Nintendo ökar vinsten med 505 procent – säljer 15 miljoner Switch

Permalänk
Melding Plague

Nintendo ökar vinsten med 505 procent – säljer 15 miljoner Switch

Under räkenskapsåret mellan 31 mars 2017 och 31 mars 2018 har Nintendo fått en kraftig ökning av rörelseresultatet, vilket möjliggjorts av stark Switch-försäljning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Ändå har Switchen så många brister.

1. Ingen webbläsare/pdf visare/stöd för filmtjänster.
2. Klarar ej av android appar.
3. Dålig kvalite när det gäller styrsparkarna, de glappar lite och är inte helt bergfasta,
4: Kan ej köra de gamla spelen, även om några konverteringar har kommit.

Men när det inte finns någon vettig konkurrens så är det inte konstigt att försäljningen går som smör. Jag ser dock mycket fram emot switch 2. Jag har för övrigt en switch som ej har varit igång på över 6 månader.

Permalänk
Medlem

Kommer väl att slå till ytterligare när Smash Bros släpps, är ju den enkla anledningen till att jag ej har skaffat mig en ännu, men ska.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Använder min switch flitigt flera gånger i veckan, kör mario kart, mario och rabbids, eller mario odyssey med sambon. Supernice!
Utmärkt konsol för det som vi vill ha det till iaf, spela offline med varandra och vänner.
Har 3 st pro-kontrollers som alla är riktigt sköna att använda.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Är 1 & 2 verkligen brister? Är de inkluderade i deras Scope?

Permalänk
Inaktiv

Precis köpt min andra Switch så jag är skyldig till två och en bit över 30 spel.

Skrivet av anon159643:

Ändå har Switchen så många brister.

1. Ingen webbläsare/pdf visare/stöd för filmtjänster.
2. Klarar ej av android appar.
3. Dålig kvalite när det gäller styrsparkarna, de glappar lite och är inte helt bergfasta,
4: Kan ej köra de gamla spelen, även om några konverteringar har kommit.

Men när det inte finns någon vettig konkurrens så är det inte konstigt att försäljningen går som smör. Jag ser dock mycket fram emot switch 2. Jag har för övrigt en switch som ej har varit igång på över 6 månader.

Typ samma brister som hos konkurrenterna (Playstation, Xbox) då. Förutom att Microsoft klarar sig bra på punkt fyra i och med det riktigt bra bakåtkompatibilitetsläget i Xbox One. Nintendo måste få fart på VC, att det inte är igång ett år efter lansering är ganska illa. Att kunna spela klassiker vid sidan om alla nya spel portabelt som dockat skulle få fart på försäljningen ännu mer.

Vill man surfa och se film är en 10" tabletter ett mycket bättre och billigare köp dessutom. Eller bara använd mobilen.

Varför spelar du inte på din Switch? Tidsbrist? Spel finns det ju mycket av, speciellt mot Wii U.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Fatmajk:

@Johan86c: Är 1 & 2 verkligen brister? Är de inkluderade i deras Scope?

1 är i alla fall något de hade och gjorde hyfsat bra på både Wii och Wii u (Eventuellt även 3ds osv?)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Purrfected:

Använder min switch flitigt flera gånger i veckan, kör mario kart, mario och rabbids, eller mario odyssey med sambon. Supernice!
Utmärkt konsol för det som vi vill ha det till iaf, spela offline med varandra och vänner.
Har 3 st pro-kontrollers som alla är riktigt sköna att använda.

Samma här. Var tveksam till konceptet först men blev förra årets bästa köp. Hybrid funktionen och möjligheten att spela portabelt är underbart och jag hoppas på mer liknande produkter.

Vi ser ju även GPD Win och liknande produkter och jag hoppas någon stor tillverkare inser marknaden för en handhållen speldator. Är detta Valve borde satsa på istället för andra tveksamma satsningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som spelkonsol tycker jag Switchen är riktigt kul och bra. För övriga ändamål finns ju andra bättre alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag gillar min Switch, även om jag tycker att valet av SoC är lite smått olyckligt. Det är grymt najs att kunna ta med sig en AAA-upplevelse på resande fot, så mobiliteten är definitivt det Switch gör bäst. Det som förmodligen stör mig mest är alla trötta portar av gamla spel till plattformen. Bakåtkompatibilitet med sina egna äldre spel är en grej, men det kommer så mycket annat onödigt tjafs som alla redan har köpt till någon annan plattform. I vanlig ordning så är nästan allt man ser fram emot utvecklat av Nintendo själva.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Om den bara vore billigare...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ändå har Switchen så många brister.

