Så fungerar grafikkortskylare – MSI Twinfrozr VI

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Så fungerar grafikkortskylare – MSI Twinfrozr VI

I veckans avsnitt hamnar MSI Twinfrozr VI på slaktbänken när Karl Emil Nikka förklarar hur dagens grafikkortskylare designas för att balansera prestanda och ljudnivå.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Aug 2007

Har inte 20min nu men detta kommer jag se fram emot i kväll råkar ju ha en Twinfrozer på mitt msi kort.

CPU: i7 3770k@4,50Ghz MB Z77X-D3H RAM: 16GB@2133mhz (10-12-11-27 2T)
GPU: 980Ti@1404,8 HDD: 4st MLC 1st TLC and 2st HDD for random: FD-PSU-TS2B-800W. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Via to Z-2300 for VOIP. http://valid.x86.fr/nf1u3d https://www.techpowerup.com/gpuz/gxryb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Aug 2007

"ett mästerverk i kompromisser"
Så sant. Finns ingen perfekt. En massa bra med en massa kompromisser.

CPU: i7 3770k@4,50Ghz MB Z77X-D3H RAM: 16GB@2133mhz (10-12-11-27 2T)
GPU: 980Ti@1404,8 HDD: 4st MLC 1st TLC and 2st HDD for random: FD-PSU-TS2B-800W. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Via to Z-2300 for VOIP. http://valid.x86.fr/nf1u3d https://www.techpowerup.com/gpuz/gxryb

Trädvy Permalänk
Proffsmobbare
fd. JaZid
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2007

Riktigt bra genomgång och video!

Fläktkapitlet är i högsta grad relevant även för radiatorer till vattenkylning, särskilt genomgången av fläkttyper med avvägning för luftflöde och statiskt tryck, och ger svar på många vanliga frågeställningar där.

@nikka efterfrågade forumiternas egna lösningar i slutet av videon, är här mitt bidrag.

En Thermalright AXP-120 CPU-kylare monterad med adapter på ett Nvidia GTX670.
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Det är förvånande att ingen hann före

Dold text
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohuslän
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Zipparn:

Det är förvånande att ingen hann före

Han spelar inte med grafikkortet, men renderar han deepfakes tro? : )

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Apr 2002

MSI Twinfrozr VI är fan den bästa kylaren som finns, har en på mitt 1070, helt tyst hela tiden. Ska kolla på filmen när jag kommer hem från jobbet.

Live for fun, Loyal to none

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Aug 2008

Bra video!
Jag kör ju då vattenblock som inte togs upp i denna videon. De är de bästa när de kommer till ljudnivå och prestanda. Inga nerklockningar som alla andra Geforce 1000-serie kort, och inga högvarvande fläktar.

Detta är en 30mins heaven benchmark run på både stockkylare och vattenblock.
Mer text och info i galleriet som ni hittar i sign.

Gaming-PC > Intel 4770K > Asus Maximus VI Hero > EVGA 1080 FTW > Samsung EVO 500gb
HTPC: > AMD Phenom II 965 > AMD HD6950 > Kingstone V300 240gb
Playstation 4 Network > TaunyTiger - Främst NHL 18
Garaget.org

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004

Intressant video, gillar "how it's made" typen av videos.

Tyckte dock att nivån var något väl basic med tanke på publiken, men det kan ju bara ha varit jag

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Skribent
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Allexz:

Intressant video, gillar "how it's made" typen av videos.

Tyckte dock att nivån var något väl basic med tanke på publiken, men det kan ju bara ha varit jag

Kul att höra och tack för feedback. Just den förutsatta kunskapsnivån för filmerna är något jag kommer att laborera med i de kommande avsnitten för att se vad som passar bäst.

