Facebook virus - Iphone X för några kronor / Shell tanka gratis

Permalänk
Medlem

Facebook virus - Iphone X för några kronor / Shell tanka gratis

Hur bär sig dessa människor åt som får detta virus? Klickat på shady-länkar?
Någon som vet hur man blir av med viruset?

Frågade en som hade viruset och han påstod att han omformaterat datorn och mobilen samt bytt lösenord vilket inte hjälpte.

Permalänk
Medlem

Jag änvänder mycket sällan Facebook men det kanske är så att han av misstag gett "viruset" tillåtelse att skriva saker. Leta upp listan med saker som man har gett tillåtelse, Spotify osv, så kanske han kan se något som ser galet ut.

Permalänk
Medlem

Troligen har personen klickat på något via facebook vilket givit en app rättigheter att skriva i denna personens namn. Skall gå att få fram listor på alla appar via settings på facebook som har detta

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem

Ja, personen har troligtvis kört en app som t.ex ett personlighetstest som har gett appen tillgång till den personens Facebook wall och kan skriva där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla om det ligger något skumt i https://www.facebook.com/settings?tab=applications

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Off-topic, men några kronor för en iPhone X är fortfarande en dålig deal om du frågar mig

On-topic, är det facebook så ligger det något oftast och spökar under "applikationsinställningar" säkerligen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem, fick det i början av veckan från ingenstans. Jag har raderat samt inaktiverat i stort sätt alla appar på facebook men viruset fortsätter posta ut information om en gratis iphone-x. Någon som haft samma problem och i såna fall någon lösning på det? Eller bara någon som tror vad som kan fungera för att stoppa det. För det fungerar inte att endast ta bort appar etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cabz1337:

Jag har precis samma problem, fick det i början av veckan från ingenstans. Jag har raderat samt inaktiverat i stort sätt alla appar på facebook men viruset fortsätter posta ut information om en gratis iphone-x. Någon som haft samma problem och i såna fall någon lösning på det? Eller bara någon som tror vad som kan fungera för att stoppa det. För det fungerar inte att endast ta bort appar etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Min mor har samma problem. Avinstallerat Firefox/rensat cache/kakor. Kört Win 10 antivirus, kört malwarebytes och tagit bort tillåtelse för alla apparna. Bytt lösenord. Inget verkar fungera.

FB-profilen går med i olika grupper av sig själv och postar inläggen.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Har ni kollat aktiva sessioner?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Ja det har jag kollat. Har inaktiverat/tagit bort precis allt som har med applikationer att göra. Gick däremot in nu och tröck på ”anmäl applikation” (när dom redan av avslutade eller bortagna) då kunde man välja ett alternativ som gjorde att appen ej har rätt till varken information eller uppgifter. Förhoppningsvis kommer detta fungera, får avvakta och se till imorgon. Än så länge har ingenting hänt.
Annars vet jag inte vad man kan göra..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Jag har inga appar eller dylikt kopplade till mitt FB-konto, och jag har t.o.m. skapat ett nytt konto då mitt förra blev spärrat - problemet kvarstår. Jag testade igår att fabriksåterställa telefonen, men lik förbaskat har det skickats spam idag (och datorn var inte ens igång).

Vad jag förstått av andra postare har det heller inte hjälpt att blåsa datorn, så jag begriper inte hur det går till.

Permalänk
Medlem

Ni som drabbats - vad har ni för telefoner? Tänkte om det ändå är luren som spammar om det kan vara någon app som ställer till det (trots att jag inte har några appar kopplade till FB förutom just FB).

Permalänk
Medlem

Både jag och sambon har blivit drabbade. Jag har en huawei honor 8 och hon har en huawei honor 7.

Båda telefonerna är uppdaterade till senaste.
Båda har två vägs autentisering på våra facebook konton. (kräver sms-kod för att logga in)
Båda har bytt lösenord många gånger på både mail och facebook.
Sambon har gjort ett helt nytt konto och raderat sitt gamla.
Alla enheter som haft tillgång till kontot är genomsökta med flera olika antivirus program.
Har gått igenom samtliga appar och båda telefonerna och kollat samtliga ev. tillägg på webbläsare och facebook.
Båda har kört facebooks egna "säkra ditt konto".
Båda har gått ur samtliga grupper och slutat gilla samtliga sidor.
Inga andra enheter är inloggade eller har varit inloggade på våra konton.

Hur fan bär dom sig åt? Jag har slut på idéer hur jag ska få det här att sluta.
Ber om hjälp att få stopp på detta.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Misstänker att det körs någon form av skadlig kod i min Firefox på Windows som lägger till mig i grupper och sedan några veckor senare börjar spama om iPhone. Problemet upphörde helt när jag slutade logga in på FB ifrån Firefox... Dessutom byta FB lösenord efter varje försök av åtgärd…

Permalänk
Inaktiv

@Demsity: Det som är fel är troligtvis någon facebook app som har tillåtelse. Det kan vara något litet spel eller så.

https://www.facebook.com/help/211829542181913?helpref=uf_perm...

Du vill typ stänga av sådant du inte känner igen. Har du bytt lösenord har fortfarande appar likt dessa tillåtelse att göra vad du nu get dem tillåtelse till.

Permalänk
Avstängd

Hela Facebook är ju ett virus. Det verkar angripa hjärnan på användaren å det grövsta!

Permalänk
Medlem

Hittat en del sådana här de senaste, men man kan väl inte få viruset utav att bara söka på det dom säger? Antar att man måste klicka på någon länk ifrån ens Google-sökning?

Jag är intresserad på veta hur det funkar om någon vet ungefär.

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

En vän fått något liknande. Det skickas en länk på messenger som ser ut att vara från youtube. Men han kör bara FB på telefonen och av det jag har nu googlat så verkar det att det skickas bara från tillägg på datorn. Har säkert fel nu då såklart men skulle behöva hjälp med detta.

Permalänk
Medlem

Morsan har exakt den där som trådskaparen har. Hon "går med" i massor med grupper automatiskt och ett tag senare har detta meddelande spammats och hennes konto stängs av av Facebook.

Vi har rensat bort nästan alla "applikationer" som man inte litar fullt på (bara några lokala intressegrupper kvar), bytt lösenord och klickat i nån inställning om att appar inte kan posta men det fortsatte. Till slut stängde Facebook av hennes möjlighet att posta nya inlägg i grupper fram till ett visst datum, jag tror att det kan börja igen efter det datumet.

Är det någon som har en riktig slutgiltig lösning på problemet? Gissningar kan vi hoppa över, jag har läst massor på olika sidor.

Och nej, hon vill inte avsluta sitt konto. Hon har kontakt med släktingar och vänner där vilket är väldigt smidigt för henne. Hon använder FB endast på datorn.

Permalänk
Medlem

Vore intressant och veta om detta håller i sig fortfarande eller om FB har kanske lyckas filtrera bort detta problem för gott?

Permalänk
Medlem

Senast igår postade "morsan" texten på sin vägg så nej de har inte stoppat problemet.

Det underliga är att vart man än läser och försöker förstå HUR dessa meddelanden kommer till så finns inga svar som kan förklara det. Aktiva sessioner med hennes konto är bara min och morsans dator och genomsökning av dator med antivirusprogram och malwarebytes visar inga tecken på intrång. Inte heller något tillägg i webbläsaren.

Permalänk
Medlem

Här är några tips som kan vara värda att prova:
1. Bocka för webbläsarna och rensa allt med ”Ccleaner” (formulärdata och lösenord kan vara kvar)
2. Kör även webbläsarnas egen återställningsfunktion
3. Installera tillägget ”Ghostery” i dina webbläsare…