1. Ingen webbläsare/pdf visare/stöd för filmtjänster.
2. Klarar ej av android appar.
3. Dålig kvalite när det gäller styrsparkarna, de glappar lite och är inte helt bergfasta,
4: Kan ej köra de gamla spelen, även om några konverteringar har kommit.

1. Ser inte hur detta är brister. Stöd för Netflix hade varit visserligen varit trevligt.
2. Den klarar heller inte av iOS-appar, LaserDisc eller Betamax.
3. Mina fungerar fint, inte märkt det på mina kompisar som har Switch heller.
4. Antar att detta kan ses som en brist, men snart går det väl att spela alla emulatorer som finns.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Precis köpt min andra Switch så jag är skyldig till två och en bit över 30 spel.

Typ samma brister som hos konkurrenterna (Playstation, Xbox) då. Förutom att Microsoft klarar sig bra på punkt fyra i och med det riktigt bra bakåtkompatibilitetsläget i Xbox One. Nintendo måste få fart på VC, att det inte är igång ett år efter lansering är ganska illa. Att kunna spela klassiker vid sidan om alla nya spel portabelt som dockat skulle få fart på försäljningen ännu mer.

Vill man surfa och se film är en 10" tabletter ett mycket bättre och billigare köp dessutom. Eller bara använd mobilen.

Varför spelar du inte på din Switch? Tidsbrist? Spel finns det ju mycket av, speciellt mot Wii U.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför man vill ha en portabel enhet som gör allt är att man har begränsat med utrymme, jag själv har en surfplatta som kostade mer än en Switch när den var ny. Men ska jag i min ryggsäck bära med mig båda för jämnan?
Nej då blir det så att smitchen blir liggandes hemma i en låda och aldrig används.

Jag skulle vilja ha en portabel spelmaskin som även om den ej var det optimala ändå skulle gå att ha till väldigt mycket, just nu klarar den typ bara av spel och då inte ens Androidspel.

Nå alternativen till en portabel spelkonsol är inte många, så det blir att klaga på att den "bästa portabla spelmaskin" som finns att köpa kunde vara ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ändå har Switchen så många brister.

1. Ingen webbläsare/pdf visare/stöd för filmtjänster.
2. Klarar ej av android appar.
3. Dålig kvalite när det gäller styrsparkarna, de glappar lite och är inte helt bergfasta,
4: Kan ej köra de gamla spelen, även om några konverteringar har kommit.

Men när det inte finns någon vettig konkurrens så är det inte konstigt att försäljningen går som smör. Jag ser dock mycket fram emot switch 2. Jag har för övrigt en switch som ej har varit igång på över 6 månader.

1/2. Också lite besviken att de inte satsade lite på att låta den agera tablet när man inte vill spela. Men men.. kanske kommer.

3. Mina beter sig finfint och jag har fyra joycons totalt. Däremot vill jag minnas att Ben Heck fällde nån kommentar att han tyckte designidén runt hur spakarna skulle hålla i längden var lite ifrågasättbar. Som sagt inget jag upplevt i praktiken.

4. Jag tror detta var fullt strategiskt för att flörta med indie-utvecklare och tredjepart i allmänhet. Man vet att nostalgi är STARK och hittar du SMB 3 på shoppen så kan du avvakta med andra spelköp. De vill nog heller inte fortsätta på imagen att deras konsoller är till för att bara spela massa retro-classics om och om igen. Men förr eller senare blir det nog ändå en del sånt för det är säker inkomst.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk

Våran blev använd i ca 1 vecka sen har den legat och samlat damm.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Själv anser jag att Nintendo är menat för de lite mindre krabaterna Självklart kan det även vara roligt för större men avsaknaden av vissa funktioner kan underlätta för ex. föräldrar. Har själv funderat på om vi ska göra oss av med Ps4 och slå till på en Switch

Permalänk
Medlem

Bästa köp jag gjord på länge!
Spelar väldigt ofta på min switch. Perfekt slö lir när man är trött eller sjuk. Kan spelas överallt och duglig batteritid.
Har verkligen varit räddaren under de månader jag varit sängbunden nu.

Hoppas bara på lite fler spel jag vill lira. Även om man har några hundra timmar på botw nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Grattis Nintendo, personligen förstod jag att de hade en succe på gång när jag fick min i handen första gången, det var något som klickade direkt som jag inte helt kan förklara. Den gör det den gör så förbannat bra helt enkelt, vad den inte kan göra rör mig inte särskilt mycket faktiskt. Jag har ett dussin apparater hemma som kan köra webbläsare och netflix etc, behöver inte en till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Under räkenskapsåret mellan 31 mars 2017 och 31 mars 2018 har Nintendo fått en kraftig ökning av rörelseresultatet, vilket möjliggjorts av stark Switch-försäljning.

