AMD uppdaterar garantivillkor – godkänner kylare från tredjepart

Permalänk
Melding Plague

AMD uppdaterar garantivillkor – godkänner kylare från tredjepart

För ett tag sedan hittade användare en rad formuleringar på AMD:s webbplats, som hävdade att garantin förverkas vid montering av kylare från tredjepart. Nu uppdaterar AMD villkoren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När behöver man egentligen garanti på sin processor? Aldrig hört talas om att någon processor gått sönder som inte överklockats eller blivit skadad av att de tappats men då gäller ju inte garantin i vilket fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Det är bra då zen+ verkar gå varmt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

När behöver man egentligen garanti på sin processor? Aldrig hört talas om att någon processor gått sönder som inte överklockats eller blivit skadad av att de tappats men då gäller ju inte garantin i vilket fall.

Det händer, dock väldigt sällan men processorer är inte immuna mot fel.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av jOnÄTÄn:

När behöver man egentligen garanti på sin processor? Aldrig hört talas om att någon processor gått sönder som inte överklockats eller blivit skadad av att de tappats men då gäller ju inte garantin i vilket fall.

Hänt några gånger på jobbet gjort RMA på CPUr, senaste va 18 core Xeon som bara dog.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Kul för folk som köpte 1700X och 1800X (eventuellt fler modeller) som inte kom med någon kylare om jag minns rätt, tror dock detta aldrig var något problem i en större skala.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

När behöver man egentligen garanti på sin processor? Aldrig hört talas om att någon processor gått sönder som inte överklockats eller blivit skadad av att de tappats men då gäller ju inte garantin i vilket fall.

Det händer absolut att processorn "går sönder". Kan t.e.x yttra sig i krascher, BSOD och liknande.

Sedan kan ju fel upptäckas under garantitiden, som t.ex. AMD:s Segfault-fel som påverkade 80 - 100% av Ryzen tillverkade under första halvan av 2017.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Det är bra då zen+ verkar gå varmt.

det är ju mest på grund av att dem har höjt taket för Turbon när alla kärnor är igång.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv

Det går inte komma ifrån att det var knepigt att texten fanns där från första början. Bulldozer äran var dock underligt på flera sätt. Nå bra att texten nu korrigeras, byta fläkt på cpun tillhör vanligheterna.

Sedan som någon nämnde så har cpuer bra kvalite jämfört emot övrigt hårdvara, speciellt på de processorer utan ben och moderkortet har där istället.

Permalänk
Medlem

Det här handlar nog mer om att en underhuggare dragit till med en inte helt genomtänkt text som sedan ingen egentligen kollat, hur många är det som läser igenom alla garantiavtal eller ToSer? Förmodligen lika många i de bolag som producerar dom

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Undrar hur länge detta har varit med.
Kan ju har hängt med från tiden då det inte satt något Heat-spreader på processorerna, så Socket A.
Kan gissa på att många fick sina kärnor krossade av dåligt designade eftermarknadskylare, och AMD inte ville ersätta för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

När behöver man egentligen garanti på sin processor? Aldrig hört talas om att någon processor gått sönder som inte överklockats eller blivit skadad av att de tappats men då gäller ju inte garantin i vilket fall.

Ironiskt nog har jag bara varit med om en död cpu en ända gång. Då var det min första AMD Athlon XP 1800 som var stendöd vid leverans. Fick en ny på garantin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En märklig friskrivning, men de har väl gissningsvis tagit beslutet att skriva så baserat på att de inte kan garantera att eftermarknadskylare fungerar vare sig mekaniskt eller termiskt ihop med CPUerna. På det sättet slipper man en del reklamationer från tekniskt inepta kunder som fördärvat sin CPU p.g.a. rena användarmisstag.

Btw så var min första döda CPU en AMD K6-2. Jag är inte bitter, men... jag har inte köpt AMD sen dess.

Permalänk
Inaktiv

Det är synd att de har valt den där värdelösa spak-fästanordningen för kylaren som följer med 2700X medans den billliga Wraith'en monteras på samma sätt som high-end kylare.
Hade annars använt den till något annat AM4 bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

När behöver man egentligen garanti på sin processor? Aldrig hört talas om att någon processor gått sönder som inte överklockats eller blivit skadad av att de tappats men då gäller ju inte garantin i vilket fall.

Hade en gammal (oklockad) AMD Athlon (minns ej exakt vilken) runt ~2006 som långsamt klockade ner sig själv trots att temperaturerna var normala. Till slut fick jag nog och låste den manuellt till sin standard frekvens, och då dog den direkt vid nästa uppstart. Var bara att sticka till JME i Lund och köpa en ny.

