Unikt fall för Asus, där goodwill ej existerar

Permalänk
Medlem

Intressant fall helt klart. Enda vi alla är överens om är ju att du absolut ska få hjälp och inte bli bollad mellan två bolag.

Även intressant att konsumentverket inte kan ge svar på vems ansvaret faktiskt är. Kan ju tycka det bör finnas något fall man kan referera till vem som faktiskt bär ansvaret. Är det distributören eller är det tillverkaren? Samtidigt förstår jag om det INTE finns någon orkat ta sådant fall till rätten för få det avgjort.

@anon131444 kanske kan flika in något.

Jag hade inte godtagit att du ska få ett demoex med ingen garanti.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elBenko:

@plunn: Absolut noll problem att köra firmware som inte implementerar broadcoms CTF+FA, under förutsättningen att man inte sitter på en lina snabbare än 250mbit. De flesta, om inte praktiskt taget samtliga stabilitetsproblem på broadcom-baserade routrar härstammar just från den proprietära drivaren och de modifikationer de gjort på linux-komponenter för att få vissa funktioner att fungera med CTF+FA aktiverat.

Jaha..... det är väl bara att kolla i dd-wrt's broadcom forum...

---

Men det är OT för tråden för TS ska bara ha rätt argumentation, sen de enstaka gånger jag haft trubbel med en Asus router och kontaktat den svenska supporten har det mest blivit svar som man själv kan hämta från supportsidan. De verkar ha mycket dålig koppling uppåt mot de som vet inom Asus. Men det är ju bara att argumentera på!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

UPPDATERING 2:
Blev uppringd av Asus under eftermiddagen som tyckte att vi skulle kunna hitta en lösning och att det är beklagligt att jag som kund hamnat i kläm. Deras förslag, som jag godkänt just nu. Är att jag nu får möjligheten att skicka in routern till Asus i Sverige som sedan skickar den vidare till Tjeckien och en serviceverkstad. Är det fel på hårdvara så har jag gett önskemål om att få den utbytt till en Asus RT-AC86U. Något som personen i fråga inte kan lova det går att ordna.

Så ser väl ett litet ljus i tunneln. Men rätt förkastligt att som kund måste gå ut med historien på Sweclockers för be om råd och tips. Att det är först DÅ börjar det hända saker. För tråden i sig ger dålig PR för Asus och då tvingas lägga krut på att ta ansvar och stryka medhårs.

På ett dygn har det gått från ett bestämt "Nej vi kan inget göra då det inte är vårt ansvar" till att bli erbjuden ett demo-exemplar utan garanti och nu slutligen att jag får möjligheten att skicka in routern på service. Större framgång under detta dygn än vad jag åstadkommit under 1 års tid av jaga och dra samma historia för flera personer på olika avdelningar och företag.

Håller er uppdaterade. Har ingen förhoppning att det ska gå snabbt att skicka in och invänta svar. Ställer mig in på att det kommer ta några veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Då har du haft något specialfall i de ärendena, är t e x endast ett fåtal servermoderkort som går den vägen
Absolut kan man kontakta dem, och be om support/felsökning etc, men göra retur av ett rent konsumentkort, det kan du tyvärr inte göra för de har aldrig haft någon annan typ av väg att ta sig i övrigt på komponentnivå
Har hållit på med det här sedan Amd Athlon xp serien/Intel Pentium 3/4 , så jag "bör" ha rätt bra koll på det:)

För övrigt för att bidra till tråden så undviker jag asus nätverksprodukter som pesten, jag har aldrig ägt någon av deras nätverksprodukter som varit felfri mjukvarumässigt sett, men det är jag det, det finns lika många som aldrig haft problem , så funkar världen bara

Jag gjorde det iallafall, två gånger. Första moderkortet var ett P8P67 PRO och det andra var ett P8Z77-V DELUXE. Båda var inköpta hos Alina för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Jag gjorde det iallafall, två gånger. Första moderkortet var ett P8P67 PRO och det andra var ett P8Z77-V DELUXE. Båda var inköpta hos Alina för övrigt.

Det första kan jag iaf besvara varför, det var lär varit spektaklet med s-ata portarna på den tiden på det chipset, det var ett utbytesprogram om jag minns det rätt, är ju ändå sådär 6,7 år sen lr nåt

Andra kortet, ingen aning, men som sagt, säger det här återigen för att underlätta för folk så att de slipper gå via asus och få ett svar som borde stå egentligen på deras förstasida för komponenter vid deras support (vilket det inte gör, why asus, varit samma i åratal!?) och det är som sagt undantag som gör att man får skicka direkt till dem, oftast går det via samma ställe som servermoderkort går och det är till Tjeckien

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marccini:

Håller er uppdaterade. Har ingen förhoppning att det ska gå snabbt att skicka in och invänta svar. Ställer mig in på att det kommer ta några veckor.

Jo jag har följt snbforums i åratal och jag tror inte du får någon ny router.

Däremot så gör de sannolikt åtgärderna som man ser beskrivna hos snbforums inkl totalrensning av nvram och eventuellt så finns det även ett nytt firmware att lägga på.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

Inget nytt dock att Asus support är ett skämt. En polare hade för några år sen problem att få 144hz inställt på sin nya Asus monitor med ett amd 390x. Dom sade att grafikkortet var för dåligt och rekommenderade ett gtx 750Ti :DD

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Avstängd

Verkar vara standard hos dom stora företagen att göra såhär mot kunder, Samsung gör t ex precis likadant.

Hoppas det löser sig! Jag hade nog inte accepterat något annat än en helt ny router av likvärdig prestanda, om nu verkstaden inte kan laga felet.. (långsökt om det nu är mjukvaruproblem?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marccini:

UPPDATERING 2:
Blev uppringd av Asus under eftermiddagen som tyckte att vi skulle kunna hitta en lösning och att det är beklagligt att jag som kund hamnat i kläm. Deras förslag, som jag godkänt just nu. Är att jag nu får möjligheten att skicka in routern till Asus i Sverige som sedan skickar den vidare till Tjeckien och en serviceverkstad. Är det fel på hårdvara så har jag gett önskemål om att få den utbytt till en Asus RT-AC86U. Något som personen i fråga inte kan lova det går att ordna.

Så ser väl ett litet ljus i tunneln. Men rätt förkastligt att som kund måste gå ut med historien på Sweclockers för be om råd och tips. Att det är först DÅ börjar det hända saker. För tråden i sig ger dålig PR för Asus och då tvingas lägga krut på att ta ansvar och stryka medhårs.

På ett dygn har det gått från ett bestämt "Nej vi kan inget göra då det inte är vårt ansvar" till att bli erbjuden ett demo-exemplar utan garanti och nu slutligen att jag får möjligheten att skicka in routern på service. Större framgång under detta dygn än vad jag åstadkommit under 1 års tid av jaga och dra samma historia för flera personer på olika avdelningar och företag.

Håller er uppdaterade. Har ingen förhoppning att det ska gå snabbt att skicka in och invänta svar. Ställer mig in på att det kommer ta några veckor.

Är inte helt ovanligt att saker och ting börjar hända efter att personen i fråga gått ut i media och informerat om en historia. Tråkigt att sådana metoder krävs för att få rättvisa. Jag hoppas ju då att du får ut en helt ny router.

Om dom nu genuint tycker det är beklagligt att du hamnat i kläm. Så borde dom väl kunna kompensera dig av något slag. Eller är deras goodwill och kompensation att dom efter 1 år hjälper dig med något som du har rätt till enligt lag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Konstigt då dom reparerade mitt grafikkort utan att gå via åf.

Har också ett ärende hos ASUS just nu.

Kontaktade dem direkt (vilket jag också gjort vid flertalet tillfällen tidigare, då det går snabbare) angående mitt "gamla" 970 GTX som helt plötsligt ger svart skärm. Inga problem där inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Det första kan jag iaf besvara varför, det var lär varit spektaklet med s-ata portarna på den tiden på det chipset, det var ett utbytesprogram om jag minns det rätt, är ju ändå sådär 6,7 år sen lr nåt

Andra kortet, ingen aning, men som sagt, säger det här återigen för att underlätta för folk så att de slipper gå via asus och få ett svar som borde stå egentligen på deras förstasida för komponenter vid deras support (vilket det inte gör, why asus, varit samma i åratal!?) och det är som sagt undantag som gör att man får skicka direkt till dem, oftast går det via samma ställe som servermoderkort går och det är till Tjeckien

Nej det var inte på grund av det problemet, då jag hade införskaffat moderkortet efter att den nya revisionen hade kommit till återförsäljarna. Problemet var att en BIOS-uppdatering orsakade överbelastning på spänningsförsörjningen till processorn. Så några komponenter på moderkortet brann upp helt enkelt.

Men ja, det var något av ett specialfall verkligen.

Det andra moderkortet kan jag inte komma ihåg vad felet var på. Bara att det inte fungerade korrekt.

Permalänk
Medlem

Lite kul hur det dyker upp tråd efter tråd med sånt här på Sweclockers nu för tiden och det slutar oftast med att det löser sig för företaget är rädd för dålig PR xD

I guess it's a good thing!

Permalänk
Medlem

Jag gillar Asus produkter. Men de få gånger jag behövt support så har de varit bedrövligt dåliga. Lätt sämst i klassen. Mycket konstig inställning på en marknad med stenhård konkurrens.

// LZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cider123:

Hoppas det löser sig! Jag hade nog inte accepterat något annat än en helt ny router av likvärdig prestanda, om nu verkstaden inte kan laga felet.. (långsökt om det nu är mjukvaruproblem?)

Jo vad är "långsökt" med ett firmwareproblem? Firmware uppdateras hela tiden och det här var en mer avancerad router som Asus haft problem med (dvs med mjukvaran-firmwaret)

Sen finns det då en kraftig komplikation med att vissa tror att räckvidden ökar med prislappen vilket då inte är fallet och man behöver då en AP. Asus har då tagit fram AiMesh men just för en AC3200 så saknas det och det beror nog på stora problem med att kontrollera "älghornet" via firmwaret.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd
Skrivet av plunn:

Jo vad är "långsökt" med ett firmwareproblem? Firmware uppdateras hela tiden och det här var en mer avancerad router som Asus haft problem med (dvs med mjukvaran-firmwaret)

Sen finns det då en kraftig komplikation med att vissa tror att räckvidden ökar med prislappen vilket då inte är fallet och man behöver då en AP. Asus har då tagit fram AiMesh men just för en AC3200 så saknas det och det beror nog på stora problem med att kontrollera "älghornet" via firmwaret.

Det är jävligt långsökt att en verkstad skulle förbättra firmwaren som Asus gjort som skapar problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cider123:

Det är jävligt långsökt att en verkstad skulle förbättra firmwaren som Asus gjort som skapar problem.

Nej men den svenska supporten vet inte mer.... Mitt intryck är att de enbart är första linjens support som läser/skriver det som man själv som användare med läskunnighet kan komma fram till.

Asus har firmware i bagaget och det har varit en strid ström hela våren (Merlin har haft trubbel med att hänga med)

Sen är det ett intressant läge med förbannade AC3200 användare världen över! (iofs inget skäl att någon från en perifer marknad som Sverige skulle få byta sin router)

Sen måste det där med räckvidd/AP vara med i ekvationen

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

@Marccini: har en stark föraning att tjeckerna inte hittar något fel med routern...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IMPANI:

Intressant fall helt klart. Enda vi alla är överens om är ju att du absolut ska få hjälp och inte bli bollad mellan två bolag.

Även intressant att konsumentverket inte kan ge svar på vems ansvaret faktiskt är. Kan ju tycka det bör finnas något fall man kan referera till vem som faktiskt bär ansvaret. Är det distributören eller är det tillverkaren? Samtidigt förstår jag om det INTE finns någon orkat ta sådant fall till rätten för få det avgjort.

@Pixlchaser kanske kan flika in något.

Jag hade inte godtagit att du ska få ett demoex med ingen garanti.

Man kan frånta garanti från kunden om det är ett demoex (läs inte erbjuda det) men du kan inte frånta kunden reklamationsrätten. Jag har läst tråden men har inte så mycket att tillägga, dem flesta har summerat ärendet redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Det du nog ska fundera över, är vad som sker om du får samma problem med den här routern, det är kanske nåt du bör fråga om

Hoppas det löser sig för dig, verkligen!
Kör du någon annan router i nuläget som funkar felfritt, eller kör du med den från din bredbandsleverantör fortfarande?

Kör bredbandsbolagets router "technicolor". Aldrig hört talats om märket tidigare.

Skrivet av Hzup:

@Marccini: har en stark föraning att tjeckerna inte hittar något fel med routern...

Återstår att se. Jag har inga höga förväntningar.

____________________________________________

Har förövrigt inte fått svar av kommunens konsumentvägledare än. Får förhoppningsvis svar under måndagen. För jag skulle gärna vilja veta vem som är ytterst ansvarig i sådant här fall. Är det distributören eller kan jag vända mig direkt till tillverkaren då en återförsäljare konkursar. Det är ju till viss del lockande att ta det vidare till tingsrätt som får avgöra vem som bär ansvaret. Men då måste jag kolla upp vilka kostnader det medför.

Gå via ARN känns inte så aktuellt just nu. Då det känns som att det är bortkastad tid. För varken distributör eller Asus påverkas av att förlora hos ARN. En återförsäljare påverkas ju i betydligt större utsträckning och värderar ARNs beslut. Skulle Asus hamna på råd & röns svarta lista så skulle det inte direkt påverka deras försäljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marccini:

Kör bredbandsbolagets router "technicolor". Aldrig hört talats om märket tidigare.

Återstår att se. Jag har inga höga förväntningar.

____________________________________________

Har förövrigt inte fått svar av kommunens konsumentvägledare än. Får förhoppningsvis svar under måndagen. För jag skulle gärna vilja veta vem som är ytterst ansvarig i sådant här fall. Är det distributören eller kan jag vända mig direkt till tillverkaren då en återförsäljare konkursar. Det är ju till viss del lockande att ta det vidare till tingsrätt som får avgöra vem som bär ansvaret. Men då måste jag kolla upp vilka kostnader det medför.