Läs hela artikeln här

Nice! Switch ör ätt nice men föredrar pc

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fram till och med Mars -18 har det sålts 17,7 miljoner Switchar enligt Nintendo själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arzei:

Jag gillar min Switch, även om jag tycker att valet av SoC är lite smått olyckligt. Det är grymt najs att kunna ta med sig en AAA-upplevelse på resande fot, så mobiliteten är definitivt det Switch gör bäst. Det som förmodligen stör mig mest är alla trötta portar av gamla spel till plattformen. Bakåtkompatibilitet med sina egna äldre spel är en grej, men det kommer så mycket annat onödigt tjafs som alla redan har köpt till någon annan plattform. I vanlig ordning så är nästan allt man ser fram emot utvecklat av Nintendo själva.

Jag håller med om valet av SoC. Nu verkar utvecklarna få den att göra mer än man kunde förvänta sig men något kraftfullare hade behövts. Hade gärna sett att Nintendo försökt flörta med Apple här men då de nog räknas som konkurrenter. iOS är stort för smartphone- och tabletspel och ligger fortfarande långt före Android. Se bara Civilization VI: https://itunes.apple.com/us/app/sid-meiers-civilization-vi/id...
Ganska stor skillnad på touchbaserat och en plattform där an fokuserar på knappar och spakar likt de mer traditionella portabla spelplattformarna.

Samtidigt är ju de spel som kommer till Switch i regel alltid först med att få spelet portabelt. Det är ju inte som med exempelvis PS4 där det dräller av PS3-portar. Sedan är plattformen rätt ny, mer spel kommer ju dyka upp framöver. Tar alltid lite tid innan allt nytt dyker upp på en ny plattform.

Skrivet av anon159643:

Varför man vill ha en portabel enhet som gör allt är att man har begränsat med utrymme, jag själv har en surfplatta som kostade mer än en Switch när den var ny. Men ska jag i min ryggsäck bära med mig båda för jämnan?
Nej då blir det så att smitchen blir liggandes hemma i en låda och aldrig används.

Jag skulle vilja ha en portabel spelmaskin som även om den ej var det optimala ändå skulle gå att ha till väldigt mycket, just nu klarar den typ bara av spel och då inte ens Androidspel.

Nå alternativen till en portabel spelkonsol är inte många, så det blir att klaga på att den "bästa portabla spelmaskin" som finns att köpa kunde vara ännu bättre.

En Switch och en Tablet äter inte så fasligt mycket utrymme. Kan vara bra att se över prioriteten eller den väska/ryggsäck man har. Ska man göra allt på samma enhet kommer man ändå behöva ha med sig både laddare och/eller batteripack. Dumt att slösa på batteriet på en handburen spelkonsol när alla andra prylar man kan släpa med sig klarar av simpla saker som att spela upp video, musik, rendera webbsidor eller vad det nu är.

Ska du spela Android-spel så använd då en Android-enhet. Känns ganska självklart ändå? Dessa får du ju bara på en Android-enhet så varför skulle just Switch erbjuda dessa när exempelvis PS Vita inte heller gjorde detta.
Och att använda webbläsaren på den var heller inte speciellt trevligt. Kan jag själv intyga då jag även har en sån. Min gamla Lenovo TAB2 10" är överlägsen på detta område. Och då var den billig när den köptes (2015 tror jag, kanske 2014 till och med) och har trots lågt pris och sin ålder hängt med bra.

Bara punkt 4 är rimlig. Nintendo måste få fart på Virtual Console, eller vad de tänkt kalla lösningen denna gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ändå har Switchen så många brister.

1. Ingen webbläsare/pdf visare/stöd för filmtjänster.
2. Klarar ej av android appar.
3. Dålig kvalite när det gäller styrsparkarna, de glappar lite och är inte helt bergfasta,
4: Kan ej köra de gamla spelen, även om några konverteringar har kommit.

Men när det inte finns någon vettig konkurrens så är det inte konstigt att försäljningen går som smör. Jag ser dock mycket fram emot switch 2. Jag har för övrigt en switch som ej har varit igång på över 6 månader.

