AMD: "Tillverkning på 7 nanometer sker hos både Globalfoundries och TSMC"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

inom 5-10år kommer alla bilar kunna köra själv. Kommer bli lika naturligt i säkerhets tängket som krockkuddar är i bilar idag. Vilket betyder en gigantisk marknad som är på väg att öppnas för AMD och Nvidia (Finns en anledning till att Intel anställer folk som kan bygga grafikkort)

Och år 2000 kommer vi ha flygande bilar, datorerna kommer realtidsrendera med raytracing och 2010 har vi bas på Mars och rymdfart är vardagsmat..
Ingen behöver heller jobba för det gör maskinerna åt oss. Samt elen kommer vara så billig att vi inte ens behöver elmätare hemma.

Eller vänta nu..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Och år 2000 kommer vi ha flygande bilar, datorerna kommer realtidsrendera med raytracing och 2010 har vi bas på Mars och rymdfart är vardagsmat..
Ingen behöver heller jobba för det gör maskinerna åt oss. Samt elen kommer vara så billig att vi inte ens behöver elmätare hemma.

Eller vänta nu..

Rena elbilar vill branschen mota så länge som möjligt då service intervallen minskar och underhållet minskar med minst 70%.

Men säkerhets system tävlar alla om där av så går utvecklingen så snabbt inom detta området. 1987 kom volvo som en av de första med krock kudde. 1992 så kom 850 med 3st kuddar som standard.
Kommer bli samma sak med dessa systemet. Idag klarar Volvos system mer än teslas system men då Volvo har säkerhet som sitt signum så är det hängsle och livrem innan de släpper ut sitt system. Idag anser man att systemet är så säkert att det funkar i kö körning och som hjälp system (du måste hålla händerna på ratten)

Systemet känner även av hur du kör och kan rekommendera att det är dags med en paus då systemet känner av att du tappar focus på körningen. (en kaffekopp kommer i displayen)

Problemet är att utvecklings systemen som finns idag kräver mer än 2000W (Ja det krävs mer än ett grafikkort) för att nå en nivå som man kan kalla självkörande bil i säker miljö. (lätta vägar) då över 70% av energin i en motor blir till värme betyder detta att systemet kräver nästan 7000W=7Kw från motorn (i 100km/h så kräver en bil mellan 20-30kw)
Så de nya korten som kommer på 7nm kan göra att vi når målet med rimlig energi åtgång och prestanda som räcker.

Branschen pratar om att bilar som kör själva kan minska förbrukningen med i genomsnitt 30% då systemet hela tiden analyserar sin omgivning i verklig körning.

Men bilar utan ratt (Nivå5) är frågan om kunden vill ha. Tror som du att många vill kunna köra sin bil själv ibland

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Problemet är att utvecklings systemen som finns idag kräver mer än 2000W (Ja det krävs mer än ett grafikkort) för att nå en nivå som man kan kalla självkörande bil i säker miljö. (lätta vägar) då över 70% av energin i en motor blir till värme betyder detta att systemet kräver nästan 7000W=7Kw från motorn (i 100km/h så kräver en bil mellan 20-30kw)
Så de nya korten som kommer på 7nm kan göra att vi når målet med rimlig energi åtgång och prestanda som räcker.

När man räknas effektuttag i en bilmotor så räknar man efter eventuella förluster.

Så för att plocka ut 2kW så krävs lite drygt 2kW motoreffekt, förlusterna i en generator borde inte vara så stora då elmotorer och generatorer har rätt hög verkningsgrad.

Du slänger ur dig "fakta" med stor självsäkerhet, men har ändå så dålig koll på grundläggande saker när det gäller bilar.

I övrigt delar jag inte heller riktigt din syn på varför självkörande och elbilar är så nära inpå eller att biltillverkare vill bromsa elbilarna för att de tjänar mindre på service, de kan garanterat komma på andra saker att ta betalt för.

Redan nu innebär 178 servicepunkter i praktiken att de går ett varv runt bilen och sparkar på ett däck mer eller mindre.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

När man räknas effektuttag i en bilmotor så räknar man efter eventuella förluster.

Så för att plocka ut 2kW så krävs lite drygt 2kW motoreffekt, förlusterna i en generator borde inte vara så stora då elmotorer och generatorer har rätt hög verkningsgrad.

Du slänger ur dig "fakta" med stor självsäkerhet, men har ändå så dålig koll på grundläggande saker när det gäller bilar.

