Processortyp för (webb)utveckling

Permalänk
Medlem

Processortyp för (webb)utveckling

Halloj!

Vänder mig till experternas territorium då jag är inkompetent när det gäller hårdvara.

Min korta fråga är om det är "värt" att gå för mer är dubbelkärnigt när det kommer till programmering. Jag utvecklar webbapplikationer och sitter främst med front-end i JavaScript (React / Angular). Det blir även en del kodknackande .NET och Java men det är rätt sällan.
Det förekommer att jag snurrar igång Windows 10 som VM ibland. MongoDB ligger igång lokalt också för det mesta. Andra applikationer som ofta är igång är Slack och Postman.

Eftersom jag är en apple-fan-boy och budgeten finns just nu så har jag möjlighet att plocka hem en 15" MacBook Pro med i7 Quad-core. Men 13" lockar mycket mer pga portabiliteten då jag flänger runt en hel del. Dock innebär 13"-modellen en i5 eller i7 Dual-core.

Är det så att den typ av workload jag sitter med skulle kunna dra mycket nytta av fler kärnor än två, eller är det svårt att säga utifrån den info jag givit?

Tacksam för svar.
Over and out /
JT

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag hade kört på en MP 13” mycket pga. den portabla faktorn som du säger.

Skulle inte kraften räcka till (?) så kan du ju alltid kolla på alternativet att köra/hyra en VPS med mer än behövlig CPU prestanda....

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Hehe; de du som bör veta detta, eftersom de du som ska använda det till webbutveckling.

Tycker de lite pinsamt om du nu är programmerare och inte vet vilken typ av cpu du behöver.

Permalänk
Medlem

Tycker du ska köra 15-tummaren, du kommer definitivt vilja ha quad-core/16gb ram. Gå och känn på den i en butik, den är jäkligt slimmad för en 15-tummare. Körde själv en 13-tummare tidigare och skulle inte gå tillbaka.

Men observera, nya Macbooks borde vara runt hörnet (Juni), då lär vi se quad cores för 13 tummarna också, och kanske 6 kärnor för 15 tummarna.

Permalänk
Medlem

@Spidey: Ska anteckna det!

Permalänk
Medlem

@Feeku: Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spidey:

Hehe; de du som bör veta detta, eftersom de du som ska använda det till webbutveckling.

Tycker de lite pinsamt om du nu är programmerare och inte vet vilken typ av cpu du behöver.

Varför skulle det vara pinsamt? Tror du Lewis Hamilton kan förklara hur motorn i hans F1 bil fungerar in i minsta detalj? Ändå går det rätt ok

Till TS, om du någonsin tror dig behöva köra Visual Studio 2017 så skaffa all hårdvara du kan. Trodde VS2015 var segt men VS2017 slår alla rekord. Den som inte tror mig kan ju testa Googla på "Visual studio 2017 slow performance". Sen är det tyvärr ett problem att jus VS är notoriskt dålig på att nyttja den prestanda som finns, men det är väl en diskussion för en annan tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Varför skulle det vara pinsamt? Tror du Lewis Hamilton kan förklara hur motorn i hans F1 bil fungerar in i minsta detalj? Ändå går det rätt ok

Till TS, om du någonsin tror dig behöva köra Visual Studio 2017 så skaffa all hårdvara du kan. Trodde VS2015 var segt men VS2017 slår alla rekord. Den som inte tror mig kan ju testa Googla på "Visual studio 2017 slow performance". Sen är det tyvärr ett problem att jus VS är notoriskt dålig på att nyttja den prestanda som finns, men det är väl en diskussion för en annan tråd

Fast att vara programmerare är att jämföra med att vara f1-ingenjör inte förare så det var nog en av dom sämre jämförelserna detta århundrade men ja hamilton lär veta rätt mycket om hur han får rätt prestanda ur sin motor men inte hur han bygger en ny från scratch.

Permalänk
Skrivet av jeth318:

@Spidey: Ska anteckna det!

Haha ja verkligen vilken vansinneskommentar.

Jag köpte ny dator till jobbet nyligen. Jag körde på en 15" XPS med i7a Quad-core för att jag sitter mycket i .NET och Java. Hade jag suttit väldigt lite i det hade jag gjort precis som du resonerar och kört en 13" istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Fast att vara programmerare är att jämföra med att vara f1-ingenjör inte förare så det var nog en av dom sämre jämförelserna detta århundrade men ja hamilton lär veta rätt mycket om hur han får rätt prestanda ur sin motor men inte hur han bygger en ny från scratch.

Tycker det var en ganska bra jämförelse.

Här kommer en till, Zlatan har ganska bra koll på bollens egenskaper vad gäller rörelse, men ganska dålig koll på de faktiska krafter som påverkar den.

Tycker det är ganska vanligt med programmerare som inte har vidare koll på hårdvara, inget fel med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Tycker det är ganska vanligt med programmerare som inte har vidare koll på hårdvara, inget fel med det.

Likaså folk som tror att dom är världsbäst på hårdvara bara för att dom kan programmera. Jag känner många riktigt duktiga programmerare som inte ens vet vad dom har för CPU i sina laptops. Själv har man TaskManager på Autostart

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Varför skulle det vara pinsamt? Tror du Lewis Hamilton kan förklara hur motorn i hans F1 bil fungerar in i minsta detalj? Ändå går det rätt ok

Till TS, om du någonsin tror dig behöva köra Visual Studio 2017 så skaffa all hårdvara du kan. Trodde VS2015 var segt men VS2017 slår alla rekord. Den som inte tror mig kan ju testa Googla på "Visual studio 2017 slow performance". Sen är det tyvärr ett problem att jus VS är notoriskt dålig på att nyttja den prestanda som finns, men det är väl en diskussion för en annan tråd

He he!
Min åsikt är att utvecklare ska ha de långsammare maskinerna så de inte trycker in så mycket onödig kod som segar ned allt.

Byggservern får gärna vara snabb men inte testmaskinerna

Permalänk

Bortsett från prestanda finns det också annat att ta hänsyn till. Jag skriver en del HTML, CSS och lite annat på min laptop som är en 14" Ideapad. Datorn är ju lätt och bekväm att ta med, men tangentbordet har en SHIFT-Tangent som sitter bredvid PIL UPP vilket gör det hela förjävligt. Det tog mig lång tid att vänja mig vid att använda den vänstra SHIFT för att inte råka trycka på fel tangent på högra sidan och börja skriva på raden ovanför.

Sen har vi skärmstorleken, 14" i full HD är för mig lite på gränsen till liten text och lite andra jobbiga faktorer. Och sist men inte minst, tangentbordet är väl lite tight.

Jag skulle absolut inte kunna tänka mig att gå ner mot 13", smaken är förstås olika men tänk inte enbart på prestandan utan väg in alla andra faktorer också.

Visa signatur

Das Ideapad

Permalänk
Inaktiv

Säljs det ens vettiga 2 kärniga datorer idag? Så det är inget fråga man i vanliga fall ens behöver ställa sig. Sedan Apple lär uppdatera sina modeller, de där gen 8 U serien lär det bli och de är för enklare saker riktigt bra, men du kan nog ej vänta och köra utan jobbdator.

Nå vad man behöver beror på vad man jobbar, du skrev det var frontend och det kan betyda mycket. Men som du skriver så tror jag en 13" macbook hade passat bra, se till att få två st vettiga dockningsstationer till denna, en hemma och på jobbet.. För det är jobbigt att plugga in och ur alla kablar.

Visst är macbooken tangentbord, pekplatta och skärm bra emot andra billiga laptops, men jämfört emot riktiga grejer som man har på en stationär dator så är milt sagt sk-t. Så fixa till så du kan jobba hemifrån med docka, bättre arbetsplatser köper in 2 dockor till varje arbetare för detta.
Nu är jag inte insatt i macbook, men många dockor till andra burkar stöder 3st skärmar och det borde mer eller mindre vara lag på detta som utvecklare, om man ej sitter istället med 2st 32" eller bättre.

*edit*
Tester av dockor till appledatorer, inte precis företagskvalite men betydligt bättre än inget.
https://macworld.idg.se/2.1038/1.680006/usb-c-docka-macbook-p...

Permalänk
Medlem

Jag vill bara in och slinka in lite tips ur egna erfarenheter. Jag arbetar med liknande arbetsuppgifter som dig och det är en hel del koder som skrivs på tangentbordet.
Det finns två väldigt viktiga faktorer som jag tycker att du ska lägga krut på. Tangetbordet! Ja, det är nog det viktigaste du ska leta efter. Är den icke av kvalité så kommer du att störa dig en hel på den.

Och sedan har vi skärmen, 13" i min värld är ett aldrig. Jag skulle nog tipsa dig om att satsa på minst en 15" eftersom att man hela tiden har massivs av koder uppe och sätt att testa dessa koder vilket kräver en hel del plats på skärmen men detta är trots allt subjektivt.

Äger för övrigt en liknande modell till denna, https://www.dustinhome.se/product/5011018841/latitude-5580

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Köp en macbook pro. 13" räcker gott o väl i min mening, jag kopplar oftast in en skärm och tangentbord när jag programmerar endå. Man klarar kortare session på 13" tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

He he!
Min åsikt är att utvecklare ska ha de långsammare maskinerna så de inte trycker in så mycket onödig kod som segar ned allt.

Byggservern får gärna vara snabb men inte testmaskinerna

Då måste Microsoft har riktigt snabba maskiner, för jag testade installera VS2017 på en ren server med snabba SSDer, 128 GB ram och dubbla Xeon proppar (har för mig 12 trådar per propp) men det gick ändå segt

Permalänk
Medlem

@NewCamps: I synnerhet om man håller på med GUI programmering, jag har en 55" OLED på mitt skrivbord och kör med iaf 4 virtuella skrivbord. Ok, ska väl erkänna att hade det funnits mindre OLED än så kanske jag hade nöjt mig med 10" mindre