Det är dock den enda CPU jag ägt som gått sönder på 20+ år. Så visst händer det, även om det är ovanligt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Säger en del om EULA när inte ens bolagen själva läser igenom sina avtal... Haha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skönt att det är utrett och klart nu !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

En märklig friskrivning, men de har väl gissningsvis tagit beslutet att skriva så baserat på att de inte kan garantera att eftermarknadskylare fungerar vare sig mekaniskt eller termiskt ihop med CPUerna. På det sättet slipper man en del reklamationer från tekniskt inepta kunder som fördärvat sin CPU p.g.a. rena användarmisstag.

Btw så var min första döda CPU en AMD K6-2. Jag är inte bitter, men... jag har inte köpt AMD sen dess.

En död k6-2 var nästan bättre än en fungerade 😂 har en vän som också vägrat amd sedan k6-2 haha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Okej verkar som folk har problem med trasiga processorer har väl bara haft tur än så länge då.

Skrivet av anon12433:

Det är synd att de har valt den där värdelösa spak-fästanordningen för kylaren som följer med 2700X medans den billliga Wraith'en monteras på samma sätt som high-end kylare.
Hade annars använt den till något annat AM4 bygge.

Kylaren presterar ju bättre än de andra så varför rata den pga att den har en spak istället för 4 skruvar? Jag har aldrig varit med om att någon kylare med en sådan bygel lossnat. Anledningen till att de kör "spakanordningen" är vad jag förstått för att skruvarna skulle vara väldigt svåråtkomliga, men har ingen sådan kylare själv så kan inte kontrollera detta.

@Svantesson666 Jag tror de hade koll på det men valde att få det att framstå som ett misstag för att slippa få skit i media.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej verkar som folk har problem med trasiga processorer har väl bara haft tur än så länge då.
Kylaren presterar ju bättre än de andra så varför rata den pga att den har en spak istället för 4 skruvar? Jag har aldrig varit med om att någon kylare med en sådan bygel lossnat. Anledningen till att de kör "spakanordningen" är vad jag förstått för att skruvarna skulle vara väldigt svåråtkomliga, men har ingen sådan kylare själv så kan inte kontrollera detta.

@Svantesson666 Jag tror de hade koll på det men valde att få det att framstå som ett misstag för att slippa få skit i media.

Anledningen till att jag ratar dem är för att jag själv har haft 2 datorer där kylaren lossnat på grund av att plasten har spruckit. Har även haft 2st bekanta som råkat ut för samma sak. Skyr den som pesten sedan dess. Det är ju någonting som inte får hända.
I de fallen där den gick av så hängde den tack och lov kvar i övre fästet istället för att falla ner på grafikkortet och kortsluta datorn.

Det hade gått att designa kylaren som så att man klickade fast fläkten efter att man skruvat fast kylaren, precis som man gör med tornkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Anledningen är för att jag själv har haft 2 datorer där den har lossnat på grund av att plasten har spruckit. Har även haft 2st bekanta som råkat ut för samma sak. Skyr den som pesten sedan dess. Det är ju någonting som inte får hända.
I de fallen där den gick av så hängde den tack och lov kvar i övre fästet istället för att falla ner på grafikkortet och kortsluta datorn.

Det hade gått att designa kylaren som så att man klickade fast fläkten efter att man skruvat fast kylaren, precis som man gör med tornkylare.

Var de originalkylare som satt med sådant tryck så att plasten sprack?
Vet inte om det hjälper att fläkten tas bord värmeledningsrören ser ju ut att kunna hamna i vägen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Var de originalkylare som satt med sådant tryck så att plasten sprack?
Vet inte om det hjälper att fläkten tas bord värmeledningsrören ser ju ut att kunna hamna i vägen.

De var både original samt större eftermarknadskylare.
Hade ju inte varit någon direkt utmaning att flytta på rören en aning och göra hål mellan flänsarna för skruvarna, eller att man skruvar fast kylaren från baksidan av moderkortet. Eller varför inte använda tumskruvar som på den enklare Wraith-kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

De var både original samt större eftermarknadskylare.
Hade ju inte varit någon direkt utmaning att flytta på rören en aning och göra hål mellan flänsarna för skruvarna, eller att man skruvar fast kylaren från baksidan av moderkortet. Eller varför inte använda tumskruvar som på den enklare Wraith-kylaren.

https://i.imgur.com/t5TLM9w.jpg

En originalkylare ska vara billig att tillverka. Den bör vara snabb och simpel att montera alltså ingen lös fläkt där någon kund säkert lyckas bryta av ett clips osv. Montera bakifrån är ju en dålig lösning om man tänker på enkelhet. Speciellt om man har ett chassi där man inte har enkelt åtkomst till baksidan (ex fractal node 202) Eller där hålet som är utskuret för detta inte matchar med sockeln på moderkortet man valt (ex fractal node 202 även där)

Har sökt lite på bilder och är det inte så att Wraith max är samma kylare fast med annan fläkt som den de släppte mot slutet Av FX 8000 serien? Förklarar i så fall varför de kör med clips och inte designar om den de hade väl ett lager de återanvänder. https://www.bit-tech.net/reviews/tech/cooling/amd-wraith-fx-8...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westelindh!:

En död k6-2 var nästan bättre än en fungerade 😂 har en vän som också vägrat amd sedan k6-2 haha

Som en liten kul anekdot så kan jag nämna att jag tog med komponenterna till ett halvstort LAN för att bygga ihop och installera datorn där. Jag satt där i TVÅ DAGAR och kämpade mot sinnessjukt buggiga drivrutiner till VIA-chipset och en CPU som slumpmässigt bestämde sig för att frysa, medan alla andra hade kul och spelade multiplayer i en tid när gemene man inte hade internet.