Steg 1-2 känns ändå ganska irrelevanta att ta upp som brister. Hur ofta använder man webbläsaren på PS4, Xbox eller 3DS egentligen? Och varför skulle Switch klara av Android-appar när den inte ens kör Android, utan FreeBSD? Då kan man ju anklaga PS4 för samma sak. Det enda jag kan hålla med om är att det hade varit trevligt om det fanns filmtjänster, men det är lite svårt när Netflix inte visar något större intresse. Hulu finns till Switch i USA, så avsaknaden av Netflix, Amazon Prime osv är nog resultatet av en kostnadsfråga som de inte prioriterar.

Har inga problem med glabb i spakarna, men det rapporterades mycket vid lanseringen att den tappade kopplingen, men detta åtgärdar Nintendo gratis, och problemet finns så vitt jag vet inte på nya maskiner.

Bakåtkompatibilitet blir i regel ett minne blott när en ny maskin bygger på helt ny arkitektur, och både PS4 och Xbox One blev utan bakåtkompatibilitet pga detta. Sony fokuserar i stället på HD remasters medan Microsoft portar utvalda 360-titlar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av EntropyQ3:

Fram till och med Mars -18 har det sålts 17,7 miljoner Switchar enligt Nintendo själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det ska vara 17,79 miljoner enheter på "Life to date"enligt deras rapport. "Actual" har 15,05 miljoner (finns på s. 15 i rapporten).

Hela rapporten finns nedan:

Källa

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller varför den ska klara android-appar.

Angående spakarna så håller jag med om att dom är ganska dåliga vid stationärt spelande framför TVn, där ligger dom långt efter standarden man är van med. Men å andra sidan så är det väl dom bästa spakarna som finns om man istället jämför med bärbara enheter, så av den anledningen är det lite lättare att acceptera.

Själv använder jag alltid Pro kontrollen när jag spelar på TVn, dom spakarna är bra!

Permalänk

Hämta precis Nintendo Labo från Media Markt.
Nu ska jag o barnet bygga ihop ett lekhus och andra saker 😊

Visa signatur

zidewinder

Permalänk
Medlem

Sänk priset en tusing och jag köper en

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av zidewinder:

Hämta precis Nintendo Labo från Media Markt.
Nu ska jag o barnet bygga ihop ett lekhus och andra saker 😊

Trevligt att ha lite tid med barnen!! (allvarligt menat ingen ironi)

Nintendo är och kommer förbli en barnkonsol.
Älskade själv Nintendo som barn.

Ungar finns det massor av, och dom föds varje minut

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Är nöjd med min Switch. Barnen älskar den, och jag gillar att kunna spela bredvid frun i soffan när hon kollar på sina "spännande" tv program. Känns ändå mer socialt än att stänga in sig med hörlurar vid datorn.
Det som stör mig mest med Switch nu är avsaknaden av VC (helt otroligt, den är ju som gjord för detta) samt att kontrollerna är åt helvete för dyra. Vill man kunna spela fyra st i något spel kostar det ju som att köpa en till konsol.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

2. Den klarar heller inte av iOS-appar, LaserDisc eller Betamax.

3. Mina fungerar fint, inte märkt det på mina kompisar som har Switch heller.

Men tänk vad bra om den stött Laserdisc, då hade kanske inte halva datamängden av filmiska spel behövts laddas ner!

Tror den högre precisionen och krav på mindre dödzon är ett potentiellt problemområde denna generation. Har redan märkt av det på två PS⁴-kontrollr där PS3-dittona som ändå använts betydligt mycket mer aldrig uppvisat minsta liknande tendenser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Tycker Switch är en överdriven hype!

Har både Wii U och en Switch nu sedan årsskiftet. Tycker fortfarande mer om min Wii U dels pga spelen och tillbehören runt om.

MinSwitch har blivit liggande som jag befarade, var mest nyfiken på Mario odyssey som var väldigt snyggt men inte så superkul, väldigt mediokert faktiskt.

Mario Kart 8 och Zelda hade jag redan spelat på Wii U så Switch kändes överflödig. i övrigt tycker jag det inte släppts några nya heta titlar till Switch.

Hårdvaran är som sagt i det minimalaste, hade hellre haft en stationär Switch än att den är portabel, jag har redan en 3DS som fyller den biten och jag tar hellre med 3ds än Switch på kortare resor, tex bussen/tbanan.

Switch är väldigt dyr iförhållande till tex Ps4 och Xbox.

Sen saknar jag Netflix som hade varit väldigt använbart i mitt fall så man just kunde utnyttja Switchens portabelhet med större skärm än på mobilen.

Dessutom ska det börja kosta att spela online snart, vilket var fördelen med Nintendo innan att man slapp detta!

Hoppas det kommer en uppdaterad Switch snart med starkare hårdvara så man kan spela mer än Nintendos egna sortiment.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB