Vi som köper Kinaskräp, efter de nya reglerna?

Permalänk
Medlem

Vi som köper Kinaskräp, efter de nya reglerna?

Så hur köper man billig skit från Kina 2018, för att slippa straffskatten?
Har sett att vissa dyrare produkter importeras till Europeiska lager, så att "jag" slipper betala momsen och postens straffskatt.
Men ska jag köpa nåt billigare plastskal till mobilen blir det plötsligt betydligt jobbigare, hur har ni löst problemet?

Nej, jag kommer inte att betala 300 spänn plus för ett Sandstone fodral till min Oneplus 5

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se varför denna tråd skall ligga i konsumenträtt-delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag har svårt att se varför denna tråd skall ligga i konsumenträtt-delen.

Mycket möjligt, de flesta billigt skit i Kina och postens straffskatt trådar låg i den så jag var lat.

Permalänk
Medlem

Jag hittar det för 200 plus. Mycket pengar det...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Kan man inte bara deklarera att en viss vara kommer in till Sverige så att Postnord inte behöver skicka till tullverket och därav slippa avgiften och bara betala moms?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Kan man inte bara deklarera att en viss vara kommer in till Sverige så att Postnord inte behöver skicka till tullverket och därav slippa avgiften och bara betala moms?

Ryktet säger att det ska byggas en teknisk lösning för det, men just nu går det inte lösa för de små säljarna

Permalänk
Medlem

En lösning från Postnord själva är att skicka till något annat EU land för att därifrån skicka de till Sverige, inte så lätt i praktiken bara

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Känner inte att det påverkar mig så mycket. Köper bara saker som jag inte kan få tag i någon annanstans oavsett priset. Det som får mig att köpa från ebay är primärt utbudet och inte priset. Då spelar ett så marginellt påslag ingen roll, men jag kan förstå att det är jobbigt om man köper skruvmejslar därifrån för att de är billigare än på Claes Ohlssons.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Anledningen med straffskatten är väl att man inte ska köpa skräp från kina? xD
Jag har aldrig handlat på wish. Jag har tillräckligt med skräp hemma tycker jag!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

@TaunyTiger: Visst är det såmen ibland ”måste” man ju eller som tex när jag skulle köpa en adapter till min 4g antenn. Kjell hade den adapter jag behövde men den kostade 89:- och jag behövde 2st.

En snabb sökning på ali visar att jag får dem för 70 öre styck från kina och det är exakt samma adapter. Visst gillar jag kjell och vill att de ska finnas kvar men med den marginalen blir jag ju bara sne.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Känner inte att det påverkar mig så mycket. Köper bara saker som jag inte kan få tag i någon annanstans oavsett priset. Det som får mig att köpa från ebay är primärt utbudet och inte priset. Då spelar ett så marginellt påslag ingen roll, men jag kan förstå att det är jobbigt om man köper skruvmejslar därifrån för att de är billigare än på Claes Ohlssons.

Tyvärr är det ju inte bara det marginella påslaget som drabbar en om man beställer därifrån nu...

Har väntat på ett paket i snart 2månader nu sedan jag betalade momsen.. Men det har fortfarande inte dykt upp. Så de är jäkligt snabba att skicka meddelande om att man ska betala moms och tull och annat som man behöver betala. Men sen sitter de och håller på paketet i några månader..

Har flera kompisar som upplevt samma sak. Någras saker skickas helt sonika tillbaka till säljaren, men några pengar tillbaka från moms/tull får de inte..

Jag förstår att man behöver göra något åt det här då det köps för mycket skit från wish och liknande. Fine, lägg på kostnader. Men leverera paketet åtminstone.

Kan ju inte ligga i en hög på något lager i 2 månader utan att det händer något....

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Anledningen med straffskatten är väl att man inte ska köpa skräp från kina? xD
Jag har aldrig handlat på wish. Jag har tillräckligt med skräp hemma tycker jag!

Grejen är ju att de saker man köper har i Sverige i regel är just det allra billigaste skräpet från Kina med ett påslag på 1000%. Köper man från Kina kan man välja ur ett otroligt mycket större utbud och man kan få betydligt högre kvalitet.
Det blir i regel även billigare även om man räknar in postnords avgifter. Även om jag kan tycka att det är rätt surt med ett påslag på 73kr på tex ett displayskydd så blir det ändå bara typ 83kr för ett som är i glas medan man får betala typ 200kr på Kjell för någon värdelös plastfilm som sitter kvar i en vecka eller två.
Vad gäller vissar typer av saker så finns det ett värdelöst till obefintligt utbud i Sverige och de produkter som finns är ofta undermåliga så man är ju "tvingad" att köpa från Kina om man vill ha annat är det allra billigaste skitet.

Permalänk
Medlem

Att säga att det är skräp säger väl en del om den attityd folk har? Varför köpa skräp? Kanske säger en del om att många inte värdesätter prylarna direkt. Problemet med Sverige är ju det extrema påslaget, det är inte lite dyrare utan många gånger dyrare. Kombinerat med sämre utbud som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Grejen är ju att de saker man köper har i Sverige i regel är just det allra billigaste skräpet från Kina med ett påslag på 1000%. Köper man från Kina kan man välja ur ett otroligt mycket större utbud och man kan få betydligt högre kvalitet.
Det blir i regel även billigare även om man räknar in postnords avgifter. Även om jag kan tycka att det är rätt surt med ett påslag på 73kr på tex ett displayskydd så blir det ändå bara typ 83kr för ett som är i glas medan man får betala typ 200kr på Kjell för någon värdelös plastfilm som sitter kvar i en vecka eller två.
Vad gäller vissar typer av saker så finns det ett värdelöst till obefintligt utbud i Sverige och de produkter som finns är ofta undermåliga så man är ju "tvingad" att köpa från Kina om man vill ha annat är det allra billigaste skitet.

Jag köpte ett nytt skydd till min telefon från fyndiq i glas. 169kr kostade de. De va de dyraste dom hade. Tänkte att de är förhoppningsvis bäst. Tycker de låter som en rimlig summa. Hade säkert funnits billigare i kina. Men de tog 1 dag efter beställning så hade jag de i min hand. Helt klart värt de!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Jag köpte ett nytt skydd till min telefon från fyndiq i glas. 169kr kostade de. De va de dyraste dom hade. Tänkte att de är förhoppningsvis bäst. Tycker de låter som en rimlig summa. Hade säkert funnits billigare i kina. Men de tog 1 dag efter beställning så hade jag de i min hand. Helt klart värt de!

Då är det ett påslag på runt 1500% då, kanske, utan att veta exakt modell, såklart.
Har man något annat än flagskeppsmobilerna är dock utbudet i regel rätt skralt och hittar man det som passar till den modellen man har är det lite av ett lotteri med kvaliteten.

Jag köpte ett bakstycke till min Galaxy S5 från Fyndiq. Det höll tills jag försökte montera det. Då sprack det runt de små "snäppfästena". Ersättaren från Kina kom på 2 veckor. Klart värt att vänta på något som faktiskt går att använda till det det är tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jag hittar det för 200 plus. Mycket pengar det...

Billigaste jag hittade var över 300 riksdaler, var hittade du den?

Så ingen har hittat nåt bra alternativ, på postens straffskatt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jag hittar det för 200 plus. Mycket pengar det...

Har man inte pengarna är det ju mycket...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@SunQ: Det har du ju absolut rätt i, det är helt oacceptabelt. Men själva avgiften som sådan har jag inga större problem med. Men om det drabbar kunder på det sätt du beskriver är det helt förkastligt.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Jag har fått hem massa saker utan någon avgift.

Permalänk

Har inte handlat så mycket direkt från kina på nätet, utan mer från hongkong. T.ex från hobbyking (som en vara kom från hongklong) och ett batteripack som inte fanns att få tag i EU (från hongkong också).

Annars köpt från tyskland, det beror helt på fraktkostnaden vart jag köper någon stans. Dock enligt mig har det inte varit lönsamt köpa från t.ex amazon (dyr frakt, även Tyskland har inte varit bra alternativ).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Då är det ett påslag på runt 1500% då, kanske, utan att veta exakt modell, såklart.
Har man något annat än flagskeppsmobilerna är dock utbudet i regel rätt skralt och hittar man det som passar till den modellen man har är det lite av ett lotteri med kvaliteten.

Jag köpte ett bakstycke till min Galaxy S5 från Fyndiq. Det höll tills jag försökte montera det. Då sprack det runt de små "snäppfästena". Ersättaren från Kina kom på 2 veckor. Klart värt att vänta på något som faktiskt går att använda till det det är tänkt.

Ja de va inte lätt och hitta tillbehör till min telefon, Oneplus 5. Men nu är skyddet på och sitter som en smäck!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ryktet säger att det ska byggas en teknisk lösning för det, men just nu går det inte lösa för de små säljarna

Fakta säger dock att PostNord inte är kompatibelt med vare sig sofistikerade lösningar eller kundförståelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har inte handlat så mycket direkt från kina på nätet, utan mer från hongkong. T.ex från hobbyking (som en vara kom från hongklong) och ett batteripack som inte fanns att få tag i EU (från hongkong också).

Annars köpt från tyskland, det beror helt på fraktkostnaden vart jag köper någon stans. Dock enligt mig har det inte varit lönsamt köpa från t.ex amazon (dyr frakt, även Tyskland har inte varit bra alternativ).

Du vet väl att Hong Kong ligger i Kina??

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Billigaste jag hittade var över 300 riksdaler, var hittade du den?

Så ingen har hittat nåt bra alternativ, på postens straffskatt?

På Webhallen. Googlade din telefon och Sandstone. kanske inte var rätt skal...
https://new.webhallen.com/se/product/272510-OnePlus-5-Sandsto...

Edit: Den hade visst utgått. Fel av mig

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Har man inte pengarna är det ju mycket...

Skickades från m.sweclockers.com

Har man inte en krona är det mycket det med, men det är inte riktigt det det handlar om här.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Du vet väl att Hong Kong ligger i Kina??

Jo, sen har det varit brittisk koloni också Kongkong borna vill inte höra ihop med kina alls, sen vad jag fått höra är det lite annan marknad än själva kina (när det gäller elektronik). Så ser inte Hongkong som hör ihop med kina, bara gränsar till kina (annat statsskick också).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Har man inte pengarna är det ju mycket...

Skickades från m.sweclockers.com

Den som spar han har, dagens visdomsord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

En lösning från Postnord själva är att skicka till något annat EU land för att därifrån skicka de till Sverige, inte så lätt i praktiken bara

Nej det är ingen lösning eftersom man beräknar från landet där företaget är skrivet och inte var lagret ligger.

Skrivet av dumbo:

Grejen är ju att de saker man köper har i Sverige i regel är just det allra billigaste skräpet från Kina med ett påslag på 1000%. Köper man från Kina kan man välja ur ett otroligt mycket större utbud och man kan få betydligt högre kvalitet.
Det blir i regel även billigare även om man räknar in postnords avgifter. Även om jag kan tycka att det är rätt surt med ett påslag på 73kr på tex ett displayskydd så blir det ändå bara typ 83kr för ett som är i glas medan man får betala typ 200kr på Kjell för någon värdelös plastfilm som sitter kvar i en vecka eller två.
Vad gäller vissar typer av saker så finns det ett värdelöst till obefintligt utbud i Sverige och de produkter som finns är ofta undermåliga så man är ju "tvingad" att köpa från Kina om man vill ha annat är det allra billigaste skitet.

Långt ifrån sant. Även om det är dyrare i Sverige så är det inte samma "billiga skräp" som från Kina. Såg en artikel för ett tag sedan där man gick igenom de tio billigaste alternativen från Kina. I 9 av 10 fall hittades direkt skadliga problem med produkterna.. kablar som saknade nog mycket koppar, kablar som saknade helt säkerhet etc. Det finns faktiskt en orsak varför man kan ibland hitta produkter som är 10 ggr billigare i Kina. I största majoritet så är det pga. att man har tummat på säkerhetsregler.

Skrivet av niclasc:

Du vet väl att Hong Kong ligger i Kina??

Fram till 1999 så var man en handelskoloni till Storbritannien. Vilket betyder att man ingått separata avtal med resten av världen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Du vet väl att Hong Kong ligger i Kina??

Det är dock många saker som skiljer sig i Hong Kong från övriga Kina. T.ex så kör man på vänster sida i Hong Kong, valutan är Hongkongdollar samt att det är en särskild administrativ region

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Beställ hem till en vän eller släkting som bor i något EU-land, om du har någon. Sen när de samlat på sig en liten hög, låt dem skicka allt till dig.