Begränsad budget, kan uppgradera en del!(Gaming)

Permalänk
Medlem

Begränsad budget, kan uppgradera en del!(Gaming)

Tja! Jag ska uppgradera datorn och hade då tänkt att byta en del. Problemet är då att jag inte riktigt vet vad som "bottle-neckar" mitt rigg. Jag spelar mest World of Warcraft och får dålig FPS när jag är inne i så kallade raids (20+ spelare, mycket partiklar och sånt på samma gång, många spelare och i huvudstäder annars håller jag 60 fps).
Frågan är då om jag bör uppgradera mitt GPU eller CPU. Här är mina speccs:
CPU: Intel Core i5 6600 CPU @ 3.30GHz
GPU: NVIDIA GeForce GTX 1060 3GB
RAM: 16G
Moderkort:MSI Z170A PC MATE (MS-7971)

All hjälp uppskattas! Vill se till så att jag inte uppgraderar fel del!

Permalänk
Medlem

@StanA: Jag tror ditt grafikkort bottleneckar för den bara har 3GB minne

Permalänk
Medlem

Läs här
http://www.logicalincrements.com/games/wow#conclusion

Kört med mitt gtx 580 1,5gb, 2500k, 8gb ram och hållt 60+ fps, inställningar gör enorm skillnad i wow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@StanA: Jag tror ditt grafikkort bottleneckar för den bara har 3GB minne

3GB DDR5 räcker gott och väl för World of Warcraft och borde klara de flesta spelen på rätt hög grafiknivå.

Systemet borde egentligen inte flaskhalsa överhuvudtaget.
Kontrollerat temperaturen på GPU och CPU under load? Gjort Fabrikåterställning?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Tror inte det är så mycket att göra åt. Vad jag vet är WoW ett sådant spel. Om det inte är så att din processor överhettas?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@Cenorida: Jag kollar temperaturen nu under Raid. Jag dippar ner till 20-30 fps och tempen ligger på 40 grader enligt RealTemp program. Kollar även CPU och GPU load genom att tabba till Aktivitetshanteraren under fight och CPU ligger mellan 40-70% load och GPU 50%. Har inte gjort fabriksåterställning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StanA:

@Cenorida: Jag kollar temperaturen nu under Raid. Jag dippar ner till 20-30 fps och tempen ligger på 40 grader enligt RealTemp program. Kollar även CPU och GPU load genom att tabba till Aktivitetshanteraren under fight och CPU ligger mellan 40-70% load och GPU 50%. Har inte gjort fabriksåterställning

Tänkte bara kolla så att du har både OS & WoW på en SSD & inte på något mekaniskt åbäke?
Nyaste drivrutiner brukar inte heller skada för grafikkortet.

Permalänk
Medlem

@Extol: Läste lite och att dömma så verkar det som de rekommenderar lite bättre grafikkort eller ett grafikkort med lite mer minne på det(de rekommenderade ett med 6gb medans den jag har är 3gb). CPU kunde ju också vara bättre men såg ut som att det jag har duger. Tack för länken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StanA:

@Cenorida: Jag kollar temperaturen nu under Raid. Jag dippar ner till 20-30 fps och tempen ligger på 40 grader enligt RealTemp program. Kollar även CPU och GPU load genom att tabba till Aktivitetshanteraren under fight och CPU ligger mellan 40-70% load och GPU 50%. Har inte gjort fabriksåterställning

Då är det ju något som är fel. (Då inga av dina komponenter jobbar 100% och därmed ingen flaskhals).
Flaskhals innebär ju att en komponent är för klen i förhållande till de andra komponenterna.

Rekommenderar starkt att du gör en fabrikåterställning av Windows. Testa sedan att mäta CPU för sig och GPU för sig när du kör World of Warcraft. Vad för temperatur får grafikkortet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@r3mpuh: Min Windows mapp ligger i C: driven ( som är ssd) och även World of Warcraft (ligger i Program files x86). Den har dock bara 15g utrymme kvar men kan inte tänka mig att det skulle dra ner fps så mkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StanA:

@Cenorida: Jag kollar temperaturen nu under Raid. Jag dippar ner till 20-30 fps och tempen ligger på 40 grader enligt RealTemp program. Kollar även CPU och GPU load genom att tabba till Aktivitetshanteraren under fight och CPU ligger mellan 40-70% load och GPU 50%. Har inte gjort fabriksåterställning

CPU 40-70% totalt? I så fall kan det fortfarande vara CPU som slår i taket.

WoW drar en hel del CPU, så för mig brukar en kärna ligga uppåt 100%, en på kanske 30-40% och resten inte användas så mycket, även om de blivit lite bättre på att nyttja fler trådar/kärnor på senare år.

Sen kan man ju dippa ner rätt lågt ibland ändå, när det är många spelare samtidigt med alla effekter, deras gear, pets osv som ska vara med. Inte ens den snabbaste i7an klarar ju WoW utan dippar ibland om man ska gå på battle.net-forumen.
Men jag märkte hyfsad skillnad när jag gick från min 1090T på 4GHz till en i5-4590 på 3,3GHz (Turbo 3,7). Nu dippar jag inte lika ofta så långt ner.

EDIT: Grafikortet borde inte ha några problem alls. Du kan ju dra ner shadows och view distance som är mer CPU-tunga och se om det hjälper, annars är det en CPU med högre fart som gäller tror jag.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av StanA:

@Extol: Läste lite och att dömma så verkar det som de rekommenderar lite bättre grafikkort eller ett grafikkort med lite mer minne på det(de rekommenderade ett med 6gb medans den jag har är 3gb). CPU kunde ju också vara bättre men såg ut som att det jag har duger. Tack för länken!

Notera att han som länkade kör på ett GTX 580. Alltså ett betydligt sämre kort än vad du har och med "bara" 1,5GB minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv

@StanA: WoW är inte speciellt optimerat, dvs kunna utnyttja beräkningskraften i en processor med flera kärnor.
Det enda som hjälper är nog en överklockning.

Permalänk
Medlem

@Cenorida: Okej gör nog det. Vet inte om RealTemp kollar grafikkortet, och angående hur jag kollar CPU och GPU separat, vet du ngt bra program för det?

Permalänk
Medlem

@anon179202: Okej jag är inte ett dugg insatt på hur man överclockar osv, skulle du kunan hänvisa mig till ngt bra guide eller dylikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StanA:

@Cenorida: Okej gör nog det. Vet inte om RealTemp kollar grafikkortet, och angående hur jag kollar CPU och GPU separat, vet du ngt bra program för det?

Börja med att fabrikåterställa Windows. Provkör. Återkom om problemet kvarstår. Kvarstår problemet är det med största sannolikhet något med processorn.

Kan även poängtera att din processor inte är överklockningsbar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@blackeagle: Okej så då ska jag leta efter en CPU som har hög GHZ eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StanA:

@blackeagle: Okej så då ska jag leta efter en CPU som har hög GHZ eller?

Börja med att kolla länken om inställningar som @Extol skrev tidigare. Man kan få rätt mycket prestandaboost om man går in och ändrar enskilda inställningar som skuggor, view distance och AA, utan att det försämrar bildupplevelsen märkbart.

Man kan inte gå bara på frekvensen (GHz), men om du jämför med någorlunda samma modeller, så är det ju bättre med högra hastighet än fler kärnor för just WoW i alla fall.

Om det inte räcker med inställningarna så är det idé att kolla på en överklockningsbar CPU (i5/i7 K-modell som passar ditt moderkort).

Men jag skulle som sagt kollat den länken först och sen sett hur mycket det dippar.

WoW är inte så bra optimerat som sagt så även en väldigt snabb CPU kan få rejäla dippar när man raidar. Kolla separata kärnor/trådar när du kollar CPU-belastningen och se om en av dem ligger på 100% eller nära där.

Kolla denna tråden t.ex. där folk med GTX 1070 och/eller i7 4790k (som är överklockningsbar) också dippar under 30 FPS:
https://www.mmo-champion.com/threads/2130709-drops-below-30fps-in-WoW-gtx-1070-i5-6600

Citat "Even with a 6700k at 4.6ghz I get frame drops with a 1080 in suramar and a couple other small places in game. Wow is just like that."

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Gammal spelmotor med lite upphottning som har ett horribelt multicore stöd som gör att det ofta tankar en kärna helt medans resten ligger och chillar typ på 5-10%

Vilket gör att om man inte kollar usage på varje kärna utan totalen för alla kärnor kommer den visa typ 50% eller nått sånt.

Tyvärr inget man direkt kan göra något åt mer än att hitta en cpu med så hög frekvens som möjligt för att minska på bwlastningwn lite.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av StanA:

@Clawfinger6: Okej jag är inte ett dugg insatt på hur man överclockar osv, skulle du kunan hänvisa mig till ngt bra guide eller dylikt?

Såg inte att din processor tyvärr är låst.
Du behöver en k-modell som är upplåst, tex 6600k för att kunna överklocka.

Permalänk
Medlem

Vill bara tacka alla som tog sin tid och svara! Kommer nog köpa ett riktigt stabilt CPU som klarar att wow kör på få kärnor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StanA:

@Extol: Läste lite och att dömma så verkar det som de rekommenderar lite bättre grafikkort eller ett grafikkort med lite mer minne på det(de rekommenderade ett med 6gb medans den jag har är 3gb). CPU kunde ju också vara bättre men såg ut som att det jag har duger. Tack för länken!

Läs längre ner om inställningar i wow, sjukt dåligt optimerat spel och små ändringar i inställningar gör massor för ens fps utan att ta bort allt för mycket ögongodis