High Sierra, nätverksproblem?

Permalänk
Medlem

High Sierra, nätverksproblem?

Jag har en MBP 17 som är fullutrustad.

Sitter hemma och testar hastigheten på Wifi och kabel men det är inte jätte bra.

På wifi i Macen får jag runt 250 Mbit/s och på kabel samma.

Min iPhone 7 klarar 300 Mbit/s både upp och ner.

Stationära datorn får jag 1000/1000 Mbit/s på kabel.

Har läst att High Sierra haft en del buggar, bland annat nätverkshastighet och har testat "fixarna" som länkats.

Jag har en Unifi AP-AC-PRO som lätt ska klara iallafall 500 Mbit/s

Jag är den enda som använder min kanal på 5Ghz nätet så där är det inga problem.

Någon som har något tips?

Permalänk
Medlem

@wRRM: Testa Chrome, verkar vara Safari issiue, hade samma problem och får full hastighet i annan webläsare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wRRM:

Jag har en MBP 17 som är fullutrustad.

Sitter hemma och testar hastigheten på Wifi och kabel men det är inte jätte bra.

På wifi i Macen får jag runt 250 Mbit/s och på kabel samma.

Min iPhone 7 klarar 300 Mbit/s både upp och ner.

Stationära datorn får jag 1000/1000 Mbit/s på kabel.

Har läst att High Sierra haft en del buggar, bland annat nätverkshastighet och har testat "fixarna" som länkats.

Jag har en Unifi AP-AC-PRO som lätt ska klara iallafall 500 Mbit/s

Jag är den enda som använder min kanal på 5Ghz nätet så där är det inga problem.

Någon som har något tips?

250Mb/s via WiFi tycker jag du ska vara nöjd med. Det spelar ingen roll att din AP klarar 500Mb/s, du kommer förmodligen aldrig att komma upp i det. Hastigheten med kabel kan man ju däremot fortsätta mixtra med, för där ska du kunna komma upp i närheten av vad som är max. Dock har väl inte MacBook någon ethernetport utan du har den på USB? Kan vara en begränsning om vi pratar om att komma upp i 1000Mb/s.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

250Mb/s via WiFi tycker jag du ska vara nöjd med. Det spelar ingen roll att din AP klarar 500Mb/s, du kommer förmodligen aldrig att komma upp i det. Hastigheten med kabel kan man ju däremot fortsätta mixtra med, för där ska du kunna komma upp i närheten av vad som är max. Dock har väl inte MacBook någon ethernetport utan du har den på USB? Kan vara en begränsning om vi pratar om att komma upp i 1000Mb/s.

USB-C dongeln ska klara 1000 Mbit/s.

Jag lyckas öven komma upp i högre hastighet på Wifi på jobbet så något är det.

Permalänk
Medlem

@wRRM: börja med att se hur snabbt den länkar upp mot din AP. Håll inne option (alt) och klicka på wifisymbolen i menyraden.
Om du testar hastighet med bredbandskollen kan det vara värt att pröva en annan webbläsare.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

@wRRM: börja med att se hur snabbt den länkar upp mot din AP. Håll inne option (alt) och klicka på wifisymbolen i menyraden.
Om du testar hastighet med bredbandskollen kan det vara värt att pröva en annan webbläsare.

Har testat det också, det är lite skumt.

Det är inget jag direkt tar skada av så har inte orkat bry mig så mycket.

Irriterande bara när iPhonen klarar högre hastigheter över Wifi än MacBooken

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Jag har en MBP 17 som är fullutrustad.

Sitter hemma och testar hastigheten på Wifi och kabel men det är inte jätte bra.

På wifi i Macen får jag runt 250 Mbit/s och på kabel samma.

Min iPhone 7 klarar 300 Mbit/s både upp och ner.

Stationära datorn får jag 1000/1000 Mbit/s på kabel.

Har läst att High Sierra haft en del buggar, bland annat nätverkshastighet och har testat "fixarna" som länkats.

Jag har en Unifi AP-AC-PRO som lätt ska klara iallafall 500 Mbit/s

Jag är den enda som använder min kanal på 5Ghz nätet så där är det inga problem.

Någon som har något tips?

Testar med vadå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Testar med vadå?

Wireless diagnostics.

Har kört både bredbandskollen och speedtest och får samma resultat, testade både appen och hemsida.

Under länkhastighet har jag över 1000 Mbps på den trådlösa länken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Har testat det också, det är lite skumt.

Hur snabb länk får du då?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB