30 mil blir det ju ungefär pennans värde.

Det rimliga känns ju som att dom skickar faktura eller ni skickar tillbaka pennan och dom får ta fraktkostnad och står med en lätt begagnad vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

hahahahaha...........................var får du dessa uträkningar från?
En privatpersons tid kan inte beräknas som per timme såvida man inte förlorar inkomst. Även då så täcks inte inkomsten till fullo om personen i fråga tjänar ofantligt mycket per timme. Man brukar då se över en norm eller index över vad som anses vara skäligt beroende på problemets art.

Pennan kostar 1000-1200:- tippar jag på och då blir det snabbt oskäligt även om man tog en fjärdedel av ditt belopp.

Ring taxi och fråga vad de skall ha för att köra sträckan tur och retur, denna uträkning blir ändock billigare än Taxi.

I milkostnaden för bilen måste du ta med parametrar som värdeminskning, service, däck osv. Detta gör att du landar omkring den summan som jag nämner.

Timkostnaden är inga konstigheter.

Vad är det för norm eller index som du refererar till? Vad skulle kostnaden för detta bli enl. din mening?

Hela poängen med min uträkning är om butiken önskar ta betalt i efterhand måste detta lösas till kundens fördel och inte nackdel. Det är ju fakta att kunden har stått vid disken, bett att få betala samtliga varor, efter avslutat köp tillåtits lämna butiken, i tron om att affären är avslutad.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rocklets:

Ring taxi och fråga vad de skall ha för att köra sträckan tur och retur, denna uträkning blir ändock billigare än Taxi.

I milkostnaden för bilen måste du ta med parametrar som värdeminskning, service, däck osv. Detta gör att du landar omkring den summan som jag nämner.

Timkostnaden är inga konstigheter.

Vad är det för norm eller index som du refererar till? Vad skulle kostnaden för detta bli enl. din mening?

Hela poängen med min uträkning är om butiken önskar ta betalt i efterhand måste detta lösas till kundens fördel och inte nackdel. Det är ju fakta att kunden har stått vid disken, bett att få betala samtliga varor, efter avslutat köp tillåtits lämna butiken, i tron om att affären är avslutad.

Index för milersättning är satt till 18.50:-/milen. Var kommer din summa från?
Du använder ordet omkring och det är ett ord man normalt använder när man tyvärr inte har koll på läget alltid.

Jo jag förstår dig att det är problematiskt för kunden. Det är dock ganska grovt att tro att man får den ersättning du skriver för en produkt som kostar 1000-1200:-. Att hyra bil / taxi är inte skäligt. Du kan åka buss t ex, då finns ingen milersättning att trakta.

Det handlar om att konsumenten ska hitta det billigaste alternativet, inte mes komfortablaste. Man kan ju flyga?

Ja du förstår säkert poängen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Du använder ordet omkring och det är ett ord man normalt använder när man tyvärr inte har koll på läget alltid.

Jag gillar generellt dina inlägg för du verkar ha koll på de juridiska frågorna jämfört med många andra användare här som ofta bara "höftar" med siffror och lagar.. Men jag måste erkänna att denna stilen du kör i vissa av dina svar inte är trevliga.. Ja det är ett kraftigt och smart sätt att visa att man står över någon annan men det är inte en sjysst eller trevlig taktik.

Missförstå mig inte jag ser gärna att du fortsätter vara så aktiv som du är i de juridiska frågorna här på forumet men att du håller det på en trevligare nivå gentemot de som kanske är mindre kunniga.. Du vinner oftast med dina argument utan härskartekniker ändå!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nima2001:

Jag gillar generellt dina inlägg för du verkar ha koll på de juridiska frågorna jämfört med många andra användare här som ofta bara "höftar" med siffror och lagar.. Men jag måste erkänna att denna stilen du kör i vissa av dina svar inte är trevliga.. Ja det är ett kraftigt och smart sätt att visa att man står över någon annan men det är inte en sjysst eller trevlig taktik.

Missförstå mig inte jag ser gärna att du fortsätter vara så aktiv som du är i de juridiska frågorna här på forumet men att du håller det på en trevligare nivå gentemot de som kanske är mindre kunniga.. Du vinner oftast med dina argument utan härskartekniker ändå!

Det var inte min mening och då det uppenbart tolkades så så får jag be om ursäkt!
Sedan skrattade jag, det kan jag erkänna, för beloppet var väl utanför ramarna av vad som anses vara skäligt.

Ibland kan det spilla över men det får jag ta på mig och om någon kände sig utanför så får jag be om ursäkt!

