Problem att koppla upp wifi RPI2

Permalänk
Medlem

Problem att koppla upp wifi RPI2

Hejsan svejsan!

Jag håller på att installera KODI (OSMC/LibreELEC) på min RPI2 som har en separat wifi-dongel som heter så mycket som TP-Link TL-WN725N.

PI'n känner av att det sitter i en adapter, och den hittar även nätverken i närheten, men så fort jag försöker koppla upp mig till valt nätverk så blir det problem.
Jag väljer nätverk, skriver in rätt lösenord, men sen när den väl ska göra kopplingen så dyker det upp felmeddelande:
OSMC - Connection to <nätverksnamn> failed
LibreELEC - Operation Aborted

Jag har testat att ominstallera flera gånger och testat att gå förbi nätverket i installationen i början men det blir ändå samma sak.
Det lustiga/konstiga dock är att det fungerar alldeles utmärkt att koppla upp sig på mobil hotspot från min mobil.

Jag testade även att koppla upp mig på gästnätverk som jag startade på routern, och det fungerade första gången på OSMC men när jag kopplade ifrån för att testa mot vanliga nätverket så slutade allt att fungera igen.
Jag har även testat att starta om routern etc.

Är det någon som vet vad fasen som försigår och hur fasen man får ordning på detta? Jag har för närvarande ingen möjlighet att köra med ethernet istället (som jag helst vill) så måste använda en wifi-adapter.

Tack på förhand för svar

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

har du kikat i loggar på RPI och se om det berättar om vad som felar ?

strul med val av krypterings-metod (WAP etc.) ??

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg (ampere) till din Pi?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad skiljer gästnätet från det vanliga ? Olika ssid, olika kryptering, olika kanal ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

har du kikat i loggar på RPI och se om det berättar om vad som felar ?

strul med val av krypterings-metod (WAP etc.) ??

Nope men kan dubbelkolla detta, hur gör man det dock? Får ut loggar dvs ^^

Skrivet av saturday_sun:

Vad har du för nätagg (ampere) till din Pi?

2,5A "Raspberry Pi-certifierad"-laddare Tveksamt att det är detta som är problemet dock eftersom att jag kan koppla upp mig på min mobila hotspot från mobilen.

Skrivet av mrqaffe:

Vad skiljer gästnätet från det vanliga ? Olika ssid, olika kryptering, olika kanal ?

Egentligen bara namnet och att gästnätverket är öppet. Annars i stort sätt samma vad jag vet. Men som nämnt ovan, det fungerar att koppla upp sig på mobil hotspot från min mobil där det är lösenord.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Realtek-chipset kan vara lite kinkiga men 8188 ska ha stöd i nyare kärnor. Dock vet jag inte vilken version OSMC är baserad på, har den apt så se till att du har tankat paketet firmware-realtek.
Ge oss outputen av uname -a så kan vi kolla om det är en tillräckligt ny kernel.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av vompen:

Nope men kan dubbelkolla detta, hur gör man det dock? Får ut loggar dvs ^^

2,5A "Raspberry Pi-certifierad"-laddare Tveksamt att det är detta som är problemet dock eftersom att jag kan koppla upp mig på min mobila hotspot från mobilen.

Egentligen bara namnet och att gästnätverket är öppet. Annars i stort sätt samma vad jag vet. Men som nämnt ovan, det fungerar att koppla upp sig på mobil hotspot från min mobil där det är lösenord.

Du har ett korrekt ssid utan mellanslag och åäö ? Prova även att stänga av krypteringen utifall du har ett ok ssid så att du kan testa om det är något av det som påverkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

2,5A "Raspberry Pi-certifierad"-laddare Tveksamt att det är detta som är problemet dock eftersom att jag kan koppla upp mig på min mobila hotspot från mobilen.

Då ska det inte vara nåt problem - hade själv skumma problem med wifi-dongel med just en för klen strömadapter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

1. Finns två versioner av TL-WN725N, V1 använder sig av rtl8192cu och V2 använder sig av r8188eu.

2. Finns en längre tråd, gällande problem med V2, på det officiella forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Realtek-chipset kan vara lite kinkiga men 8188 ska ha stöd i nyare kärnor. Dock vet jag inte vilken version OSMC är baserad på, har den apt så se till att du har tankat paketet firmware-realtek.
Ge oss outputen av uname -a så kan vi kolla om det är en tillräckligt ny kernel.

Får återkomma med uname -a Men tycker det är märkligt att det går att koppla till ett nätverk men inte ett annat.

Skrivet av mrqaffe:

Du har ett korrekt ssid utan mellanslag och åäö ? Prova även att stänga av krypteringen utifall du har ett ok ssid så att du kan testa om det är något av det som påverkar.

Japp, allting är korrekt. Får testa att stänga av kryptering och se ifall det fungerar.

Skrivet av saturday_sun:

Då ska det inte vara nåt problem - hade själv skumma problem med wifi-dongel med just en för klen strömadapter.

Jo jag läste lite om det, och trodde det var det först så bytte från en samsung-laddare till nämnd certifierad men ingen skillnad...

Skrivet av Gropenator:

1. Finns två versioner av TL-WN725N, V1 använder sig av rtl8192cu och V2 använder sig av r8188eu.

2. Finns en längre tråd, gällande problem med V2, på det officiella forumet.

Mer specifikt denna är det då:
https://new.webhallen.com/se/product/159448-TP-Link-TL-WN725N...

Svårt att se ifall det är V1 eller V2 på denna dock

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

*UPDATE*

Nu har det hoppat igång! Kan ha varit mottagningen på wifiet som strulade för nu har den 1 vägg mindre i mellan PIn och routern än vad det var innan när jag testade.
Så nu testade jag bäggetvå igen (både det öppna gästnätverket och det låsta vanliga nätverket) och bägge fungerade utmärkt.

Tänk att det kan vara så "enkelt" ibland haha

Får ändå tacka er alla för god hjälp!!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+