Permalänk
Medlem

Router på router?

Dottern behöver hjälp så därför behöver jag det också.
Hon har bredband via ComHem så hennes router är kopplad till ett utav de tre hålen i väggen. Så routern har en koaxialkoppling för att komma ut på nätet. Hon betalar för 100 Mbits men tycker att farten börjar bli dålig. Alla saker är uppkopplade trådlöst. Hur hög fart hon får ut om via en trådbunden uppkoppling vet jag ännu inte. Få en ny router från ComHem verkar inte vara en så bra ide eftersom priset då går upp. Men kan hon (jag) inte skaffa en ny vanlig router och koppla den till ComHem routern. Jag utgår då ifrån att den nya routern har bättre fart på det trådlösa nätverket.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid köra en trådlös accesspunkt som inte agerar router..

Bästa är väl att kolla lite på inställningarna på det befintliga först, går det byta kanal ? Ofta finns 5 respektive 2,4Ghz - hur är det inställt ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@CGD:
Kolla om det går att brygga routern/modemet från comhem. Det innebär att den bara förmedlar anslutningen vidare och agerar modem (koax-tp) då kan du koppla in en egen router utan problem. Prova logga in på den och se om ni hittar något alternativ om det. Om det inte går så är det bäst som karaff skrev, att komplettera med en AP. Istället för att köra en router till som agerar AP (brukar räcka med att inaktivera dhcp så blir det en switch med AP), så köp en renodlad AP istället. Skulle rekommendera att ni kollar på ubiquitis AP ac-lite. För erat bruk så räcker det med att konfa den med hjälp av deras mobilapp.

Visa signatur

.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CGD:

Dottern behöver hjälp så därför behöver jag det också.
Hon har bredband via ComHem så hennes router är kopplad till ett utav de tre hålen i väggen. Så routern har en koaxialkoppling för att komma ut på nätet. Hon betalar för 100 Mbits men tycker att farten börjar bli dålig. Alla saker är uppkopplade trådlöst. Hur hög fart hon får ut om via en trådbunden uppkoppling vet jag ännu inte. Få en ny router från ComHem verkar inte vara en så bra ide eftersom priset då går upp. Men kan hon (jag) inte skaffa en ny vanlig router och koppla den till ComHem routern. Jag utgår då ifrån att den nya routern har bättre fart på det trådlösa nätverket.

Comhem använder en gateway med modem om du har coaxanslutning, men de brukar ge bra fart och oftast ger de mer än det man abonnerar på så problemet är troligen med wifi, det viktigaste att förstå är att wifi är ett delat medium så alla radioenheter inom räckvidd påverkar varandra, snabb wifi kräver alltså kort räckvidd dvs för det mesta många accesspunkter och kabeldragning.
Kan man undvika att tvingas använda wifi är mycket vunnet och tvingas man använda wifi så montera upp minst en extra accesspunkt, tex Ubiquitys ac lite är prisvärda https://www.dustinhome.se/product/5010889400/unifi-ap-ac-lite...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Skaffa typ en sådan här och smäll upp istället.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393875

Router på router är ingen bra idé. Även om du stänger av routingfunktionaliteten så betalar du så klart för funktionalitet som du inte behöver/vill ha. Det är en Accesspunkt/AP du letar efter.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det går lite långsamt det hela. Men de hittade en annan lösning. Blocket. De hittade och köpte en av ComHems senaste routrar till ett mycket bra pris. Så nu är det trådlösa nätverket mycket snabbare. Men de har ingen speciell aning om hur den fungerar. Har den det nyare 5 GHZ nätverket eller ej. De har inte heller gjort några som helst inställningar.
Får se hur det utvecklar sig.

Permalänk
Medlem

@CGD: Den borde ha 5ghz. Det hade våran Comhem.

Jag hade redan en router sedan tidigare boende och körde comhems enbart som modem. Fungerade väldigt bra, förutom att comhem-apparaten stängde ned sig ibland.