I övrigt delar jag inte heller riktigt din syn på varför självkörande och elbilar är så nära inpå eller att biltillverkare vill bromsa elbilarna för att de tjänar mindre på service, de kan garanterat komma på andra saker att ta betalt för.

Redan nu innebär 178 servicepunkter i praktiken att de går ett varv runt bilen och sparkar på ett däck mer eller mindre.

nop man vet hur mycket energi en liter bränsle innehåller sedan tittar man vad man får ut från motorn. Merceders F1 motor var första motor att nå 50% verkningsgrad.

Men svenson motorer är inga höjdare 25-30 för bensinmotor och upp till 40% med topp diesel motor

(Då du tror att en bil har 178 punkter att gå igenom vid service då har du inte så stor koll på läget)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@sesese:

En bilmotor på 100kW ger 100kW.

Att du stoppar in bränsle med högre energiinnehåll är ointressant i sammanhanget.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Kul att AMD har två företag att vända sig till. Hoppas det inte blir som med TSCM förra gången då de prioriterade nVidia.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

@sesese:

En bilmotor på 100kW ger 100kW.

Att du stoppar in bränsle med högre energiinnehåll är ointressant i sammanhanget.

kW på en motor är den energi som går att göra något nyttigt med, om en motor har 50% verkningsgrad (vid 100kW nyttig effekt) ger den ut ungefär 100kW värme som kylsystemet måste hantera, om den har 25% verkningsgrad ger den ut ungefär 300kW värme som kylsystemet måste ta hand om.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

@sesese:

En bilmotor på 100kW ger 100kW.

Att du stoppar in bränsle med högre energiinnehåll är ointressant i sammanhanget.

du har en bil som behöver 20kw för att hålla jämn fart i 100km/h. ok

Nu kopplar du till det själkörande systemet som behöver 2kw vilket betyder att det krävs hela 10% mer effekt från motorn vid samma fart vilket gör att det blir än svårare att klara avgasprov/miljökrav.

el bil +2kwh blir 2Kwh från batterierna
förbränningsmotor som branschen vill ha +2kwh blir ca 7kwh mer bränsle vilket rimmar illa när man prata miljö.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Lustiga är ju att 7nm inte är samma på de båda, vilket var min poäng.

Ja nej jag vet, det är fult av dem att inte säga bägge måtten. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

När man räknas effektuttag i en bilmotor så räknar man efter eventuella förluster.

Så för att plocka ut 2kW så krävs lite drygt 2kW motoreffekt, förlusterna i en generator borde inte vara så stora då elmotorer och generatorer har rätt hög verkningsgrad.

Du slänger ur dig "fakta" med stor självsäkerhet, men har ändå så dålig koll på grundläggande saker när det gäller bilar.

I övrigt delar jag inte heller riktigt din syn på varför självkörande och elbilar är så nära inpå eller att biltillverkare vill bromsa elbilarna för att de tjänar mindre på service, de kan garanterat komma på andra saker att ta betalt för.

Redan nu innebär 178 servicepunkter i praktiken att de går ett varv runt bilen och sparkar på ett däck mer eller mindre.

Det beror på vilken verkstad du går till, en del verkstäder filmar det de gör och ser till att du får se om det dyker upp nånting som behöver bytas. Jag lämnar inte min bil till småskuttarna för där fuskas det otroligt mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

När man räknas effektuttag i en bilmotor så räknar man efter eventuella förluster.

Så för att plocka ut 2kW så krävs lite drygt 2kW motoreffekt, förlusterna i en generator borde inte vara så stora då elmotorer och generatorer har rätt hög verkningsgrad.

Du slänger ur dig "fakta" med stor självsäkerhet, men har ändå så dålig koll på grundläggande saker när det gäller bilar.

I övrigt delar jag inte heller riktigt din syn på varför självkörande och elbilar är så nära inpå eller att biltillverkare vill bromsa elbilarna för att de tjänar mindre på service, de kan garanterat komma på andra saker att ta betalt för.

Redan nu innebär 178 servicepunkter i praktiken att de går ett varv runt bilen och sparkar på ett däck mer eller mindre.

