Permalänk
Medlem

Asus FX502VM säljes/bytes

Tjena !
Pga ändrad boendesituation så har jag äntligen snart plats för en stationär dator igen och tänkte då kolla om nån vill byta min laptop mot främst ett 1070/1080/1080ti plus en gamingskärm eller pengar imellan från köparen. kom med förslag!
Jag har redan allt förutom grafikkort och skärm
Vid intresse för köp så värderar jag min dator runt 7500kr plus tillbehören.
Men vi kan köra på bud och det börjar på 6000kr isåfall.

Jag har en Asus FX502VM 15.6" laptop med följande specifikationer:
I5 6300hq
Gtx 1060 3gb (kan klockas 200mhz coreclock utan problem)
16gb ddr4 2133mhz ram
256gb msata ssd
Windows 10 64bit
Full HD IPS 60hz skärm

(bytte skärm från den trötta TN Panelen som den kom med då den ansträngde mina ögon något oerhört! Stod att denna skärm skulle stödja G-Sync och jag får högre fps än 60 utan tearing i vissa spel så jag antar att det funkar ^^)

Datorn är tunn,tyst och lätt och throttlar ingenting vad jag har märkt av.
Slänger med en väska som alla tillbehör får plats i och en kylplatta med 2 tysta fläktar.

Då jag själv tycker att datorn blev otroligt mycket bättre med den nya skärmen och batteritiden är densamma sen den öppnades ny så tycker jag den är en riktigt bra slimmad dator som inte väsnas allt för mycket heller.

datorn väger 2.2kg och är lite mer än 2cm tjock så den är väldigt slimmad och rätt skön att ha i knät även under längre stunder.

Jag har även haft ett "skin" på under hela tiden jag ägt den så den är i nyskick om man tar bort det😊

Garanti och kvitto från Webhallen finns, inköpt 2017-02-10.

Jag väljer att sälja eller att inte sälja till vem jag vill.

Mvh Robin

Läs hela annonsen här

Visa signatur

PC : SSUPD Meshiliocious Mesh Edition - 13600k - 32Gb 6200mhz DDR5 - 2x 2tb kingston m.2 - Asus ProArt RTX 4080 Super 16Gb - Asus ROG Strix LC II 280mm

Permalänk

Vänta... hur bytte du skärmen? Guide?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer: har jobbat med att reparera datorer i några år så var väldigt enkelt 😊 brukar finnas guider på nätet för det också. Det är ju bara klickfästen och skruvar egentligen så, det svåra är att hitta rätt skärm och där sökte jag på Google och hittade en annan person som ville byta skärm också och fick hjälp av några på ett forum.

Visa signatur

PC : SSUPD Meshiliocious Mesh Edition - 13600k - 32Gb 6200mhz DDR5 - 2x 2tb kingston m.2 - Asus ProArt RTX 4080 Super 16Gb - Asus ROG Strix LC II 280mm

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för panel du monterat och var köpte du den?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Vill också veta vad det är för panel. Även kapaciteten på batteriet och om den har en precision TouchPad? Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Vad är det för panel du monterat och var köpte du den?

Skrivet av kitanii:

Vill också veta vad det är för panel. Även kapaciteten på batteriet och om den har en precision TouchPad? Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en LGD046F panel. Batteritiden är riktigt bra, jag haf inte märkt nån skillnad på försämring sen jag köpte den. Kan lätt kolla på youtube eller film i flera timmar med batterisparläget på 😊

Visa signatur

PC : SSUPD Meshiliocious Mesh Edition - 13600k - 32Gb 6200mhz DDR5 - 2x 2tb kingston m.2 - Asus ProArt RTX 4080 Super 16Gb - Asus ROG Strix LC II 280mm

Permalänk
Medlem

@Pronix: Måste veta kapaciteten på det. Antalet WHr. Mvh

EDIT:
Verkar inte helt klart huruvida den faktiskt har G-Sync heller. Har du uttryckligen inställningar för detta i Nvidia's kontrollpanel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

@Pronix: Måste veta kapaciteten på det. Antalet WHr. Mvh

EDIT:
Verkar inte helt klart huruvida den faktiskt har G-Sync heller. Har du uttryckligen inställningar för detta i Nvidia's kontrollpanel?

WHr? ingen aning om vad det är.
Hur ser man det i kontrollpanelen? har inte hittat nåt om gsync där. körde igång doom på ultra och hade i snitt 120fps utan någon tearing som helst dock.

Visa signatur

PC : SSUPD Meshiliocious Mesh Edition - 13600k - 32Gb 6200mhz DDR5 - 2x 2tb kingston m.2 - Asus ProArt RTX 4080 Super 16Gb - Asus ROG Strix LC II 280mm

Permalänk
Medlem

@Pronix: Mängden energi som ryms i batteriet. Står på batteriet. Verkar ligga på 63Whr. Inte så häftigt. Har du inga inställningar för G-sync i kontrollpanelen har du inte G-sync på skärmen. Bör finnas under "monitor technologies" eller liknande.

Med tanke på vad jag kan få för dator helt ny för ca 8000kr;
En Dell Inspiron med en i7 7700HQ, ett 1050Ti med 4GB VRAM, snabbare ssd, bättre byggkvalitet överlag (chassit, touchpad etc.), lite sämre batteri (dock mycket mer strömsnål så mer batteritid i slutändan ändå), aningen bättre IPS-panel än denna och dessutom Thunderbolt 3 så externa GPUer är möjligt om en skulle behöva. Skulle kunna tänka mig runt 5000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

@Pronix: Mängden energi som ryms i batteriet. Står på batteriet. Verkar ligga på 63Whr. Inte så häftigt. Har du inga inställningar för G-sync i kontrollpanelen har du inte G-sync på skärmen. Bör finnas under "monitor technologies" eller liknande.

Ah okej, well verkar inte som att det är Gsync på den då. konstigt då jag inte upplever nåt screen tearing heller :/ Nä 63WHr är ju inte jättemycket men den är ju rätt strömsnål så håller sig bra ändå tycker jag.

Visa signatur

PC : SSUPD Meshiliocious Mesh Edition - 13600k - 32Gb 6200mhz DDR5 - 2x 2tb kingston m.2 - Asus ProArt RTX 4080 Super 16Gb - Asus ROG Strix LC II 280mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pronix:

Ah okej, well verkar inte som att det är Gsync på den då. konstigt då jag inte upplever nåt screen tearing heller :/ Nä 63WHr är ju inte jättemycket men den är ju rätt strömsnål så håller sig bra ändå tycker jag.

Enligt lite recensioner kallas den sämre än medel även för att vara en gaminglaptop vad gäller batteriet. Verkar ju ligga på runt 3 kanske 3,5h om en kollar film. Att du inte upplever screen tearing behöver inte vara så konstigt i sig. Dels kan du ju kanske vara mindre berörd personligen och sedan handlar det bara om timing mellan informationen som skärmen får från din gpu. Kan variera en del beroende på titel och det behöver inte spela någon roll om du har fler eller färre bilder per sekund än skärmens frekvens.

Permalänk
Medlem

@kitanii: Well, jag är ganska känslig mot screen tearing vet jag med åren, men men allting är relativt som dem säger!^^

Aangående batteritiden så kan jag väl tycka att en dator som kostar 11000kr och levererar den prestanda som den gör i det lilla formatet är rätt bra om den håller närmare 4 timmar. I7orna verkar mest throttla i så här tunna laptops och ändå inte leverera den prestanda dem bör medans dem drar lite mer ström också. jag har inte sett många som håller längre om det inte är nån MAX-Q variant för närmare 20k. de flesta gaminglaptops med värre gpu än 1050ti verkar ju inte hålla längre än 4-5 timmar generellt sett.

Allt som allt så är den bra på alla fronter förutom den sunkiga skärmen den levereras från Asus med, men smaken är som baken

Visa signatur

PC : SSUPD Meshiliocious Mesh Edition - 13600k - 32Gb 6200mhz DDR5 - 2x 2tb kingston m.2 - Asus ProArt RTX 4080 Super 16Gb - Asus ROG Strix LC II 280mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pronix:

@kitanii: Well, jag är ganska känslig mot screen tearing vet jag med åren, men men allting är relativt som dem säger!^^

Aangående batteritiden så kan jag väl tycka att en dator som kostar 11000kr och levererar den prestanda som den gör i det lilla formatet är rätt bra om den håller närmare 4 timmar. I7orna verkar mest throttla i så här tunna laptops och ändå inte leverera den prestanda dem bör medans dem drar lite mer ström också. jag har inte sett många som håller längre om det inte är nån MAX-Q variant för närmare 20k. de flesta gaminglaptops med värre gpu än 1050ti verkar ju inte hålla längre än 4-5 timmar generellt sett.

Allt som allt så är den bra på alla fronter förutom den sunkiga skärmen den levereras från Asus med, men smaken är som baken

Finns inga inställningar för G-Sync så har du inte denna feature.

Skulle säga att för runt 12-15k så har du med ännu bättre helhet och enskilda specs definitivt i alla fall ca 5h batteritid vid normalt bruk. Den är tunn helt klart, men inte så tunn som du får det att låta (den är ju ingen ultrabook sett till storlek) och i denna storlek så är throttling inte så vanligt heller. Beror såklart på vad en kollar på/efter, men även om de kan throttla så är det många gånger kortare stunder varav de också ändå håller högre prestanda än en sämre modell som inte gör det. Vad väljer en? Throttling med bättre prestanda eller ingen throttling med sämre? Att en kan vara missnöjd över att inte sådana fall inte få full potential är en annan sak. Till sist. Den är utgående och satt till överpris idag hos de få som fortfarande har den i lager. Baserat helt på vad du faktiskt får om du lägger lika mycket eller som nu till och med mindre för en ny maskin.

Förstår helt att det suger och jag tror helt klart att den är trevlig som maskin, men den är ju faktiskt inte beaktansvärd på något sätt. FX är en budgetserie. Står vänligt fast vid mitt bud.
Jag står fast vid mitt bud i varje fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

Finns inga inställningar för G-Sync så har du inte denna feature.

Skulle säga att för runt 12-15k så har du med ännu bättre helhet och enskilda specs definitivt i alla fall ca 5h batteritid vid normalt bruk. Den är tunn helt klart, men inte så tunn som du får det att låta (den är ju ingen ultrabook sett till storlek) och i denna storlek så är throttling inte så vanligt heller. Beror såklart på vad en kollar på/efter, men även om de kan throttla så är det många gånger kortare stunder varav de också ändå håller högre prestanda än en sämre modell som inte gör det. Vad väljer en? Throttling med bättre prestanda eller ingen throttling med sämre? Att en kan vara missnöjd över att inte sådana fall inte få full potential är en annan sak. Till sist. Den är utgående och satt till överpris idag hos de få som fortfarande har den i lager. Baserat helt på vad du faktiskt får om du lägger lika mycket eller som nu till och med mindre för en ny maskin.

Förstår helt att det suger och jag tror helt klart att den är trevlig som maskin, men den är ju faktiskt inte beaktansvärd på något sätt. FX är en budgetserie. Står vänligt fast vid mitt bud.
Jag står fast vid mitt bud i varje fall.

Ja vi får helt enkelt agree to disagree! Men jag har ett bud på 8000kr från en redan så tackar artigt nej till ditt bud😊
Vill helst byta den mot stationära dator delar också för den delen.

Visa signatur

PC : SSUPD Meshiliocious Mesh Edition - 13600k - 32Gb 6200mhz DDR5 - 2x 2tb kingston m.2 - Asus ProArt RTX 4080 Super 16Gb - Asus ROG Strix LC II 280mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pronix:

Ja vi får helt enkelt agree to disagree! Men jag har ett bud på 8000kr från en redan så tackar artigt nej till ditt bud😊
Vill helst byta den mot stationära dator delar också för den delen.

Ta det vet jag!
Vad gäller G-Sync så slog det mig att det precis som V-Sync låser din högsta fps till samma frekvens som skärmen. I ditt fall med G-Sync på så skulle du inte få mer än 60fps. Alltså har den inte G-Sync om du inte sett varken inställningar för det eller får långt över 60fps.