Gå via ARN känns inte så aktuellt just nu. Då det känns som att det är bortkastad tid. För varken distributör eller Asus påverkas av att förlora hos ARN. En återförsäljare påverkas ju i betydligt större utsträckning och värderar ARNs beslut. Skulle Asus hamna på råd & röns svarta lista så skulle det inte direkt påverka deras försäljning.

Hade försökt reklamera skiten.

För samma pris som den routern får du en Unifi Security Gateway och en Accesspunkt som kommer springa kringlor kring Asus routern.

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering:
2018-04-19 Paketet har hämtats upp av TNT och skickats till Asus.

Återkommer senare med information om vad kommunens konsumentvägledare har att säga. I vem som bär ansvar i sådant här fall då både parter pekar på varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marccini:

Kör bredbandsbolagets router "technicolor". Aldrig hört talats om märket tidigare.

Technicolor är inget nytt märke men har inte varit så kända i Sverige, tidigare hade telia och andra leverantörer thomson routrar och det var samma hårdvara och utseende som technicolor eftersom dom ägs av technicolor.

"Troligen använde dom thomson som namn pga av att det var mer känt märke i Sverige."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av plunn:

Jag blir så trött på alla dessa som rekommenderar DD-WRT eller Tomato för nyare Asus-routrar!

Asus och flera andra ledande tillverkare använder alltmer proprietär kod, i det här fallet Broadcom kretsar samt en massa kringkod till själva WRT-koden.

Merlin är egentligen det enda alternativet och viktigast är att det Asus som ska hjälpa till.

Läser man då även på i flera snbforum-trådar, där då även Merlin håller till så kan nvram behöva rensas, har man aldrig kört Putty så kan det vara kryptiskt.

Så TS bör diskutera det här med Asus-supporten och att det är känt därute i den stora världen!
Kom sedan fram till vad som bör göras...

Kör de kod från DD-WRT?

Skrivet av elBenko:

@plunn: Absolut noll problem att köra firmware som inte implementerar broadcoms CTF+FA, under förutsättningen att man inte sitter på en lina snabbare än 250mbit. De flesta, om inte praktiskt taget samtliga stabilitetsproblem på broadcom-baserade routrar härstammar just från den proprietära drivaren och de modifikationer de gjort på linux-komponenter för att få vissa funktioner att fungera med CTF+FA aktiverat.

Vad är CTF+FA?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av liquisole:

Inget nytt dock att Asus support är ett skämt. En polare hade för några år sen problem att få 144hz inställt på sin nya Asus monitor med ett amd 390x. Dom sade att grafikkortet var för dåligt och rekommenderade ett gtx 750Ti :DD

Asus supporten är snabba att svara och kommer med utförliga svar dock inte alltid lösningar på problemet. Dessvärre har deras svar oftast en tendens att dumförklara kunden.

Permalänk
Medlem

@anon114264: CTF = cut-through forwarding, FA = flow acceleration, det är namn på två olika lager av proprietär hårdvaruacceleration som bl.a. broadcom implementerar för att kunna uppnå bättre hastigheter WAN<->LAN

Permalänk
Inaktiv

Har en Asus AC68U rev 1 som funkar dåligt, men garantin har gått ut för länge sen och när den dör så blir det inga flera Asus routers för min del.

Permalänk

Vill bara inflika att störningar på wifi inte är ovanligt och i lägenhet blir värre för alla grannar använder samma kanal default.
Hade en vän som körde ett störningsprogram för att få alla andra routrar byta från "hans" kanal men själv har jag använt wifi analyser och tagit en ledig och slutat ha problem med störningar.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Medlem

Kort uppdatering:
2018-05-07 mejla Asus om statusuppdatering på detta ärende. Har ej fått något svar. Ingen aning om det ens skickats vidare till tjeckien, eller om tjeckierna tagit emot det och påbörjat felsökning.
2018-05-17 Skickade nytt mejl där jag funderar i hur det går.

Gällande kommunens konsumentvägledare så kan jag i en sådan här situation vända mig direkt till tillverkare trots tillverkare hänvisar till distributör. Samt rekommendation att vända mig till ARN. Men känner fortfarande att ARN är onödig väg rent tidsmässigt då det kan röra sig om flera månader innan beslut kommer. Sen kan ju ändå Asus välja att nonchalera det beslutet.

Nu har jag ej satt mig in i kostnader om man ska ta det till tingsrätt eller om det finns liknande domar för se hur utgången blev. Rör det sig om ett par tusenlappar som jag riskerar att betala vid en förlust så är det värt det. Men rör det sig om flera tiotusentals kronor så är det för mycket för min plånbok. Om man nu inte lyckas crowdfunda rättsprocessen så att det i framtiden blir en dom som ligger i grund för andra som hamnar i samma situation som mig (om man nu inte hittar en liknande dom).