Permalänk
Medlem

@anon131444: TS kan säkert åka buss. Men tyvärr så går det inte att få ihop detta så det blir för TS att övernatta på hotell för hemresa dagen efter. Grattis Apple Och nej, att åka buss när det handlar om en resa på 15 mil är inte skäligt. Säkerligen som det troligen inte går en direktbuss.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ToddTheOdd:

@Pixlchaser: TS kan säkert åka buss. Men tyvärr så går det inte att få ihop detta så det blir för TS att övernatta på hotell för hemresa dagen efter. Grattis Apple Och nej, att åka buss när det handlar om en resa på 15 mil är inte skäligt. Säkerligen som det troligen inte går en direktbuss.

Försöker bara framhäva resonemangen kring vad som anses vara skäligt i ersättning i fall som dessa.

Hade jag varit Apple butiken så hade jag bjudit på detta och gått vidare med livet.
Det som sker här istället är att Apple blir lite översittare och avskriver artikeln för garanti/reklamationsrätt (köprättsligt har ju inte ett köp gått igenom då transaktion saknas, därmed OK) för att "sätta åt" kunden.

Permalänk
Medlem

@anon131444

Tack för bemötandet.

Ontopic: så har jag ingen aning om milersättning osv i såna här fall så det är bra att det diskuteras!
Jag hade personligen inte satt mig i bilen och åkt ända till butiken pga deras misstag. Då får dom skicka fraktsedel så postar jag tillbaka den och beställer den från annat håll istället.

Edit: kortnummer hade jag inte gett ut på telefon varken till Apple, min bank eller ens om Säpo ringde.. Denna princip tycker jag kommuniceras ut bra i samhället idag och oavsett om det är legit I detta fall och skulle gå bra så tycker jag det är en princip man får lära sig att jobba runt i dagens samhälle. Både som privatperson men även från företag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Index för milersättning är satt till 18.50:-/milen. Var kommer din summa från?
Du använder ordet omkring och det är ett ord man normalt använder när man tyvärr inte har koll på läget alltid.

Jo jag förstår dig att det är problematiskt för kunden. Det är dock ganska grovt att tro att man får den ersättning du skriver för en produkt som kostar 1000-1200:-. Att hyra bil / taxi är inte skäligt. Du kan åka buss t ex, då finns ingen milersättning att trakta.

Det handlar om att konsumenten ska hitta det billigaste alternativet, inte mes komfortablaste. Man kan ju flyga?

Ja du förstår säkert poängen.

De 18,5kr du hänvisar till kommer från skatteverket och är inte direkt kopplad till faktisk kostnad.

Anledningen till att jag skriver omkring är för att oavsett vilken summa jag anger kommer den som räknar få ett annat svar, beroende på vilka kostnadsparametrar som tas upp i kalkylen.

Jag skulle inte kalla mig expert, men jobbar med att räkna på trafikkostnader. Min erfarenhet är att människor generellt sett inte vet vad en transport faktiskt kostar.
I min uträkning får butiken bära hela kostnaden för felet, vilket gör att summan landar där den gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rocklets:

De 18,5kr du hänvisar till kommer från skatteverket och är inte direkt kopplad till faktisk kostnad.

Anledningen till att jag skriver omkring är för att oavsett vilken summa jag anger kommer den som räknar få ett annat svar, beroende på vilka kostnadsparametrar som tas upp i kalkylen.

Jag skulle inte kalla mig expert, men jobbar med att räkna på trafikkostnader. Min erfarenhet är att människor generellt sett inte vet vad en transport faktiskt kostar.
I min uträkning får butiken bära hela kostnaden för felet, vilket gör att summan landar där den gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är detta som används som referens vid bedömningar.

Du vet säkerligen vad för parametrar du jobbar med inom ditt fält. Men att en kund får närmare 3000:- i ersättning (om man slaviskt följer det du skrev ovan) för denna typ av scenario, då har du fel.

Jag har ett ARN ärende i minnet som jag inte har en referens på där en kund bokade ett släp för att skicka in en produkt till en serviceverkstad. Produkten var en åkgräsklippare och släpvagnen kostade kunden 1800:-. Det fanns släpvagnar för 120:- i samma närområde som kunden hyrde. Men kunden valde att köra en släpvagn som man kunde återlämna var man ville och bara ange koordinater t ex.

Kunden fick ersättning till det lägsta beloppet som fanns att presentera, vilket var 120:-. Trots att han betalade (med underlag) 1800:- + mil. Milersättningen bemödade ARN inte ens att beröra.