Rätt och fel, när man räknar effektuttag i en bilmotor så räknar man visserligen effekten efter värmeförluster men därefter kommer även växellåda, automat eller manuell där manuell har lägre effektförlust än vanlig automat, sedan finns det "automat manuell lådor" där det sitter i 2 växlar samtidigt som växlas supersnabbt mellan 2 kopplingar automatiskt. Så om du kör med 1ans växel så sitter 2an redan i på andra kopplingen och när den läger i andra växeln byter den helt "enkelt" bara till andra kopplingen automatiskt när datorn säger till och lägger sedan färdigt i 3an på första kopplingen osv. Detta kallas DSG = Direct-Shift Gearbox i volksvagen/audi osv, och dessa lådor är typ lika om inte mer effektiva än vanliga manuella nuförtiden, beroende på chafför. Sedan finns det slutväxel = bakaxelklump/klumpen till framhjulen som fördelar effekten mellan hjulen som även den har en viss förlust, även knutkors och stödlager har en viss förlust. Om du har skruvat mkt i bil och testat snurra på en kardanaxel då en växellåda står på friläge så känner du hur segt det är att vrida hjulen, på vissa modeller är det nästan svårt att för handkraft få hjulen att snurra då det är så mycket förluster i drivlinan. Alla dessa förluster räknas INTE med i motorns effektuttag utan bara värmeutvecklingen av motorn räknas eventuellt som effektivitetsförlust. Men du räknar inte med det när motorn står i en testbänk, om den genererar 100kw ut ur motorns utgående axel så genererar den 100kw ut ur axeln och in i drivlinan inte mer eller mindre, såklart vid ett visst varvtal som står inskrivet i handboken till bilen. Sen är det annat att räkna effektivitet av motorn, då räknas även värmeutvecklingen med men det är något som gemene bilköpare oftast inte har någon aning om och står oftast inte med i handboken till bilen, då får man forska vidare om det om man vill veta hur energieffektiv motorn är. Brukar sägas att manuell låda har ca 10% förlust och en bra vanlig automat 25% om inte mer. Sen om bilen ännu är 4hjulsdriven så har du 2 "klumpar" i bilen och flera drivknutar som alla har en viss % effektförlust = mer förlust än en 2hjulsdriven och dom drivlinorna brukar vara enormt jävla svåra att vrida runt för handkraft. Så vad jag ville säga med detta att det inte alls räknas med alla eventuella effektförluster när man bänkar en bilmotor. Bänkar man bilen och får ut WHP=Wheel Horse Power så räknas även drivlineförlusterna men det brukar man bara göra på rallybilar/trimmade bilar som står på en rullande landsväg, inte i en motorbänk där man bara får ut BHP=Brake Horse Power. Ursäkta för en LÅNG offtopic men ville bara förklara hur man mäter effekt i bilar, så för att ta ut 2kw från bilens hjul krävs en hel del mer än 2kw ur motorn. Nu vet du en del mer om bilar och dess drivsystem som har enorma effektförluster. Dessa effektförluster kan i flera fall minskas om bilen är eldriven då man inte behöver någon växellåda men då tillkommer enorm vikt ur batteripacket. Vore roligt att ta en sprillans ny hyrbil och köra den till en rullande motorväg och se vad man får ut för effekt ur hjulen och jämföra det med motoreffekten som står skriven i handboken. Om du bara menar effektutag ur motorn så genererar en 100kw motor just 100kw ur utgående axel + ungefär 70% värme beroende på motor, som går ut i kyl/värmesystemet som mestadels spill, kan ju inte räkna all värme som spill heller då det behövs för att värma bilens kupé.

OnT: Låter bra att AMD har två olika leverantörer så dom får upp produktionshastigheten, som det är nu så är det ju omöjligt att hitta några AMD grafikkort till vettiga priser så detta kommer som en väldigt bra nyhet tycker jag!
Hoppas man får nästa generations AMD kort till vettiga priser och att dom levererar bra hashrates när datorn inte används till spel OCH bra spelprestanda när man spelar!
Vega vore egentligen ett bra grafikkort då den vore "gratis" om man minar med datorn när man inte gör något annat med grafikkortet= när man sover/jobbar/ inte spelar eller renderar på datorn så den skulle betalat av sig själv om den inte vore så himla dyr nu.

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Ja det är nog ett tag tills självkörda bilar fixar 100+ km/h efter små grusvägar där man nornalt håller 40-50, men tror inte heller rallyförare brukar behöva bry sig om folk mitt på vägen

Tydligen klarar den inte 60 på belyst asfalt heller.