Förbättra ljudet från en Intel NUC-dator

Permalänk
Medlem

Creative är bra om du vill ha surround och gillar att spela spel. De är inte dåliga på musik, men anses inte överlag vara hifi.

Då du har ett bra stereosystem och primärt använder datorn till film och musik skulle jag rekommendera en DAC med USB-ingång och analoga utgångar. Behringer DAC:en du länkade verkar bra sålänge du inte lyssnar på musik i mer än CD-kvalitet.

Jag tror att Argon DAC:en från hifiklubben hade passat bra för dig, framförallt om du får ett bra pris på den. Den har både USB-ingång (för datorn) samt koaxial och optisk ifall du skulle vilja använda den med TV:ns ljudutgång eller en CD/DVD/BluRay spelare.

Med tanke på ditt användningsområde skulle jag rekommendera att du kollar på DAC:ar från olika hifimärken snarare än ljudkort från klassiska datormärken.

Kort och förenklat om samplingshastighet och bitdjup gällande ljud:
En CD är 16bit/44,1kHz
Datorer använder som standard 16bit/48kHz
DVD-audio är upp till 24bit/96kHz och SACD är motsvarande fast i DSD-format
Dolby och DTS på bluray kan motsvara SACD/DVD-audio i kvalitet.
Spotify/Youtube och de flesta streamingtjänster är 16bit/44,1-48kHz
Generellt sett så är det inget att hänga upp sig på. Sålänge du inte aktivt lyssnar på högupplöst musik/film så duger 16bit/48kHz.

lade till lite skit om samplingshastighet och bitdjup
Permalänk
Skrivet av Aarthas:

Creative är bra om du vill ha surround och gillar att spela spel. De är inte dåliga på musik, men anses inte överlag vara hifi.

Då du har ett bra stereosystem och primärt använder datorn till film och musik skulle jag rekommendera en DAC med USB-ingång och analoga utgångar. Behringer DAC:en du länkade verkar bra sålänge du inte lyssnar på musik i mer än CD-kvalitet.

Jag tror att Argon DAC:en från hifiklubben hade passat bra för dig, framförallt om du får ett bra pris på den. Den har både USB-ingång (för datorn) samt koaxial och optisk ifall du skulle vilja använda den med TV:ns ljudutgång eller en CD/DVD/BluRay spelare.

Med tanke på ditt användningsområde skulle jag rekommendera att du kollar på DAC:ar från olika hifimärken snarare än ljudkort från klassiska datormärken.

Kort och förenklat om samplingshastighet och bitdjup gällande ljud:
En CD är 16bit/44,1kHz
Datorer använder som standard 16bit/48kHz
DVD-audio är upp till 24bit/96kHz och SACD är motsvarande fast i DSD-format
Dolby och DTS på bluray kan motsvara SACD/DVD-audio i kvalitet.
Spotify/Youtube och de flesta streamingtjänster är 16bit/44,1-48kHz
Generellt sett så är det inget att hänga upp sig på. Sålänge du inte aktivt lyssnar på högupplöst musik/film så duger 16bit/48kHz.

Tack för ditt utförliga svar och förklaring.

Jag tror jag gör så att jag börjar med Argon DAC1 på Hifi-klubben. Deras butik på Kungsgatan ligger på vägen hem. Sen har jag Behringer UCA202 som ett andrahandsalternativ.

Det var bra att du påpekade att jag inte skall fokusera på Creatives kort bara för att namnet är bekant. För jag kommer inte alls spela ändå och det är väl inom det området Creative briljerar.

Permalänk
Skrivet av guvvan:

Använder själv en Intel NUC och en Cambridge Audio DacMagic 100 kopplat till en Yamaha R-S300 och är nöjd!

Tyckte stereo-bilden i ljudet vart mycket bättre/klarare än när jag använde det inbyggda ljudkortet.

Tack för tipset. Cambridge Audio DacMagic 100 verkar definitivt bra, men den är nog lite utanför min budget på 1000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

Tack för tipset. Cambridge Audio DacMagic 100 verkar definitivt bra, men den är nog lite utanför min budget på 1000 kr.

Javisst är den det, ville bara påpeka att det vart en klar förbättring i mitt fall med ett extern ljudkort och rekommenderar det starkt

Permalänk
Skrivet av guvvan:

Javisst är den det, ville bara påpeka att det vart en klar förbättring i mitt fall med ett extern ljudkort och rekommenderar det starkt

Roligt att höra. Jag hoppas jag också kommer bli nöjd.

Permalänk

Jag köpte Argon DAC1 på öppet köp i fredags. Idag kopplade jag in den och är mycket nöjd. Det blev en markant och uppenbar skillnad i ljudet. Som natt och dag vill jag påstå. Så tack igen för alla goda råd och tips.