Alltså kan man inte bara åta sig , som konsument, flertalet omkostnader och förvänta sig att återförsäljaren/säljaren generellt, ska punga ut. Då skjuter man sig själv i foten. Så man ska nog vara försiktig med att skriva som du gör så man inte vaggar in någon i något konstigt.

Permalänk
Inaktiv

Jag ska bena ut detta så man fördjupat förstår vad som eftersöks om man kräver ersättning. Beloppen är irrelevanta. Se nedan:

@Rocklets

Milkostnad för bil (gissar) ~36kr/mil (inkl. däck, service mm) - Referens 18.50:-/mil anses skäligt. däck/service adderas ej

Timkostnad chaufför 250 kr/t - För att detta ska anses som skäligt så krävs det relativt speciella scenarion, möjligen kan t ex handikapp vara ett utav dem. Men då annulleras ju ovan krav då färdtjänst har ett fast pris normalt sett. Är det en privatperson så ska det finnas fakturaunderlag som stöd. Då det förmodligen är det du hade tänkt så anses det vara svartjobb och då bedöms det inte öht.

Sträcka 30 mil till en kostnad av 1080Kr - 18.50:-/mil = 555:-

Timtid ca 8t till en kostnad av 2000kr - Du har räknat att konsumenten fakturerar 250:-/h för sin tid. Detta måste dels finnas arbetsgivares intyg på att den tid är förlorad för att felet ska åtgärdas. Även då kan beloppet nekas då det inte anses vara skäligt. Har butiken dessutom helgöppet så kan kunden göra det en helgdag.

Totalt pris för transport av penna tur och retur 3080kr - Mitt totalpris: 555:- alternativt eventuell färdtjänstkostnad.

Permalänk
Medlem

Det hade kunnat sköta detta ärende mycket snyggare genom tex:

1: Faktura.
2: De betalar frakten för att skicka tillbaka den till butiken.

Tycker det handlar om att göra det lätt för kunden. Och visst vid första kontakt visste de kanske inte vart ni bodde. Men hade man fått reda på att det var 15mil från affären så hade ju något utav alternativen ovan varit det första man tänkt på.

Väldigt konstigt hanterat utav av Apple i detta fall och hoppas att det löser sig.
Nu bor jag själv iofs endast en 15-20min ifrån närmsta Apple affär men de gånger jag varit i kontakt med supporten har de sköt det snyggt och proffsigt. Att det tog 3-4 Arbetsdagar att reparera min iphone 5 blev jag riktigt imponerad utav. Vet att det tog runt 10 arbetsdagar för HTC verkstaden att reparera den telefonen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Jag ska bena ut detta så man fördjupat förstår vad som eftersöks om man kräver ersättning. Beloppen är irrelevanta. Se nedan:

@Rocklets

Milkostnad för bil (gissar) ~36kr/mil (inkl. däck, service mm) - Referens 18.50:-/mil anses skäligt. däck/service adderas ej

Timkostnad chaufför 250 kr/t - För att detta ska anses som skäligt så krävs det relativt speciella scenarion, möjligen kan t ex handikapp vara ett utav dem. Men då annulleras ju ovan krav då färdtjänst har ett fast pris normalt sett. Är det en privatperson så ska det finnas fakturaunderlag som stöd. Då det förmodligen är det du hade tänkt så anses det vara svartjobb och då bedöms det inte öht.

Sträcka 30 mil till en kostnad av 1080Kr - 18.50:-/mil = 555:-

Timtid ca 8t till en kostnad av 2000kr - Du har räknat att konsumenten fakturerar 250:-/h för sin tid. Detta måste dels finnas arbetsgivares intyg på att den tid är förlorad för att felet ska åtgärdas. Även då kan beloppet nekas då det inte anses vara skäligt. Har butiken dessutom helgöppet så kan kunden göra det en helgdag.

Totalt pris för transport av penna tur och retur 3080kr - Mitt totalpris: 555:- alternativt eventuell färdtjänstkostnad.

Butiken ska givetvis ersätta den faktiska kostnaden, inte enligt skatteverkets referens för skattefri milersättning.

För en person att på sin fritid att åka 30 mil för att fixa ett problem som försäljaren orsakat skulle jag krävt minst 250:-/h. Vem fasen vill slösa en helg för att göra något sådant gratis?

Helt otroligt att de inte kan skicka en faktura på beloppet.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av coll:

Butiken ska givetvis ersätta den faktiska kostnaden, inte enligt skatteverkets referens för skattefri milersättning.