Sociala medier: @KarlEmilNikka

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017
Skrivet av TaunyTiger:

Bra video!
Jag kör ju då vattenblock som inte togs upp i denna videon. De är de bästa när de kommer till ljudnivå och prestanda. Inga nerklockningar som alla andra Geforce 1000-serie kort, och inga högvarvande fläktar.

https://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/182622?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IjE4MjYyMiIsImZpbHRlcnMiOlsidD1sYXJnZSJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI5YjRmZjUwYzFlMDVmZDk0MDA3MGE3Njg2MDcyMzk4OSJ9

Detta är en 30mins heaven benchmark run på både stockkylare och vattenblock.
Mer text och info i galleriet som ni hittar i sign.

Kan ju inte direkt jämföra 5000:- vattenkylning mot stock..

Min Morpheuskylare toppar 50c med 5v på fläktarna under min klock på GTX970 i sign, denna kostade 700:- och behövs inte underhållas mer än dammas av en gång om året.

Pris, prestanda och smidighet, samt tysthet slår luftkylarna Accelero xtreme, Morpheus alla vattenkylningar.

Sen klockar väl inte grafikkorten med Strixkylarna, eller MSI Twin, eller Gigabytes motsvarande ner sig under load? Är väl mest FE korten som throttlar?

i7 4770k@4,5GHZ||GTX970@1,53/2GHZ||Asus Z97-A||
SSD 512GB||24GB RAM@2,4GHZ||RM750W||Win10.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2004

Ganska otrolig timing, jag har själv funderat på att göra en tråd om detta här på SweC vad gäller fläktljud på grafikkort eftersom att jag själv har experimenterat en del med detta. Är väldigt less på högljudda datorer. Kan ju gå in på det som hastigast här och det skulle vara kul att se andras resultat.

Själv har jag en MSI 1070 Ti Gaming och vad jag verkligen gillar med Pascal och dess GPU Boost 3.0 är att den kan enkelt användas till att göra ens grafikkort tystare från liten till ingen prestandaförlust alls. Allt man behöver göra är att överklocka GPU och VRAM så mycket man kan med MSI Afterburner och bibehålla stabilitet, på samma gång som man begränsar dess Power Limit på t.ex. 75%.

Vad detta gör är att GPU tvingas köra med mycket lägre spänning, upp till 20% lägre i mitt fall under hög belastning, på samma gång som den försöker bibehålla så höga klockfrekvenser som den kan inom den begränsning man har lagt på den. Som bonus på detta får man även lägre strömförbrukning.

Några resultat för att demonstrera som hastigast.
Stock vs. Power Limit 75%, Core Clock +120MHz, Memory Clock +320MHz

Firestrike Ultra Graphics Test 1 (4k) - 25.79 FPS vs. 25.38 FPS, endast 1,6% snabbare stock.
Firestrike Extreme Graphics Test 1 (1440p) - 49.34 FPS vs. 48.57 FPS, 1,6% snabbare stock avrundat.
Temp resultat med stängt chassi, loop: 77c stock vs. 70c, och fläktarna är mycket tystare. Har ej testat med öppet chassi ännu. Nämnvärt är att även mina chassifläktar går väldigt långsamt, om 77c verkar mycket för detta grafikkort.

Jag har sett liknande resultat även i spel som The Witcher 3. Jag har även experimenterat med 65% och 70% Power Limit för att se om temperaturerna och ljudnivåerna sjunker nog mycket för att det ska vara värt en lite större prestandaförlust men i Ashes of the Singularity beteer sig GPU mycket inkonsistent med 65% Power Limit, 70% verkar dock fungera bättre och 75% fungerar som väntat.

Edit: Har uppmätt 5% prestandaförlust i Firestrike Ultra GT1 med 70% Power Limit, temp 68c.

Vill även passa på att tacka för en intressant video, sånt här gillar jag!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2002

Återigen väldigt bra video, ja tycker det är perfekt nivå.
När ni går igenom saker såhär blir det intressantare än jag trodde det kunde vara, lär mig nått varje gång.
Nästan sweclockers svar på Bo G Eriksson, kan prata om allt och få det att låta väldigt intressant. (Gamla nog förstår nog vad jag menar med Bo )

Fortsätt med dessa videos, superbra!

