Alla "hjälp med värdering" trådar.

Permalänk
Medlem

Alla "hjälp med värdering" trådar.

De flesta är ju solklara försök till försäljning utan att behöva gå vägen via marknaden här.
Givetvis hoppas postaren på bud via PM eller liknande.

Komponenter eller datorer som faktiskt kan vara svåra att värdera kan ju vara OK att fråga om.
Men en 3 år gammal komplett speldator är något helt annat IMO.
2 minuter på blocket/SWC marknad (eller annan valfri site), och man får en väldigt bra bild om vad som är värt vad.

Bara jag som ser detta eller har flera medlemmar reagerat på ökningen av dessa "annonser" ?

Permalänk
Hedersmedlem

@Svensktiger Det är fler än du som reagerat på ökningen av denna typ av trådar. Hur man ska hantera dem är lite svårt, men handlar det om ren försäljning utanför marknaden ska de självklart tas bort. Det har talats om en ny forumdel med namnet "Säljråd" eller liknande.

Eller har du själv något förslag på en lösning?

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

En ny forumdel kommer att döda SWC marknad direkt.
Och jag gissar på att det vore oönskat.
Vad jag ser så återstår ett tuffare tag mot dessa.
Antingen nolltolerans eller så får moderatorerna köra på känsla, vilket såklart ställer lite krav.
Men en stenhård linje känns ju inte riktigt "sweclockers", här är ju även "dumma" frågor tillåtna

Permalänk
Medlem

Har också reagerat på detta.
Förstår att det ibland kan vara lite svårt för en mod att skilja på en genuin värderingsförfrågan och ett försök att komma runt marknaden, men ganska ofta så ser jag trådar där trådskaparen tydligt försöker sälja komponenten som han vill värdera och tycker det är trist hur pass lite modsen tenderar att bry sig om dessa.

Vill man sälja något äldre eller lite retro så har jag mer förståelse för att man vill veta vad värdet kan vara, däremot förväntar jag mig att folk med current-gen komponenter har lite bättre koll.

Här är ett tydligt exempel: #17346129

Nyreggad (så kunde inte göra en annons i marknaden) medlem som vill ha sitt nya GTX 1080 värderat. Han hade kunnat kolla upp detta på mindre än en minut om han verkligen enbart var intresserad av kortets värde. Han har t.om. "Sälja" i trådens titel! Tråden är dock fortfarande olåst.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Verkar som att moderatorerna uppmärksammat detta nu.
En strikt moderering är ju en av anledningarna (och en stor en) till att SWC forumet håller så hög klass som det gör.
Ett ibland otacksamt jobb, men helt nödvändigt !