Har mitt grafikkort gått sönder?

Permalänk
Medlem

Har mitt grafikkort gått sönder?

Hej alla kunniga!
Startade upp min dator som stått stilla i princip 3-4 år.
Riggen nu
Asus Z97 Pro wi-fi-ac
i7-4790K
Ram 12G
Evga 850 G2
Powercolor 7990
Win 10
Började med att hårddisken kraschade så den byttes. Spelade lite enklare spel som LOL, Fortnite och WoW. Märkte att WoW laggade lite i högre grafikinställningar typ High-Ultra, sänkte lite och sen funkade det ok.
Skulle testa BF4. Det funkar inte alls, inte ens på lägsta inställning. Det laggar konstant och fryser. Tänker att mitt 7990 borde klara det utan problem. Kan det vara någon inställning eller har det helt enkelt bara gått sönder på nåt sätt? Provade med ett lånat 7950 och det flyter ju bra i mid-high inställningar. Har inget minne av att jag hade några problem förut men då körde jag BF2 och Wow.
Kollat lite temperatur men det går inte högre än drygt 50 grader...
Provat att öka reglagen i Amds programvara för enklare klockning men ingen skillnad.
Nån som har några tankar?

Visa signatur

Cooler Master Gladiator 600|MSI P55A-G55|Inte i5 760|Noctua NH-U12P|A-Data 8GB (4x2048MB) GAME-Series|PSC 6970, XFX 6970|Corsair TX 850W 80+

Permalänk
Medlem

Tog ju givetvis ner senaste drivrutiner jag hittade nu i veckan.
Även provat att Uppdatera BIOS i moderkort efter att jag läste att det kunde ställa till det nåt om det i en gammal tråd nånstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cooler Master Gladiator 600|MSI P55A-G55|Inte i5 760|Noctua NH-U12P|A-Data 8GB (4x2048MB) GAME-Series|PSC 6970, XFX 6970|Corsair TX 850W 80+

Permalänk
Medlem

Du har alltså lånat ett nästan identiskt kort och allt funkar felfritt i din burk?
Då kan vi i princip konstatera att det är ditt grafikkort som orsakar problemen.

Kan vara så enkelt att kylpastan har hunnit torka till den gräns att den inte kyler kortet och det klockar ner sig?
Snurrar fläkten?
Eller att någon annan komponent på kortet inte får korrekt kylning.
Ominstallation av drivare?
Gammal inställning i något överklocksprogram?
Fått ett "miner" virus?

Permalänk

Svårt att veta, lättaste sättet är att prova med ett annat grafikkort så kan du lätt utesluta om det är ditt grafikkort som är sönder eller inte.