Jag åkte hem därifrån utan en fungerande dator också.

Efter ett par veckor, och efter att ha blivit idiotförklarad för att ens föreslå att det kunde vara fel på CPUn, så lyckades jag få byta den. Till sist fick jag ihop en fungerande dator, men sålde den nästan omgående och köpte ett nytt moderkort och en Celeron 400, det vassaste mina kvarvarande sparpengar räckte till. Det nya Intel-systemet monterades inför ett mindre LAN, och funkade perfekt direkt ur kartong, inklusive drivrutinerna till tjing-tjong-moderkortet (Seanix Columbia BX). Jag har aldrig känt sådan lättnad och glädje efter att ha byggt ihop en dator som den gången tror jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

En originalkylare ska vara billig att tillverka. Den bör vara snabb och simpel att montera alltså ingen lös fläkt där någon kund säkert lyckas bryta av ett clips osv. Montera bakifrån är ju en dålig lösning om man tänker på enkelhet. Speciellt om man har ett chassi där man inte har enkelt åtkomst till baksidan (ex fractal node 202) Eller där hålet som är utskuret för detta inte matchar med sockeln på moderkortet man valt (ex fractal node 202 även där)

Har sökt lite på bilder och är det inte så att Wraith max är samma kylare fast med annan fläkt som den de släppte mot slutet Av FX 8000 serien? Förklarar i så fall varför de kör med clips och inte designar om den de hade väl ett lager de återanvänder. https://www.bit-tech.net/reviews/tech/cooling/amd-wraith-fx-8...

Snarare att de återanvänder produktionslinjerna som fortfarande finns kvar, sedan blir jag ledsen då jag ser spännanordning som ser ut som en billigare variant av en gammal skoterchock

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

När behöver man egentligen garanti på sin processor? Aldrig hört talas om att någon processor gått sönder som inte överklockats eller blivit skadad av att de tappats men då gäller ju inte garantin i vilket fall.

Hade en FX9590 som dog några dagar innan garantin gick ut.Fick ut en ny utan några konstigheter
Så det händer allt men kanske inte så ofta som andra dator delar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Som en liten kul anekdot så kan jag nämna att jag tog med komponenterna till ett halvstort LAN för att bygga ihop och installera datorn där. Jag satt där i TVÅ DAGAR och kämpade mot sinnessjukt buggiga drivrutiner till VIA-chipset och en CPU som slumpmässigt bestämde sig för att frysa, medan alla andra hade kul och spelade multiplayer i en tid när gemene man inte hade internet.

Jag åkte hem därifrån utan en fungerande dator också.

Efter ett par veckor, och efter att ha blivit idiotförklarad för att ens föreslå att det kunde vara fel på CPUn, så lyckades jag få byta den. Till sist fick jag ihop en fungerande dator, men sålde den nästan omgående och köpte ett nytt moderkort och en Celeron 400, det vassaste mina kvarvarande sparpengar räckte till. Det nya Intel-systemet monterades inför ett mindre LAN, och funkade perfekt direkt ur kartong, inklusive drivrutinerna till tjing-tjong-moderkortet (Seanix Columbia BX). Jag har aldrig känt sådan lättnad och glädje efter att ha byggt ihop en dator som den gången tror jag...

haha, fantastiskt, låter som någon form av standardiserad k6-2 historia, hade en klasskompis som knäckte 2-3 kärnor vid kylarmontering i sina försök till att bygga k6-2.

och just det, viachipsets. urk, det var nog nästan lika hemskt varje gång. levererade de någonsin en bra krets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Undrar hur länge detta har varit med.
Kan ju har hängt med från tiden då det inte satt något Heat-spreader på processorerna, så Socket A.
Kan gissa på att många fick sina kärnor krossade av dåligt designade eftermarknadskylare, och AMD inte ville ersätta för det.

Jo, och på tidiga AMD så fanns inget övertemp-skydd i cpu:n, minns när Toms Hardware visade vad som hände när man tog bort kylaren på AMD respektive Intel. AMD prollen brann upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westelindh!:

och just det, viachipsets. urk, det var nog nästan lika hemskt varje gång. levererade de någonsin en bra krets?

Jag har i alla fall aldrig stött på en sådan produkt.

Att köpa VIA var lika med att få en billig variant som man aldrig kunde lita på till hundra procent. Om det var fel på hårdvaran, eller bara mediokra drivrutiner, kan jag dock inte avgöra.