För en person att på sin fritid att åka 30 mil för att fixa ett problem som försäljaren orsakat skulle jag krävt minst 250:-/h. Vem fasen vill slösa en helg för att göra något sådant gratis?

Helt otroligt att de inte kan skicka en faktura på beloppet.

Jo det är OK att du anser något men det är föga ointressant vid en bedömningsfråga där du ska bevisa varför du ska ha 250:-. Det är lite vad jag försöker poängtera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Jo det är OK att du anser något men det är föga ointressant vid en bedömningsfråga där du ska bevisa varför du ska ha 250:-. Det är lite vad jag försöker poängtera.

Allt snack om kostnader känns irrelevant. Butiken har gjort fel, de kan knappast kräva att du gör någonting alls rent juridiskt. Möjligen skulle de kunna kräva att du postar skiten i ett vadderat kuvert som de i sådant fall får tillhandahålla med porto. Men annars får de skicka ett bud (UPS t.ex.) att hämta upp pennan.

Det vettiga är ju naturligtvis att Apple bara kör på goodwill och skriver av detta som är låtsaspengar för dem.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Jo det är OK att du anser något men det är föga ointressant vid en bedömningsfråga där du ska bevisa varför du ska ha 250:-. Det är lite vad jag försöker poängtera.

Tror du menar att det ska vara "föga intressant" och inte "föga ointressant" som du skrev. Sluta med dina härskartekniker när du diskuterar är du snäll. Dina åsikter är precis lika intressanta som mina.

Personen kan inte bli tvingad att åka ner och lämna produkten till företaget. Vill de ändå att personen ska göra detta får de betala för det och det för att täcka samtliga kostnader som kunden har.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Jo det är OK att du anser något men det är föga ointressant vid en bedömningsfråga där du ska bevisa varför du ska ha 250:-. Det är lite vad jag försöker poängtera.

Man är väl fri att fakturera vad man vill?
Om affären kräver att kunden ska sitta och åka 30 mil för att lösa ett problem dom orsakat?
Jag tycker 250/h låter rejält billigt.

Det finns ju alltså ingen(!) uppsida för kund/ts att köra dessa 30 mil.
Så därav att jag fortfarande undrar vad lagen säger i detta fall.

Om detta enligt lag räknas som stöld så fine, då ligger det i kunds intresse att få det hela utrett.

Men i teorin så är det ju alltså bättre för kunden att skicka tillbaka pennan i ety paket med posten som kanske kostar 100:-, för att sedan lägga en order på en ny penna från valfri internetleverantör som har fri frakt.

Det blir betydligt billigare än bara drivmedel för 30 mil, samt en besparing på många många timmar i förlorad fritid.

Edit: Ser även att det är många som resonerar kring att pennan är småpotatis för ”Apple”. Tror inte det är saken här, utan det är nog nån butiksanställd/butikschef som får svettas för sitt misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Jag ska bena ut detta så man fördjupat förstår vad som eftersöks om man kräver ersättning. Beloppen är irrelevanta. Se nedan:

@Rocklets

Milkostnad för bil (gissar) ~36kr/mil (inkl. däck, service mm) - Referens 18.50:-/mil anses skäligt. däck/service adderas ej

Timkostnad chaufför 250 kr/t - För att detta ska anses som skäligt så krävs det relativt speciella scenarion, möjligen kan t ex handikapp vara ett utav dem. Men då annulleras ju ovan krav då färdtjänst har ett fast pris normalt sett. Är det en privatperson så ska det finnas fakturaunderlag som stöd. Då det förmodligen är det du hade tänkt så anses det vara svartjobb och då bedöms det inte öht.

Sträcka 30 mil till en kostnad av 1080Kr - 18.50:-/mil = 555:-

Timtid ca 8t till en kostnad av 2000kr - Du har räknat att konsumenten fakturerar 250:-/h för sin tid. Detta måste dels finnas arbetsgivares intyg på att den tid är förlorad för att felet ska åtgärdas. Även då kan beloppet nekas då det inte anses vara skäligt. Har butiken dessutom helgöppet så kan kunden göra det en helgdag.

Totalt pris för transport av penna tur och retur 3080kr - Mitt totalpris: 555:- alternativt eventuell färdtjänstkostnad.

Du diskuterar äpplen och päron. Detta är klart nuläget inte en juridisk fråga, utan en allmän fråga. Således bör den hanteras som en sådan. Kunden gör ingen reklamation.
På samma sätt som kunden måste betala det pris som Apple begär för pennan, över pris eller ej, så torde Apple betala ett marknadsmässigt pris för återtransporten om ingen bättre överenskommelse träffas.