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
köping
Registrerad
Nov 2010

Bra video!
jäkligt nöjd med kortet i sig men kylningen var lite av en besvikelse..Mitt msi 1080gtx flaxade i fps i spel som Pubg och WOW. Det visade sig att mitt grafikkort låg på 92grader.
laddade ner afterburner och med fläktar på jetplansläget så kunde jag få ner den till 85grader, men då funkade inte ens mina ljudisolerade lurar.
https://www.komplett.se/product/890663/datorutrustning/pc-kom...
Men jag plockade isär mitt kort och tog bort den megaklick med pasta som dränkte hela min grafikprocessor. Mega klicken kan ju varit orsaken till denna temp. Men jag satsade på en vattenkylningslösning för en jäkligt billig lösning.

https://www.komplett.se/product/949069/datorutrustning/pc-kom...
https://www.komplett.se/product/945125/datorutrustning/pc-kom....

Nu är den kylaren inte jätte optimal då det vart ett jäkla ormbo med extrakablar men jag var mer ute efter tempen.
Men denna lösning fruktansvärt lätt och smidig.
Nu är jag nere på 55grader ganska stabilt lite beroende på rumstemperatur.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av VadSaDu:

Kan ju inte direkt jämföra 5000:- vattenkylning mot stock..

Min Morpheuskylare toppar 50c med 5v på fläktarna under min klock på GTX970 i sign, denna kostade 700:- och behövs inte underhållas mer än dammas av en gång om året.

Pris, prestanda och smidighet, samt tysthet slår luftkylarna Accelero xtreme, Morpheus alla vattenkylningar.

Sen klockar väl inte grafikkorten med Strixkylarna, eller MSI Twin, eller Gigabytes motsvarande ner sig under load? Är väl mest FE korten som throttlar?

Ja de kostar såklart lite mera, men sköter man de bra så kan man ju köra på samma loop i flera år. Redan hunnit byta gpu 1 gång och då va konstnaden endast för ett nytt vattenblock.

Mitt EVGA 1080 FTW klockade ner sig första gången med 13mhz vid 52C. Sen fortsätter de vid 55-56C med 13mhz till osv osv. Tror STRIX kortet klockar ner sig vid 55-56C. Därav vinner man ju dessutom prestanda med lägre temps på gpun.

Gaming-PC > Intel 4770K > Asus Maximus VI Hero > EVGA 1080 FTW > Samsung EVO 500gb
Garaget.org

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Mycket vill ha mer, är nöjd med kylaren men visst är jag sugen på att veta hur kortet hade presterat under vatten. En NZXT G12 samt Kraken kostar runt 1400kr och frågan är hur många MHz man hade tjänat på det och framförallt hur tyst det hade blivit. Hade tex alltid kunnat köra mina chassifläktar på 50% istället för 75% vid tyngre spel, bara där är det en vinst.

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av TaunyTiger:

Ja de kostar såklart lite mera, men sköter man de bra så kan man ju köra på samma loop i flera år. Redan hunnit byta gpu 1 gång och då va konstnaden endast för ett nytt vattenblock.

Mitt EVGA 1080 FTW klockade ner sig första gången med 13mhz vid 52C. Sen fortsätter de vid 55-56C med 13mhz till osv osv. Tror STRIX kortet klockar ner sig vid 55-56C. Därav vinner man ju dessutom prestanda med lägre temps på gpun.

Kan ju offseta dessa nedklockningar ändå, så att det ska ge någon prestandavinst är inte så självklart.

i9-7920X @ 4.6 GHz | 32GB DDR4 @ 3200 MHz | ASUS WS X299 PRO | Geforce GTX 1080 Ti FE | 3x500GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Teddis:

Kan ju offseta dessa nedklockningar ändå, så att det ska ge någon prestandavinst är inte så självklart.