Blir det en juridisk fråga är det en annan diskussion.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rocklets:

Du diskuterar äpplen och päron. Detta är klart nuläget inte en juridisk fråga, utan en allmän fråga. Således bör den hanteras som en sådan. Kunden gör ingen reklamation.
På samma sätt som kunden måste betala det pris som Apple begär för pennan, över pris eller ej, så torde Apple betala ett marknadsmässigt pris för återtransporten om ingen bättre överenskommelse träffas.

Blir det en juridisk fråga är det en annan diskussion.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jo det är ju det jag märkt men jag pratar inte alls äpplen och päron. Jag pratar konsumenträtt, det är just det vad kategorin för forumet handlar om och för vilket jag förväntar mig att alla förhåller sig till.

Permalänk
Medlem

Vad jag har läst mig till i tråden så har väl inte apple krävt att kunden reser 30 mil? Det är väl i allra högsta grad oklart hur apple anser att frågan skall lösas.

1. De vill att kunden kommer förbi butiken och betalar. Detta är ett naturligt första steg då man i de flesta fall bor rimligt nära eller har ärenden i närheten med viss regelbundenhet.

2. När det visade sig att det inte var så enkelt att svänga inom butiken så ville de att kunden skulle betala med kontokort över telefon. Kunden vägrade detta.

Efter detta så vet vi väl inte vad som har hänt?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Enligt konsumentköplagen skall ÅF stå för samtliga kostnader vid en felaktig leverans. Hänvisa till detta, milersättning utgår för varje mil på ca 18kr milen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad jag har läst mig till i tråden så har väl inte apple krävt att kunden reser 30 mil? Det är väl i allra högsta grad oklart hur apple anser att frågan skall lösas.

1. De vill att kunden kommer förbi butiken och betalar. Detta är ett naturligt första steg då man i de flesta fall bor rimligt nära eller har ärenden i närheten med viss regelbundenhet.

2. När det visade sig att det inte var så enkelt att svänga inom butiken så ville de att kunden skulle betala med kontokort över telefon. Kunden vägrade detta.

Efter detta så vet vi väl inte vad som har hänt?

Och gällande 2) så är det nog inte kunden som vägrar per se, utan banken. Skulle uppgifterna komma på vift sitter TS med skägget i brevlådan.

Tex säger min bank på sin sida på punkt två:

Skrivet av Swedbank:

Ditt kort och dina koder är personliga

  • Det är bara du som får använda ditt kort vid kortbetalning och kontantuttag.

  • Lämna aldrig ut kortuppgifter eller koder via e-post, Facebook, om du blir uppringd via telefon eller liknande.

  • Förvara kortet säkert och under uppsikt.

Min fetning.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Jäkla massa paragrafryttare och hävdande här i tråden.
Butiken gjorde en ärlig tabbe, och har (såvitt vi blivit informerade såhär långt) endast påkallat misstaget för kunden och flaggat för att man vill komma fram till en lämplig lösning. Ingen anledning till att slå på en större trumma än så.

On-topic; jag skulle kräva att de skickar en faktura. Tveklöst kan de göra detta, även om det kanske innebär lite intern administration och flyttning av varan mellan olika lagerkonton, men då får de väl göra det då. Det finns inte en chans att de inte har möjlighet att fakturera. Om de vägrar så be om att få bli uppringd av butikschefen.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Enligt konsumentköplagen skall ÅF stå för samtliga kostnader vid en felaktig leverans.

Något köp av pennan har dock inte genomförts, och KKöpL är därmed knappast tillämplig.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Klart man ska göra rätt för sig? De gjorde ett misstag för en produkt ni köpte. Det kan väl inte vara svårare än att skicka pengarna.

Inte fasen vill du bli utan pengar om du säljer något?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Med tanke på att ni verkar vilja göra rätt för er/ha en penna och pennan antagligen inte är billigare hos dem än någon annanstans?

Be dem skicka faktura, eller följesedel för spårbart paket.
förklara att ni är beredda att skicka tillbaka pennan, då ni inte är intresserade av att göra nämnda resa.
Billigare för dem än att betala eventuell resekostnad. De får tillbaka pennan eftersom de inte möjliggör för er att betala.
Köp den sen någon annanstans.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3409222
den?

Alternativt, för de som föreslår att pengarna ska skickas,
Be om följesedel, och posta kostnaden för pennan i kontanter i paket

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com