Du menar när man kör full hastighet hela tiden? För de är man ju inte så sugen på.
Powerlimit på max och temptaget på max ger fortfarande downklocks när kortet ökar i temp.

Garaget.org

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av TaunyTiger:

Du menar när man kör full hastighet hela tiden? För de är man ju inte så sugen på.
Powerlimit på max och temptaget på max ger fortfarande downklocks när kortet ökar i temp.

Frågan är snarare om du får ut en högre stabil maxklock, vilket är fullt möjligt men en annan fråga. Säg att du har ett mediokert kort och referenskylaren klarar 2000MHz på 84c medan vattenkylning klarar 2000MHz på 54C. Båda lösningar kommer kunna köra den klockhastigheten men den förstnämnda får köra offset +120 medan vattenkylda får köra offset +40.

i9-7920X @ 4.6 GHz | 32GB DDR4 @ 3200 MHz | ASUS WS X299 PRO | Geforce GTX 1080 Ti FE | 3x500GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Teddis:

Frågan är snarare om du får ut en högre stabil maxklock, vilket är fullt möjligt men en annan fråga. Säg att du har ett mediokert kort och referenskylaren klarar 2000MHz på 84c medan vattenkylning klarar 2000MHz på 54C. Båda lösningar kommer kunna köra den klockhastigheten men den förstnämnda får köra offset +120 medan vattenkylda får köra offset +40.

Offset skiljer nog inte i mhz iaf, oavsett kylning. Längesen jag höll på och kladda nu med frekvenzer.
Vinner nog inte högre frekvenzer med vatten vs stock heller. Fördelen med vatten är ju att den stannar på den frekvenzen, så jag vinner ju ändå prestanda.
Kör ju 2126mhz just nu, de är stabilt på vatten. De va även stabilt på luft den lilla stund den stod på 2126mhz, men de dröjde inte länge innan den gick ner till 2113mhz och fortsatte neråt.

Garaget.org

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Dec 2010

Det här kan vara en av Sveriges mest pedagogiska människor. Bra film!

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
::1
Registrerad
Feb 2004

3 Fläktar i fronten (2x140 1x120) Fractal Define XL, fläktarna på 5volt.. 2x fläktar i bak på 7.5v
Håller mitt ASUS GTX570 DCU 2(2x75mm) och cpu NH-D14(2x140mm) på rimlig värme nivå!

Datorn kan samla dammtussar en hel vinter och överleva en hel sommar utan att behöva tänka på kylning, överdimensionerad kylanordning klarar LAN värme!
.. På Pentium tider satt jag med hårddiskar utan aktiv kylning, installerad speedfan och fann att diskarna var 50grader+, hade haft problem med diskar tidigare, de dog av någon anledning ^^

“At first, they'll only dislike what you say, but the more correct you start sounding the more they'll dislike you.”
― Criss Jami, Killosophy
What did the ocean say to the shore? Nothing, it just waved

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hultsfred
Registrerad
Dec 2012

@nikka Du pratar som Melker Becker SVTs programledare, underbar röst du har. Och btw bra/uppskattad serie <3

CASE: Fractal Design Define R5 Black MOBO: MSI X370 GAMING PRO CARBON CPU: AMD Ryzen 5 1600X 3.6 GHz 19MB CPU COOLER: Noctua NH-D15 RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX M.2: Samsung 960 EVO 250GB SSHD: Seagate Firecuda 2TB 7200rpm 64MB HDD: Seagate Barracuda 12TB (3x4TB) 7200rpm 64MB OS: Windows 10 Pro 64-bit GPU: EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW Gaming PSU: EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Skulle varit bra ifall han hade tagit upp det med minne samt VRM skylning också då EVGA sätter ett strålande exempel för vad som händer när man glömmer den saken.